Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16361
    • Leppävirta

    En ole vielä tarvinnut ainakaan M52 moottorien kanssa pulloa käyttää ja ilmaaminen on onnistunut. Eikä toimenpide ole kestänyt 1,5h.

    Kyseessä olleet autot on olleet E36 328 Sekä E39 528. Kummastakaan en ole myöskään keuloja nostellut. Liekö käynyt tuuria vai onko se tuo M52 sitten helpompi kuin M50? Tiedä tuota. Mutta ei ole hermot vielä palaneet.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • hawe
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 628
      • Pornainen

      Originally posted by jukkae View Post
      Miten helkutissa saatte tiivisti sen pullon siihen paisariin? Oon kolme m50(m52) sarjan moottoria ilmannut tuolla tavalla, muuten hyvä mutta aina hirvee siivo tallissa ja konepellin alla. Leikkaatteko sen "kauluksen" pois siitä vai miten helkutissa? Jeesusteippiä ja kaikkea kokeiltu.
      "vanhan" mallinen limupullo on oikea valinta.. Kts ensimmäinen kuva.
      Uuet on hieman lutteroita muutenki ja hieman väljiä siihen paisariin,
      mutta vanhanmalliset on just hyviä ja on tiiviitä iliman suurempia teippauksia.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by Haju69 View Post
        En ole vielä tarvinnut ainakaan M52 moottorien kanssa pulloa käyttää ja ilmaaminen on onnistunut. Eikä toimenpide ole kestänyt 1,5h.

        Kyseessä olleet autot on olleet E36 328 Sekä E39 528. Kummastakaan en ole myöskään keuloja nostellut. Liekö käynyt tuuria vai onko se tuo M52 sitten helpompi kuin M50? Tiedä tuota. Mutta ei ole hermot vielä palaneet.
        Aika hyvä tuuri on sitten ollut, itsellä ei vaan onnistu kummallakaan koneella ilman pullokikkailua ei sitten millään.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by naukkis View Post
          No ikinä ei ole ollut ilmaaminen vaikeaa mihinkään laitteeseen, BMW:n tapauksessakin ainoa asia mikä pitää huomata on että koska ala ja ylävesiletkut lähtevät syylärin yläpuolelta moottorista ei pääse ilma yhtään mihinkään ennenkuin termari aukeaa eikä sitämyöten vettä moottoriin. Sen takia siinä on alavesiletkussa/syylärin alavesipuolella ilmaruuvi jonka avaamalla ilma pääsee alavesiletkusta pihalle ja vesi sitä kautta syylärin alavesipuolelle/moottoriin.

          Eli kun itse olen vedet pistänyt Bemariin sisään niin siinä on mennyt sen muutaman minuutin, syyläri täyteen, ilmaruuvi auki jolloin vesi lähtee valumaan moottoriin ja syylärin täyttöä niin pitkään kunnes tulee täyteen. Jos ei ilmaruuvia aukaise tuossa täyttövaiheessa niin todellakaan sinne moottorin puolelle ei yhtään mistään pääsee vettä menemään.

          Ja kun se ilmaruuvi on alavesiletkussa ja siis vesipumpun imupuolella niin aukaisemalla se moottorin käydessä vesipumppu pääsee imemään suoraan ilmaa moottoriin, eli em. ilmaruuvi on tarkoitettu vain moottorin täyttämiseen ei käynninaikaiseen ilmaamiseen, sen jälkeen kun moottoriin on saanut niin paljon vettä että termari aukeaa ilma tulee ylävesiletkun kautta pois aivan varmasti, mikään ei sitä estä, eli alun jälkeen ilmaaminen hoituu loppuun sillä vain että tarkistaa että nestepinta ei syylärissä laske liian alas, vesihän loppuu syyläristä lähes kokonaan ennenkuin vesipumppu pääsee moottoriin uudestaan ilmaa imemään ellei se ilmaruuvi ole auki.

          Tuossa aloitusviestin ohjeessakin on tosiaan jätetty tuon ilmaruuvin aukaisu kokonaan väliin ja ilman sitä tosiaan tarvitaan kyllä poppamies saamaan nesteet ilmalukon läpi moottoriin.....

