Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 30 sarjan mittarikysely

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KasTrolli
    BTCF Member
    • Dec 2007
    • 762
    • Tampere

    Itsellä seuraavankaltainen ongelma. Kyseessä siis 316 -> 320i tv-pommi. Motometerin mittaristo.

    Kulutusmittari tuntee vain kaksi ääriasentoa. Kun kaasua ei paina, näyttää kulutus nollaa ja kun kaasua painaa vähänkin, pomppaa kulutusmittarin viisari toiseen äärilaitaan.

    Kierroslukumittari näyttää liikaa, kiertää mittarin mukaan reilusti yli 7k kunnolla monoa annettaessa. Mahtaneeko johtua siitä, että olisi 316:n mittari? Auttaisiko pelkkä "codier stickker":n vaihto?

    Huoltovalot eivät näytä minkäänlaisia elonmerkkejä. Akkujen vaihdolla, juotosten ja vastusten tarkisteluilla ja valojen nollauksella ehkä apua. Onko vielä jotain muita niksejä?

    Lämpömittarikin pomppii myös satunnaisesti.

    Kaikenkaikkiaan siis melko mielenkiintoinen tapaus
    Saas nähdä mitä sieltä paljastuu.
    sigpic

    Comment

    • Dark angel
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 358
      • Tornio

      hei

      varmistetaan vielä ennen ku meen tekemään mitn

      auto on 316 -86. mittaristo on vdo ja kellollinen (tietenkin) ---> pitäs vaihtaa kiekkamittarilliseen versioon

      eli pitää ottaa omasta se koodi tikku takaa ja laittaa siihen uuteen, mutta pitääkö sen uuden mittariston olla kans vdo ja saako olla mistä vuosimallista tahansa??
      e30 m50b25 -86

      Toyota Carina E -95

      Comment

      • kalk
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 81
        • hki

        Voipi olla vastaus jossain jo ennestään mut kysytään silti. Käykös tommonen ilmeisesti uuden mallinen mittaristo missä bensatankki 60l vanhan 55l tilalle? Näyttääkö bensamittari oikeen enää vaihdon jälkeen vai tuleeko vastaan muitakin ongelmia... muuten kun näyttää ulkoisesti ihan samalta mittaristot.

        Comment

        • tero1
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 404
          • Klaukkala

          Justii vaihoin -85 vdo kellollisen mittariston kiekkamittarilliseen vdo:hon, ilmeisesti ihan ensimmäisiä kun ei ole kulutusmittaria, kaikki mittarit toimii ja valot sun muut. Bensamittari ei korjaantunut vaihdolla, edelleen näyttää aikas tyhjää tankkia
          nyk: e46 330i cäb M
          ex: e30 318i touring brilliantrot
          ex: e30 316i taxi Schwarz
          ex: e46 320d Topazblau Metallic
          ex: e36 325iA taxi alpinweiß
          ex: e30 320iS S14B20 M-Technic 2 Delphin Grey Metallic
          ex: e30 316i M40B16 Brilliantrot
          ex: e30 Cabriolet M10 Zinnoberrot

          Comment

          • TR79
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 215
            • LPR

            Mulla ilmeni häikkää E30 cabin nopeusmittarissa: aina välillä neula putoaa nollaan, ja palaa sitten takaisin. Muutaman lyhyen varoituksen jälkeen katkot on ollut pidempiä. Tein seuraavat havainnot:

            - samalla kun neula putoaa niin kilometrit eivät lisäännyt tripissä
            - kulutusmittarista häviää neula
            - kierroslukumittari pysyy aikalailla paikoillaan
            - nopeuden neula palautuu useasti silloin kun ajaa pieneen kuoppaan tms tärinää
            - kaikki mittariston valot toimii ihan normaalisti

            Katselin searchilla useampaakin keskustelua aiheesta. Päättelisin että kyse on anturin kosketushäiriöstä siinä murikassa oikeassa takapyörässä, varsinkin kun kilsat ei lisäänny ja reagoi tärinään ym. Voin toki olla väärässäkin, ei olisi eka kerta Irrotin sen anturin kiinnityspaikaltaan ja pudistelin sen päätä; näyttäisi olevan ihan kirkkaan oloinen pää siinä. Samoin johdot, ainakin näkyvältä osalta, vaikuttavat ehjiltä. Ongelma kuitenkin toistuu kiusallisen tihein väliajoin.

