No joku vois linkittää sen BMW:n workshop manualin ohjeen, tuo kone on maailman helpoin ilmattava jos ei nyt tee noita yleisiä perusvirheitä eli jättää nestepinnan kalt-merkkiin ja "ilmailee" kone käynnissä niin pitkään kun viimeinenkin vesipisara on moottorista haihtunut.
Jos ei sitä osaa ilmata niin ei ehkä kannattaisi jaella huonoja ilmausneuvojakaan, se BMW:n ohje toimii satavarmasti kun vain tekee niinkuin siinä sanotaan eikä sovella jotain moottori käynnissä nestettä vain kalt-merkkiin asti tyyliä tai ilmaruuvi kiinni tekniikkaa.
Siinä tapauksessa, sinunkin kannattaisi se ohje lukea, opastat nimittäin jotain aivan päinvastaista.
Siinä tapauksessa, sinunkin kannattaisi se ohje lukea, opastat nimittäin jotain aivan päinvastaista.
Siis se ohje on: Kone sammuksissa ilmaruuvi pois, nestettä paisariin niin kauan kunnes ilmaruuvista tulee pelkkää nestettä ulos eli siis kaadetaan pönttö korkkia myöten täyteen.
Sitten ilmaruuvi ja korkki kiinni ja käyntiin ja tarkistetaan että nestepinta ei laske haluttua alemmaksi.
Ja se ilmaantuu noin, yhtään tapausta en ole nähnyt jossa olisi ollut edes pientä vaikeutta nesteiden sisään saamisessa poisluettuna nämä tapaukset joissa ei tiedetä koko ilmaruuvin olemassaolosta ja ne jotka eivät osaa täyttää paisaria täyteen.
Siis se ohje on: Kone sammuksissa ilmaruuvi pois, nestettä paisariin niin kauan kunnes ilmaruuvista tulee pelkkää nestettä ulos eli siis kaadetaan pönttö korkkia myöten täyteen.
Sitten ilmaruuvi ja korkki kiinni ja käyntiin ja tarkistetaan että nestepinta ei laske haluttua alemmaksi.
Ja se ilmaantuu noin, yhtään tapausta en ole nähnyt jossa olisi ollut edes pientä vaikeutta nesteiden sisään saamisessa poisluettuna nämä tapaukset joissa ei tiedetä koko ilmaruuvin olemassaolosta ja ne jotka eivät osaa täyttää paisaria täyteen.
Ja muutama pikku kohta unohtui.. opiskelemaan vaan
Naukkiksella on aina hyvät neuvot!Joka foorumilla!Mulla oli kone auki ja sen jälkeen nesteitä laittaessa lohkon roppu auki.sieltä tuli nesteet.proppu kiinni ja hissukseen kaatelemaan lisää niin n.7 litraa sinne meni.Paisari piripinnassa ja ruuvit ynnä korkit kiinni.koneet käymään ja laskihan se puoleen väliin.Sit heitin lenkin niin pinta ei laske mihinkään.Kierroksia annoin ym.Ei tule lämmintä tyhjäkäynnillä!Muistaakseni 9,5 litraa sanoo Haynesin kirja nestetilavuudesta.Keula ylös ja se pullopatentti paisariin sain vielä vajaan 2 litraa lisää kunnes reilun puolen tunnin lypsämisen jälkeen sormet oli ihan muussina ja lopetin siihen.
Samaa metodia olen käyttänyt nykyään isolla alusyylärillä ja erillisellä paisarilla.
Ihme homma kun ooppelin miehet sanoo kutoskoneista ihan samaa ettei tahdo ilmaantua?.
Sanotaas taas että niitä ilmaamis tapoja on varmasti yhtä monta kuin tekijöitäkin.
Tapoja on myös oikeita ja vääriä.
Ja sanotaas taas sekin etten ole itse koskaan mitään pullopatentteja tarvinnut, mutta ilman ihmeellisempiä ongelmia ilmaus on suoritettu onnistuneesti loppuun. M50/M52 koneisissa..
LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99 E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Ja sitten miksi on alusyyläri niin alkup. pullahti paskaksi kun sylinteripaineet pääsi jäähdytysjärjestelmään ja kansiremontin jälkeen motonetistä ostettu tarvike vuoti heti uutena sieltä paisarin juuresta jo ennen paineistusta.Paska kauppaan takasin ja saman hintainen ISO hitsatuilla päädyillä oleva tilalle.Vähän joutu tekeen toitä että sai paikalleen.Aluhitsaus taitoa ym.
Tossa videon rata-ajossa meinaa siltikin lämmöt nousta kun on imevä n.1/3 syylärin kokonen flekti.Nykyään on kesällä myös 3/4 kokonen puhaltava eikä erikoiskoetta ajettaessa nouse liikaa.
