Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    Originally posted by Jistad View Post
    Tahtois ideoita e30 vanteiksi, sais olla vaikka huulivanteet tai sitten ei, kunhan on hienot. Auto on valkoinen.
    3000€ + www.felgen-garage.de Toimii

    Originally posted by Dualfun View Post
    Mä ihan vähän vielä kiistelen aiheesta Faceliftin kaarella joutuu aivan varmasti vetäseen ulos tai leikkaamaan kantit pois. Prefaceliftin kaarella voi kanttien kääntökin riittää, en osaa sanoa.
    Ei kyllä mene muuten kuin 215 tai 225 leveällä kumilla, jos siis autoa on edes hieman Madallettu.
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      Originally posted by Dualfun View Post
      Mä ihan vähän vielä kiistelen aiheesta Faceliftin kaarella joutuu aivan varmasti vetäseen ulos tai leikkaamaan kantit pois. Prefaceliftin kaarella voi kanttien kääntökin riittää, en osaa sanoa.
      kiistellään vaan ei kuitenkaan voida tästä kiistellä kun ajattelemme eri tavoin
      sinulle (vain oletan) renkaiden mahtuminen tarkottaa ettei ne ota missään tilanteessa kiinni, mutta minulle se tarkoittaa sitä että voin päivittäiset ajoni ajaa ilman kaarikosketuksia. siihen ei esim. kuulu rata ajo tai auto täysi motarilla 120km/h

      cäbissä pyörii tällä hetkellä 10/17 et20 (ei edes kantteja käännetty) on madallettu (max 40mm) ja sen renkaan vielä tarkistan
      ajossa tuokin auto on päivittäin eli ei niin paljoa ota kiinni ettei ajaa voisi

      joten veikkaan sen 9,5/17 et20 mahtuvan myöskin. kokeilemallahan tuo selviää

      onhan sekin jo nähty että eri rengas valmistajilla on jopa 3cm heittoja leveydessä vaikka numerot on kyljessä samat

      jos haluaa sitä porukkaa kuskata päivittäin ja kontti täynnä tavaraa, radalla rullata tai ajaa päivittäin moottoritie nopeuksia niin suosittelen siirtymään alle 9" vanteisiin. sopivalla et:llä 15-35
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17855
        • PKS

        Originally posted by Tonton View Post
        kiistellään vaan ei kuitenkaan voida tästä kiistellä kun ajattelemme eri tavoin
        sinulle (vain oletan) renkaiden mahtuminen tarkottaa ettei ne ota missään tilanteessa kiinni, mutta minulle se tarkoittaa sitä että voin päivittäiset ajoni ajaa ilman kaarikosketuksia. siihen ei esim. kuulu rata ajo tai auto täysi motarilla 120km/h
        Hyvä että keskustelua syntyy. Se on taivaantotta, että monet tässä topikissa speksatut sovitukset jää raapimaan, osa taas kirjoittelee faktat siten, että ei raavi - hyvä pointti!

        Mä ajan semmosta kultasta keskitietä, pikkuraapaisu kuuluu asiaan. Optiikka on silloin kohdallaan kun vähän raapii, eipä tarvi selitellä miksi vanteet on liian sisällä kun voi kurkata kumin reunasta että optiikka on taatusti kohdallaan

        Olen edelleen sitä mieltä, että silloin kun kulutuspinta on kaaren tasolla (lue: autoa on madallettu kunnolla), ei tuo 10" vanne mene taakse millään tuommoisella kumilla. Toki sekin riippuu siitä renkaasta, millainen kantti siinä on.

        Vertailukohtana; oma E30 menee 8,5x17 ET10 215/40 kumilla, takaa on kantit pokattu, muutama kohouma sisäkaaressa hakattu suoraksi, kaaria vedetty ulos muutaman millin ja kyllä se perkele edelleen raapii radalla ja kovassa ajossa. Normiajossa ei toki mitään ongelmia.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          Originally posted by Dualfun View Post
          Hyvä että keskustelua syntyy. Se on taivaantotta, että monet tässä topikissa speksatut sovitukset jää raapimaan, osa taas kirjoittelee faktat siten, että ei raavi - hyvä pointti!

          Mä ajan semmosta kultasta keskitietä, pikkuraapaisu kuuluu asiaan. Optiikka on silloin kohdallaan kun vähän raapii, eipä tarvi selitellä miksi vanteet on liian sisällä kun voi kurkata kumin reunasta että optiikka on taatusti kohdallaan

          Olen edelleen sitä mieltä, että silloin kun kulutuspinta on kaaren tasolla (lue: autoa on madallettu kunnolla), ei tuo 10" vanne mene taakse millään tuommoisella kumilla. Toki sekin riippuu siitä renkaasta, millainen kantti siinä on.

