Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • -TM-
    replied
    Tervehdys.Tarvitseeko m50b25 non-vanos runkomaadoittavan lambdan vai käykö ihan normaali? vaihdoin uuden ei runkomaadoittavan ja testeri sanoo että lamdan signaali 0V.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Aattelinpa tuossa pesun jälkeen huvin vuoksi tsiigailla e39 vikakoodit kun tässä lämpimässä hallissa se on huomattavasti mukavampaa. Muistissa ei ollut vikakoodeja mutta kun nyt opin käyttämään tuota livedata ominaisuuttakin niin tuossa pomppasi pari arvoa silmille. Onko tuo normaalia vai onko tässä nyt jotain vikaa, tyhjäkäynti vaikuttaa hieman raskaalta mutta muuta en ole huomannut.

    Leave a comment:


  • 325fun
    replied
    vesi

    Saattaa kuullostaa hölmöltä mutta onko kukaan poistanu kondensiovettä tankistaan. Itellä autto kun ilmeni välillä voiman puutetta ja pientä rökellystä välillä.
    ja kyseessä on e36 325 vanos.

    Leave a comment:


  • TimBee
    replied
    Morjens, en suoraan löytäny vastaavaa kun tuolta pengoin posteja, niin pistänpäs oman ongelmani listan jatkoks.

    Elikkäs kärri olis
    BMW 520i e34 vm 1993 M50B20TU

    Käytetty huollossa tuossa syksyllä liian korkeiden päästöjen takia. Just ja just meni läpi huollon jälkeenkin. Huollon jälkeen kärri käy heti startin jälkeen kylmänä moitteettomasti, mutta heti kun lämpömittarin viisari alkaa nousemaan, tehoja häviää etenkin matalilla kierroksilla. ~3000 kierroksen kohdalla ottaa jo paremmin, mutta sillonkin vähän laiskemmin kuin taas kylmällä koneella. Tuntuu että tukehtuu koko moottori.
    Aiemmin kesällä tehot saattoi hävitä normaalissa ajossa muutamaksi sekunniks, mutta matalilla kierroksilla kiihty ihan hyvin. Tuntui kun olis alkanu käymään vajaalla.

    Huollossa vaihettu nyt syksyllä
    - tulpat
    - ilmansuodatin
    - nokka-akselin asentotunnistin
    - lambda (testattu ja toimii)

    - aiemmin keväällä vaihdettiin ilmamassamittari kun luultin tehojen häviämisen johtuvan siitä (testattu toisella anturilla nyt syksyllä, ei vaikutusta)

    Huollossa tarkistettu:
    - alipainejärjestelmä
    - imuvuodot
    - happitunnistimen toiminta
    - EGR
    - Kaasuläppä
    - Jäähdytysnesteen lämpötunnistin
    - sähköliitännät
    - moottorin ohjainlaitteen johdinsarja
    - polttoainepaine
    - ruiskusuuttimet
    - ilmamassamittari
    - imusarjan paineentunnistin
    - puolat
    - puristuspaineet
    - katalysaattori
    - tulpat

    Alkaa iteltä ja huollon pojilta loppua ideat kesken tän suhteen. Huollon mittauksien perusteella auton pitäisi toimia täysin moiteettomasti. Vanos vähän rouhottaa, mutta on rouhottanu jo aiemmin. Huollon jälkeen tuli moottoriin terävä nakuttava ääni, mutta ilmeisesti on venttiileistä kuuluva ääni, joka sieltä pitäisikin kuulua...
    Onko jääny jotain oleellista huomioimatta?
    Käykö moottori rikkaamalla seoksella heti startin jälkeen vai pitäiskö sen toimia samoilla koko ajan?

    Kiitokset!

    Leave a comment:


  • Lelle84
    replied
    Alkaa vitsit väheneen. -91 e36 m50b25 non-vanos käy ravistaen. Pysyy aivan nätisti käynnissä, mutta joku pielessä kun täristää koko autoa ja pakopuolella tasanen pätkytys. Kierroksilla tuntuisi käyvän nätisti, enempää en ole autolla päässyt ajamaan kun seisonnassa ja leima ummessa.

