Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    Originally posted by naukkis View Post
    No joku vois linkittää sen BMW:n workshop manualin ohjeen, tuo kone on maailman helpoin ilmattava jos ei nyt tee noita yleisiä perusvirheitä eli jättää nestepinnan kalt-merkkiin ja "ilmailee" kone käynnissä niin pitkään kun viimeinenkin vesipisara on moottorista haihtunut.

    Jos ei sitä osaa ilmata niin ei ehkä kannattaisi jaella huonoja ilmausneuvojakaan, se BMW:n ohje toimii satavarmasti kun vain tekee niinkuin siinä sanotaan eikä sovella jotain moottori käynnissä nestettä vain kalt-merkkiin asti tyyliä tai ilmaruuvi kiinni tekniikkaa.
    Siinä tapauksessa, sinunkin kannattaisi se ohje lukea, opastat nimittäin jotain aivan päinvastaista.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by peto2 View Post
      Siinä tapauksessa, sinunkin kannattaisi se ohje lukea, opastat nimittäin jotain aivan päinvastaista.
      Siis se ohje on: Kone sammuksissa ilmaruuvi pois, nestettä paisariin niin kauan kunnes ilmaruuvista tulee pelkkää nestettä ulos eli siis kaadetaan pönttö korkkia myöten täyteen.

      Sitten ilmaruuvi ja korkki kiinni ja käyntiin ja tarkistetaan että nestepinta ei laske haluttua alemmaksi.

      Ja se ilmaantuu noin, yhtään tapausta en ole nähnyt jossa olisi ollut edes pientä vaikeutta nesteiden sisään saamisessa poisluettuna nämä tapaukset joissa ei tiedetä koko ilmaruuvin olemassaolosta ja ne jotka eivät osaa täyttää paisaria täyteen.

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        Originally posted by naukkis View Post
        Siis se ohje on: Kone sammuksissa ilmaruuvi pois, nestettä paisariin niin kauan kunnes ilmaruuvista tulee pelkkää nestettä ulos eli siis kaadetaan pönttö korkkia myöten täyteen.

        Sitten ilmaruuvi ja korkki kiinni ja käyntiin ja tarkistetaan että nestepinta ei laske haluttua alemmaksi.

        Ja se ilmaantuu noin, yhtään tapausta en ole nähnyt jossa olisi ollut edes pientä vaikeutta nesteiden sisään saamisessa poisluettuna nämä tapaukset joissa ei tiedetä koko ilmaruuvin olemassaolosta ja ne jotka eivät osaa täyttää paisaria täyteen.
        Ja muutama pikku kohta unohtui.. opiskelemaan vaan
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Originally posted by peto2 View Post
          Ja muutama pikku kohta unohtui.. opiskelemaan vaan
          Juu niskan veljekset nostamaan auto keulasta pystyyn jne

          Comment

          • blueorange
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2010
            • 404
            • suomi

            Naukkiksella on aina hyvät neuvot!Joka foorumilla!Mulla oli kone auki ja sen jälkeen nesteitä laittaessa lohkon roppu auki.sieltä tuli nesteet.proppu kiinni ja hissukseen kaatelemaan lisää niin n.7 litraa sinne meni.Paisari piripinnassa ja ruuvit ynnä korkit kiinni.koneet käymään ja laskihan se puoleen väliin.Sit heitin lenkin niin pinta ei laske mihinkään.Kierroksia annoin ym.Ei tule lämmintä tyhjäkäynnillä!Muistaakseni 9,5 litraa sanoo Haynesin kirja nestetilavuudesta.Keula ylös ja se pullopatentti paisariin sain vielä vajaan 2 litraa lisää kunnes reilun puolen tunnin lypsämisen jälkeen sormet oli ihan muussina ja lopetin siihen.

            Samaa metodia olen käyttänyt nykyään isolla alusyylärillä ja erillisellä paisarilla.

