Se kilkatus taitaa olla noissa ominaisuus enemmän kuin vika, oma rassini oli noin tonnin arvoinen käyttöauto, joten nokka-akseliin, venttiileihin enkä kannen oikaisuun viitsinyt pistää euroakaan. Hyvin toimi auto niin kauan kuin se mulla oli, marraskuussa lähti puhtaan leiman jälkeen uuteen kotiin. Ajamalla..
Se on aika selkeä purkaa, pistä vaan ruuvit ja muut pikkuhilput johonkin purkkiin, niin on sitten tallessa kun kasaat, niitä ruuveja ja pulttejä siinä hommassa on ihan riittävä määrä.
Työ tehtiin kiireettömästi, purettiin ensin ja todettiin, että kannen tiiviste mennyt. Purkuaika, ehkä 2 tuntia, max. 3. Osat hakuun ja tilaukseen, osien tultua kenties 3 tuntia niin se oli kasassa. Tunti pari hienosäätöä, että sai ajoituksen yms. kohdilleen.
Selvä! Taidan itsekkin vain oikaista kannen, uusia tiivisteet ja vaihtaa jakohihnan. Palaan taas kyselemään lisää jos ei ongelmia tulee vastaan!
Flekti on siinä vesipumpussa kiinni ja vesipumppu lohkossa. Ruuvaat ne ruuvit, millä vesipumppu on lohkossa kiinni niin saat flektin ja vesipumpun ulos yhtenä pakettina. Me otettiin muuten jäähdytinkin pois, sai vielä siitäkin lisätilaa työskennellä.
Edit. Ja sitten kun kaikki on taas kasassa niin laitettiin ensin halvimmat mahdolliset öljyt, ajettiin niillä jonkinaikaa että se putsaa kaikki jäähdytinnestemömmöt sieltä jos jonnekin jotain jäi ja sitten toisen kerran öljyn vaihto.
JA VIELÄ YKSI KYSYMYS, pitääkö paikkaansa, että näissä pitäisi uusia koko nokkaakseli n. 200tkm kohdalla? On nimittäin sen verran kallis osa, ettei mielellään uusisi ihan heti..
~200,- saa "kaikki" kannen hilut ostettua. Onko se sitten paljon vai vähän?
LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E32 Diamantscwharz 750iL '94 E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Nokka-akselia oli vaihtamassa, se kuulemma se kallis osa.. Saahan sen vaihtaa jos tahtoo, mutta uskonpa tuossakin tapauksessa auton arvon moninkertaistuvan ..Sitten vielä venttiilit, yms. niin maksaahan se. Itse katselin vaihtokantta, mutta totesin, että antaapa olla.
--Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
------------BMW 530da touring E61-----------
Flekti on siinä vesipumpussa kiinni ja vesipumppu lohkossa. Ruuvaat ne ruuvit, millä vesipumppu on lohkossa kiinni niin saat flektin ja vesipumpun ulos yhtenä pakettina. Me otettiin muuten jäähdytinkin pois, sai vielä siitäkin lisätilaa työskennellä.
Edit. Ja sitten kun kaikki on taas kasassa niin laitettiin ensin halvimmat mahdolliset öljyt, ajettiin niillä jonkinaikaa että se putsaa kaikki jäähdytinnestemömmöt sieltä jos jonnekin jotain jäi ja sitten toisen kerran öljyn vaihto.
Onko se vesipumppu tosiaan vain neljällä pultilla kiinni? Otin nimittäin ne pultit irti, eikä se pumppu lähtenyt sitten minkäänlaisella väkivallalla ja raivolla irti Ja otin nyt tuon venttiilikopan auki, olihan siinä vähän kuluneisuuden merkkejä, mutta ei mitään pahoja uria. Saa luvan vielä kelvata..
Onko se vesipumppu tosiaan vain neljällä pultilla kiinni? Otin nimittäin ne pultit irti, eikä se pumppu lähtenyt sitten minkäänlaisella väkivallalla ja raivolla irti Ja otin nyt tuon venttiilikopan auki, olihan siinä vähän kuluneisuuden merkkejä, mutta ei mitään pahoja uria. Saa luvan vielä kelvata..
Onko pumpun ylä- ja alareunassa ylim. kierteet ? Niihin 8 mm. pultti, toimii ulosvetajänä.
Onko pumpun ylä- ja alareunassa ylim. kierteet ? Niihin 8 mm. pultti, toimii ulosvetajänä.