            Kysymys teille kokeneemmille harrastajille kuuluu: miten täällä jengi on huoltanut tuota anturia? Saako sen kuoret jotenkin helposti irti, vai voiko sen kiinnitystä parantaa jotenkin (ettei olisi niin herkkä tärinälle tms)? Tekisi mieli kokeilla mahd konsteja itse ennenkuin menee ostaa uutta anturia Laakkoselta.
            Last edited by TR79; 18-06-2008, 15:37. Reason: typo
            "Old School"
            BMW 325i cabrio -87 E30
            BMW 535iA 3.5l V8 -99 E39

            ex BMW 525i -95 E34, BMW 750iA 5.4 V12 -01 E38, BMW V8 cabrio -87 E30, BMW 535iA 3.5l V8 -98 E39, BMW 325i cabrio -88 E30, BMW 325iA cabrio -89 E30, BMW 520 2.0l -92 E34, BMW 316 1.8l -85 E30, BMW 316 1.6l -80 E21

            Comment

            • -Jarno-
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1140
              • Salo

              Originally posted by TR79 View Post
              Mulla ilmeni häikkää E30 cabin nopeusmittarissa: aina välillä neula putoaa nollaan, ja palaa sitten takaisin. Muutaman lyhyen varoituksen jälkeen katkot on ollut pidempiä. Tein seuraavat havainnot:

              - samalla kun neula putoaa niin kilometrit eivät lisäännyt tripissä
              - kulutusmittarista häviää neula
              - kierroslukumittari pysyy aikalailla paikoillaan
              - nopeuden neula palautuu useasti silloin kun ajaa pieneen kuoppaan tms tärinää
              - kaikki mittariston valot toimii ihan normaalisti

              Katselin searchilla useampaakin keskustelua aiheesta. Päättelisin että kyse on anturin kosketushäiriöstä siinä murikassa oikeassa takapyörässä, varsinkin kun kilsat ei lisäänny ja reagoi tärinään ym. Voin toki olla väärässäkin, ei olisi eka kerta Irrotin sen anturin kiinnityspaikaltaan ja pudistelin sen päätä; näyttäisi olevan ihan kirkkaan oloinen pää siinä. Samoin johdot, ainakin näkyvältä osalta, vaikuttavat ehjiltä. Ongelma kuitenkin toistuu kiusallisen tihein väliajoin.

              Kysymys teille kokeneemmille harrastajille kuuluu: miten täällä jengi on huoltanut tuota anturia? Saako sen kuoret jotenkin helposti irti, vai voiko sen kiinnitystä parantaa jotenkin (ettei olisi niin herkkä tärinälle tms)? Tekisi mieli kokeilla mahd konsteja itse ennenkuin menee ostaa uutta anturia Laakkoselta.
              Tarkista / putsaa perässä oleva anturi.

              Comment

              • larzu85
                BTCF Member
                • Feb 2007
                • 821
                • Mustasaari

                Itellä e30 325:ses mittarin putsaamisen yhteydessä katos kiekat ja keskikulutus...2 tunnin kiroilun ja tutkimisen jälkeen avattiin mittaristo ja laitettiin atomeiksi vika olikin väärin tehty mittariston kokoaminen...eli mittaristoa kiinni laitettaessa oli alareunan pitkät kiinnitysruuvit laitettu väärään paikkaan jolloin ruuvit oli korkannu suojamuovin läpi ----> piirilevyyn ---> katkaissut muutaman johtimen piirilevystä marmoritiskiltä uusi piirilevy tais olla 150e luokkaa joten pienelektroniikka kolvaamiseks se meni
                BMW E61 535d Msport -06 Carbon Schwarz

                BMW E91 325i Msport -06 Sparkling-graphit metallic

                EX:BMW E30 325i m-tech2 -89 Lachssilber

                EX:BMW E34 525i touring -92 Titansilber

                EX:BMW E30 316i bavaria -90 Brilliant Rot

                EX:BMW E30 320i motronic -87 Diamantschwarz metallic

                EX:BMW E30 316 -85 mattamusta paholainen

                Comment

                • ChilileipÄ
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 2014
                  • jyväskylä

                  nonii mikähän on ku nopeusmittari vetää nollaan ku painaa kaasua?? ihan pintakaasulla näyttää nopeuden ja sit jos ei koske kaasuun ollenkaa!! vika ilmenee varsinki kosteella kelillä mutta tekee saama välillä myös kuivalla ilmalla!! ja auto on 316i -89
                  F11 530D M-Sport ’11
                  E39 525iA touring M-Sport '02
                  ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

                  Comment

                  • Jasso-
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2003
                    • 74
                    • Siilinjärvi

                    Osaattekos pojat ja tytöt sanoa kun omassa e30 cabriossa nopeus mittari toimii lähinnä oman fiiliksensä mukaan, välillä näyttää jotain ja suuremmaksi osaksi sitten ei mitään.. ja sit lämpömittari jumittelee aina johonkin kohtaa näyttämään omiaan.. naputtelemalla sen saa omiin uomiinsa.
                    Olisko tuohon jotain ensiapua vai kannattaako laittaa koko mittaristo vaihtoon?
                    Kahta en vaihda:
                    Neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.