    Kokeiltu seuraavaa:
    -puristukset OK
    -imm vaihdettu
    -tulpat vaihdettu
    -puolat vaihdettu + mitattu että saa maata
    -lambda vaihdettu + lämmitys todettu toimivaksi
    -nokka-akselin asentotunnistinta kokeiltu toista
    -lämpöanturi todettu toimivaksi
    -johdot mitattu pääosin anturien-boxin välillä
    -boxin maadoitukset mitattu
    -tyhjäkäyntiventtiili putsattu
    -kaasuläpän asentotunnistin todettu mittaamalla toimivaksi
    -suuttimet ja bensanpaineensäädin vaihdettu
    -letkut + imusarjan pitävyys varmistettu muutamaan otteeseen
    -bensapumppu

    Ei tule enään muuta mieleen kokeilla kun seuraavat:
    -kampiakselin asentotunnistin (mitattu 550 ohms, toimivasta autosta otettu vastaava oli 506 ohms, Bentleyn opas sanoo 1280 ohms???)
    -tyhjäkäyntiventtiili vaihtoon + mittaus
    -402 loppuinen ehjä boxi jostain kokeiluun
    -vikakoodeista ja livedatasta vois jotain selvitä

    Olenko unohtanut jotain?

    Tulipahan mieleen että voisko olla kansihalki? Voiko se sekottaa tyhjäkäyntiä tolleen, kun ei luulis iso halkeema olevan ku ei tupruttele, eikä öljyn joukossa mitään sinne kuulumatonta?

    Leave a comment:


  • Arde92
    replied
    mikäköhän mahtaa olla vikana ku vaihdoin ohjeiden mukaiset letkut uusihin, vanhojen hapertuneiden ja halkenneidet letkujen tilalle. Niin Seilaaminen pahentu huomattavasti ja kulutus nousi?:think

    Leave a comment:


  • escort
    replied
    lamdojen piuhoihin ei ole ikinä puututtu. missä ne edes ovat? ja tuskin siihen vaikuttaa että kolmosesta karkaa paineet johonkin?

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by escort View Post
    tänään oltiin muutama tunti piuhan päässä ja lopputuloksena oli kansi vika.
    nokan anturilta tulee ok singnaalia.
    kivenkovaan väittivät että rynkyttävä tyhjäkäynti johtuu imuvuodosta,imupuolelle kaikki vuotava vaihdettu ja vaikka sumuttelee mitä sinne ei käynti muutu.
    koneen käydessä tulee joka pytyltä tietoa seoksen korjaus arvoista ja 3 pytty +puolella reilusti ja 6pytty -puolella reilusti muut suurinpiirtein samassa,sytytys järjestys 3-6 3sylinterissä oleva vuoto(ilmeisesti imupuolella)sekoittaa myös 6pytyn käyntiä.
    paineilmaa jos laittaa pyttyyn suhisee se jonnekin?? todennäköisesti imupuolelle.

    siltikään ei selvinnyt miksi kone on hengetön alle 3000rpm? vanoksen tiiviste?

    pakokaasupäästöt olivat kuitenkin hyvät mitä ihmettelivät vaikka kone rynkyttääkin tyhjäkäyntiä.

    minkälainen homma kannen irroitus on? onko missään ohjeita ettei mene ihan tuhraamiseksi?
    ja ajoitus kalut tarvitsee,biltemassa oli 150€ sarja.
    Vaihda lambdojen piuhat oikeinpäin...

    Leave a comment:


  • escort
    replied
    tänään oltiin muutama tunti piuhan päässä ja lopputuloksena oli kansi vika.
    nokan anturilta tulee ok singnaalia.
    kivenkovaan väittivät että rynkyttävä tyhjäkäynti johtuu imuvuodosta,imupuolelle kaikki vuotava vaihdettu ja vaikka sumuttelee mitä sinne ei käynti muutu.
    koneen käydessä tulee joka pytyltä tietoa seoksen korjaus arvoista ja 3 pytty +puolella reilusti ja 6pytty -puolella reilusti muut suurinpiirtein samassa,sytytys järjestys 3-6 3sylinterissä oleva vuoto(ilmeisesti imupuolella)sekoittaa myös 6pytyn käyntiä.
    paineilmaa jos laittaa pyttyyn suhisee se jonnekin?? todennäköisesti imupuolelle.

    siltikään ei selvinnyt miksi kone on hengetön alle 3000rpm? vanoksen tiiviste?

    pakokaasupäästöt olivat kuitenkin hyvät mitä ihmettelivät vaikka kone rynkyttääkin tyhjäkäyntiä.

    minkälainen homma kannen irroitus on? onko missään ohjeita ettei mene ihan tuhraamiseksi?
    ja ajoitus kalut tarvitsee,biltemassa oli 150€ sarja.

