Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duunari76
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 292

    Originally posted by bmw323it View Post
    Kokeilepa ensi kerralla ihan tehtaan ohjeella niin säästät tuonkin ajan muihin hommiin
    Mikähän se mahtoi olla se tehtaan ohje? Eikö siihen tarvittu joku työkalu?

    EDIT: Tai ilmeisesti merkkihuollossa vetävät järjestelmän täyteen alipaineella, johon siis tarvitaan kunnollinen alipainelaite...mutta onko siis jossain kirjoissa ja kansissa ihan virallisesti tuo, että pidetään ilmausruuvi auki, ja kaadetaan nestettä paisuntasäiliöön?
    Last edited by duunari76; 12-05-2016, 13:50.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11102
      • Oulu

      Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
      Toimiiko tämä oikeasti vai onko edelleen ikuinen paskamyrsky kumpi on parempi tapa?
      Paskamyrsky tulee väkisellä joo. Näitä kymmeniä kertoja (ellei perästi kohta 100 kertaa) ilmanneena voin sanoa, että pullokikka toimii aina 100% varmasti ja jos tulee joku hassu ilmalukko kiertoon, niin pullokikalla sen saa pois. Jos kyseessä on e39 kiertovesipumpulla taikka m52tu/m54, niin pullokikkaa ei tarvi käyttää. Se pumppu kyllä kierrättelee ilmat pois.

      Mutta yleensä homma onnistuu naukkiksen tavalla, eli ilmaruuvi auki ja hitaasti kaatelee koneeseen nestettä. Sit käy ajelulla ja koneen jäähdyttyä lisää mitä on vajonnu. Tämä onnistuu sitä varmemmin, mitä tyhjempänä järjestelmä on käyny. Mut jos on esim. vain termarin vain käyttäny irti, niin sinne tahtoo jäädä joku ilmalukko järjestelmään, mitä ei saa pois kuin pullokikalla, tai käymässä ajelulla niin että ilmalukko siirtyy vesipumppuun ja yhtäkkiä lämmöt pomppaakin ylös

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16355
        • Leppävirta

        Kertaakaan en ole pullopatentteja tarvinnut. Termaria ja vesipumppuja vaihdellut niin M50/M52 koneisiin E36 kuten myös muut mallisarjat. Kun en ole kohdannut ongelmia niin en ole kokenut tarpeelliseksi kokeilla mitään vippaskonsteja.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • Busch
          BTCF Member
          • Sep 2011
          • 271
          • Seinäjoki/Lapua

          Originally posted by Haju69 View Post
          Kertaakaan en ole pullopatentteja tarvinnut. Termaria ja vesipumppuja vaihdellut niin M50/M52 koneisiin E36 kuten myös muut mallisarjat. Kun en ole kohdannut ongelmia niin en ole kokenut tarpeelliseksi kokeilla mitään vippaskonsteja.
          Sama monet vesipumput, termarit, moottorinvaihdot ja moottorien ilmaus kun järjestelmä on ollut aivan kuiva tehneenä. Ikinä en ole mitään pullopatentteja käyttänyt enkä käytä.


          Mutta tapansa kullakin.

          Comment

          • BiltemaMotorWork
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2013
            • 460
            • Joensuu

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Paskamyrsky tulee väkisellä joo. Näitä kymmeniä kertoja (ellei perästi kohta 100 kertaa) ilmanneena voin sanoa, että pullokikka toimii aina 100% varmasti ja jos tulee joku hassu ilmalukko kiertoon, niin pullokikalla sen saa pois. Jos kyseessä on e39 kiertovesipumpulla taikka m52tu/m54, niin pullokikkaa ei tarvi käyttää. Se pumppu kyllä kierrättelee ilmat pois.

            Mutta yleensä homma onnistuu naukkiksen tavalla, eli ilmaruuvi auki ja hitaasti kaatelee koneeseen nestettä. Sit käy ajelulla ja koneen jäähdyttyä lisää mitä on vajonnu. Tämä onnistuu sitä varmemmin, mitä tyhjempänä järjestelmä on käyny. Mut jos on esim. vain termarin vain käyttäny irti, niin sinne tahtoo jäädä joku ilmalukko järjestelmään, mitä ei saa pois kuin pullokikalla, tai käymässä ajelulla niin että ilmalukko siirtyy vesipumppuun ja yhtäkkiä lämmöt pomppaakin ylös
            Joo tiedän että pullokikka toimii koska sillä ilmannu nää suorakutoset aina. Mutta arvelin jos helpompi tapa toimii koska viimeks tais saaha kaks tuntii lypsää letkua ennen kuin lähti viimenen ilmakupla pois. Ja silloin vaihettiin pelkkä termari niin varmaan sen takii oli niin vaikea.

