Vieläkin ihmetyttää tuo ilmaamisen vaikeus.
E36 M52 motilla riitti säiliön täyttö ilmausruuvi avoinna, parit kurlutukset ylä ja alaletkuista kunnes ei pinta vajentunut, ilmausruuvi tietenkin kiinni kun nestettä tulee ulos.
Paisarinkorkki kiinni motti käyntiin, lämppäri luonnollisesti täysillä.
Kone kuumaksi ja lämmetessään voi avata ilmausruuvia josko ilmaa tulee.
Motti siis normaalilämpöihin hieman korotetulla tyhjäkäynnillä ja ei muutakuin tason tarkistus ja kovaa ajoa.
Oman m50 lämpöongelmat vaan jatkuu edelleen... keväällä lämmöt pääsi nousemaan punaiselle kunnolla kun oli haljennut vesiletku koneen takaosasta ja päästänyt kaikki vedet ulos, ja samaan aikaan mittari näytti että kone olisi ollut kylmä kun oikeasti koneessa ei ollut lainkaan vettä. Kun laittoi kytkimen pohjaan niin johan nousi neula ja suoraan punaiselle ja eikun auto sammuksiin ja pajalle. Nyt neljä kuukautta tapahtuneen jälkeen ajanut 4tkm ja edelleen ongelma ilmenee lähes joka ajokerralla, jossa lämpömittarin neula tasakaasulla ajettaessa alkaa normilämmöistä valumaan kohti sinistä. Joka kerta kun näin tapahtuu, ongelma poistuu niin että laitetaan kytkin pohjaan kierrokset tyhjäkäynnille puoleksi minuutiksi ja heti tämän jälkeen pari reipasta kiihdytystä eikä neula seilaa enää kertaakaan matkan aikana, oli kuinka pitkä matka tahansa. Jos taas tasakaasulla ajamista jatkaa kun neula alkaa laskea, se laskee aivan kylmään päätyyn asti eikä välttämättä nouse enää ollenkaan ylös ajon aikana tai jos nousee niin nousee takaisin normilämpötilaan eikä milliäkään yli keskiviivan. Onko koko ongelma vain bemarin omaa sielunelämää vai onko nyt joku pettänyt/pettämässä? Edes rintajoupin mekaanikot eivät saaneet autoa ilmattua kunnolla vaan heidänkin ilmaamisensa jälkeen mittari seilaa. Nesteitä ei katoa, eikä auto savuta valkoista. Hemin ilmaustapaa koitettu eli pullo kiinni nokka ylös ja letkun puristelua puoli tuntia mutta ei ole ongelma poistunut. Ajatuksia?
Vieläkin ihmetyttää tuo ilmaamisen vaikeus.
E36 M52 motilla riitti säiliön täyttö ilmausruuvi avoinna, parit kurlutukset ylä ja alaletkuista kunnes ei pinta vajentunut, ilmausruuvi tietenkin kiinni kun nestettä tulee ulos.
Paisarinkorkki kiinni motti käyntiin, lämppäri luonnollisesti täysillä.
Kone kuumaksi ja lämmetessään voi avata ilmausruuvia josko ilmaa tulee.
Motti siis normaalilämpöihin hieman korotetulla tyhjäkäynnillä ja ei muutakuin tason tarkistus ja kovaa ajoa.
Juuri näin se toimii. Ei nämä mitään pullopatentteja ja tuntien lypsämisiä tarvitse, jos auto muuten on kunnossa.
Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
BMW 320i (e30)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Oman m50 lämpöongelmat vaan jatkuu edelleen... keväällä lämmöt pääsi nousemaan punaiselle kunnolla kun oli haljennut vesiletku koneen takaosasta ja päästänyt kaikki vedet ulos, ja samaan aikaan mittari näytti että kone olisi ollut kylmä kun oikeasti koneessa ei ollut lainkaan vettä. Kun laittoi kytkimen pohjaan niin johan nousi neula ja suoraan punaiselle ja eikun auto sammuksiin ja pajalle. Nyt neljä kuukautta tapahtuneen jälkeen ajanut 4tkm ja edelleen ongelma ilmenee lähes joka ajokerralla, jossa lämpömittarin neula tasakaasulla ajettaessa alkaa normilämmöistä valumaan kohti sinistä. Joka kerta kun näin tapahtuu, ongelma poistuu niin että laitetaan kytkin pohjaan kierrokset tyhjäkäynnille puoleksi minuutiksi ja heti tämän jälkeen pari reipasta kiihdytystä eikä neula seilaa enää kertaakaan matkan aikana, oli kuinka pitkä matka tahansa. Jos taas tasakaasulla ajamista jatkaa kun neula alkaa laskea, se laskee aivan kylmään päätyyn asti eikä välttämättä nouse enää ollenkaan ylös ajon aikana tai jos nousee niin nousee takaisin normilämpötilaan eikä milliäkään yli keskiviivan. Onko koko ongelma vain bemarin omaa sielunelämää vai onko nyt joku pettänyt/pettämässä? Edes rintajoupin mekaanikot eivät saaneet autoa ilmattua kunnolla vaan heidänkin ilmaamisensa jälkeen mittari seilaa. Nesteitä ei katoa, eikä auto savuta valkoista. Hemin ilmaustapaa koitettu eli pullo kiinni nokka ylös ja letkun puristelua puoli tuntia mutta ei ole ongelma poistunut. Ajatuksia?