          Vertailukohtana; oma E30 menee 8,5x17 ET10 215/40 kumilla, takaa on kantit pokattu, muutama kohouma sisäkaaressa hakattu suoraksi, kaaria vedetty ulos muutaman millin ja kyllä se perkele edelleen raapii radalla ja kovassa ajossa. Normiajossa ei toki mitään ongelmia.
          jees eli juuri silmäilleenä niin 235/40r17 10/17 vanteella et20
          6/90 cäbi eli facelift kaarilla kanttaamattomat reilusti madallettu eli kaari sentin kaks alempana kuin kumi.
          jousto varaa tuossa ei ole nimeksikään eli kun se sen 4cm vielä putoaa niin kantti ottaa vanteeseen ja rengas lokasuojaan
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16389
            • Leppävirta

            Näyttääkö urpolle 9x16" (kaikki 4kpl)vanteet ET:n ollessa 25, ja raapiiko näillä kaariin 215/40 ?

            Ja miten urbaaniksi menee jos soveltaa niihin eteen 15mm ja taakse 20mm spacereita. Tällöin ilmeisesti ainakin joutuu kaaria työstämään.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E32 Diamantscwharz 750iL '94

            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • Mörökölli
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 1735
              • Turku

              Edessä vanne ei mene paikalleen, koska tolppa on tiellä. Vaatii pienemmän ET:n tuolla leveydellä. Muistaakseni ET15 9x16" vanne vaatii n.3mm spacerin isolla tolpalla. Onko isot vai pienet tolpat?
              www.nenifab.com

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16389
                • Leppävirta

                Originally posted by Mörökölli View Post
                Edessä vanne ei mene paikalleen, koska tolppa on tiellä. Vaatii pienemmän ET:n tuolla leveydellä. Muistaakseni ET15 9x16" vanne vaatii n.3mm spacerin isolla tolpalla. Onko isot vai pienet tolpat?
                EIpä ole tietoa... Miten asia selviää? Autoon on kyllä vaihdettu jo saksanmaalla Konin alusta sarja, mutta niistä itse tolpista en osaa sanoa.

                Eli meneekö tuo kyseinen vanne sitten alle sillä 15mm spacerilla.. Eikö ET ole silloin 10? Mites sitten takana..? ilman vai kaveriksi 20mm lätkät.. Vai kannattaako nuo unohtaa kokonaan?
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E32 Diamantscwharz 750iL '94

                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • Mörökölli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 1735
                  • Turku

                  Jos se on cabrio niin todennäköisesti siinä on iso 51mm tolppa. Onko levyt takana? Mittaamalla se tolpan halkaisija selviää 100%. Pitäisi mennä 15mm spacerilla alle eteen. Itse laittaisin taakse noi 20mm lätkät myös. Kevyellä mankeloinnilla ongelmat poistuu täysin vaikka noita spacereita käyttäisitkin, (riippuen tietysti renkaasta ja alustasta.)
                  Last edited by Mörökölli; 07-11-2009, 15:18.
                  www.nenifab.com

                  Comment

                  • Tuiske
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1441
                    • Lempäälä

                    Onkos jollakulla muullakin tullu semmosta ongelmaa eteen ettei meinaa e30 orkkis peltivanne mahtua paikalleen vakiojarrujen kans Otti nimittäin itselläni etuvanne satulaan kiinni niin että pyöri kyllä mutta hinkkas hiukan ja piti pahaa ääntä.

                    Tää tuli ilmi uusien jarrupalojen ja levyjen kanssa ja vaan toisella puolella autoa. :I Levyt oli jäähdytetyt.
                    Corvette C4 LT4 TURBO
                    Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                    Comment

                    • Haju69
                      Administrator
                      • Nov 2005
                      • 16389
                      • Leppävirta

                      Originally posted by Mörökölli View Post
                      Jos se on cabrio niin todennäköisesti siinä on iso 51mm tolppa. Onko levyt takana? Mittaamalla se tolpan halkaisija selviää 100%. Pitäisi mennä 15mm spacerilla alle eteen. Itse laittaisin taakse noi 20mm lätkät myös. Kevyellä mankeloinnilla ongelmat poistuu täysin vaikka noita spacereita käyttäisitkin, (riippuen tietysti renkaasta ja alustasta.)
                      Cabrio joo, ja on levyt takana. Juu, visio ois ne spacerit laittaa sinne kaveriks jos nyt nuo vanteet käyn hakemassa.. Auto on "Matala".