                    Comment

                    • Dark angel
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2004
                      • 358
                      • Tornio

                      auto e30 316 -86. ongelma on kun vaihdoin m3 mittariston tohon niin bensa mittari näyttää häränpyllyy. toki m3 on isompi tankki mut ku bensa valo alkaa palaan jo kun viisari on puolessa välissä tankkia. toinen ongelma että kiekkamittari joskus tipahtaa nollaan ja sit sinkoaa sieltä takas "oikeeseen" lukemaan???
                      e30 m50b25 -86

                      Toyota Carina E -95

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        Originally posted by ozzy_88 View Post
                        nonii mikähän on ku nopeusmittari vetää nollaan ku painaa kaasua?? ihan pintakaasulla näyttää nopeuden ja sit jos ei koske kaasuun ollenkaa!! vika ilmenee varsinki kosteella kelillä mutta tekee saama välillä myös kuivalla ilmalla!! ja auto on 316i -89
                        Perässä on nopeusanturi ja sulta on johto menossa poikki sen liittimen juuresta.
                        Aina kun painat kaasua, perä liikkuu pikkaisen ja johto ei enää yhdistä...
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Originally posted by Dark angel View Post
                          auto e30 316 -86. ongelma on kun vaihdoin m3 mittariston tohon niin bensa mittari näyttää häränpyllyy. toki m3 on isompi tankki mut ku bensa valo alkaa palaan jo kun viisari on puolessa välissä tankkia. toinen ongelma että kiekkamittari joskus tipahtaa nollaan ja sit sinkoaa sieltä takas "oikeeseen" lukemaan???
                          Vaihda sinne M3 mittaristoon vakion bensamittari.
                          M3:ssa on lisätankki jossa oma anturi ja lisäksi anturi luonnollisesti pää tankissa.
                          Toki voit laittaa sinne myös lisätankinanturia tyhjänä vastaavan vastuksen (34ohmia) jolloin mittarin pitäisi näyttää oikein. Näyttäen täydelle tankille neulan sen leveän valkoisen alueen alkuun. (loppuosa olisi lisätankin osuus)

                          Ton ei kyllä silti pitäis vaikuttaa bensavaloon.. Onko sulla tankki kolhittu anturin kohdalta?
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by Jasso- View Post
                            Osaattekos pojat ja tytöt sanoa kun omassa e30 cabriossa nopeus mittari toimii lähinnä oman fiiliksensä mukaan, välillä näyttää jotain ja suuremmaksi osaksi sitten ei mitään.. ja sit lämpömittari jumittelee aina johonkin kohtaa näyttämään omiaan.. naputtelemalla sen saa omiin uomiinsa.
                            Olisko tuohon jotain ensiapua vai kannattaako laittaa koko mittaristo vaihtoon?
                            Sulla on varmaan myös se perän nopeusanturin piuha poikki sieltä perän liittimestä.
                            Lämpömittairn saat kuriin purkamalla mittariston ja puhdistamalla lämpömittarin liittimen jolla se painetaan mittariston piirilevyyn. Toki nokkela kaveri juottaa sen suoraan kiinni, niin vika ei enää toistu.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Jasso-
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2003
                              • 74
                              • Siilinjärvi

                              Originally posted by jannmann View Post
                              Sulla on varmaan myös se perän nopeusanturin piuha poikki sieltä perän liittimestä.
                              Lämpömittairn saat kuriin purkamalla mittariston ja puhdistamalla lämpömittarin liittimen jolla se painetaan mittariston piirilevyyn. Toki nokkela kaveri juottaa sen suoraan kiinni, niin vika ei enää toistu.
                              Mistäs kohtaa tuota anturia osais alkaa etsiä perästä? pääseekö helposti käsiks ilman auton nostoa?
                              Kahta en vaihda:
                              Neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by Jasso- View Post
                                Mistäs kohtaa tuota anturia osais alkaa etsiä perästä? pääseekö helposti käsiks ilman auton nostoa?
                                Se anturi on perän takakannessa, eli kun kurkkaat takaa auton alle, pitäisi näkyä. Auto takaa pukkien päälle niin jo mahtuu korjaamaan.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