Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemu__
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 972
    • Kirkkonummi

    Löytyisköhän täältä apu onglmaani

    Elikkä auto e34 m50b25 padalla. Autossa oli sellainen ongelma, ettei se tahtonut lämmetä kunnolla, mittarin mukaan moottorin lämmöt juurikin puolessavälissä, niinkuin kuuluukin, joskus kuitenkin koneen lämpötila saattoi tipahtaa kun ajeli vähän enemmin hissukseen.

    Päätin vaihtaa termarin 92asteiseen, vanha oli 87asteinen (auto ranskan tuonti) Termarin laitoin oikein, nuoli ylöspäin auto kasaan ja ilmaus tuolla pullomenetelmällä, koneen lämmöt ilmauksen aikana sinisen yläosan ja 1/4 ja 1/2 välissä, eli ei noussut missään vaiheessa koneen lämmöt ilmatessa puoleenväliin asti. Autoa ilmattiin 2 tuntia ensimmäisellä kerralla käyttämällä konetta korotetuilla kierroksilla, lämppärit täysillä kuumalla, ja välillä jopa flekti pysäytettynä, alavesiletkua paineltiin niin että on sormet jo maitohapoilla. Myös keulaa oli nostettu ylöspäin.

    No illalla sitten ajelulle "ilmatulla autolla" n.5km ajelun jälkeen koneen lämmöt viisarinverran alle puolenvälin jossa pysyivätkin moottoritie ajossa, pienemmälle tielle tultaessa ja pienemmillä kierroksilla ajettaessa moottorin lämpö tipahti äkkiä sinisen ylärajaan, kokeilin sitten ajella pienemmällä vaihteella että kierrokset kovemmat, niin lämpötila nousi taas n.puolenvälin tuntumaan, ajattelin että siellä on oltava ilmaa vielä.

    Tänään koitimme uudestaan ilmata ja antaa koneelle enemmän jenkaa, jotta termari kunnolla avautuisi, koneen lämmöt ilmatessa 1/4 ja 1/2 välissä. ja muutoin sama homma kuin eilen, mutta auto rupesi jo keittämään, äkkiä lisää nestettä ja ilmausta lisää. Tämä minua ihmetti kovasti että miten auto keittää, kun moottorin lämmöt ei lähellekkään puoltaväliä vielä? Auton sisälle puhaltaa haalean lämmintä ilmaa, vaikka pitäisi kuumaa tulla?

    Pitäisikö taakse keskikonsolin päästä puhaltaa myös lämmintä jos järjestelmässä ei ole ilmaa? Minulla puhaltaa vain kylmää, vai onko se keskikonsolin räppänä vain perjaatteessa kesäksi tarkoitettu, että saa ulkoilmaa puhaltamaan taakse?

    Viimeisimmän ilmauksen jälkeen koneen lämmöt pysyy ajossa karvan verran alle 1/4 eli aivan liian kylmänä, kun pitäisi puolivälissä olla.
    Lämmöt nousee juuri 1/4 ajossa, kun lämppärintuulettimen pistää kiinni.

    Oisko jollakin käytännön kokemusta ja halua kenties auttaa tuon ongleman kanssa tässä pk-seudulla, itseltä ei tahdo enään usko riittää.
    Luulen että järjestelmässä on vielä ilmaa, mitä muutakaan?

    Kiitos jo etukäteen!

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Kyllä voi olla ilmaaminen vaikeaa.

      Ensimmäisenä pistää silmään aivan tolkuton käyttely, älkää ikinä missään nimessä ilmatko niin että moottorin lämmöt nousevat puoleenväliin, se pitää saada ilmattua kunnolla ennenkuin lämmöt alkavat nousta yhtään mihinkään, se on kuitenkin paineistettu järjestelmä ja jos sitä yritetään ilmata lämmöt normaalissa systeemi keittää sisäisesti eikä varmasti ilmaaminen onnistu.

      Eli nesteet sisään ilmaruuvi auki ja kone käyntiin, vähän jenkaa ja syyläri täyteen ja ilmaruuvi ja korkki kiinni, käytetään lämpimäksi ja koneen jäähdyttyä tarkistetaan nestepinta, ei se Bemariinkaan yleensä sen vaikeampi operaatio ole....

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by KalaFIN View Post
        Mulla irtos remppaa tehdessä yks letku ja se laski sellasen max. desin sitä nestettä niin pitääkö järjestelmä ilmata?
        Nii ja siis auto on 316 Compact E36

        Ei tarvitse, kaikki nestejäähdytykset ovat itsestäänilmaavia eli kunhan moottorissa on nestettä sen verran että vesipumppu lähtee sitä nostamaan systeemi ilmaa itsensä. Alle litran nestehävikki ilmaantuu varmasti itsestään, muistaa vain sen verran lisätä systeemiin nestettä jossain vaiheessa.