    Leave a comment:


  • salamine
    replied
    suatana

    Tajusimpas tuossa äskön että putkesta tulee vettä, runsaan valkoisen savun kera. Että onkohan mahollista että se ois jäähytysnestettä :O? Sitten ku kuotspytyn putken juuresta tulee savua ja haisee vähän öljyltä. Joku nuissa päästöissä nytten mättää ja kovvoo..

    Leave a comment:


  • salamine
    replied
    Mielestäni se on niin että kun töpselin ottaa pois auton pitäis sammua? Korjaatkoon joku joka on täysin varma asiasta.

    Leave a comment:


  • Roisto
    replied
    Originally posted by salamine View Post
    320 E36 -91.
    Uusi ilmamäärämittari ostettu, mutta minkähän takia ei vaikuta mitään onko töpseli kiinni massamittarissa vai ei, pyörii saman lailla. Johdossa ei ole vikaa, koska vanhalla ilmamäärämittarilla pyörii huonommin, ja käynti paranee töpseli irti. Eli onko sitten ilmamäärämittari paskana jo uutena?
    Originally posted by salamine View Post
    Puolat on tarkistettu halkeamista, lambda vaihdettu kesällä, mutta onhan se voinut mennä pilalle tässä ajassa. Mutta ihmetyttää tuo miten ilmamäärämittari ei vaikuta yhtään, oli töpseli mittarissa tai ei, käynti sama?
    Mikäli minä oon yhtään ymmärtäny oikein, sieltä lähtee joku varaohjelma päälle ku ottaa sen töpselin irti.
    Paska mittari = käynti huono --> töpseli irti = käynti hyvä.
    Toimiva mittari = käynti hyvä ---> töpseli irti = käynti hyvä.

    Sillon ku ottaa sen töpselin irti ni käynnissä tuntuu semmonen pieni notkahdus. Oli kai asiasta jossain enemmänki juttua, ei vaan jaksa ettiä.

    Ite lähin puol vuotta sitte perse edellä puuhun, auto nyki niin maan prkleesti, vikakoodit tuli IMM:stä ja lambdasta. Tilasin tarvikemittarin, ei auttanu, pahentu vaan. Vikaa etittiin vaikka kuinka kauan, lambdakin vaihdettiin. Loppujen lopuksi lambda oli paskana ja tarvikemittari oli jo uutena paska tai kokonaan väärä (ei mitään merkintöjä koko mittarissa). Tästä sekavasta kirjoituksesta yhteenveto: osta orkkista, pääse helpommalla...

    Leave a comment:


  • salamine
    replied
    bmw

    Puolat on tarkistettu halkeamista, lambda vaihdettu kesällä, mutta onhan se voinut mennä pilalle tässä ajassa. Mutta ihmetyttää tuo miten ilmamäärämittari ei vaikuta yhtään, oli töpseli mittarissa tai ei, käynti sama?

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    HC 1400? Kuulostaa hurjalta.

    Onkos kohta kolme aloitus postauksesta jo luettu huolella? Veikkaus että Lambavika.

    Originally posted by Cell View Post
    3) Tarkista puolat halkeamien varalta. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=155882 Sieltä ohjetta, mutta muista että vaikka halkeamia olisi, ei puolia välttämättä tarvitse vaihtaa ellei ole nykimis- tai muita sytytysongelmia. Edessä ne kyllä ovat jos halkeamia on.

    Tässä vaiheessa onkin sitten imuvuodot selvät, ja sytkäongelmat ehkäisty. Vieläkin vaan kierrokset seilaa ja päästöt perseellään vaikka parempi onkin jo?

    Seuraavana tulilinjalla on lambda. Ohjelmointivirheen takia näissä koneissa on ongelmia lambdan kestävyyden takia, ns. thermoshokki-ongelma johon aikanaan tehdaskin julkaisi service bulletinin tms. Ne on nyt jo unohtuneet joten merkkiliikkeessä tuskin tiedetään. Selvittääksesi onko lambdasi rikki, sinulla on kolme tietä.

