Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 taka-akseliin säädöt - topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exorcist
    Wax on - Wax off
    • Dec 2004
    • 1806
    • Riihimäki

    #16
    E30 camberisäätöjä

    Etsin helpointa ja parasta tapaa toteuttaa camber säädöt eteen ja taakse normaali E30 alustaan. Hakusassa säädöt -5 asteeseen asti, eteen saa "peruslevyillä" vain noin -3 asti säätöjä. Eli onko olemassa jotain parempia vaihtoehtoja eteen? Mites takapäässä, säätövarat pitäisi olla samanverran?

    Jos helpottaa niin alusta on myöskin menossa uusiksi..

    Comment

    • Nipsu
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 202
      • Tampere

      #17
      Plug 'n' play palikoita on varmaan vaikea löytää noin radikaaleille säätövaroille. En tiedä onko Gustaven e30m3 sivu tuttu, mutta sieltä löytyy rakenteluohje eteen "gruppe A" tukivarsille. Sivuilla ei kyllä mainita paljonko säätövaroja löytyy. Tuossa linkki:


      Samoilta sivuilta löytyy myös ohje takatukivarsien kiinnityspisteiden modaamiseen. Gustaven sivuilla epäkeskopultit ovat e39:stä. Itse rakensin takapään kulmat säädettäviksi e34 m5:n epäkeskopulteilla. Erona noilla pulteilla on ainakin e39:n suurempi prikan halkaisija, sitä en taas tiedä kuinka paljon eroa pulttien epäkeskeisyydellä on. Jonskulta kannattanee takapäästä kysellä, taisi tapella takapään säätöjen rakentelussa cabrion kanssa. Linkki Gustaven sivuille:


      Valitettavasti mulla ei ole tietoa kuinka paljon näillä konsteilla pystyy säätämään kulmia, takana TODENNÄKÖISESTI max ~2 asteen luokkaa (omat pyöränkulmat vasta odottaa säätöä). Lisäksi on toinen asia saada katsastusmies ymmärtämään, että kyseinen etupään konstruktio on hyvä ja kestävä. Ainakin osan noista jutuista varmaan jo tiesitkin, mutta laitetaan nyt muillekin näytille.

      EDIT: muistin sopukoista löytyi vielä uksi linkki "gruppe A" alustaratkaisuihin


      P.S. Tuolla Gustaven sivuilla on muutakin varmasti e30 kansaa kiinnostavaa juttua.

      EDIT: Gruppe A/DTM valokuvia rakenteista: http://www.s14.net/forums/showthread.php?t=34256 Sieltä ensimmäisestä viestistä klikkailee linkkejä.
      Last edited by Nipsu; 03-12-2008, 12:27.

      Comment

      • mortimer
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 1079
        • Satulinna kaukomaan

        #18
        E30 DIY-takapään säätöjen säätövarat ?

        Onkos kukaan noita säätölattoja + E39 pultteja E30-koreihin laittanut pyöränsuuntauksessa tutkinut paljonko camber-säätöä on asteissa ?
        Siis kääntänyt säädön äärestä-ääreen ja ottanut lukemat muistiin.
        Kyseinen tieto helpottaisi kummasti säätölämyjen asennuksessa oikean säätöalueen aikaansaamiseksi.

        i3S -20
        E30M3 slotcar 1:32
        XKE FHC 1971
        Mgb Gt -66
        T6 -19
        E91 -08

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16413
          • Asikkala

          #19
          E30 taka-akseliin säädöt, epäkeskopultin laippa ?

          Niinpä eli säätölatikoissa on koneistettu syvennys 33 mm. Minkä mallin pulteissa on tuo laippa sen sama 33 mmm ? E39 xx mutta mikä ja pultin paksuushan on 12 mm.
          Haku näyttää valkoista sivua...