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8262
              • Järvikylä (Nakkila)

              Originally posted by jr66 View Post
              Mikä kiertovesipumppu ?
              Nimenomaan!
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by duunari76 View Post
                Mikähän se mahtoi olla se tehtaan ohje? Eikö siihen tarvittu joku työkalu?
                Ilmaruuvi auki ja nestettä paisari täyteen niin kauan kuin ilmaa tulee pois.

                BMW:n jäähdytysjärjestelmään on äärimmäisen vaikea saada nestettä jos ilmaa ei päästä ilmaruuvista pois(siksakki kierto syyläri ja tiivis termostaatti alavesiletkussa), mutta ruuvi auki on varmaan yksi helpoimmin ilmattavia jäähtydysjärjestelmiä(neste menee sisään ylävesiletkusta ja ilma tulee samaa kautta ulos, tilanne on sama kuin kaataisi nestettä suoraan ylävesiletkusta sisään)

                Ja tehtaan ohjeissa kerrotaan sekin että kaikkea ilmaa ei tarvitse saada heti moottorista pois, järjestelmä ilmaa itse itsensä loppuun kunhan moottoriin saa niin paljon nestettä että termostaatti aukeaa.

                Kaikki ongelmat noiden ilmauksissa mitä on tullut vastaan on johtunut siitä että ei ole tiedetty koko ilmaruuvin olemassaolosta - ja tätä on sattunut ihan korjaamomiehillekin....

                Comment

                • >bemari<
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2011
                  • 239
                  • P-karjala

                  Uusi termari vaihdettu mutta ei meinaa silti nostaa lämpöjä. Jää keskimmäisen ja siitä seuraavan viivan kylmemmälle väliin eikä puhalla kuumaa. Ala letku pysyy kylmänä ja tuolla pullo patentilla tuntuu että nestepinta pullossa vaan nousee vaikka ilmaakin tuli pois? Auto e36 2.8

                  E. Huomasin että kierrosta kun antaa puhalsi kuumaa? Voiko olla että ilmaa vaan niin pirusti siellä?
                  Last edited by >bemari<; 12-06-2016, 13:39.

                  Comment

                  • hakala-
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 454
                    • Tampere

                    Kyllä se auto ilmaantuu kun sisulla vaan jaksaa vääntää. Itse tein niin että tunkkasin auton keulan reilusti ylös, letkupullo viritelmä kiinni ja nestettä sopivasti ja letkuja puristelemaan. Oman aikansa se vie
                    F15 M50D
                    E36 328 turbo
                    E34 535 turbo

                    Comment

                    • >bemari<
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2011
                      • 239
                      • P-karjala

                      Originally posted by hakala- View Post
                      Kyllä se auto ilmaantuu kun sisulla vaan jaksaa vääntää. Itse tein niin että tunkkasin auton keulan reilusti ylös, letkupullo viritelmä kiinni ja nestettä sopivasti ja letkuja puristelemaan. Oman aikansa se vie
                      Auttasko jos kävis heittää pienen lenkin sit ilmausruuvin kautta loput kuplat pois?

                      Pienen lenkin kävin niin kyllä se alkaa jo lämmintä puhaltaa Mut tyhjäkäynnillä vähän huonosti viellä. Silti mittari jää siihen alle puolenvälin eikä liiku siitä mihinkään. Termari on 88c
                      Last edited by >bemari<; 12-06-2016, 14:07.

                      Comment

                      • Hexodus
                        Bimmer Rookie
                        • May 2013
                        • 74
                        • LTI

                        Täälläkin M40B16 rupesi yhtäkkiä nostamaan lämmöt tappiin taajamassa huristellessa. Aiemmin ei ole lämpöjen kanssa ollut mitään ongelmaa ja mittari osoittanut aina klo 12.