            Ihme homma kun ooppelin miehet sanoo kutoskoneista ihan samaa ettei tahdo ilmaantua?.

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16355
              • Leppävirta

              Sanotaas taas että niitä ilmaamis tapoja on varmasti yhtä monta kuin tekijöitäkin.

              Tapoja on myös oikeita ja vääriä.

              Ja sanotaas taas sekin etten ole itse koskaan mitään pullopatentteja tarvinnut, mutta ilman ihmeellisempiä ongelmia ilmaus on suoritettu onnistuneesti loppuun. M50/M52 koneisissa..
              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • blueorange
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2010
                • 404
                • suomi

                Ja sitten miksi on alusyyläri niin alkup. pullahti paskaksi kun sylinteripaineet pääsi jäähdytysjärjestelmään ja kansiremontin jälkeen motonetistä ostettu tarvike vuoti heti uutena sieltä paisarin juuresta jo ennen paineistusta.Paska kauppaan takasin ja saman hintainen ISO hitsatuilla päädyillä oleva tilalle.Vähän joutu tekeen toitä että sai paikalleen.Aluhitsaus taitoa ym.

                Tossa videon rata-ajossa meinaa siltikin lämmöt nousta kun on imevä n.1/3 syylärin kokonen flekti.Nykyään on kesällä myös 3/4 kokonen puhaltava eikä erikoiskoetta ajettaessa nouse liikaa.


                Edit:Vaihdelaatikko oli myös niin kuuma että vieläkin on muisto käsivarressa

                Ja vielä: Saahan tohon bolt-on alysyyläriäkin omalla paisarilla niinkuin originaalissa mutta hinta on yli 400€ kalliimpi kun toi griffinin perus
                Last edited by blueorange; 27-04-2014, 18:08.

                Comment

                • Jaszka
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2011
                  • 92
                  • Maapallo

                  Noniin nyt laiton lisää nestettä koneen ollessa sammuksissa, kunnes ilmausruuvista tuli nestettä. Ruuvi ja korkki kiini ja kone pääle. Nestetaso ei kylläkään asettunut kalt viivan kohdalle vaan nousi täyteen kunnes korkin välistä alko virtaamaan. Misä vika?
                  E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                  Comment

                  • tmpzk
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 361
                    • Espoo

                    Ilmaaminen sujui todella hyvin pullo systeemillä puoli vuotta sitten. Tässä lyhyt videokooste.
                    -E90 335i 2008

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by blueorange View Post
                      Naukkiksella on aina hyvät neuvot!Joka foorumilla!Mulla oli kone auki ja sen jälkeen nesteitä laittaessa lohkon roppu auki.sieltä tuli nesteet.proppu kiinni ja hissukseen kaatelemaan lisää niin n.7 litraa sinne meni.Paisari piripinnassa ja ruuvit ynnä korkit kiinni.koneet käymään ja laskihan se puoleen väliin.Sit heitin lenkin niin pinta ei laske mihinkään.Kierroksia annoin ym.Ei tule lämmintä tyhjäkäynnillä!Muistaakseni 9,5 litraa sanoo Haynesin kirja nestetilavuudesta.Keula ylös ja se pullopatentti paisariin sain vielä vajaan 2 litraa lisää kunnes reilun puolen tunnin lypsämisen jälkeen sormet oli ihan muussina ja lopetin siihen.
                      No kaikki ei aina välttämättä mene kaikilla putkeen. Eli nesteitä sisään laittaesa sinne jäi syystä tai toisesta niin paljon ilmaa että tuo syyläristä koneeseen ilman termarin aukeamista menevä nestemäärä ei riittänyt vaan nestepinta jäi niin alas että termari ei enää aukea. Toki kun nestemäärä näin alhaiseksi pääsi niin uusi täyttö ja ilmojen päästäminen ilmaruuvista olisi myös auttanut mutta ei kai sitä kannata kokeilla kun aina voi letkuja puristella sormet ruvella tuntikausia.

