Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 taka-akseliin säädöt - topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • smpovers
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2372
    • Tammela

    #91
    Pistin omaan autoon nuo säädöt taakse. Tuli ongelmaksi se että oikeallapuolella auraksen säädön mutteria ei pysty kiristään oikein millään. Auraus säädetään siis reunimmaisesta kiinnityspisteestä. Ootteko tehnee jotai erikoistyökaluja vai millä tuo onnistuisi. En ainakaa saanu lenkki/kiintoavainta mahtuun väliin..
    BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
    BMW 330d touring e46 -05
    Ford Cortina Mk2 1600 -70
    ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #92
      Ohentelin yhden kita-avaimen tuota tarkoitusta varten ni mahtuu väliin. Onhan se vähän ahdas kyllä.
      Projektin alla makaillessa kävi semmonenkin mielessä että jos hieman väkivaltoisi sitä lattiaa ylöspäin ruuvin päitten kohdalta. Etenkin jos saa päähänsä että nostaa takakelkkaa ylöspäin.
      Last edited by petrolhead; 05-05-2013, 14:02.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #93
        Originally posted by smpovers View Post
        Pistin omaan autoon nuo säädöt taakse. Tuli ongelmaksi se että oikeallapuolella auraksen säädön mutteria ei pysty kiristään oikein millään. Auraus säädetään siis reunimmaisesta kiinnityspisteestä. Ootteko tehnee jotai erikoistyökaluja vai millä tuo onnistuisi. En ainakaa saanu lenkki/kiintoavainta mahtuun väliin..
        Omani sain säädettyä hivenen ohennetulla Q-avaimella, S-avain ajaa varmaan saman asian.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #94
          Kirjotellaan nyt tähänkin..
          Tällainen aparaatti makso Ebaysta posteineen ~30€. Jos kulmat mietityttää niin tolla voi mitata mikä on lähtötilanne. Autossa kiinni olevasta kelkasta/tukivarsista voi olla vähä huono mittailla mutta irto-osien kanssa pitäs onnistua. Muistaa vaan huomioida vanteen/navan heiton niin no problem.
          Sitte ku kelkan ja tukivarret pyöräyttää 90 astetta ympäri niin saa katottua auraukset.

          Kun eihän noista iänikuisista kynkistä ja kelkoista tiedä mihin suuntaan ne on vinksallaan. Tällä tavalla sais halutut kulmat siinä tilanteessa kun säädöt on -0- kohdassa ja on vara mulkata molempiin suuntiin.
          Last edited by petrolhead; 28-10-2013, 19:38.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #95


            Jos lätkien asennyksen jälkeen ei osuttu alueelle niin tällaisilla kynkän heloilla saa asioita parannettua. Ei kauheesti mutta saa kuitenkin.

            Ulomman korvakkeen pultin kiristäminen helpottuu kun pultin flippaa näin päin:


            Lisäetuna, tuningpuslan hattua ei joudu leikkaamaan. Joo, kelkan joutuu pudottamaan että kynkän voi asentaa/irroittaa, mutta lattialla se nyt on varmaan muutenkin kun taka-akselistoa korjataan.
            Last edited by petrolhead; 25-07-2015, 21:06.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Jubu
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2002
              • 937
              • Kuusankoski

              #96
              *****
              Last edited by Jubu; 02-05-2016, 17:19.

              Comment

              • bmw89
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 565
                • Ulvila

                #97
                Mihin asentoon noi lätkät nyt kannattaa laittaa:think

                Kysessää facelift -40mm takajousilla
                -E30 "316i"

                ex. e46 328i,

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  #98
                  Originally posted by bmw89 View Post
                  Mihin asentoon noi lätkät nyt kannattaa laittaa:think

                  Kysessää facelift -40mm takajousilla
                  Sisemmät pystyyn Camber ja ulommat vaakaan auraus.

                  Sisemmät kaikki säätö alkuperäisestä ylös ja ulommissa kaikki alkuperäisestä eteen.
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11131
                    • Oulu

                    #99
                    Originally posted by Tonton View Post
                    ulommissa kaikki alkuperäisestä eteen.
                    Miksi? Madallettaessa auraus lisääntyy ja tuolla säädöllä saat vaan lisää aurausta, etkä korjattua sitä, mikä ois tarpeellista. Arvaappa mistä tiiän

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • bmw89
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2010
                      • 565
                      • Ulvila

                      Hmm.. tuolla topicin alkupäässä oli vähän ristiriitasta tietoa ja moni olikin kirjoitellut, että aurausta tarvittaisiin lisää

                      E: "Auraus lisääntyy kun perä painuu alaspäin!

                      tosin pätee vain kun mennään ns, vaakatasosta ylöspäin. = etukiinnityspiste- takanapa samalla korkeudella. (etukiinnitys o------o napa) samalla korkeudella.