                        Mitään vuotojakaan ei näy (ja nesteen taso on ainakin ulkomuistista pysynyt suunnilleen samana) niin tuskin on ilmaakaan päässyt yhtäkkiä hörppäämään? Onko todennäköisin syyllinen termostaatin pettäminen? Syylärin yläputket oli tulikuumat verrattuna alempiin. Taajamassa ei puhalla lämmintä, mutta motarilla ja korkeammilla kierroksilla kyllä puhaltaa.

                        Olen juuri nyt Ruotsissa reissun päällä niin ei pääse sen kummemmin tutkimaan. Huomenna pitäisi ajella 600km siivu Tukholmaan ja vähän hirvittää noilla lämmöillä. Onko mitään poppakonsteja millä tuota voisi fiksata tien päällä?
                        IG: https://www.instagram.com/weirdbeardgarage/

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1824
                          • N/A

                          Originally posted by Hexodus View Post
                          Täälläkin M40B16 rupesi yhtäkkiä nostamaan lämmöt tappiin taajamassa huristellessa. Aiemmin ei ole lämpöjen kanssa ollut mitään ongelmaa ja mittari osoittanut aina klo 12.

                          Mitään vuotojakaan ei näy (ja nesteen taso on ainakin ulkomuistista pysynyt suunnilleen samana) niin tuskin on ilmaakaan päässyt yhtäkkiä hörppäämään? Onko todennäköisin syyllinen termostaatin pettäminen? Syylärin yläputket oli tulikuumat verrattuna alempiin. Taajamassa ei puhalla lämmintä, mutta motarilla ja korkeammilla kierroksilla kyllä puhaltaa.

                          Olen juuri nyt Ruotsissa reissun päällä niin ei pääse sen kummemmin tutkimaan. Huomenna pitäisi ajella 600km siivu Tukholmaan ja vähän hirvittää noilla lämmöillä. Onko mitään poppakonsteja millä tuota voisi fiksata tien päällä?
                          Syylärin yläputken pitääkin olla kuumempi kuin alaputken. Ihan normaalia. Itselläni termari hajotessaan on aina juminut auki, ei koskaan kiinni, ja tällöin ongelmana on että lämmöt nimenomaan eivät nouse.

                          Mutta mitenkäs se olikaan, olikos näissä M40:ssä niitä irtoavasiipisiä vesipumppuja? Itse veikkaisin vesipumppua joka tapauksessa.
                          Nyt:
                          BMW 530e (g30)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          • Att1Tude
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2013
                            • 152
                            • Joensuu

                            Originally posted by bmw323it View Post
                            Syylärin yläputken pitääkin olla kuumempi kuin alaputken. Ihan normaalia. Itselläni termari hajotessaan on aina juminut auki, ei koskaan kiinni, ja tällöin ongelmana on että lämmöt nimenomaan eivät nouse.

                            Mutta mitenkäs se olikaan, olikos näissä M40:ssä niitä irtoavasiipisiä vesipumppuja? Itse veikkaisin vesipumppua joka tapauksessa.
                            Kyllä tuntuu että tähän päivään mennessä alkaa olla joka muovisiipinen vaihettu metalliin kyseisellä koneella.
                            ex.E30 316i'90
                            ex.E36 320i'91
                            Ja muita merkkejäkin on ollut, ja tulee olemaan.

                            Comment

                            • mtr68
                              Newbiemmer
                              • Apr 2013
                              • 13
                              • hämeenlinna