        Comment

        • Hemu__
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2008
          • 972
          • Kirkkonummi

          Kokeiltu myös ilmata kone kylmänä, mutta ei vaikutusta, lämmöt nousee tällähetkellä n.1/4 osaan kun ajelee enemmin, muttakun auto on täysin kylmä ja lähtee ajamaan niin 5km ajon jälkeen lämmöt n. ½ ja 25km ajon jälkeen lämmöt laskee siihen 1/4 eikä siitä enään nouse, mihis tämä oikein viittaa?

          Löytyiskö keltään osaavalta kaverilta ilmaus apua tässä pk-seudulla, itsellä muutenkin vähän hankala ilmata, kun auto ei mahdu talliin, kun on niin pieni.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by naukkis View Post
            Kyllä voi olla ilmaaminen vaikeaa.

            Ensimmäisenä pistää silmään aivan tolkuton käyttely, älkää ikinä missään nimessä ilmatko niin että moottorin lämmöt nousevat puoleenväliin, se pitää saada ilmattua kunnolla ennenkuin lämmöt alkavat nousta yhtään mihinkään, se on kuitenkin paineistettu järjestelmä ja jos sitä yritetään ilmata lämmöt normaalissa systeemi keittää sisäisesti eikä varmasti ilmaaminen onnistu.

            Eli nesteet sisään ilmaruuvi auki ja kone käyntiin, vähän jenkaa ja syyläri täyteen ja ilmaruuvi ja korkki kiinni, käytetään lämpimäksi ja koneen jäähdyttyä tarkistetaan nestepinta, ei se Bemariinkaan yleensä sen vaikeampi operaatio ole....
            No nyt näytetään puhuvan kokemuksen syvällä rintaäänellä, Hyvä.

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7061
              • Turenki

              Originally posted by naukkis View Post
              Kyllä voi olla ilmaaminen vaikeaa.

              Ensimmäisenä pistää silmään aivan tolkuton käyttely, älkää ikinä missään nimessä ilmatko niin että moottorin lämmöt nousevat puoleenväliin, se pitää saada ilmattua kunnolla ennenkuin lämmöt alkavat nousta yhtään mihinkään, se on kuitenkin paineistettu järjestelmä ja jos sitä yritetään ilmata lämmöt normaalissa systeemi keittää sisäisesti eikä varmasti ilmaaminen onnistu.

              Eli nesteet sisään ilmaruuvi auki ja kone käyntiin, vähän jenkaa ja syyläri täyteen ja ilmaruuvi ja korkki kiinni, käytetään lämpimäksi ja koneen jäähdyttyä tarkistetaan nestepinta, ei se Bemariinkaan yleensä sen vaikeampi operaatio ole....
              esim. M50B25 E34 ja E36 ei vaan ilmaannu tällä tavalla, muuten kyllä erittäin kaunis ajatus, niinkuin myös maailmanrauhakin
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • Kilpuri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 831
                • Tampere

                Juuh, vanhan 328i:n ilmaaminen oli ehkä vi..umaisin operaatio ikinä.

                Vaikka Hemin ohjeiden mukaan sitä tein ja nokka oli nostettuna ei meinannut onnata. Lopulta lukuisten kiroilujen / ihmetysten jälkeen nokkaa nostettuani vielä aavistuksen korkeammalle homma rokkasi. Auton tarvii olla melkoisessa kulmassa, että imee nesteet sisäänsä.

                Onneksi homma on muissa vehkeissä kuten Hondat ja 330d paljon helpompaa.
                Now: 525xd -09
                Ex: 330d -07
                Ex: 328i -96

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  No ikinä ei ole ollut ilmaaminen vaikeaa mihinkään laitteeseen, BMW:n tapauksessakin ainoa asia mikä pitää huomata on että koska ala ja ylävesiletkut lähtevät syylärin yläpuolelta moottorista ei pääse ilma yhtään mihinkään ennenkuin termari aukeaa eikä sitämyöten vettä moottoriin. Sen takia siinä on alavesiletkussa/syylärin alavesipuolella ilmaruuvi jonka avaamalla ilma pääsee alavesiletkusta pihalle ja vesi sitä kautta syylärin alavesipuolelle/moottoriin.

                  Eli kun itse olen vedet pistänyt Bemariin sisään niin siinä on mennyt sen muutaman minuutin, syyläri täyteen, ilmaruuvi auki jolloin vesi lähtee valumaan moottoriin ja syylärin täyttöä niin pitkään kunnes tulee täyteen. Jos ei ilmaruuvia aukaise tuossa täyttövaiheessa niin todellakaan sinne moottorin puolelle ei yhtään mistään pääsee vettä menemään.