          Ja alavesiletkun puristelukin toimii moottorissa jossa on perinteinen kierto eli alavesiletku lähtee syylärin alapäästä ja ilmaus on termarissa olevan ilmareiän kautta ylävesiletkun kautta. Bemarissa voi puristella letkuja niin kauan kuin haluaa mutta ilmaukseen se ei auta yhtään mitään koska ilmalle ei ole muuta keinoa päästä moottorista pois kuin alavesiletkun kautta ennen termarin aukeamista.
          Höpön pöpön.... Et ole milloinkaan edes yrittänyt ilmata e36/m50 yhdistelmää ja kuitenkin tuntuu "tietoa" tästäkin olevan?
          Toki se ilmaus voi onnistiua ihan vain vettä koneeseen kaatamalla mikäli lohko ei ole päässyt lainkaan tyhjenemään, mutta auta armias jos lohkon takapää on haukannut ilmaa, et tasan varmasti saa sitä sinun "metodillasi" ilmattua.
          Ongelmahan tässä on se että se voi hyvällä tuurilla ilmaantua 95%:sti, mutta lohkon takapäähän jää muutaman desin ilmatasku jota se "lutkuttaa" edes takaisin vaikka maailman tappiin ja nesteitä saa lisäillä jatkuvasti hieman ja oikein kunnolla lämmintä ei tahdo kapiiniin asti tulla.
          Tässä kohtaa useimmiten tehdään sitten se täysin turha kansiremontti.
          Ja....KYLLÄ, useimpien muiden moottorien kanssa ei ilmaus todellakaan ole kuin läpihuutojuttu, mutta näin ei todellakaan ole e36/m50-m52 yhdestelmän kanssa, joten kokeileppa ensin joskus ja jaa vasta sitten neuvojasi m50 koneen ilmaamisesta.

          Comment

          • manzneri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 551
            • Kesälahti

            Originally posted by Haju69 View Post
            En ole vielä tarvinnut ainakaan M52 moottorien kanssa pulloa käyttää ja ilmaaminen on onnistunut. Eikä toimenpide ole kestänyt 1,5h.

            Kyseessä olleet autot on olleet E36 328 Sekä E39 528. Kummastakaan en ole myöskään keuloja nostellut. Liekö käynyt tuuria vai onko se tuo M52 sitten helpompi kuin M50? Tiedä tuota. Mutta ei ole hermot vielä palaneet.
            Itelläni kyllä M52 moottorin kanssa kesti ihan saatanan kauan toi ilmaaminen ja meinas usko ruveta loppumaan.

            Lisämausteensa ilmaamiselle toi jälkiasennus-webasto jonka letkut kulkevat tuosta koneen ylitse (=ylin kohta).

            Nyt tosin taas tuntuu siltä että autoa ei saunaksi saa näillä pakkasilla :think Liippailemassa kun on niin sillon alkaa puskemaan kunnolla kuumaa, eli kun kierrokset nousee jonnekkin 2,5-3k...Puuttuuko tuolta jokin kiertovesipumppu vai onko vesiventtiileissä esim jotain vikaa? Ilmaa nyt en usko että järjestelmässä enää on koska kuplien tuleminen loppui ja pinta ei enää vajonnut.

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              En tiedä pääsinkö m54b25 moottorin kanssa jotenki liian helpolla tai sitten se jäi huonosti ilmatuksi. Tämä kiinni siis e46 korimallissa ja se paisari syylärin kupeessa kiinni. Ilmaus piti tehdä termostaattikotelon vaihdon jälkeen.

              Homma tapahtui niin että ensin syyläriin nestettä ja auto käyntiin. Auto alkaa lämmetä noin 1/4 merkkiin muttei puhalla yhtään lämmintä, vehkeet seis. Senjälkeen syyläri aivan piripintaan ja ilmausruuvi auki ja puristelemaan letkuja. Ilmaa tuli jonkinverran ja nestettä sai taas lisätä uusiksi piripintaan. Ilmausruuvi kiinni kun tuli pelkkää nestettä ja auto käyntiin. -> Puhaltaa lämmintä. Sitten vielä tarkastin aamulla nestepinnan ja lisäsin kylmän merkkiin.

