Ei ole camberi tuo, ylemmät arvot on camber.(Käytän kyseistä laitetta päivittäin, joten tiedän kyllä hyvin mitä mikäkin kertoo) Kuvassa camber on ilman mittauksia säädetty vatupassilla suoraan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 taka-akseliin säädöt - topic
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by andhu View PostEi ole camberi tuo, ylemmät arvot on camber.(Käytän kyseistä laitetta päivittäin, joten tiedän kyllä hyvin mitä mikäkin kertoo) Kuvassa camber on ilman mittauksia säädetty vatupassilla suoraan.
en keksi muuta muuttujaa kun liikkuvien osien pitäisi olla on samat.Last edited by Tonton; 15-11-2016, 20:05.sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostMiksi? Madallettaessa auraus lisääntyy ja tuolla säädöllä saat vaan lisää aurausta, etkä korjattua sitä, mikä ois tarpeellista. Arvaappa mistä tiiän
Originally posted by jr66 View PostTaitaa säätö riittää vaikka laittaisi lätkät niin että molempiin suuntiin on säätövaraa yhtä paljon ? Aurauksen säädöstä siis kyse edelleen.
30 vuotta vanhojen osien kanssa tietysti yhden palkki on jonnekin vino ja toisella toiseen suuntaan, samoin kynkät.
Mulla on palkki kiinni korissa ~vakiokorkeudessa ja varmasti suorassa, säätölätkät on hitsattu kohalleen samalla tarkkuudella kun porais keinuhevoselle persreiän. Oon silti varautunu hankkimaan kierroksen epäkeskoheloja jos kulmia kattoessa tulee ylläri.
Toi taka-akselin säätöjen teko ei oo vaikee homma. Ei voi olla kun minäkin oon niitä useemman tehny.Last edited by petrolhead; 15-11-2016, 20:31.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostTaitaa säätö riittää vaikka laittaisi lätkät niin että molempiin suuntiin on säätövaraa yhtä paljon ? Aurauksen säädöstä siis kyse edelleen.
Camber ei riitä. Omassa vaikkei matala auto olekkaan, en saa camberia alle -2°. Tämä toki ei ole ongelma mun ajossa.
Nyt tein yhteen autoon palkin jossa säädöt perinteiseen verrattuna toisin päin. Saa nähdä miten se toimii.
Paras olis se hiton "DTM säätötorni" mutta leimamies repii siitä pelihousunsa. Tän takia teen kaks kokonaista akselia. Leimalle ja sit ajoon.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostNyt tein yhteen autoon palkin jossa säädöt perinteiseen verrattuna toisin päin. Saa nähdä miten se toimii.
Paras olis se hiton "DTM säätötorni" mutta leimamies repii siitä pelihousunsa. Tän takia teen kaks kokonaista akselia. Leimalle ja sit ajoon.
Itellä on autossa kiinni laillinen pyöräntuenta. Sitten on yläkerrassa pari palkkia ja toiset kynkät joista voi rakennella joskus jonkun uniball-setupin. Vain ajoon, ei leimalle . Just joku tollanen systeemi missä kiinnityspistettä ei välttämättä siirretä kulmaa säätäessä. Mitä mä oon noita mitannut niin tukivarsilinja on vakiopalkissa vaakatasosta ulospäin kallellaan, sitte camberia vähentäessä linja kääntyy lisää samaan suuntaan. Ei oo mun mielestä ideaali.Last edited by petrolhead; 16-11-2016, 18:43.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostEn kyllä keksi syytä miksei toimisi aivan samalla tavalla on säädöt kummin päin vaan.
Hyi, hyi.
Itellä on autossa kiinni laillinen pyöräntuenta. Sitten on yläkerrassa pari palkkia ja toiset kynkät joista voi rakennella joskus jonkun uniball-setupin. Vain ajoon, ei leimalle . Just joku tollanen systeemi missä kiinnityspistettä ei välttämättä siirretä kulmaa säätäessä. Mitä mä oon noita mitannut niin tukivarsilinja on vakiopalkissa vaakatasosta ulospäin kallellaan, sitte camberia vähentäessä linja kääntyy lisää samaan suuntaan. Ei oo mun mielestä ideaali.
Tosin eipä täällä kovin montaa kaveria mun tai sun lisäks näitä mieti. Extreme drop alustaa vaan kiinni ja pohjaanlyöntikumien varassa eteenpäin...Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostTosi paljon auttaa varmaan ( uskoisin niin ) myös se et muuttaisi sweep anglen 15° - 12°. Tähän kun yhdistää vielä palkin 20mm ylöspäin noston niin rupeaa toimimaan paremmin. Näin siis roll center muuttuu ja jousituskin toimii paremmin.
