Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pazq
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 3166
    • 47200

    No tuo kivikovina on aika raaka ilmaisu. Mutta se korkki kiinni niin ne on oikeesti aika kovia ne letkut vähänkin lämmetessään. Ja onks sul paisari maksimitäytössä vai siinä normaalissa?

    Comment

    • epee
      Bimmer Rookie
      • Nov 2011
      • 57
      • etelä-savo

      cold viivassa on. Kyllä ne letkut on aika kovia, ei kädellä puristamalla juuri painu.

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1824
        • N/A

        Originally posted by epee View Post
        cold viivassa on. Kyllä ne letkut on aika kovia, ei kädellä puristamalla juuri painu.
        Kuuluu ollakin. Pumppaa fillarin renkaaseen 2bar painetta ja puristele sitä. Sen verran siellä jäähdytysjärjestelmän letkussakin saa olla ihan huoletta.

        Jäähdytysjärjestelmästä:
        Hallitsematon moottorin lämpötilan nouseminen aiheuttaa moottoririkon mm. öljyn voiteluominaisuuksien heikkenemisen ja moottorin osien lämpölaajenemisesta johtuvien jännitysten vuoksi. Tästä syystä moottoria joudutaan jäähdyttämään.

        Jäähdytysjärjestelmä on suljettu (umpinainen) järjestelmä, joka on jokseenkin täynnä nestettä paitsi aivan jäädyttimen yläosassa ja paisuntasäiliössä. Vesipumppu kierrättää nestettä lohkossa, kannessa ja muissa moottorin osissa tasaten lämpötila. Lisäksi järjestelmässä on termostaatti, joka avautuessaan ohjaa kierron jäähdyttimeen, joka jäähdyttää nestettä rajalämpötilan ylityttyä. Lisäksi järjestelmässä on ns vesiventtiili, joka päästää kuuman nesteen kiertämään sisälämppärin kennon kautta.

        Vesi on erinomainen jäähdytysaine, koska sen ominaislämpökapasiteetti on varsin suuri. Veden kiehumispiste on kuitenkin vain 100C, mikä moottorin optimaalisen toiminnan kannalta tarpeettoman alhainen lämpötila. Lisäksi veden käyttäminen jäähdytysaineena synnyttää korroosio- ja jäätymisongelmia. Tämän vuoksi jäähdytysaineen käytetään usein glykoli-vesi -seosta, jonka jäätymispiste on matala ja kiehumispiste vettä korkeampi. Lisäksi joukossa on korroosiota estäviä lisäaineita.

        Koska jäähdytysjärjestelmä on suljettu, synnyttää jäähdytysnesteen lämpiäminen järjestelmään painetta. Tätä varten järjestelmässä on ns paisuntasäiliö, joka mahdollistaa nesteen laajenemisen ja paineen hallinnan. Paineen nouseminen on itseasiassa järjestelmän kannalta eduksi, koska paineistetun veden (ja vesi-glykoli-seoksen) kiehumispiste on vielä korkeampi kuin normaalipaineisen. Tämän ansiosta voidaan nesteen lämpötilan antaa nousta korkeammaksi kuin pelkällä vedellä normaalipaineessa, joten moottori toimii tehokkaammin.

        Jos järjestelmän (paisuntasäiliön) täyttää liian täyteen kylmänä, voi nesteen lämmetessä järjestelmään syntyä liian korkea paine. Tämän paineen pois päästämiseksi paisuntasäiliön korkki on suunniteltu varoventtiiliksi, joka päästää ylimääräisen paineen (ja nesteen) ulos.

        Järjestelmään syntyy siis painetta ainoastaan nesteen lämpölaajenemisen kautta. Jos paineen päästää ulos nesteen jo lämmettyä, ei järjestelmä enää paineistu. Tällöin myös nesteen kiehumispiste on normaalia matalampi joten kiehumisriski kasvaa. Jäähdytysjärjestelmän paineita ei siis kannata huvikseen päästää ulos. Kannattaa myös huomioida, ettei moottori ole tasalämpöinen eikä siten myöskään neste ole koko tilavuudeltaan samanlämpoistä. Jos järjestelmä ei pääse paineistumaan esimerkiksi pienen vuodon vuoksi, voi käydä niin että ajon aikana ei synny ongelmaa vesipumpun kierrättäessä nestettä, mutta sammutuksen jälkeen paineistamaton neste alkaakin kiehua paikallisesti jossain moottorin sisällä, työntäen nestettä vuotokohdasta ulos.
        Nyt:
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        BMW 850i (e31)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16445
          • Asikkala

          Originally posted by epee View Post
          cold viivassa on. Kyllä ne letkut on aika kovia, ei kädellä puristamalla juuri painu.
          Vaihda korkki 1,4 bar. versioon jos jännittää.

          Comment

          • blueorange
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2010
            • 404
            • suomi

            Mulle kävi pyörässä niin että korkin tiiviste vähän valskas ja käy kuumana muutenkin. 102 asteessa lähtee flektit. Ajaessa pelas hienosti mut kun sammutti niin sillon paisarin ylivuotoletkusta tuli nesteet maahan.

            Onko kukaan muuten kokeillu niitä uusia vedettömiä nesteitä. Kestää pakkasta perkeleesti. Lämpöö joku 180 astetta eikä laajene juuri ollenkaan. Kestää auton iän.