              Ei siis ollut pulloja, eikä nostettu keulaa.

              Nyt on pari päivää autolla ajeltu ja lämpöä piisaa, viisari juuri keskellä.

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                Originally posted by Antti O View Post
                En tiedä pääsinkö m54b25 moottorin kanssa jotenki liian helpolla tai sitten se jäi huonosti ilmatuksi. Tämä kiinni siis e46 korimallissa ja se paisari syylärin kupeessa kiinni. Ilmaus piti tehdä termostaattikotelon vaihdon jälkeen.

                Homma tapahtui niin että ensin syyläriin nestettä ja auto käyntiin. Auto alkaa lämmetä noin 1/4 merkkiin muttei puhalla yhtään lämmintä, vehkeet seis. Senjälkeen syyläri aivan piripintaan ja ilmausruuvi auki ja puristelemaan letkuja. Ilmaa tuli jonkinverran ja nestettä sai taas lisätä uusiksi piripintaan. Ilmausruuvi kiinni kun tuli pelkkää nestettä ja auto käyntiin. -> Puhaltaa lämmintä. Sitten vielä tarkastin aamulla nestepinnan ja lisäsin kylmän merkkiin.

                Ei siis ollut pulloja, eikä nostettu keulaa.

                Nyt on pari päivää autolla ajeltu ja lämpöä piisaa, viisari juuri keskellä.
                m52TU-koneet ja eteenpäin, kuskinpuolella syylärin alareunan kohdilla iso sähköinen vesipumppu, jonka avulla ilmaa itsensä jos virrat vaan päällä...

                Ongelmia ei siis sulla pitänytkään olla, vaan vanhemmilla m50 ja m52 koneisilla!

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6937
                  • N/A

                  Originally posted by Risto113 View Post
                  m52TU-koneet ja eteenpäin, kuskinpuolella syylärin alareunan kohdilla iso sähköinen vesipumppu, jonka avulla ilmaa itsensä jos virrat vaan päällä...

                  Ongelmia ei siis sulla pitänytkään olla, vaan vanhemmilla m50 ja m52 koneisilla!
                  Mielenkiintoista, löytyykö tästä vesipumpusta jostain kuvia tai vastaavaa? En kyllä ole moista toiminnallisuutta huomannut.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Antti O View Post
                    En tiedä pääsinkö m54b25 moottorin kanssa jotenki liian helpolla tai sitten se jäi huonosti ilmatuksi. Tämä kiinni siis e46 korimallissa ja se paisari syylärin kupeessa kiinni. Ilmaus piti tehdä termostaattikotelon vaihdon jälkeen.

                    Homma tapahtui niin että ensin syyläriin nestettä ja auto käyntiin. Auto alkaa lämmetä noin 1/4 merkkiin muttei puhalla yhtään lämmintä, vehkeet seis. Senjälkeen syyläri aivan piripintaan ja ilmausruuvi auki ja puristelemaan letkuja. Ilmaa tuli jonkinverran ja nestettä sai taas lisätä uusiksi piripintaan. Ilmausruuvi kiinni kun tuli pelkkää nestettä ja auto käyntiin. -> Puhaltaa lämmintä. Sitten vielä tarkastin aamulla nestepinnan ja lisäsin kylmän merkkiin.

                    Ei siis ollut pulloja, eikä nostettu keulaa.

                    Nyt on pari päivää autolla ajeltu ja lämpöä piisaa, viisari juuri keskellä.
                    e46 on jo täysin eri juttu ja siinähän ei erillistä ilmaamista tarvita enään lainkaan. Sen kun täyttää systeemin, vähän käyttelee ja thats it.

                    Comment

                    • Risto113
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1204
                      • GrassLake

                      Originally posted by Antti O View Post
                      Mielenkiintoista, löytyykö tästä vesipumpusta jostain kuvia tai vastaavaa? En kyllä ole moista toiminnallisuutta huomannut.