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Tästä e36:ten ilmauksesta kun näyttää olevan jonkin verran epätietoisuutta, niin laitetaan nyt ohjeet miten se kuuluu tehdä jokainen kerta kun litrakin nestettä joudutaan koneeseen lisäämään. Ilman erityistä ilmaamista tiedossa kun useimmiten on kylmää puhaltava lämmityslaite, lämpöjen heittely/saahaaminen ja pahimmillaan jatkuva keittämiskierre. Myös turhia kansiremontteja on näytetty tehdyn vain siksi että ilmausta ei ole tehty tai osattu tehdä. Näyttää nimittäin siltä että aika monesta varsinkin m50 2.5l koneen kansista löytyy pieniä hiusmurtumia jotka kuitenkaan eivät ole näiden keittämiskierteessä olevien koneiden varsinainen vika, vaan vain ilmaamattomuus. Eli näitä murtumia löytyy kansista/moottoreista jotka eivät mitenkään kärsi keittelyongelmista.
                              No, homma alkaa niin että varataan kylmä/ajamaton auto, vähintään TUNTI aikaa ja ämpäriin valmiiksi 50%/50% sekoitettua vesi/pakkasnestesekoitusta se kympin ämpärillinen. Tämän jälkeen katsotaan jokin paikka/luiska jossa auton keula on selkeästi perää korkeammalla ja vielä varmuuden vuoksi nostetaan vaikka tunkilla hieman lisää. Seuraavaksi 1.5l pepsipullo(siis se missä on se kaulusrengas/sopii bemarin syyläriin kuin tehtynä eikä kaadu/"nuljahda"), josta veistetään pohja irti. Syyläristä korkki irti ja pullo syyläriin pakkaus tai jeesusteipillä huolellisesti kiinni=tiiviisti kiinni.
                              Nyt lähdetään VAROVASTI liruttamaan vettä koneeseen kunnes pinta nousee syylärin senttiä/kahta vajaa ylätasoon. Kone käymään, lämmityslaite kuumalle ja täysille. Tyhjäkäynnillä sen verran että lämpömittari alkaa liikkumaan. 10-20 lujaa puristusta/"lypsyä" alavesiletkusta, jonka jälkeen täytetään pullo lähes täyteen ja jatketaan alavesiletkun "lypsämistä":



                              Koneen annetaan käydä tyhjäkäynnillä samalla kun alavesiletkun voimakasta puristelua jatketaan. Eli niin että parin sekunnin voimakas puristus ja vapautus. Pari kaveria on hyvä olla "projektissa" mukana, ettei poweri lopu kesken kaiken. Jäähdytysnestettä koko ajan sitä mukaa lisää kun pinta vajoaa...ja sehän vajoaa. Eli vaikka uskon puute välillä ilman tulemisen loppumiseen väsähtäisikin, niin ei muutakuin puristelua ja vielä lisää puristelua niin kauan kuin yksikin ilmakupla pullossa näkyy:



                              Hommaan menee helposti reilustikkin puolisen tuntia, mikäli kone on vesipumpun tai/ja termarin vaihdossa päässyt lirumaan tyhjäksi. Ilman poistumisen huomaa tietenkin siitäkin kun kabiini alkaa muistuttamaan saunaa samalla kun aina välillä tarkistetään että lämpömittari ei missään vaiheessa nouse sitä viivanvälin verran korkeammalle kuin puoliväliasteikko. Kun pieniäkään ilmakuplia ei ole enään tullut n.5:een minuuttiin, sammuta kone hetkeksi. Jos jotain pulputusta alkaa kuulumaan käynnistä heti uudelleen ja jatka puristelua. Jos mitään ei kuulu 2-3:een minuuttiin, lyö kone käymään ja ryntäytä muutaman kerran kierrokset 3-4000rpm:ään. Jos tämän jälkeen ei kuplia enään tule niin `Voilaa... Homma on siinä ja lämpö tai kansiongelmia ei ole eikä tule.
                              Että näin.
                              Tämä toimii myös muiden m50 koneisten kanssa, eli myös e34 ja m52 e39 9/98 asti.
                              Moi...itsellä 92 vm 325 coupe...tuttu vaihto termostaatin toissatalvena ja sen jälkeen alko lämpöongelmat...eli lämmöt nousee kokoajan punaselle jos käyttää....sano et ei ilmannu järjestelmää et kuulemma riittää kun aukasee ilmausruuvin yön yli....jotenkin en jaksa uskoa...

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16445
                                • Asikkala

                                Originally posted by mtr68 View Post
                                Moi...itsellä 92 vm 325 coupe...tuttu vaihto termostaatin toissatalvena ja sen jälkeen alko lämpöongelmat...eli lämmöt nousee kokoajan punaselle jos käyttää....sano et ei ilmannu järjestelmää et kuulemma riittää kun aukasee ilmausruuvin yön yli....jotenkin en jaksa uskoa...
                                Onko niitä ongelmia vieläkin ?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