            Comment

            • Jartsi
              Newbiemmer
              • Jan 2015
              • 5
              • Ylä-Savo

              Pari viikkoa sitten oma 523 E39 eli M52 koneella kait tuo on, sylkäisi jäähdyttäjän korkista tai korkin välistä vähän nesteitä ulos n. 40km ajon jälkeen. Pysäytin auton pihamaalle niin konepellin alta nousi höyrypilvi, lämmömittari näytti normaalia eli viisari aika tarkalleen klo 12 asennossa.
              Lisäsin nestettä koneen jäähdyttyä vajaa kolme litraa, osa siitä ehkä meni maahan ja täältä lisätietoa etsiessäni löysin tämän pullokikan jolla sitten myöhemmin ilmasin lisää. Nestettä ei enää mennyt kuin ehkä desi pari lisää (+ tietysti paisari täyteen) ja paisari jäi täyteen tämän jälkeen, nyt muutaman sadan kilometrin jälkeen paisarissa pinta ei ole laskenut kuin ehkä pari senttiä eli pinta on ihan asteikon yläpäässä.

              Nyt kun olen usein katsellut että pysyykö nesteet koneessa niin kerran kuului sihinä joka lakkasi kun kiersin paisarin korkkia hieman tiukemmalle. Olisiko alunperin korkki jäänyt löysälle ja tästä syystä nesteet kiuheneet yli? Kun muistaakseni pari päivää ennen tätä katselin nesteitä ja käytin korkkia auki. Ja voihan ne tiivisteetkin olla kovettuneet etteivät enää niin hyvin pidä enää.
              Uutta korkkia katselin mutta kumpikos tuossa pitää olla, 1.4bar vai 2.0bar?

              Lämpömittari ei ole noussut normaalia korkeammalle kertaakaan mutta salavalikosta oon välillä seuraillu niin siellä lämmöt ovat ajaessa koneen lämmittyä ja ilmastointi päällä 96-101c, ilmeisesti sähköflekti lähtee 101c päälle koska siitä aina tippuu 96-97 lukemia näyttämään?
              Onko nuo ihan normaaleja lämpötiloja?
              Silloin kun ilmasin moottoria ja puhallin työnsi lämmintä täysillä sisälle niin salavalikossa lämpötilat olivat 90-94 välillä.
              523i Touring -98

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11102
                • Oulu

                2 bar korkki. Elä osta tarviketta, jos ostat uuden. Ne ei pelaa. Lämmöt kuulostaa normaalilta.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Ossi82
                  Newbiemmer
                  • Aug 2005
                  • 16

                  Mitäs sitten pitää tehdä tai olen tehnyt väärin kun noilla hemin neuvoilla olen tehnyt ja kaikki meni siihen asti hyvin kun vesi alko lentää limupullosta yli.Ennen sitä lämpöä tuli hyvin sisään lämmöt oli normaalissa ja ilmaakaan ei ollu tullu enään pitkään aikaan.Vesi tuntu ikäänkuin kiehuvan pullosta yli.Sitten kun sammutin auton niin vesipinta tietysti laski paisarin alapintaan saakka ja kaikki alkoi taas alusta.Aloitin sitten kaiken taas alusta mutta sama toistui uudelleen.
                  Kyseessä m52 josta kansi ollut irti.
                  Last edited by Ossi82; 05-09-2015, 19:08.

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14408
                    • Oulu

                    Tottakai se neste kiehuu jos liikaa käytät paikallaan ilman että korkki on paikallaan, kun järjestelmä ei pääse paineistumaan.

                    Torstaina ilmasin muovin ihan ilman pullo payentteja kun syylärin vaihoin.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Ossi82
                      Newbiemmer
                      • Aug 2005
                      • 16

                      Originally posted by zener View Post
                      Tottakai se neste kiehuu jos liikaa käytät paikallaan ilman että korkki on paikallaan, kun järjestelmä ei pääse paineistumaan.

                      Torstaina ilmasin muovin ihan ilman pullo payentteja kun syylärin vaihoin.
                      Ok.
                      Eipä tuota tullu ajatelleeksi
                      Kiitti vinkistä

                      Comment

                      • Busch
                        BTCF Member
                        • Sep 2011
                        • 271
                        • Seinäjoki/Lapua

                        Originally posted by blueorange View Post
                        Onko kukaan muuten kokeillu niitä uusia vedettömiä nesteitä. Kestää pakkasta perkeleesti. Lämpöö joku 180 astetta eikä laajene juuri ollenkaan. Kestää auton iän.
                        Oon kans kuullut noista, mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan. Eikös tuo vielä estänyt korroosiotakin.

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16445
                          • Asikkala

                          Originally posted by Busch View Post
                          Oon kans kuullut noista, mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan. Eikös tuo vielä estänyt korroosiotakin.
                          Niin estää perinteinenkin...

                          Comment

                          • Busch
                            BTCF Member
                            • Sep 2011
                            • 271
                            • Seinäjoki/Lapua

                            Originally posted by jr66 View Post
                            Niin estää perinteinenkin...
                            Osaksi joo totta.

                            Comment

                            • Mikkeri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2011
                              • 805
                              • Suomi

                              Mihinkäs sellaista laajenematonta nestettä tarvitaan vakioautoissa?
                              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                              TDS osaa.

                              Comment

                              • bmw323it
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1824
                                • N/A

                                Originally posted by Mikkeri View Post
                                Mihinkäs sellaista laajenematonta nestettä tarvitaan vakioautoissa?
                                Ei se sen laajenemattomampaa ole kuin perinteinen jäähdytinnestekään. Sen kiehumispiste on korkeampi, mistä on omat etunsa.

                                Mutta kysyit mitä hyötyä ... lähinnä hifistelyä, kuuluu samaan sarjaan renkaiden typpitäytön kanssa.
                                Nyt:
                                BMW 530e (g30)
                                BMW 335i (e90)
                                BMW 323iC (e36)
                                BMW 850i (e31)
                                Golf GTE
                                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