Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 taka-akseliin säädöt - topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andhu
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 535
    • vihti

    Ei ole camberi tuo, ylemmät arvot on camber.(Käytän kyseistä laitetta päivittäin, joten tiedän kyllä hyvin mitä mikäkin kertoo) Kuvassa camber on ilman mittauksia säädetty vatupassilla suoraan.
    E30 316 Turbo

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      Originally posted by andhu View Post
      Ei ole camberi tuo, ylemmät arvot on camber.(Käytän kyseistä laitetta päivittäin, joten tiedän kyllä hyvin mitä mikäkin kertoo) Kuvassa camber on ilman mittauksia säädetty vatupassilla suoraan.
      vitsi, mittaa kaari-napa mitta
      en keksi muuta muuttujaa kun liikkuvien osien pitäisi olla on samat.
      Last edited by Tonton; 15-11-2016, 20:05.
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Miksi? Madallettaessa auraus lisääntyy ja tuolla säädöllä saat vaan lisää aurausta, etkä korjattua sitä, mikä ois tarpeellista. Arvaappa mistä tiiän
        Pyörä kääntyy harittavaan päin kun auto madaltuu. Siihen asti että napa ja kiinnityspisteet on samassa korkeudessa. Siitä edelleen sisäänpäin joustaessa pyörä kääntyy aurausta kohti. Homman voi todeta laskemalla. Itse olen todentanut sen kahdesta E30:stä ohjauskulmia mitatessa. Takavakaajaan ukko riippumaan-> pyörät harittaa enemmän. Mä en muista paljonko vakiosta pitää tiputtaa että "tukivarsi on vaaterissa". Jotain 6 ja 7,5cm:n väliltä.


        Originally posted by jr66 View Post
        Taitaa säätö riittää vaikka laittaisi lätkät niin että molempiin suuntiin on säätövaraa yhtä paljon ? Aurauksen säädöstä siis kyse edelleen.
        Ei riitä.
        30 vuotta vanhojen osien kanssa tietysti yhden palkki on jonnekin vino ja toisella toiseen suuntaan, samoin kynkät.
        Mulla on palkki kiinni korissa ~vakiokorkeudessa ja varmasti suorassa, säätölätkät on hitsattu kohalleen samalla tarkkuudella kun porais keinuhevoselle persreiän. Oon silti varautunu hankkimaan kierroksen epäkeskoheloja jos kulmia kattoessa tulee ylläri.
        Toi taka-akselin säätöjen teko ei oo vaikee homma. Ei voi olla kun minäkin oon niitä useemman tehny.
        Last edited by petrolhead; 15-11-2016, 20:31.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5857
          • Joccis City

          Originally posted by jr66 View Post
          Taitaa säätö riittää vaikka laittaisi lätkät niin että molempiin suuntiin on säätövaraa yhtä paljon ? Aurauksen säädöstä siis kyse edelleen.
          Riittää jos kaikki kunnossa.. Siis aurauksen suhteen.
          Camber ei riitä. Omassa vaikkei matala auto olekkaan, en saa camberia alle -2°. Tämä toki ei ole ongelma mun ajossa.
          Nyt tein yhteen autoon palkin jossa säädöt perinteiseen verrattuna toisin päin. Saa nähdä miten se toimii.

          Paras olis se hiton "DTM säätötorni" mutta leimamies repii siitä pelihousunsa. Tän takia teen kaks kokonaista akselia. Leimalle ja sit ajoon.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by jannmann View Post
            Nyt tein yhteen autoon palkin jossa säädöt perinteiseen verrattuna toisin päin. Saa nähdä miten se toimii.
            En kyllä keksi syytä miksei toimisi aivan samalla tavalla on säädöt kummin päin vaan.

            Paras olis se hiton "DTM säätötorni" mutta leimamies repii siitä pelihousunsa. Tän takia teen kaks kokonaista akselia. Leimalle ja sit ajoon.
            Hyi, hyi.
            Itellä on autossa kiinni laillinen pyöräntuenta. Sitten on yläkerrassa pari palkkia ja toiset kynkät joista voi rakennella joskus jonkun uniball-setupin. Vain ajoon, ei leimalle . Just joku tollanen systeemi missä kiinnityspistettä ei välttämättä siirretä kulmaa säätäessä. Mitä mä oon noita mitannut niin tukivarsilinja on vakiopalkissa vaakatasosta ulospäin kallellaan, sitte camberia vähentäessä linja kääntyy lisää samaan suuntaan. Ei oo mun mielestä ideaali.
            Last edited by petrolhead; 16-11-2016, 18:43.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5857
              • Joccis City

              Originally posted by petrolhead View Post
              En kyllä keksi syytä miksei toimisi aivan samalla tavalla on säädöt kummin päin vaan.