Pitääpä tarkastaa tuo huomenna! Tänään ei enään viitsi ruveta irroittelemaan.. Tuosta nokka akselista vielä sen verran kun jäi häiritsemään, että onko sillä mitään väliä jos joissakin "nokissa" on n. 0.5mm syviä "naarmuja" ? Mistä näen, jos se nokka akseli on aivan finito?
Pitääpä tarkastaa tuo huomenna! Tänään ei enään viitsi ruveta irroittelemaan.. Tuosta nokka akselista vielä sen verran kun jäi häiritsemään, että onko sillä mitään väliä jos joissakin "nokissa" on n. 0.5mm syviä "naarmuja" ? Mistä näen, jos se nokka akseli on aivan finito?
Onhan se jo kulunut sitten. Mutta kaipa sillä vielä ajelee. Ottikos se kierroksia ihan normaalisti?
LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E32 Diamantscwharz 750iL '94 E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Onhan se jo kulunut sitten. Mutta kaipa sillä vielä ajelee. Ottikos se kierroksia ihan normaalisti?
Joo kyllä tuntui ottavan ihan normaalisti. Välillä teki sitä, että kun tyhjäkäynnillä löi tallan pohjaan, kone mietti hetken, "räkäisi" muutaman kerran ja nosti kierroksia. Tämä kyllä saattoi johtua myös ihan muista vioista..
Onko se vesipumppu tosiaan vain neljällä pultilla kiinni? Otin nimittäin ne pultit irti, eikä se pumppu lähtenyt sitten minkäänlaisella väkivallalla ja raivolla irti
Otat kaks niistä neljästä pultista ja ruuvaat ne niihin "ylimääräisiin" kierteisiin. Yksi on alapuolella ja yksi yläpuolella. Niitä ruuvailet tasaisesti, niin pumppu irtoaa lähes itsestään. Muista vaan ottaa koppi siitä, ettei putoa ja hajoa.
Otat kaks niistä neljästä pultista ja ruuvaat ne niihin "ylimääräisiin" kierteisiin. Yksi on alapuolella ja yksi yläpuolella. Niitä ruuvailet tasaisesti, niin pumppu irtoaa lähes itsestään. Muista vaan ottaa koppi siitä, ettei putoa ja hajoa.
Jes, kokeilen tuota huomenissa. Ja taas olisi pari kysymystä vielä herännyt, eli menihän se kampiakselin lukitus niin, että pyöritän vain moottoria niin kauan, kunnes jokin sopiva tappi menee siitä startin alapuolella olevasta reiästä sisälle? Ja tarvitseeko nokkaakselia lukita millään tapaa?
Ainakin merkkikaupasta saa sellaisen lukituspalikan jolla nokan saa pysymään paikoillaan. Heti kun jakopäästä saa löysää niin se nokka pyörähtää venttiilien jousien vaikutuksesta pois paikoiltaan, ilman sitä lukitusta siis. Kai siihen pystyy itekin nikkaroimaan jostain sopivan lukitsimen, muuten tussi käteen ja merkkailee nokkapyörän johonkin kohtaan ja kanteen, mielellään vaikka kahteen paikkaan. Siihen on pieni nyrkkisääntökin milloin se nokka on kohdallaan, kuva löytyi jostain netistä. Voin katsella jos löydän sen jostain, muistaakseni talletin kuvan.
--Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
------------BMW 530da touring E61-----------
Ylempään sen verran että kannattaa merkitä alahihnapyörään sekä lohkoon merkit(vaikka on lukittu),sitten vielä hihnapyörään ja hihnaan merkit,sitten vielä nokkapyörään+hihnaan merkit kahteen kohtaan,jos uusi hihna tulee(suositeltavaa) niin kopioi vanhan hihnan merkit uuteen jolloin et voi saada jakoa pieleen. M40 koneessa on kuitenkin ihan hyvät merkit valmiina,jos on vähänkään touhuillut autojen kanssa niin pitäisi olla helppo homma saada jako paikalleen.
Nokka-akselin etupäässä on "neliö" jossa on kaksi pistettä ylöspäin,jolloin ylinreuna menee kannen mukaisesti,itse katsoin nuo pisteet että ovat keskellä öljyputkea,tietenkin koneen kulman suuntaisesti katsottuna.
Nokka-akselin etupäässä on "neliö" jossa on kaksi pistettä ylöspäin,jolloin ylinreuna menee kannen mukaisesti,itse katsoin nuo pisteet että ovat keskellä öljyputkea,tietenkin koneen kulman suuntaisesti katsottuna.
OT: Perkeles, enpäs kiinnittänytkään huomiota. Koulun kautta vuokrasin itelleni nuo ajoitustyökalut.
Comment