                  Ja kun se ilmaruuvi on alavesiletkussa ja siis vesipumpun imupuolella niin aukaisemalla se moottorin käydessä vesipumppu pääsee imemään suoraan ilmaa moottoriin, eli em. ilmaruuvi on tarkoitettu vain moottorin täyttämiseen ei käynninaikaiseen ilmaamiseen, sen jälkeen kun moottoriin on saanut niin paljon vettä että termari aukeaa ilma tulee ylävesiletkun kautta pois aivan varmasti, mikään ei sitä estä, eli alun jälkeen ilmaaminen hoituu loppuun sillä vain että tarkistaa että nestepinta ei syylärissä laske liian alas, vesihän loppuu syyläristä lähes kokonaan ennenkuin vesipumppu pääsee moottoriin uudestaan ilmaa imemään ellei se ilmaruuvi ole auki.

                  Tuossa aloitusviestin ohjeessakin on tosiaan jätetty tuon ilmaruuvin aukaisu kokonaan väliin ja ilman sitä tosiaan tarvitaan kyllä poppamies saamaan nesteet ilmalukon läpi moottoriin.....

                  Ja alavesiletkun puristelukin toimii moottorissa jossa on perinteinen kierto eli alavesiletku lähtee syylärin alapäästä ja ilmaus on termarissa olevan ilmareiän kautta ylävesiletkun kautta. Bemarissa voi puristella letkuja niin kauan kuin haluaa mutta ilmaukseen se ei auta yhtään mitään koska ilmalle ei ole muuta keinoa päästä moottorista pois kuin alavesiletkun kautta ennen termarin aukeamista.
                  Last edited by naukkis; 22-12-2010, 06:47.

                  Comment

                  • kmn
                    Moderator
                    • May 2009
                    • 6022
                    • Sipoo

                    Originally posted by naukkis View Post
                    BMW:n tapauksessakin ainoa asia mikä pitää huomata on että koska ala ja ylävesiletkut lähtevät syylärin yläpuolelta moottorista ei pääse ilma yhtään mihinkään ennenkuin termari aukeaa eikä sitämyöten vettä moottoriin. Sen takia siinä on alavesiletkussa/syylärin alavesipuolella ilmaruuvi jonka avaamalla ilma pääsee alavesiletkusta pihalle ja vesi sitä kautta syylärin alavesipuolelle/moottoriin.
                    Siis mitä **ttua.. Alavesiletku syylärin yläpuolelta ja alavesiletkussa ilmaruuvi? Kyllä sen verran mitä oon päätäni oman E36:n pellin ja moottorin välissä pitänyt, niin ilmausruuvi on ihan syylärin päällä ja alavesiletku on nimenomaan edestäpäin katsottuna syylärin vasemmassa reunassa ja alareunassa.

                    Voi olla, että pään välissä pitäminen ei riitä, mutta silti.. :think

                    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                    --
                    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                    Comment

                    • Peltsii
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 7061
                      • Turenki

                      Originally posted by naukkis View Post
                      No ikinä ei ole ollut ilmaaminen vaikeaa mihinkään laitteeseen, BMW:n tapauksessakin ainoa asia mikä pitää huomata on että koska ala ja ylävesiletkut lähtevät syylärin yläpuolelta moottorista ei pääse ilma yhtään mihinkään ennenkuin termari aukeaa eikä sitämyöten vettä moottoriin. Sen takia siinä on alavesiletkussa/syylärin alavesipuolella ilmaruuvi jonka avaamalla ilma pääsee alavesiletkusta pihalle ja vesi sitä kautta syylärin alavesipuolelle/moottoriin.

                      Eli kun itse olen vedet pistänyt Bemariin sisään niin siinä on mennyt sen muutaman minuutin, syyläri täyteen, ilmaruuvi auki jolloin vesi lähtee valumaan moottoriin ja syylärin täyttöä niin pitkään kunnes tulee täyteen. Jos ei ilmaruuvia aukaise tuossa täyttövaiheessa niin todellakaan sinne moottorin puolelle ei yhtään mistään pääsee vettä menemään.

                      Ja kun se ilmaruuvi on alavesiletkussa ja siis vesipumpun imupuolella niin aukaisemalla se moottorin käydessä vesipumppu pääsee imemään suoraan ilmaa moottoriin, eli em. ilmaruuvi on tarkoitettu vain moottorin täyttämiseen ei käynninaikaiseen ilmaamiseen, sen jälkeen kun moottoriin on saanut niin paljon vettä että termari aukeaa ilma tulee ylävesiletkun kautta pois aivan varmasti, mikään ei sitä estä, eli alun jälkeen ilmaaminen hoituu loppuun sillä vain että tarkistaa että nestepinta ei syylärissä laske liian alas, vesihän loppuu syyläristä lähes kokonaan ennenkuin vesipumppu pääsee moottoriin uudestaan ilmaa imemään ellei se ilmaruuvi ole auki.

