Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Odto
    Bimmer Rookie
    • Apr 2017
    • 114
    • Suomi

    Originally posted by energy View Post
    Itsellä ainakin oli e46 330 satulat ja levyt bolt-on, ei tarvinnut mitään koloja tehdä :think
    Ok, kiitos tiedosta. Ajattelin ettei sovi suoraan, kun 330 satulat ja kannakkeet ovat kuitenkin hieman suuremmat, kuin alkuperäiset 328 romppeet.

    E46 330 jarrukilvistä ei silti mistään löytyny tietoa sopivuudesta, joten hankin jo uudet E36 jarrukilvet.

    Comment

    • bimmermies
      Bimmer Rookie
      • Aug 2018
      • 41
      • Lapinjärvi

      Mitenhän sais m43 koneen lohkosta irti jumiutuneen ja katkenneen termarin pultin irti, vastakierretappia kokeiltu, pihdeillä ei saa kiinni

      Comment

      • bimmermies
        Bimmer Rookie
        • Aug 2018
        • 41
        • Lapinjärvi

        Tai pitäskö pistää kahdella kiinni ja epoksikittiä väliin, halpa ruoska niin ei sinänsä väliä miten tekee kunhan pysyis vedet sisällä, normi massalla ei pitäny

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          Originally posted by bimmermies View Post
          Mitenhän sais m43 koneen lohkosta irti jumiutuneen ja katkenneen termarin pultin irti, vastakierretappia kokeiltu, pihdeillä ei saa kiinni
          Poraa pois? Jos on vasenkätisiä poranteriä niin joskus lähtee sellaisen mukana tulemaan jo poratessa.
          Hitsaa mutterin jatkoksi jos ei syvälle katkennut?
          Vastakierretappia parempi on sellainen vähän vastaava tasapaksu rihlattu tappi.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • bimmermies
            Bimmer Rookie
            • Aug 2018
            • 41
            • Lapinjärvi

            Originally posted by JJT View Post
            Poraa pois? Jos on vasenkätisiä poranteriä niin joskus lähtee sellaisen mukana tulemaan jo poratessa.
            Hitsaa mutterin jatkoksi jos ei syvälle katkennut?
            Vastakierretappia parempi on sellainen vähän vastaava tasapaksu rihlattu tappi.
            No porausta täytyy vielä kokeilla! jos hitsaamaan joutuu niin ottaakohan lohko hitsauksen lämmöstä kuinka helposti itseensä?

            Comment

            • Vii83
              BTCF Member
              • Apr 2016
              • 154
              • Lohja

              ihan rauhassa voi hitsailla, ei tapahtu lohkolle mitään.
              E61 535da -06
              F11 520da m-sport -15
              e36 325 sedan -91

              ex e46 320d touring -02
              ex e91 318d -09
              ex e39 520ia
              ex e36 318i m-look
              ex e36 328ia touring
              ex e39 523ia touring

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16451
                • Asikkala

                Originally posted by bimmermies View Post
                No porausta täytyy vielä kokeilla! jos hitsaamaan joutuu niin ottaakohan lohko hitsauksen lämmöstä kuinka helposti itseensä?
                Aluslevy sopivan kok. reiällä, hitsaa pultin jämään kiinni, anna jäähtyä, kierrä hyvillä pihdeillä pultti pois. Tai hitsaa aluslevyyn mutteri jos pihdit ei pidä. Ai miksi aluslevy eikä suoraan mutteriin ? Koska matalaan aluslevyyn on helpompi saada pitävä sauma kuin mutterin reikään joka on huomattavasti syvempi potero.