                      Kuvia tutkittuani, pakko vetää sanat takaisin;



                      ...tuossahan se möllöttää, mutta kuvahan on 39:stä.
                      Jostain syystä 46:sessa ei ole tuota näköjään, oikeassa olet.

                      Siltikin, helpompi ilmattava on kuin vanhemmat.
                      Pahoittelen väärää tietoa.

                      Comment

                      • teho_
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2006
                        • 122

                        mites e39 528 97v ilmataan kun vehkeessä on alkuperäinen webasto? varmaan kannattaa pepsi pullo lyödä paisuntasäiliön jatkeeks ja ruveta puristelemaan letkuja. mutta aiheuttaako webasto jotain lisä hupia vai ilmaantuuko siinä samalla?
                        BMW 528iA touring e39
                        Honda cbr 900 rr fireblade

                        EX. BMW 325 E36, BMW 540 IA E34, BMW 525 TDS E34, BMW 730i E32, BMW 520i E34

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Ja....KYLLÄ, useimpien muiden moottorien kanssa ei ilmaus todellakaan ole kuin läpihuutojuttu, mutta näin ei todellakaan ole e36/m50-m52 yhdestelmän kanssa, joten kokeileppa ensin joskus ja jaa vasta sitten neuvojasi m50 koneen ilmaamisesta.
                          No on tähän ikään ehtinyt jokusen M50/M52:n ilmata, kavereilla on ollut ongelmia ilmauksen kanssa mutta ne on liittynyt juuri siihen että ei ymmärretä että ilma ei pääse muuta kautta kuin alavesiletkun kautta moottorista pois. Eli kun syyläriin on kaadettu nestettä ja käytetty ei ole tajuttu päästää ilmoja ilmaruuvista pois ja moottorissa ei oikeastaan ole yhtään vettä jolloin termari ei ikinä aukea eikä ilma moottorista pääse ikinä pois.

                          Pieni ilmatasku moottorissa ei haittaa yhtään mitään, jos termari aukeaa ilma poistuu moottorista ihan väkisin vesipumpun pyörittämän paineistetun veden mukana, ilmauksen tarkoitus joka moottorissa on saada aluksi vettä moottoriin niin paljon että normaali kierto saadaan aikaiseksi.

                          Ja ikinä ei ole mennyt montaa minuuttia kauempaa minkään moottorin ilmaukseen, jos vaikka tarvike alavesiletku tekee alamutkan moottorissa joka on tarkoitus ilmata alavesiletkun kautta kannattaa asia huomata ennen ilmausta ja ilmata pata vaikka letkunvälistä eikä alkaa etsimään poppakonsteja.

                          Eli normaali alavesiletkun reitti on BMW:n alakautta ilmattavissa moottoreissa vesipumpun yläpuolelta vaakasuoraan syylärille, siinä ei saa olla mutkaa alaspäin tai ilma ei sitäkautta pääse pois, normaalisti tuosta ilmaamalla ei pitäisi olla minkäänlaisia ongelmia saada moottoriin riittävästi vettä jotta normaali kierto lähtee toimimaan.

                          Ja jos ilmaaminen on olevinaan tuhottoman vaikeaa niin voi siihen termariin tehdä sen ilmanpoistoreiän mikä aika monessa vehkeessä on vielä nykyisinkin, ilman sitä vain moottorin lämpiäminen on hiukan nopeampaa kun termari ei vuoda yhtään kiinni ollessaan.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Antti O View Post
                            En tiedä pääsinkö m54b25 moottorin kanssa jotenki liian helpolla tai sitten se jäi huonosti ilmatuksi. Tämä kiinni siis e46 korimallissa ja se paisari syylärin kupeessa kiinni. Ilmaus piti tehdä termostaattikotelon vaihdon jälkeen.