                      jos napa alempana= vakio korkunen auto niin ensin auraus pienenee.
                      ja kun mennään yli vaakatason = madallettu auto niin auraus suurenee."
                      Last edited by bmw89; 15-11-2016, 12:59.
                      -E30 "316i"

                      ex. e46 328i,

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Miksi? Madallettaessa auraus lisääntyy ja tuolla säädöllä saat vaan lisää aurausta, etkä korjattua sitä, mikä ois tarpeellista. Arvaappa mistä tiiän
                        Joko meillä on aurauksen ja harituksen kanssa ero, sulla on akseli väärin päin, peruutat aina tai sitten sun auto on niin matala että tukivarsi on yli vaakatason.
                        Muutoin mä tiedä mitä sä puhut mutta ei sun puheisiin oo voinut ennenkään luottaa, maksaisit edes ne lähetys kulut kun lupasit

                        Voitko demostroida tuon liikkeen koska sivulla 2 oon laittanut kaikki säätö arvot näkyviin ja
                        Siellä auraus on jäänyt vajaaksi vaikka säätö lätkä oli keskellä.

                        Kävin just autosta vielä katsomassa missä asennossa ne pultit siellä on, suurempi osa prikkaa näkyvissä navan puolella kiinnitystä, eli kiinnitys piste on siirretty mahdollisimman eteen.

                        Tällä samalla akselilla kävin viime keväänä säätämässä kulmia korkeus edelleen sama 300-310mm navasta faceliftin kaareen, joku paikka oli toiselta puolelta retkahtanut niin arvo oli -0.12 ja toisella puolella 0.03
                        Ensimäistä ei saatu enään plussalle niin pidettiin kulkusuunta ja säädettiin jälkimäistä harittamaan samat -0.12

                        Ja jotta tukivarsi menisi tuon vaakatason yläpuolelle niin siellä saa olla oikeasti melko lyhyt jousi ja Laita bmw89 vaikka sitten se säätö keskelle koska se vähäinenkin korjaus on parempi kuin ei mitään. Pääasia on kuitenkin se että saat kulkusuunnan suoraan.
                        Olis se sitten kumpaan suuntaan vaan niin aina se on parempi kuin ei mitään

                        Muutenkin kun autoa madaltaa niin pyörä siirtyy kaaressa taakseppäin (kunnes tukivarsi on yli vaakatason) niin itse en edes ulkonäkösyistä siirtäisi sitä enää taakseppäin vaikka arvot olisi päin persettä kunhan ne on samat molemmilla puolilla.

                        Muutenkin se auraus säätö ei paljoa enään vaikuta varsinaiseen auraukseen (vähän kuitenkin) jos akseli on vaakasuorassa, rengas vaan siirtyy kaaressa.

                        Mutta mulla on tossa uus akseli tallin lattialla mistä ei saa haritusta lisättyä ollenkaan niin katotaan keväällä voiko sen heittää roskiin, jos näin käy niin tulen editoimaan tämän postauksen kaikessa hiljaisuudessa pois
                        Last edited by Tonton; 15-11-2016, 17:16.
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11131
                          • Oulu

                          Et oo pistänyt tilinumerot mulle, niin ei oo voinut maksaa Mut Joo se solenoidi pelaa ja on edelleen käytössä, että kiitokset siitä

                          Mut joo asiaan, niin ei tuo mun romu mielestäni niin kovin matala oo. Napa-kaari mittaa en nyt pääse mittaamaan, mutta muistaakseni tukivarsi ei ainakaan ylöspäin mene. :think

                          Tuossa suuntauslappu reilun vuoden takaa:


                          Tuossa nyt arvot on vammasina milleinä, mutta kävin jälkeen vielä saman lapun asteina ja nuo tarkottaa karvan alle astetta aurausta per puoli. Noilla aurauksilla auto oli kyllä aivan kamala ajaa. Säätö on tuossa perus asennossa ja säätölätkällä sai vaan lisää aurausta, koska säätö on eteenpäin vaan. Ongelman korjasin vaihtamalla kumipuslat epäkeskomalleihin, jolla saa n. asteen korjattua tilannetta.

                          Mutta mutta sitä kai pitäs käydä mittaan kulmat halutussa korkeudessa, että tietää mihin asentoon laittaa säätölätkät, jos haluaa varmistua oikeesta tuloksesta.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • andhu
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 535
                            • vihti

                            Sama vika täällä, tein säädöt eteenpäin ja lopputulos kuvassa. Kuvan arvot ns. vakio kohdasta mitattu.

                            E30 316 Turbo

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16465
                              • Asikkala

                              Taitaa säätö riittää vaikka laittaisi lätkät niin että molempiin suuntiin on säätövaraa yhtä paljon ? Aurauksen säädöstä siis kyse edelleen.

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                Originally posted by andhu View Post
                                Sama vika täällä, tein säädöt eteenpäin ja lopputulos kuvassa. Kuvan arvot ns. vakio kohdasta mitattu.

                                [img] kuva [img]
                                toi on camperi ja se on plussalla niin kuin sun auton kuvistakin näkee


                                ja kai se on kamala ajettava jo senkin takia että siellä on samalla akselilla heittoa campereissa ja toisessa päässä aurauksessa
                                Last edited by Tonton; 15-11-2016, 19:36.
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