                Comment

                • kukkakeppi
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2020
                  • 38
                  • Joensuu

                  Originally posted by kukkakeppi View Post
                  Tervehdys!
                  Nyt on pientä probleemaa m43b16:n jäähdytysjärjestelmän kanssa.
                  Eli alunperin oli tilanne seuraavanlainen. Pakkasella kone ei lämmennyt oikein kunnolla käyntilämpötilaan, joten arvelin termostaatin menneen. Tämä piti paikkaansa, toinen kannakkeista oli poikki, jolloin termari oli kokoajan auki.
                  Noh, uusi termari paikoilleen, nesteet sisään ja ilmaamaan (hemin ohjeilla). Tästä ne ongelmat sitten alkoivat. Sisälle puhaltaa kuumaa oikein mukavasti, mutta ajaessa moottorin lämpötila alkaa tasaisesti nousemaan edeten punaiselle asti jos ajoa jatkaa. Alavesiletku pysyy kylmänä. Yritin ilmausta tuntitolkulla, ei vaikutusta. Eli vesi kiertää lämmityslaitteeseen, mutta ei syylärille. Kokeilin ottaa termarin pois (jos uusi olisikin ollut jumissa), mutta vesi ei kiertänyt vieläkään. Vesipumpunkin jo ennätin vaihtamaan (vanhakin oli näköjään ehjä), ei vaikutusta.

                  Mikä voisi olla siis vikana?
                  Nooniin päivitystä tähän ropleemaan:
                  Elikkäs nyt on vaihdettu termostaatti, vesipumppu (vanha oli tiivisteitään lukuunottamatta ehjä), syyläri (vanha oli muutenkin vähän kärsineen näköinen), vesiletkuja, paisarin korkki sekä lohkon takaa laippa. Tuolta laipasta vuoti jonkun verran nesteitä, tätä ei aiemmin huomattu kun oli fuskannut venttiilikopasta sen verran takaosaan öljyä (sekin tiiviste vaihdettu). Vanha laippa pysyi lähinnä pyhällä hengellä kasassa, letkunlähdöt katkesivat letkuihin niitä irrottaessa. Mutta eipä ollut vika siinäkään.
                  Edelleen nostaa lämpöjä. Ei syö jäähdytysnestettä eikä öljyä laisinkaan.

                  Alevesiletku pysyy siis vieläkin kylmänä. Syyläri lämpenee yläosastaan niin kuumaksi ettei siihen kärsi koskea, alaosa puolestaan jääkylmä. Erilaisiin ilmausmetodeihin on tässä kerennyt tustua, on yritetty kaikkea sadetanssista jumalille uhraamiseen, tuloksetta.

                  Voiskohan jossain lohkon vesikanavassa olla sitten tukos mikä estää vettä siellä kunnolla kiertämästä? Saiskohan semmosta sitten liuotettua jollain pois, vai meneekö purkuhommiksi. Sittenhän se on sama tuo kansipahvikin vaihtaa. Tai oikestaan helpommalla ja halvemmalla ois päässy ku ois ostanu alunperin toisen m43:n ja heittäny sen paikalleen

                  Comment

                  • kukkakeppi
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2020
                    • 38
                    • Joensuu

                    Originally posted by kukkakeppi View Post
                    Nooniin päivitystä tähän ropleemaan:
                    Elikkäs nyt on vaihdettu termostaatti, vesipumppu (vanha oli tiivisteitään lukuunottamatta ehjä), syyläri (vanha oli muutenkin vähän kärsineen näköinen), vesiletkuja, paisarin korkki sekä lohkon takaa laippa. Tuolta laipasta vuoti jonkun verran nesteitä, tätä ei aiemmin huomattu kun oli fuskannut venttiilikopasta sen verran takaosaan öljyä (sekin tiiviste vaihdettu). Vanha laippa pysyi lähinnä pyhällä hengellä kasassa, letkunlähdöt katkesivat letkuihin niitä irrottaessa. Mutta eipä ollut vika siinäkään.
                    Edelleen nostaa lämpöjä. Ei syö jäähdytysnestettä eikä öljyä laisinkaan.

                    Alevesiletku pysyy siis vieläkin kylmänä. Syyläri lämpenee yläosastaan niin kuumaksi ettei siihen kärsi koskea, alaosa puolestaan jääkylmä. Erilaisiin ilmausmetodeihin on tässä kerennyt tustua, on yritetty kaikkea sadetanssista jumalille uhraamiseen, tuloksetta.