                            Homma tapahtui niin että ensin syyläriin nestettä ja auto käyntiin. Auto alkaa lämmetä noin 1/4 merkkiin muttei puhalla yhtään lämmintä, vehkeet seis. Senjälkeen syyläri aivan piripintaan ja ilmausruuvi auki ja puristelemaan letkuja. Ilmaa tuli jonkinverran ja nestettä sai taas lisätä uusiksi piripintaan. Ilmausruuvi kiinni kun tuli pelkkää nestettä ja auto käyntiin. -> Puhaltaa lämmintä. Sitten vielä tarkastin aamulla nestepinnan ja lisäsin kylmän merkkiin.

                            Ei siis ollut pulloja, eikä nostettu keulaa.

                            Nyt on pari päivää autolla ajeltu ja lämpöä piisaa, viisari juuri keskellä.
                            Noin se ilmaus menee, tietysti tuossakin alkuunsa tuli se virhe että syyläri täyttämisen jälkeen ilmaruuvi auki ja nestettä lisää niin kauan kuin menee. Sitten kone käyntiin ja moottorin vesipumppu työntää todennäköisesti vielä ilmaa pois moottorista ainakin jos käyttää kierrokset jossain 4:ssä tonnissa vähän aikaa. Sitten ilmaruuvi ja syylärin korkki kiinni ja käytetään tyhjäkäynnillä niin kauan että lämpiää sen verran että termari aukeaa jolloin loppuilma poistuu moottorista viimeistään kierroksia vähän nostamalla, poistaa kertaalleen vielä ilmat ilmaruuvista ja täyttää paisarin, moottorissa ei ole yhtään ilmaa kierrossa sen jälkeen, jos on niin jossain on vikaa.

                            Niin ja jos autossa on syyläri jossa alavesiletku menee syylärin alalaitaan eikä termarissa ilmareikää moottorissa pitäisi olla ilmaruuvi termostaattikotelossa josta päästää ilmat pois, muistaakseni jossain bemarissakin oli näin, siis ilmaruuvit syylärissä ja termostaattikotelossa. Tuollaisessa sitten ilmataan ensin syyläri ja sitten moottori siiä termarikotelon ilmaruuvista, ja jos on sekapaketti jossa em. syyläri eikä ilmaruuvia termarikotelossa vehjettä ei saa ilmattua kuin löysäämällä sitä alavesiletkua ja päästämällä ilmat pois letkuliitoksesta.
                            Last edited by naukkis; 24-12-2010, 10:37.

                            Comment

                            • piritek2
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2009
                              • 87
                              • Oulu

                              Originally posted by jukkae View Post
                              Miten helkutissa saatte tiivisti sen pullon siihen paisariin? Oon kolme m50(m52) sarjan moottoria ilmannut tuolla tavalla, muuten hyvä mutta aina hirvee siivo tallissa ja konepellin alla. Leikkaatteko sen "kauluksen" pois siitä vai miten helkutissa? Jeesusteippiä ja kaikkea kokeiltu.
                              Itse käytin tällasta suppiloa. Menee tiukasti kiinni paisariin, eikä tarvi saksien ja teippien kans värkkäillä limupulloja.

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Originally posted by naukkis View Post

                                Niin ja jos autossa on syyläri jossa alavesiletku menee syylärin alalaitaan eikä termarissa ilmareikää moottorissa pitäisi olla ilmaruuvi termostaattikotelossa josta päästää ilmat pois, muistaakseni jossain bemarissakin oli näin, siis ilmaruuvit syylärissä ja termostaattikotelossa. Tuollaisessa sitten ilmataan ensin syyläri ja sitten moottori siiä termarikotelon ilmaruuvista, ja jos on sekapaketti jossa em. syyläri eikä ilmaruuvia termarikotelossa vehjettä ei saa ilmattua kuin löysäämällä sitä alavesiletkua ja päästämällä ilmat pois letkuliitoksesta.
                                No melkein joka bemarissa se alavesiletku menee alalaitaan eikä useimmissa ole ilmausruuvia termarikotelossa. Nyt tuollaista ei saa ilmattua kuin alavesiletkua löysäämällä? Edellisessä post. m50 ilmauksen piti onnistua helposti pelkän ilmausruuvin kautta?
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