              Hyi, hyi.
              Itellä on autossa kiinni laillinen pyöräntuenta. Sitten on yläkerrassa pari palkkia ja toiset kynkät joista voi rakennella joskus jonkun uniball-setupin. Vain ajoon, ei leimalle . Just joku tollanen systeemi missä kiinnityspistettä ei välttämättä siirretä kulmaa säätäessä. Mitä mä oon noita mitannut niin tukivarsilinja on vakiopalkissa vaakatasosta ulospäin kallellaan, sitte camberia vähentäessä linja kääntyy lisää samaan suuntaan. Ei oo mun mielestä ideaali.
              Tosi paljon auttaa varmaan ( uskoisin niin ) myös se et muuttaisi sweep anglen 15° - 12°. Tähän kun yhdistää vielä palkin 20mm ylöspäin noston niin rupeaa toimimaan paremmin. Näin siis roll center muuttuu ja jousituskin toimii paremmin.
              Tosin eipä täällä kovin montaa kaveria mun tai sun lisäks näitä mieti. Extreme drop alustaa vaan kiinni ja pohjaanlyöntikumien varassa eteenpäin...
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Skarpa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 3406
                • Kotka

                Originally posted by jannmann View Post
                Tosi paljon auttaa varmaan ( uskoisin niin ) myös se et muuttaisi sweep anglen 15° - 12°. Tähän kun yhdistää vielä palkin 20mm ylöspäin noston niin rupeaa toimimaan paremmin. Näin siis roll center muuttuu ja jousituskin toimii paremmin.
                Tosin eipä täällä kovin montaa kaveria mun tai sun lisäks näitä mieti. Extreme drop alustaa vaan kiinni ja pohjaanlyöntikumien varassa eteenpäin...
                Olikos se niin, että Sport evossa on toi akselipalkki nostettu? Kattelin vaan jotain kuvaa, kun sporttievon poikittaisessa runkopalkissa, johon turvavyöt tulee kiinni, on tehty takareunaan väistö.
                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                E30 Armo "330i"

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5857
                  • Joccis City

                  Originally posted by Skarpa View Post
                  Olikos se niin, että Sport evossa on toi akselipalkki nostettu? Kattelin vaan jotain kuvaa, kun sporttievon poikittaisessa runkopalkissa, johon turvavyöt tulee kiinni, on tehty takareunaan väistö.
                  Ei oo nostettu SE:ssä.

                  Nostossa pitää sit huomioida polttoaineen täyttöputkea.
                  Tulee paljon ahtaampi väli sinne.
                  Last edited by jannmann; 16-11-2016, 19:53.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • turbobliz
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1001
                    • e-suomi

                    Originally posted by jannmann View Post
                    Tosin eipä täällä kovin montaa kaveria mun tai sun lisäks näitä mieti.
                    Noh noh...

                    Mutta ihan totta. Ihmettelen, miksi tehdas on tehnyt niin jyrkkään kulmaan nuo kiinnityspisteet. Tulee liioitellun isot kulmamuutokset joustoissa...

                    Kätevintä voisi olla, että kaikki tarvittavat säädöt on sisäpuolella olevissa kiinnityspisteissä. Sen voisi rakentaa korvakkoon jollain liukusäädöllä pientä mielikuvitusta käyttäen jopa niin, että siihen ei asiaa tarkastavan henkilön huomio kiinnity.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16413
                      • Asikkala

                      Originally posted by turbobliz View Post
                      Noh noh...

                      Mutta ihan totta. Ihmettelen, miksi tehdas on tehnyt niin jyrkkään kulmaan nuo kiinnityspisteet. Tulee liioitellun isot kulmamuutokset joustoissa...
                      Jep.