                      Miksi sinne jäi niin paljon ilmaa on sitten toinen kysymys, epäilisin reiluhkoa paskakerääntymää kannentiivisteen seutuvilla jonka takia osa lohkosta jäi täyttymättä ekalla täyttökerralla, vanhoissa koneissa on aina vikamahdollisuutensa.

                      Ja tuo sun ilmaus ei sentään mennyt ihan totaaliperseelleen vaan moottoriin sentään meni nestettä. Yleisin tilanne kuitenkin on että sitä yritetään epätoivoisesti ilmailla ilmaruuvia aukomatta tai nesteen pinnan liian alas jättämällä tilanteessa jossa koneessa ei ole yhtään vettä.....
                      Last edited by naukkis; 28-04-2014, 22:01.

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Jaszka View Post
                        Noniin nyt laiton lisää nestettä koneen ollessa sammuksissa, kunnes ilmausruuvista tuli nestettä. Ruuvi ja korkki kiini ja kone pääle. Nestetaso ei kylläkään asettunut kalt viivan kohdalle vaan nousi täyteen kunnes korkin välistä alko virtaamaan. Misä vika?
                        No valitettavasti alukantinen suora kutonen on aika arka sille että sitä ei käytetä ilman jäähdytinnesteitä, kuivillaan käyttäminen aiheuttaa sen verran reilua lämpölaajenemista että kannentiivisteen pettäminen/kannen halkeaminen on enemmän kuin todennäköistä.

                        Comment

                        • jukkae
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3506
                          • 70800

                          Mutta harvinaista näissä kumminkin. Pitää todellakin käyttää ihan kuivana. 95% näihin tehdyistä kansirempoista on ns turhia.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by jukkae View Post
                            Mutta harvinaista näissä kumminkin. Pitää todellakin käyttää ihan kuivana. 95% näihin tehdyistä kansirempoista on ns turhia.
                            No ei oo pari kertaa on tullut autettua kaveria ilmausongelmissa vähän liian myöhään... Tuon syylärirakenteen ei pitäisi sylkäistä vettä suuremmin ulos muutenkuin täyttämällä paisari ilman että päästää ilmoja ilmaruuvista pihalle. Se ylimmäinen ~litra pääsee painovoimasesti moottoriin ja vaikka koko systeemi olisi aivan täynnä niin kovin montaa tippaa ei lämpiämisvaiheessa pihalle kuitenkaan tule.

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by blueorange View Post
                              Naukkiksella on aina hyvät neuvot!Joka foorumilla!Mulla oli kone auki ja sen jälkeen nesteitä laittaessa lohkon roppu auki.sieltä tuli nesteet.proppu kiinni ja hissukseen kaatelemaan lisää niin n.7 litraa sinne meni.Paisari piripinnassa ja ruuvit ynnä korkit kiinni.koneet käymään ja laskihan se puoleen väliin
                              No niin ja nyt tuli sitten mieleen kun tuosta lohkon proppua availit että kait siis osasit päästää ilmat ilmaruuvista pois joka on siis se muovinen ruuvi syylärissä ylävesiletkun lähdössä? Se lohkon proppu on nesteiden pois laskua ei ilmausta varten.

                              Comment

                              • blueorange
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2010
                                • 404
                                • suomi

                                Originally posted by naukkis View Post
                                No niin ja nyt tuli sitten mieleen kun tuosta lohkon proppua availit että kait siis osasit päästää ilmat ilmaruuvista pois joka on siis se muovinen ruuvi syylärissä ylävesiletkun lähdössä? Se lohkon proppu on nesteiden pois laskua ei ilmausta varten.
                                Kyllä päästin siitä muovisesta ristipääkannalla olevasta myös.Haynesin kirja sanoo että myös lohkon proppu auki ilmattaessa jos kone on ollut auki.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