    Voit mennä lukemaan vikakoodit, ja toivoa että rikkinäinen lambda näkyy siellä, voi olla näkymättäkin joten hukkaan meni.

    Toisaalta voit mennä lukemaan vikakoodit, ja todettuasi ettei siellä näy mitään, tarkistaa moottorinohjauksen livedatasta (tämä ei joka paikassa onnistu) seilaako lambdan antama jännite tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella 0,1-1v väliä jatkuvasti. Jos jännite on koko ajan esim. 0,4 on lambda tai sen lämmitys rikki, jota et taas näe välttämättä koneelta.

    Kolmas vaihtoehto on ottaa yleismittari käteen ja könytä auton alle. Etsi käsiisi lambdan liitin ja vedä auton puoleisesta liittimestä kumisukka pois päältä niin että pääse mittaamaan pinneistä. Auto käyntiin ja mittaa vihreä-sinisen ja ruskean välinen jännite. Siellä pitäisi olla n. akkujännite. Jos löytyy, lämmitys on kunnossa. Jos ei, lämmitys on rikki ja vaatii lisäselvitystä, en käsittele asiaa tässä. Seuraavaksi mittaa mustan ja keltaisen välinen jännite. Lambdan lämmettyä (saattaa kestää hetken) jännitteen tulee seilata n. 0,1-1v välistä aluetta jatkuvasti. Jos se on tasainen, lambda ei toimi, vaihtoon meni.

    Lambdaksi vain aitoa boschia, orkkista vastaavaa anturia saa vajaalla satasella ilman alkuperäistä liitintä, mutta huonolla liitoksella lambda ei toimi joten turvallisinta on hakea valmiilla liittimellä lambda.

    Mikäli vieläkin on vikoja kuten aaltomaista kiihtyvyyttä, kokeile putsata maf esim. CRC:n valikoimasta löytyvällä puhdistusspraylla. Voit myös kokeilla toimivan auton maffia tai ostaa uuden boschin maffin, muita merkkejä ei kannata kokeilla. Ulkomailta saa halvemmalla usein kuin suomesta, selvitä esim. kl-varaosien hinta ja sitten vaikka foorumin kautta mitä muualla maksaa.

    Mahdolliset asentotunnistinviat voivat aiheuttaa esim. pitkää starttia tai pätkimistä, ja selviävät useimmiten vikakoodeista, osittain rikkinäisiä antureita näissä ei oikein ole tyypistä johtuen. Mikäli autosta paljastuu asentotunnistinvikoja, osta vain alkuperäismerkkiä. Muut eivät toimi ja aiheuttavat todella kummallisia ongelmia, kuten pätkimistä, räkimistä ja näennäisen rajoittimen puuttumista peliin jo keskikierroksilla.

    Leave a comment:


  • salamine
    replied
    Apuja kaivataan edelleen..

    320 E36 -91.

    Eli alkais jo auton kanssa olemaan kiire että saisi leimoihin.

    Eli liian isot päästöt, HC arvo oli n. 1400. Muita en muista. Lambda arvokaan ei ollut sallittu.

    Eli kone pyörii epätasaisesti, olen tarkistanut kaikkien puolien toimminnan ottamalla johdon kerrallaan pois ja kuuntelemalla vaikutusta. Jokaisen poistaminen puolasta vaikuttaa. Eli puolat luultavasti ok? Tulpat on myös vaihdettu. Lambda vaihdettiin kesällä.

    Uusi ilmamäärämittari ostettu, mutta minkähän takia ei vaikuta mitään onko töpseli kiinni massamittarissa vai ei, pyörii saman lailla. Johdossa ei ole vikaa, koska vanhalla ilmamäärämittarilla pyörii huonommin, ja käynti paranee töpseli irti. Eli onko sitten ilmamäärämittari paskana jo uutena?

    Auto siis nykii lähtiessä ärsyttävän voimakkaasti, kierroksilla toimii sitten niinku pitääkin. Kylmänä pyörii paljon paremmin kuin lämpimänä, lämpimänä kierrokset heijjaa.

    Apuja kaivataan, kiitos etukäteen

    Leave a comment:

Working...
X