          Comment

          • mortimer
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1079
            • Satulinna kaukomaan

            #20
            Originally posted by jr66 View Post
            Niinpä eli säätölatikoissa on koneistettu syvennys 33 mm. Minkä mallin pulteissa on tuo laippa sen sama 33 mmm ? E39 xx mutta mikä ja pultin paksuushan on 12 mm.
            Haku näyttää valkoista sivua...
            vaikkapa E39 540i sedan.
            Farkussa paksummat = eivät sovi.

            i3S -20
            E30M3 slotcar 1:32
            XKE FHC 1971
            Mgb Gt -66
            T6 -19
            E91 -08

            Comment

            • bmwtbo
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 268
              • Suonenjoki

              #21
              Juurikin noin, tilasin eilen KL-varaosien kautta nuo e39 540 pultit,prikat ja mutterit omaani 40€ kokonaisuudessaan, en tiedä pulteista mutta muut hilut tulee kuulemma 10kpl:een sarjoissa joten löytyy parin viikon sisällä hyllystä tuolta...
              Jos tarvitset kyseiset pultit niin soita ma tuonne ja kysy, kerkii varmaan samaan lähetykseen...

              Comment

              • mortimer
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1079
                • Satulinna kaukomaan

                #22
                Originally posted by bmwtbo View Post
                Juurikin noin, tilasin eilen KL-varaosien kautta nuo e39 540 pultit,prikat ja mutterit omaani 40€ kokonaisuudessaan, en tiedä pulteista mutta muut hilut tulee kuulemma 10kpl:een sarjoissa joten löytyy parin viikon sisällä hyllystä tuolta...
                Jos tarvitset kyseiset pultit niin soita ma tuonne ja kysy, kerkii varmaan samaan lähetykseen...
                BMW-merkkiliikkeestä viimeksi ostaessa ~30€ BMWClubin -10% alella.

                i3S -20
                E30M3 slotcar 1:32
                XKE FHC 1971
                Mgb Gt -66
                T6 -19
                E91 -08

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5857
                  • Joccis City

                  #23
                  Tossa sen tarvittavan pultin nro. :
                  -33 32 1 095 102

                  Siihen tarvittava epäkeskoprikka:
                  -33 32 1 092 310

                  Ja mutteri:
                  -33 32 6 751 446
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16413
                    • Asikkala

                    #24
                    Kiitos kaikille.

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      #25
                      no niin itse käytin auton suuntauksessa näillä osilla ja säätöpalat laitoin niin että camper säätö on alkuperäisestä kiinnityskohdasta ylöspäin

                      eli toinen ääripää on alkuperäinen kiinnityspiste(asteissa?) ja siitä toinen ääripää ja nykyinen säätö 1,44 astetta

                      caster palikat laitoin niin että säätöä olisi molempiin suuntiin yhtäpaljon
                      asteita en ulkoa muista mutta voin ne tarkistaa kun saan suuntaus lapun koneen viereen.

                      suuntaaja oli tyytyväinen näiden osien vaikutukseen matalassa ja leveärenkaisessa "pikkuautossa"

                      hän jätti kuitenkin toivomisen varaa suurempaan auraukseen eli sekin kannattaisi laittaa toiseen "reunaan".

                      näiden camper palasten kanssa tulee ongelmaksi niiden lujuus(eikö) mikäli niitä vielä nostaisi ylemmäs

                      eli kannattaisi varmaankin tehdä noista sellaisia että alapuolella olisi tavaraa hieman enemmän joka sitten olisi helppo hitsata vahvasti alkuperäiseen kiinnikkeeseen

                      tämä vain tietenkin sillon kun haluaa että camper on alle tuon 1,44 astetta
                      Last edited by Tonton; 17-09-2009, 15:37.
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16413
                        • Asikkala

                        #26
                        Originally posted by Tonton View Post
                        no niin itse käytin auton suuntauksessa näillä osilla ja säätöpalat laitoin niin että camper säätö on alkuperäisestä kiinnityskohdasta ylöspäin

                        eli toinen ääripää on alkuperäinen kiinnityspista(asteissa?) ja siitä toinen ääripää ja nykyinen säätö 1,44 astetta

                        caster palikat laitoin niin että säätöä olisi molempiin suuntiin yhtäpaljon
                        asteita en ulkoa muista mutta voin ne tarkistaa kun saan suuntaus lapun koneen viereen.