Vesipumppu imee ilmaa systeemiin ja sitämyötä vettä pois järjestelmästä ennenkuin termostaatti aukeaa. Eli jossain on vuoto, ekana varmaankin kannattaa epäillä sitä bakeliittistä termostaatin koteloa. Tosin kaikissa ulkoisissa vuodoissa tavallisesti nestettä tulee ulos sen sijaan että ilmaa menisi sisään eli pieni kannentiiviste/halkeama mahdollisuuskaan ei ole huono arvaus....
Mutta jos siis on käytössä se vanhemmanmallinen termarin kotelo jossa ei ole erillisiä tiivisteitä termostaatille ja ylävedenlähdölle vaan yhtenäinen niin tuossa välissä esiintyvä vuoto aiheuttaa helposti tuollaisen tilanteen.
Vesipumppu imee ilmaa systeemiin ja sitämyötä vettä pois järjestelmästä ennenkuin termostaatti aukeaa. Eli jossain on vuoto, ekana varmaankin kannattaa epäillä sitä bakeliittistä termostaatin koteloa. Tosin kaikissa ulkoisissa vuodoissa tavallisesti nestettä tulee ulos sen sijaan että ilmaa menisi sisään eli pieni kannentiiviste/halkeama mahdollisuuskaan ei ole huono arvaus....
Mutta jos siis on käytössä se vanhemmanmallinen termarin kotelo jossa ei ole erillisiä tiivisteitä termostaatille ja ylävedenlähdölle vaan yhtenäinen niin tuossa välissä esiintyvä vuoto aiheuttaa helposti tuollaisen tilanteen.
Vaihdoin siihen just uuden termostaatin, vesipumpun, syylärin ja termarin kotelon joka on siis muovinen eikä se metallinen. Olen tutkinut kyllä termarinkopan kaikki sivut eikä vuotoja näy niinkuin ei näy muuallakaan. Pitää varmaan viedä kannentiivisteen vuotojen testaukseen jonnekkin pajalle että selviäis vuotaako tosiaan tiivisteestä.
Vaihdoin siihen just uuden termostaatin, vesipumpun, syylärin ja termarin kotelon joka on siis muovinen eikä se metallinen. Olen tutkinut kyllä termarinkopan kaikki sivut eikä vuotoja näy niinkuin ei näy muuallakaan. Pitää varmaan viedä kannentiivisteen vuotojen testaukseen jonnekkin pajalle että selviäis vuotaako tosiaan tiivisteestä.
mites paisarin korkki? Jos se ei pidä paineita, niin voi hissuksiin keittää jossain koneen mutkassa.
Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
BMW 320i (e30)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
mites paisarin korkki? Jos se ei pidä paineita, niin voi hissuksiin keittää jossain koneen mutkassa.
Sitä en oo tutkinut sen tarkemmin. Täytyypä kokeilla siinäkin uutta ja sulkea sekin vaihtoehto pois. On vaan niin outo vika kun kaasun säätelyllä lämmöt pysyy muka siinä keskiviivalla.
Sitä en oo tutkinut sen tarkemmin. Täytyypä kokeilla siinäkin uutta ja sulkea sekin vaihtoehto pois. On vaan niin outo vika kun kaasun säätelyllä lämmöt pysyy muka siinä keskiviivalla.
Se on tuon jäähdytysjärjestelmän ominaisuus, eli kun termostaatti on alavesiletkussa vesipumpun imupuolella ilmatasku jää termostaatin kohdalle vesipumpun pyöriessä kovaa. Tyhjäkäynnillä vesipumppu on sen verran tehoton että ilmatasku ei ilmesty termarin kohdalle - ja termarin auettua systeemi ilmaa itsensä.
Mikä mahtaa olla vikana kun bemari tekee ainoastaan kylmänä painetta, lämpimänä kun päästää paineen ruuvista ulos ei tee enää painetta.
Joka päivä sama ongelma kun lähtee viileellä moottorilla ajamaan.
Sisälle tulee lämmintä normaalisti koko ajan.
Mikä mahtaa olla vikana kun bemari tekee ainoastaan kylmänä painetta, lämpimänä kun päästää paineen ruuvista ulos ei tee enää painetta.
Joka päivä sama ongelma kun lähtee viileellä moottorilla ajamaan.
Sisälle tulee lämmintä normaalisti koko ajan.
Painetta siellä pitää ollakkin... jos lämpimällä koneella päästät "paineet" ulos niin eipä sinne sitä lisää enään kerry ku lämpötila ei nouse. Ei näissä päde ihan samat asiat mitä esim jossain corollassa jossa voi vaikka ajella ilman syylärin korkkia. Pyrkiikö se paine jostain pois sit kylmänä?
Comment