                    Voiskohan jossain lohkon vesikanavassa olla sitten tukos mikä estää vettä siellä kunnolla kiertämästä? Saiskohan semmosta sitten liuotettua jollain pois, vai meneekö purkuhommiksi. Sittenhän se on sama tuo kansipahvikin vaihtaa. Tai oikestaan helpommalla ja halvemmalla ois päässy ku ois ostanu alunperin toisen m43:n ja heittäny sen paikalleen
                    Toisaalta sitten tuli mieleen, että tulihan tuota konetta huljuteltua silloin kun oli epäilys tukeutuneesta syyläristä. Eli ylävesiletkusta puutarhaletkulla vettä sisään, tuli sitä mukaan alavesiletkusta ulos (ei termaria silloin). Miten tuo veden kierto näissä mahtaa mennä, kiersikö vesi tuolloin edes koko koneen läpi vai oikaseeko se jostain?

                    Comment

                    • MikkoJII
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 1807
                      • Lapua

                      Originally posted by kukkakeppi View Post
                      Toisaalta sitten tuli mieleen, että tulihan tuota konetta huljuteltua silloin kun oli epäilys tukeutuneesta syyläristä. Eli ylävesiletkusta puutarhaletkulla vettä sisään, tuli sitä mukaan alavesiletkusta ulos (ei termaria silloin). Miten tuo veden kierto näissä mahtaa mennä, kiersikö vesi tuolloin edes koko koneen läpi vai oikaseeko se jostain?
                      Eikös alavesiletkun kuulukin pysyä viileänä/viileämpänä kun siellä kiertää jäähtynyt neste.

                      Kerro miten olet ilmannut? Ite ilmannut M52 moottorin vain aukaisemalla syylärin ilmausruuvin ja kaatanut nestettä sisään (hitaasti) niin kauan kuin menee.

                      Eipä tässä nyt oikein muuta tule mieleen kuin se, että termari on rikki.
                      E32 750i 11/89

                      Comment

                      • bimmermies
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2018
                        • 41
                        • Lapinjärvi

                        Mistä johtuu että rattia aika jäykkä kääntää ja keskivaiheilla tuntuu sellanen pykälä, alko yhtäkkiä?

                        Comment

                        • MikkoJII
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 1807
                          • Lapua

                          Originally posted by bimmermies View Post
                          Mistä johtuu että rattia aika jäykkä kääntää ja keskivaiheilla tuntuu sellanen pykälä, alko yhtäkkiä?
                          Onko tehostajan säiliössä öljyä?
                          E32 750i 11/89

                          Comment

                          • bimmermies
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2018
                            • 41
                            • Lapinjärvi

                            On siellä jotain mutta ei sä täys oo

                            Comment

                            • bimmermies
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2018
                              • 41
                              • Lapinjärvi

                              Voiko ulkona seisominen aiheuttaa et loppuis ku ajelee vaan?

                              Comment

                              • kukkakeppi
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2020
                                • 38
                                • Joensuu

                                Originally posted by MikkoJII View Post
                                Eikös alavesiletkun kuulukin pysyä viileänä/viileämpänä kun siellä kiertää jäähtynyt neste.

                                Kerro miten olet ilmannut? Ite ilmannut M52 moottorin vain aukaisemalla syylärin ilmausruuvin ja kaatanut nestettä sisään (hitaasti) niin kauan kuin menee.

                                Eipä tässä nyt oikein muuta tule mieleen kuin se, että termari on rikki.
                                Joo mutta tossissaan lämmöt nousevat (ainakin mittarin mukaan). Ja tuo syyläri on niin epätasaisen lämmin, kun ajaa jonkun matkaa (lämmöt lähtee nousuun) ja pysähtyy mittaamaan, on syyläri yläosastaan melkein 90 astetta ja alhaalta lähes nollassa.
                                Tyhjäkäynnillä lämmöt kestävät kurissa jos huudattaa lämppäriä täysillä. Sen jos kääntää kylmälle niin about 5minuutin kuluttua lämmöt jo punaisella. Tässä kohtaa alavesiletku lämpeää noin 20 asteeseen.
                                Ilmattu on tuolla samalla tavalla, ilmaruuvi auki ja nesteet koneeseen. Kokeiltu myös pullopatenttia, ei tulosta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