                      No, e21:ssä on vielä isompi kulma ja ajoin sillä reilu 10 talvea joten normi jamppa ei tiedä taka-akselin ongelmaa ellei sitä hänelle kerrota.

                      Comment

                      • e36coupe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 719
                        • Nokia

                        Originally posted by jannmann View Post
                        Tosi paljon auttaa varmaan ( uskoisin niin ) myös se et muuttaisi sweep anglen 15° - 12°. Tähän kun yhdistää vielä palkin 20mm ylöspäin noston niin rupeaa toimimaan paremmin. Näin siis roll center muuttuu ja jousituskin toimii paremmin.
                        Tosin eipä täällä kovin montaa kaveria mun tai sun lisäks näitä mieti. Extreme drop alustaa vaan kiinni ja pohjaanlyöntikumien varassa eteenpäin...

                        Saattaa monikin miettiä, vaikka ei kaikki siitä tänne kirjoittelekaan. Jokunen voi silti lueskella ja jopa pohtia lukemaansa. Jatkakaa vaan.

                        Nimim. E21:een säätölätkät asentanut foorumilta luettujen vinkkien perusteella.
                        Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                        Työn alla: E21 320/6
                        Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by turbobliz View Post
                          Noh noh...

                          Mutta ihan totta. Ihmettelen, miksi tehdas on tehnyt niin jyrkkään kulmaan nuo kiinnityspisteet. Tulee liioitellun isot kulmamuutokset joustoissa...
                          Sen takia kun henkilöautossa on henkilöauton jousitusgeometria. Sen tärkein ominaisuus on miellyttää sitä henkilöä joka on käyny sillä esittelyautolla koeajolla ja jolla on rahaa ostaa uus E30. Jos ne ei mee uutena kaupaksi niin niitä ei oo yhtään tuola liikenteessä. Jos noita geometriajuttuja miettii niin siihen ei pidä mun mielestä mennä että lopputuloksena pitää olla sama kuin mitä tehtaan papat on miettiny. Ite esim. joskus kattelin millanen setuppi on edessä vakiona ja mietin miksi näin.. En keksiny etupään puslaratkasulle muuta syytä kuin antidive-geometrian jarrutuksen aikana. Sanoin "heh", kun luin sitte E30:n elastokinematiikasta materiaalia ja siellä mainittiin juuri tämä syyksi .
                          Last edited by petrolhead; 17-11-2016, 16:41.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Iemel
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1654
                            • Muhos

                            Mitä tuo ns. sweep angle nyt sitten aiheuttaa? asento muuttuu joustomatkan aikana ja korjaamisella saadaan se käyttäytymään järkevämmin?

                            Palkin noston ymmärtää kyllä, varsinkin rajusti madalletussa.

                            Itseä kyllä kiinnostaa tämä aihe paljonkin, tavoite tehdä jotakin muuta kuin tukivarsi- ja camberkulmat perseellään pohjaanlyöntikumien varassa pärisevä stanccevehe...
                            Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                            Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                            Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                            Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                            Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5857
                              • Joccis City

                              Originally posted by Iemel View Post
                              Mitä tuo ns. sweep angle nyt sitten aiheuttaa? asento muuttuu joustomatkan aikana ja korjaamisella saadaan se käyttäytymään järkevämmin?

                              Palkin noston ymmärtää kyllä, varsinkin rajusti madalletussa.

                              Itseä kyllä kiinnostaa tämä aihe paljonkin, tavoite tehdä jotakin muuta kuin tukivarsi- ja camberkulmat perseellään pohjaanlyöntikumien varassa pärisevä stanccevehe...
                              Eti netistä ne vanhat Gustaven sivut. Tai jos joku ketä jaksaa, pistää linkkiä.
                              Siellä erittäin hyvin selitetty eri asiat tosta akselirakenteesta.

                              Toinen lukemisen arvoinen on Jake Larssenin DTM tour juttu.
                              Last edited by jannmann; 18-11-2016, 15:43.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • turbobliz
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2003
                                • 1001
                                • e-suomi

                                Tuossa on yksi kokeiltu ratkaisu. Camber hidas säätää, koska se tehtiin shimmeillä ( nivelen pultti on siis pystyssä, ei vaaka-asennossa ). Auraus voisi säätyä perinteisellä epäkeskomenetelmällä.
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