                      Tuossa aloitusviestin ohjeessakin on tosiaan jätetty tuon ilmaruuvin aukaisu kokonaan väliin ja ilman sitä tosiaan tarvitaan kyllä poppamies saamaan nesteet ilmalukon läpi moottoriin.....

                      Ja alavesiletkun puristelukin toimii moottorissa jossa on perinteinen kierto eli alavesiletku lähtee syylärin alapäästä ja ilmaus on termarissa olevan ilmareiän kautta ylävesiletkun kautta. Bemarissa voi puristella letkuja niin kauan kuin haluaa mutta ilmaukseen se ei auta yhtään mitään koska ilmalle ei ole muuta keinoa päästä moottorista pois kuin alavesiletkun kautta ennen termarin aukeamista.
                      Aikamoinen poppamies olet. Taas esimerkkinä E36 ja M50B25, syylärissä on päällä pieni muovinen ilmaruuvi, paisarin vieressä. Siinä olet oikeassa, että kone nielaisee litkut helpommin sisään, kun ottaa tämän auki ja kaataa suppilosta ainetta sisään niin kauan kunnes sieltä tulee nestettä. Sitten ruuvi kiinni, lisää ainetta ja loput hemin ohjeen mukaan.

                      Kyllähän se "ilmaantuu" ihan ilman nokan nostoja ja suppiloita, mutta sitten hetken päästä tulee taas näitä "kansivikasia" jotka keittää, ei puhalla lämpöä jne. Eli sinne jää takuuvarmasti ilmatasku(ja) jos ei suorita kunnolla loppuun asti ilmausta.

                      Etkä voi selittää asiaa niin, että "BMW tapauksessa", koska kaikki koneet ei tosiaan ole tämmöisiä. Oikeastaan vain nämä vanhemmat 6 sylinteriset, jossa paisuntasäiliö on syylärin kyljessä kiinni.
                      DUCATI 1098 RACING EVO

                      Comment

                      • Perlenbacher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2010
                        • 1103
                        • Suomi

                        Jep, 6-7 litraa saa helposti sisään ilmausruuvia avaamatta ilman että on kone käynnissä kunhan on pullo vaan korkin tilalla kiinni ja puristelee kunnolla.

                        Meikäläisen vehjettä ilmasivat merkkihuollossa toista tuntia. Pitäskö naukkiksen mennä opettaan niille miten se tehdään. Ilmeisesti maailman ensimmäinen auto jossa ei mene nesteet sisään alipaineella.

                        Ja nimenomaan se on vain pari moottorityyppiä jotka eivät suostu ilmaantumaan helposti. Ottaen huomioon että BMW on tehnyt kymmeniä erilaisia koneita ei oikein voida puhua yleistäen että "BMW ilmaus on vaikeaa/helppoa" Tätä vissiin Peltsii haki.

                        Comment

                        • Hemu__
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 972
                          • Kirkkonummi

                          Jepjep, Naukkikselle vois löytyä hommia merkkihuollosta, kun suorittaa tuommoisen parin tunnin ilmaamisen 15minuutissa, hyvä!

                          Kokeillaan joulunpyhinä, josko auton saisi halliin, ja nostettua keulaa kunnolla ylös, jos alkaisi pikkuhiljaa ilmaantumaan!

                          Comment

                          • jukkae
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3506
                            • 70800

                            Miten helkutissa saatte tiivisti sen pullon siihen paisariin? Oon kolme m50(m52) sarjan moottoria ilmannut tuolla tavalla, muuten hyvä mutta aina hirvee siivo tallissa ja konepellin alla. Leikkaatteko sen "kauluksen" pois siitä vai miten helkutissa? Jeesusteippiä ja kaikkea kokeiltu.

                            Comment

                            • Hemu__
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 972
                              • Kirkkonummi

                              Itsellä pysyy tiiviinä niin, että jatkaa sitä kaulusta teipillä taaksepäin niin, että se tulee tiiviiksi siihen paisarin reikään, painaa pulloa samalla hiukan kun pyörittelee teipit kiinni, jesaria vaan tiukalle paisarin ja pullon väliin, kyllä pysyy!

                              Comment

                              • bemu-freak
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2003
                                • 277
                                • Kerava

                                Tietty jos on paineilmaa käytössä, niin voi laittaa tratin paisariin ja paineilmaa perään. Noin minä olen ilmannut. Kait se noinkin toimii?
                                BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                                ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