Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mann
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 57
    • Helsinki

    Originally posted by naukkis View Post
    Eli ilmataan ensin ja vasta sitten kone käyntiin, e36:eenhan nesteet menevät melkein itsestään kun vain älyää aukaista sen ilmaruuvin täyttäessä.
    Haluisinpa nähdä miten ilmaat kutoskoneen ilman koneen käynnistämistä ja pelkän ilmausruuvin avaamalla

    Omien kokemusten mukaan esim. M50B25 on kyllä vaikeimpia ilmattavia mitä on tullut vastaan eikä todellakaan mene nesteet kuin itsestään, tai sit en vaan osaa

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by Mann View Post
      Haluisinpa nähdä miten ilmaat kutoskoneen ilman koneen käynnistämistä ja pelkän ilmausruuvin avaamalla

      Omien kokemusten mukaan esim. M50B25 on kyllä vaikeimpia ilmattavia mitä on tullut vastaan eikä todellakaan mene nesteet kuin itsestään, tai sit en vaan osaa
      Siinä ilmauksessahan on tärkeintä että koneeseen saa sen verran nestettä että vesipumppu lähtee sitä kierrättämään, loppuhan ilmaantuu ihan itsekseen jos syylärissä on hukkareikä kuten ainakin M52B25-koneisessa E36:ssa. Sen hukkareiän kautta saa nähtävästi koko koneenkin ilmattua tunkkaamalla keulan ylös, teippaamalla pullon paisarin korkkiin ja armottomalla tuskailulla koskematta siihen ilmaruuviin mutta BMW:n service manualin mukaan tehty ilmaus on käytännössä nesteiden kaataminen koneeseen ja se on siinä. Eli ilmaruuvi pois ja nestettä syyläriin niin paljon kuin menee, eli ei suinkaan ylärajaan vaan täyteen. Ahaa efektin ilmauksessa epäonnistuneille tuottaa toinen järjestys eli paisari täyteen ja sen jälkeen ilmaruuvi irti jolloin suurinpiirtein koko syylärillinen nestettä valahtaa samantien koneeseen...... Ja jos ei mene niin melkein jotain on vialla, kaikissa tapauksissa joita itse olen ilmaillut ja antanut puhelimen välitykselläkin ilmausohjeita ne nesteet on menneet suosiolla sisään ilman mitään ylimääräisiä temppuiluja, ainoa ongelma ilmauksessa on ollut ilmaruuvin unohtaminen tai käyttäminen aivan toisin kuin BMW:n service manualissa on selostettu.

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16361
        • Leppävirta

        Originally posted by Mann View Post
        Haluisinpa nähdä miten ilmaat kutoskoneen ilman koneen käynnistämistä ja pelkän ilmausruuvin avaamalla

        Omien kokemusten mukaan esim. M50B25 on kyllä vaikeimpia ilmattavia mitä on tullut vastaan eikä todellakaan mene nesteet kuin itsestään, tai sit en vaan osaa
        eipä ole koskaan tarvinnut mitään kummia patentteja tehdä. Ei nyt vaan ole sattunut vielä semmoista bmw 6 syl konetta vastaan jossa ois ollu ongelmia ilmaamisessa. Tuntuu siltä että se on jostain syystä saatu kuulostamaan uskomattoman vaikealta ja sitten siihen on kehitetty mitä ihmeellisimpiä teorioita ja taktiikoita. Ja en ole tarvinnut koskaan teippailla pulloja kiinni mihinkään. Onhan nuo silti ilmattu ilman ylimääräisiä perkeleitä. Moukan tuuria vissiin.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • jad
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 279
          • Helsinki

          eipä ole koskaan tarvinnut mitään kummia patentteja tehdä. Ei nyt vaan ole sattunut vielä semmoista bmw 6 syl konetta vastaan jossa ois ollu ongelmia ilmaamisessa. Tuntuu siltä että se on jostain syystä saatu kuulostamaan uskomattoman vaikealta ja sitten siihen on kehitetty mitä ihmeellisimpiä teorioita ja taktiikoita. Ja en ole tarvinnut koskaan teippailla pulloja kiinni mihinkään. Onhan nuo silti ilmattu ilman ylimääräisiä perkeleitä. Moukan tuuria vissiin.
          Samaa minäkin olen ihmetellyt, jotenkin kun tämän onnen osuman saisi vaikka ohjattua esim Lottoon :think
          www.carbonracingteam.fi

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by Haju69 View Post
            eipä ole koskaan tarvinnut mitään kummia patentteja tehdä. Ei nyt vaan ole sattunut vielä semmoista bmw 6 syl konetta vastaan jossa ois ollu ongelmia ilmaamisessa. Tuntuu siltä että se on jostain syystä saatu kuulostamaan uskomattoman vaikealta ja sitten siihen on kehitetty mitä ihmeellisimpiä teorioita ja taktiikoita. Ja en ole tarvinnut koskaan teippailla pulloja kiinni mihinkään. Onhan nuo silti ilmattu ilman ylimääräisiä perkeleitä. Moukan tuuria vissiin.
            Joskus tuli kyllä mieleen että jonkun erimerkkisen foorumin sisäpiirin vitsi on annettu bemaristeille ilmausvinkeiksi ja naurettu räkäisesti oikein huolella perään kun mokoma on hyvin uponnut, näissä foorumin "ilmausvinkeissä" kun ei ole ollut mitään järkeä eikä varsinkaan mitään viitettä BMW:n service manualin aivan selkeään ilmausohjeeseen.