Tosin eipä täällä kovin montaa kaveria mun tai sun lisäks näitä mieti. Extreme drop alustaa vaan kiinni ja pohjaanlyöntikumien varassa eteenpäin...
Comment
-
-
Originally posted by Skarpa View PostOlikos se niin, että Sport evossa on toi akselipalkki nostettu? Kattelin vaan jotain kuvaa, kun sporttievon poikittaisessa runkopalkissa, johon turvavyöt tulee kiinni, on tehty takareunaan väistö.
Nostossa pitää sit huomioida polttoaineen täyttöputkea.
Tulee paljon ahtaampi väli sinne.Last edited by jannmann; 16-11-2016, 19:53.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostTosin eipä täällä kovin montaa kaveria mun tai sun lisäks näitä mieti.
Mutta ihan totta. Ihmettelen, miksi tehdas on tehnyt niin jyrkkään kulmaan nuo kiinnityspisteet. Tulee liioitellun isot kulmamuutokset joustoissa...
Kätevintä voisi olla, että kaikki tarvittavat säädöt on sisäpuolella olevissa kiinnityspisteissä. Sen voisi rakentaa korvakkoon jollain liukusäädöllä pientä mielikuvitusta käyttäen jopa niin, että siihen ei asiaa tarkastavan henkilön huomio kiinnity.
Comment
-
-
Originally posted by turbobliz View PostNoh noh...
Mutta ihan totta. Ihmettelen, miksi tehdas on tehnyt niin jyrkkään kulmaan nuo kiinnityspisteet. Tulee liioitellun isot kulmamuutokset joustoissa...
No, e21:ssä on vielä isompi kulma ja ajoin sillä reilu 10 talvea joten normi jamppa ei tiedä taka-akselin ongelmaa ellei sitä hänelle kerrota.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostTosi paljon auttaa varmaan ( uskoisin niin ) myös se et muuttaisi sweep anglen 15° - 12°. Tähän kun yhdistää vielä palkin 20mm ylöspäin noston niin rupeaa toimimaan paremmin. Näin siis roll center muuttuu ja jousituskin toimii paremmin.
Tosin eipä täällä kovin montaa kaveria mun tai sun lisäks näitä mieti. Extreme drop alustaa vaan kiinni ja pohjaanlyöntikumien varassa eteenpäin...
Saattaa monikin miettiä, vaikka ei kaikki siitä tänne kirjoittelekaan. Jokunen voi silti lueskella ja jopa pohtia lukemaansa. Jatkakaa vaan.
Nimim. E21:een säätölätkät asentanut foorumilta luettujen vinkkien perusteella.Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20
Työn alla: E21 320/6
Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21
Comment
-
-
Originally posted by turbobliz View PostNoh noh...
Mutta ihan totta. Ihmettelen, miksi tehdas on tehnyt niin jyrkkään kulmaan nuo kiinnityspisteet. Tulee liioitellun isot kulmamuutokset joustoissa...Last edited by petrolhead; 17-11-2016, 16:41.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Mitä tuo ns. sweep angle nyt sitten aiheuttaa? asento muuttuu joustomatkan aikana ja korjaamisella saadaan se käyttäytymään järkevämmin?
Palkin noston ymmärtää kyllä, varsinkin rajusti madalletussa.
Itseä kyllä kiinnostaa tämä aihe paljonkin, tavoite tehdä jotakin muuta kuin tukivarsi- ja camberkulmat perseellään pohjaanlyöntikumien varassa pärisevä stanccevehe...Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
Käyttis:Transporter T5 2.5tdi
Comment
-
-
Originally posted by Iemel View PostMitä tuo ns. sweep angle nyt sitten aiheuttaa? asento muuttuu joustomatkan aikana ja korjaamisella saadaan se käyttäytymään järkevämmin?
Palkin noston ymmärtää kyllä, varsinkin rajusti madalletussa.
Itseä kyllä kiinnostaa tämä aihe paljonkin, tavoite tehdä jotakin muuta kuin tukivarsi- ja camberkulmat perseellään pohjaanlyöntikumien varassa pärisevä stanccevehe...
Siellä erittäin hyvin selitetty eri asiat tosta akselirakenteesta.
Toinen lukemisen arvoinen on Jake Larssenin DTM tour juttu.Last edited by jannmann; 18-11-2016, 15:43.Aprilia RSV4
Comment
-
Comment