Löytyisköhän täältä apu onglmaani
Elikkä auto e34 m50b25 padalla. Autossa oli sellainen ongelma, ettei se tahtonut lämmetä kunnolla, mittarin mukaan moottorin lämmöt juurikin puolessavälissä, niinkuin kuuluukin, joskus kuitenkin koneen lämpötila saattoi tipahtaa kun ajeli vähän enemmin hissukseen.
Päätin vaihtaa termarin 92asteiseen, vanha oli 87asteinen (auto ranskan tuonti) Termarin laitoin oikein, nuoli ylöspäin auto kasaan ja ilmaus tuolla pullomenetelmällä, koneen lämmöt ilmauksen aikana sinisen yläosan ja 1/4 ja 1/2 välissä, eli ei noussut missään vaiheessa koneen lämmöt ilmatessa puoleenväliin asti. Autoa ilmattiin 2 tuntia ensimmäisellä kerralla käyttämällä konetta korotetuilla kierroksilla, lämppärit täysillä kuumalla, ja välillä jopa flekti pysäytettynä, alavesiletkua paineltiin niin että on sormet jo maitohapoilla. Myös keulaa oli nostettu ylöspäin.
No illalla sitten ajelulle "ilmatulla autolla" n.5km ajelun jälkeen koneen lämmöt viisarinverran alle puolenvälin jossa pysyivätkin moottoritie ajossa, pienemmälle tielle tultaessa ja pienemmillä kierroksilla ajettaessa moottorin lämpö tipahti äkkiä sinisen ylärajaan, kokeilin sitten ajella pienemmällä vaihteella että kierrokset kovemmat, niin lämpötila nousi taas n.puolenvälin tuntumaan, ajattelin että siellä on oltava ilmaa vielä.
Tänään koitimme uudestaan ilmata ja antaa koneelle enemmän jenkaa, jotta termari kunnolla avautuisi, koneen lämmöt ilmatessa 1/4 ja 1/2 välissä. ja muutoin sama homma kuin eilen, mutta auto rupesi jo keittämään, äkkiä lisää nestettä ja ilmausta lisää. Tämä minua ihmetti kovasti että miten auto keittää, kun moottorin lämmöt ei lähellekkään puoltaväliä vielä? Auton sisälle puhaltaa haalean lämmintä ilmaa, vaikka pitäisi kuumaa tulla?
Pitäisikö taakse keskikonsolin päästä puhaltaa myös lämmintä jos järjestelmässä ei ole ilmaa? Minulla puhaltaa vain kylmää, vai onko se keskikonsolin räppänä vain perjaatteessa kesäksi tarkoitettu, että saa ulkoilmaa puhaltamaan taakse?
Viimeisimmän ilmauksen jälkeen koneen lämmöt pysyy ajossa karvan verran alle 1/4 eli aivan liian kylmänä, kun pitäisi puolivälissä olla.
Lämmöt nousee juuri 1/4 ajossa, kun lämppärintuulettimen pistää kiinni.
Oisko jollakin käytännön kokemusta ja halua kenties auttaa tuon ongleman kanssa tässä pk-seudulla, itseltä ei tahdo enään usko riittää.
Luulen että järjestelmässä on vielä ilmaa, mitä muutakaan?
Kiitos jo etukäteen!
Elikkä auto e34 m50b25 padalla. Autossa oli sellainen ongelma, ettei se tahtonut lämmetä kunnolla, mittarin mukaan moottorin lämmöt juurikin puolessavälissä, niinkuin kuuluukin, joskus kuitenkin koneen lämpötila saattoi tipahtaa kun ajeli vähän enemmin hissukseen.
Päätin vaihtaa termarin 92asteiseen, vanha oli 87asteinen (auto ranskan tuonti) Termarin laitoin oikein, nuoli ylöspäin auto kasaan ja ilmaus tuolla pullomenetelmällä, koneen lämmöt ilmauksen aikana sinisen yläosan ja 1/4 ja 1/2 välissä, eli ei noussut missään vaiheessa koneen lämmöt ilmatessa puoleenväliin asti. Autoa ilmattiin 2 tuntia ensimmäisellä kerralla käyttämällä konetta korotetuilla kierroksilla, lämppärit täysillä kuumalla, ja välillä jopa flekti pysäytettynä, alavesiletkua paineltiin niin että on sormet jo maitohapoilla. Myös keulaa oli nostettu ylöspäin.
No illalla sitten ajelulle "ilmatulla autolla" n.5km ajelun jälkeen koneen lämmöt viisarinverran alle puolenvälin jossa pysyivätkin moottoritie ajossa, pienemmälle tielle tultaessa ja pienemmillä kierroksilla ajettaessa moottorin lämpö tipahti äkkiä sinisen ylärajaan, kokeilin sitten ajella pienemmällä vaihteella että kierrokset kovemmat, niin lämpötila nousi taas n.puolenvälin tuntumaan, ajattelin että siellä on oltava ilmaa vielä.
Tänään koitimme uudestaan ilmata ja antaa koneelle enemmän jenkaa, jotta termari kunnolla avautuisi, koneen lämmöt ilmatessa 1/4 ja 1/2 välissä. ja muutoin sama homma kuin eilen, mutta auto rupesi jo keittämään, äkkiä lisää nestettä ja ilmausta lisää. Tämä minua ihmetti kovasti että miten auto keittää, kun moottorin lämmöt ei lähellekkään puoltaväliä vielä? Auton sisälle puhaltaa haalean lämmintä ilmaa, vaikka pitäisi kuumaa tulla?
Pitäisikö taakse keskikonsolin päästä puhaltaa myös lämmintä jos järjestelmässä ei ole ilmaa? Minulla puhaltaa vain kylmää, vai onko se keskikonsolin räppänä vain perjaatteessa kesäksi tarkoitettu, että saa ulkoilmaa puhaltamaan taakse?
Viimeisimmän ilmauksen jälkeen koneen lämmöt pysyy ajossa karvan verran alle 1/4 eli aivan liian kylmänä, kun pitäisi puolivälissä olla.
Lämmöt nousee juuri 1/4 ajossa, kun lämppärintuulettimen pistää kiinni.
Oisko jollakin käytännön kokemusta ja halua kenties auttaa tuon ongleman kanssa tässä pk-seudulla, itseltä ei tahdo enään usko riittää.
Luulen että järjestelmässä on vielä ilmaa, mitä muutakaan?
Kiitos jo etukäteen!
Comment