                      Edit: niin ja renkaat olisi ne 215/40
                      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                      E32 Diamantscwharz 750iL '94

                      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                      Comment

                      • Harri G
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 9041
                        • Iisalmi

                        Haju69: Minkä takia ei voi metsästää ET:llä 15 olevia valsseja? Jos nyt kyseessä on joku a-mallin porpetti. Se on aina perseestä pelata noitten spacerien kanssa ja pelätä sanotaanko katsastuksessa tai tien päällä moitteita. Lisäksi se jos ostaa neljä 15-20mm spaceria ja kaikkiin pidemmät pultit, puhutaan jo riippuen mistä ostaa 100-200 euron paketista, eli hintaakin niille tulee.
                        E39 ja E91

                        Comment

                        • Haju69
                          Administrator
                          • Nov 2005
                          • 16389
                          • Leppävirta

                          Originally posted by Harri G View Post
                          Haju69: Minkä takia ei voi metsästää ET:llä 15 olevia valsseja? Jos nyt kyseessä on joku a-mallin porpetti. Se on aina perseestä pelata noitten spacerien kanssa ja pelätä sanotaanko katsastuksessa tai tien päällä moitteita. Lisäksi se jos ostaa neljä 15-20mm spaceria ja kaikkiin pidemmät pultit, puhutaan jo riippuen mistä ostaa 100-200 euron paketista, eli hintaakin niille tulee.
                          Mulla kun on jo sellaiset spacerit ja pultit.... Ja tästä foorumilta yhdet vanteet bongasin mitkä jopa miellyttäisi. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=180310 nämä vanteet siis kyseessä. Toki aina parempi jos sattuisi löytymään "oikealla" ET luvulla olevat. Siksi tässä päitänne vaivaan että tietäisi kannattaako noita ostaakaan vai ei..

                          Edit:katsastusta varten on olemassa toiset vanteet...
                          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                          E32 Diamantscwharz 750iL '94

                          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                          Comment

                          • anza(kla)
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 970
                            • kokkola

                            tuossa sama vanne (tosin kokonaan kiilloitettuna) koossa 9x16" ET15 215/40 falkenilla ilman mitään kikkailuja minkään spacerien kans.

                            sitä en ymmärrä miks kaikki joka topic:issa vouhottaa tuota ET15 ottaa tolppaan kiinni ysillä vanteella. ei semmoista vannetta vielä itsellä ole tullut vastaan mikä ottais kiinni tolppaan. (ja kyllä,isot tolpat on ollu joka romussa) (Borbet A,Borbet T,Brock B1,Brock B7,Avez A,jne... kaikki ollu 9" ja ET15 ja ainuttakaan kertaa ei oo tolppaan ottanut kiinni. en sitten tiedä kuinka saatanan isot nuo teidän isot tolpat on,mutta 51mm tolppaan ei ole itsellä ottanut kiinni.

                            tuossa kuvassa on vielä vakio(?) alusta paikoillaan.
                            tuolla rengastuksella ei raapinut 100mm/60mm alustalla kiinni muutakuin öljypohja.
                            kaaria aivan pikkuriikkisen pokattu "huippujen"kohdalta.
                            Last edited by anza(kla); 11-01-2012, 21:23.

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              Originally posted by Tuiske View Post
                              Onkos jollakulla muullakin tullu semmosta ongelmaa eteen ettei meinaa e30 orkkis peltivanne mahtua paikalleen vakiojarrujen kans Otti nimittäin itselläni etuvanne satulaan kiinni niin että pyöri kyllä mutta hinkkas hiukan ja piti pahaa ääntä.

                              Tää tuli ilmi uusien jarrupalojen ja levyjen kanssa ja vaan toisella puolella autoa. :I Levyt oli jäähdytetyt.
                              Oot jostain löytänyt varhaisen 4 sylinterisen vanteet, ihan alussa tuli semmoisia vanteita pikkumoottorisiin, etteivät käy jäähylaikkojen kanssa.
                              Olli.

                              Comment

                              • Tuiske
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1441
                                • Lempäälä

                                Originally posted by Rocla View Post
                                Oot jostain löytänyt varhaisen 4 sylinterisen vanteet, ihan alussa tuli semmoisia vanteita pikkumoottorisiin, etteivät käy jäähylaikkojen kanssa.

                                Juu itseasiassa eilen tutkiskelin asiaa ja ekoissa vuosimalleissa on ollut noita 5" leveitä vanteita, uudemmissa 5,5". Eli tuostahan se toki johtuu. Mutta toiselle puolelle siis sopi kyllä jäähdytetyn levyn ja uusien palojenkin kanssa mutta toiselle puolelle ei, hyvin pienestä on kiinni.
                                Corvette C4 LT4 TURBO
                                Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