Noniin nyt laiton lisää nestettä koneen ollessa sammuksissa, kunnes ilmausruuvista tuli nestettä. Ruuvi ja korkki kiini ja kone pääle. Nestetaso ei kylläkään asettunut kalt viivan kohdalle vaan nousi täyteen kunnes korkin välistä alko virtaamaan. Misä vika?
Naukkiksella on aina hyvät neuvot!Joka foorumilla!Mulla oli kone auki ja sen jälkeen nesteitä laittaessa lohkon roppu auki.sieltä tuli nesteet.proppu kiinni ja hissukseen kaatelemaan lisää niin n.7 litraa sinne meni.Paisari piripinnassa ja ruuvit ynnä korkit kiinni.koneet käymään ja laskihan se puoleen väliin.Sit heitin lenkin niin pinta ei laske mihinkään.Kierroksia annoin ym.Ei tule lämmintä tyhjäkäynnillä!Muistaakseni 9,5 litraa sanoo Haynesin kirja nestetilavuudesta.Keula ylös ja se pullopatentti paisariin sain vielä vajaan 2 litraa lisää kunnes reilun puolen tunnin lypsämisen jälkeen sormet oli ihan muussina ja lopetin siihen.
No kaikki ei aina välttämättä mene kaikilla putkeen. Eli nesteitä sisään laittaesa sinne jäi syystä tai toisesta niin paljon ilmaa että tuo syyläristä koneeseen ilman termarin aukeamista menevä nestemäärä ei riittänyt vaan nestepinta jäi niin alas että termari ei enää aukea. Toki kun nestemäärä näin alhaiseksi pääsi niin uusi täyttö ja ilmojen päästäminen ilmaruuvista olisi myös auttanut mutta ei kai sitä kannata kokeilla kun aina voi letkuja puristella sormet ruvella tuntikausia.
Miksi sinne jäi niin paljon ilmaa on sitten toinen kysymys, epäilisin reiluhkoa paskakerääntymää kannentiivisteen seutuvilla jonka takia osa lohkosta jäi täyttymättä ekalla täyttökerralla, vanhoissa koneissa on aina vikamahdollisuutensa.
Ja tuo sun ilmaus ei sentään mennyt ihan totaaliperseelleen vaan moottoriin sentään meni nestettä. Yleisin tilanne kuitenkin on että sitä yritetään epätoivoisesti ilmailla ilmaruuvia aukomatta tai nesteen pinnan liian alas jättämällä tilanteessa jossa koneessa ei ole yhtään vettä.....
Noniin nyt laiton lisää nestettä koneen ollessa sammuksissa, kunnes ilmausruuvista tuli nestettä. Ruuvi ja korkki kiini ja kone pääle. Nestetaso ei kylläkään asettunut kalt viivan kohdalle vaan nousi täyteen kunnes korkin välistä alko virtaamaan. Misä vika?
No valitettavasti alukantinen suora kutonen on aika arka sille että sitä ei käytetä ilman jäähdytinnesteitä, kuivillaan käyttäminen aiheuttaa sen verran reilua lämpölaajenemista että kannentiivisteen pettäminen/kannen halkeaminen on enemmän kuin todennäköistä.
Mutta harvinaista näissä kumminkin. Pitää todellakin käyttää ihan kuivana. 95% näihin tehdyistä kansirempoista on ns turhia.
No ei oo pari kertaa on tullut autettua kaveria ilmausongelmissa vähän liian myöhään... Tuon syylärirakenteen ei pitäisi sylkäistä vettä suuremmin ulos muutenkuin täyttämällä paisari ilman että päästää ilmoja ilmaruuvista pihalle. Se ylimmäinen ~litra pääsee painovoimasesti moottoriin ja vaikka koko systeemi olisi aivan täynnä niin kovin montaa tippaa ei lämpiämisvaiheessa pihalle kuitenkaan tule.
Naukkiksella on aina hyvät neuvot!Joka foorumilla!Mulla oli kone auki ja sen jälkeen nesteitä laittaessa lohkon roppu auki.sieltä tuli nesteet.proppu kiinni ja hissukseen kaatelemaan lisää niin n.7 litraa sinne meni.Paisari piripinnassa ja ruuvit ynnä korkit kiinni.koneet käymään ja laskihan se puoleen väliin
No niin ja nyt tuli sitten mieleen kun tuosta lohkon proppua availit että kait siis osasit päästää ilmat ilmaruuvista pois joka on siis se muovinen ruuvi syylärissä ylävesiletkun lähdössä? Se lohkon proppu on nesteiden pois laskua ei ilmausta varten.
No niin ja nyt tuli sitten mieleen kun tuosta lohkon proppua availit että kait siis osasit päästää ilmat ilmaruuvista pois joka on siis se muovinen ruuvi syylärissä ylävesiletkun lähdössä? Se lohkon proppu on nesteiden pois laskua ei ilmausta varten.
Kyllä päästin siitä muovisesta ristipääkannalla olevasta myös.Haynesin kirja sanoo että myös lohkon proppu auki ilmattaessa jos kone on ollut auki.
Comment