                        suuntaaja oli tyytyväinen näiden osien vaikutukseen matalassa ja leveärenkaisessa "pikkuautossa"

                        hän jätti kuitenkin toivomisen varaa suurempaan auraukseen eli sekin kannattaisi laittaa toiseen "reunaan".

                        näiden camper palasten kanssa tulee ongelmaksi niiden lujuus(eikö) mikäli niitä vielä nostaisi ylemmäs

                        eli kannattaisi varmaankin tehdä noista sellaisia että alapuolella olisi tavaraa hieman enemmän joka sitten olisi helppo hitsata vahvasti alkuperäiseen kiinnikkeeseen

                        tämä vain tietenkin sillon kun haluaa että camper on alle tuon 1,44 astetta
                        Eli cambersäätö sisempään korvakkoon ja tuloksena -1,44 ast. eikä yhtään pystympään ? Millä madalluksella ?
                        Tuskin castersäätöä vaan auraus ? Madaltaessa auraus siis vähenee eli kun madaltaa tarpeeksi niin se on 0 ? Aurauksen säätö siis ulompaan korvakkoon ja kaikki varat alkup. eteenpäin jolloin aurausta saa lisää ?
                        Alkup. arvot muuten e30 auraus 2 mm./0 ast. 18' ja camber 1 ast. 45'

                        Koska tulee näppäimistöpäivitys jossa on asteen merkki vai joko sellainen on ?

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          #27
                          nämä ovat lopulliset säädöt jotka jäivät osittain vajaiksi

                          faktaa paperilta:
                          taka-akselilta

                          camper
                          vasen -1°45'
                          oikea -1°44'

                          erillisauraus
                          vasen +0°06'
                          oikea +0°04'
                          yhteisauraus +0°10'

                          setback +0°07'

                          geometrinen kulkusuunta -0°01'


                          etuakseli:
                          caster 10
                          vasen +7°50'
                          oikea +7°52'

                          KPI 10
                          vasen +10°39'
                          oikea +7°03'

                          camper
                          vasen -2°09'
                          oikea -2°04'

                          erillisauraus
                          vasen +0°10'
                          oikea +0°10'

                          yhteisauraus +0°20'

                          setback -0°02'

                          summakulma 10
                          vasen +8°30'
                          oikea +4°59'


                          madallus: mitta edessä 315mm takana 310mm
                          toivottavasti tästä nyt oli joillekkin apua.
                          jos jollain on laittaa esimerkkikuvat asennuksesta niin varmasti auttavat asentajaa ensimäisellä kerralla
                          itsellä niitä ei ole
                          Last edited by Tonton; 12-04-2009, 15:09.
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • Ha2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1786
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by jr66 View Post
                            Koska tulee näppäimistöpäivitys jossa on asteen merkki vai joko sellainen on ?
                            Saat multa yhen merkin. Voit sitte kopioida sitä itelle. Tossa: °

                            Jos loppuu kesken niin saat lisää näin: Paina Alt pohjaan, näppäile 0176 ja vapauta Alt.
                            E61 525d LCI

                            Comment

                            • Jasu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 2110
                              • Tampere / Isojoki

                              #29
                              Eli siis ulompi tulee pystyyn (reikä jää alareunaan), mites se sisempi (tulee siis vaakaan), jääkö se reikä eteen vai taakse?
                              Volvo S80 V8
                              Mercedes C250d
                              M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                #30
                                Originally posted by Jasu View Post
                                Eli siis ulompi tulee pystyyn (reikä jää alareunaan), mites se sisempi (tulee siis vaakaan), jääkö se reikä eteen vai taakse?
                                toisin päin. eli jos puhutaan ovaali reiän olevan pystyssä tai vaaka-asennossa
                                niin lähempänä perää olevat pystyyn ja renkaan vieressä olevat vaakaan.

                                joku vielä varmistaa mutta mielestäni se ulompi tulee niin että vanha reikä jää säädön takaosaan eli kiinnitys piste liikkuu alkuperäisestä->eteenpäin

                                edit: jr66:llä parempi mieli?
                                Last edited by Tonton; 13-04-2009, 22:46.
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