            Joo ja yllättävän monella on ollut ongelmia BMW:n kaikkien mallien ilmauksessa, mutta ainoa ongelma mihin itse olen niissä huomannut on ollut että joko ei ole tiedetty koko ilmaruuvista mitään tai sitä ei ole osattu ottaa tyhjän järjestelmän täytössä pois kuten service manualissa neuvotaan, pelkkä ilmaruuvin löysääminen ei tuossa täyttövaiheessa riitä.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Originally posted by Mann View Post
              Haluisinpa nähdä miten ilmaat kutoskoneen ilman koneen käynnistämistä ja pelkän ilmausruuvin avaamalla

              Omien kokemusten mukaan esim. M50B25 on kyllä vaikeimpia ilmattavia mitä on tullut vastaan eikä todellakaan mene nesteet kuin itsestään, tai sit en vaan osaa
              Alipainelaitteilla täyttämällä ei tarvii availla ilmausruuvia eikä käynnistää moottoria.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by petrolhead View Post
                Alipainelaitteilla täyttämällä ei tarvii availla ilmausruuvia eikä käynnistää moottoria.
                Näiden ilmaukseen ei tosiaan kannata edes viritella mitään alipainelaitteita kun ilmaruuvin aukaisemalla nesteet menevät ihan vain kaatamalla sisään. Sanoisin että helpoin mahdollinen ilmattava kone mitä onkaan, jotenkin vain se ilmaruuvin aukaisu service manualinkin kertomalla tavalla on ainakin tällä foorumilla aivan ylivoimainen homma ja sen sijaan ilmaukseen kannattaa käyttää tuntikaupalla aikaa pilipalikonstien kanssa, kai siitä jonkun tyydytyksen saa.....

                Ja heppoisten muovipäätysyylärien alipaineistaminen on kielletty, sillä jos millä ne saa vuotamaan.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  Originally posted by naukkis View Post

                  Ja heppoisten muovipäätysyylärien alipaineistaminen on kielletty, sillä jos millä ne saa vuotamaan.
                  En oo yhtään saanu rikki vaikka aika_monesta on imaistu letkut lyttyyn.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • L7R
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 30

                    En tiedä onko postattu tänne, mutta suomenkielinen e36 korjausopas kertoo ilmauksesta suurinpiirtein näin (korjaan myöhemmin kun saan opuksen haettua tallista):
                    Kone sammuksissa, lämpötilansäädin kuumalla ja ilmausruuvi pois, kaadetaan nestettä erittäin hitaasti kunnes pinta ei vajoa enää ylämerkistä alaspäin, samalla letkuja puristellen. Tämän jälkeen motti käyntiin, kierrokset noin 1500rpm ja lisätään nestettä jälleen hitaasti. Letkuja kannattaa samalla puristella.

                    Ja ehkä mielenkiintoisin pointti:
                    Mikäli ilmaus ei vaikuttanut onnistuneen (nestettä lisättiin liian nopeasti), kannattaa vedet valuttaa pois ja aloittaa kokonaan alusta.

                    Eli tuon oppaan mukaan hitaasti täyttö ja kierrokset yli tyhjäkäynnin on homman a ja o. Itsellä kyllä meni nesteet nätisti (taas) sisään hitaasti kaataen. Ilmausruuvin reijästä kuuluu koko ajan tasainen "puhina" sitä mukaa kun nestettä koneeseen menee. Toki auto oli ajettu lievään ylämäkeen ja etupää tunkattu ylös. Lopuksi vielä varmistukseksi noin 10 min käyttöä, samalla alavesiletkua puristellen. Eipä vajunut pinta edes senttiä enempää.
                    Last edited by L7R; 31-10-2012, 14:12.

                    Comment

                    • Make H.
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1278
                      • Kokkola

                      Originally posted by L7R View Post
                      En tiedä onko postattu tänne, mutta suomenkielinen e36 korjausopas kertoo ilmauksesta suurinpiirtein näin (korjaan myöhemmin kun saan opuksen haettua tallista):
                      Kone sammuksissa, lämpötilansäädin kuumalla ja ilmausruuvi pois, kaadetaan nestettä erittäin hitaasti kunnes pinta ei vajoa enää ylämerkistä alaspäin, samalla letkuja puristellen. Tämän jälkeen motti käyntiin, kierrokset noin 1500rpm ja lisätään nestettä jälleen hitaasti. Letkuja kannattaa samalla puristella.

                      Ja ehkä mielenkiintoisin pointti:
                      Mikäli ilmaus ei vaikuttanut onnistuneen (nestettä lisättiin liian nopeasti), kannattaa vedet valuttaa pois ja aloittaa kokonaan alusta.

                      Eli tuon oppaan mukaan hitaasti täyttö ja kierrokset yli tyhjäkäynnin on homman a ja o. Itsellä kyllä meni nesteet nätisti (taas) sisään hitaasti kaataen. Ilmausruuvin reijästä kuuluu koko ajan tasainen "puhina" sitä mukaa kun nestettä koneeseen menee. Toki auto oli ajettu lievään ylämäkeen ja etupää tunkattu ylös. Lopuksi vielä varmistukseksi noin 10 min käyttöä, samalla alavesiletkua puristellen. Eipä vajunut pinta edes senttiä enempää.
                      Ite myös aina näin tehnyt auton nokka ylämäessä tai pukeilla ja hyvin on ilmaantunut kerralla.

                      Comment

                      • Laakeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 983
                        • Rovaniemi

                        Miksi se muovipäätyinen syyläri ei kestäisi alipainetta, kun se kestää kuitenkin parin kilon ylipaineenkin? Eihän se alipainelaite mitään järjetöntä alipainetta sinne tehe.

                        Eipähän tarvi tuon laitteen kanssa käsiään sotkia, saati tapella edellisten omistajien sikamassalla kiinnilaitettujen ilmausruuvien kanssa. Niitä onkin oikeen lysti tiivistää uudestaan. Varmasti lähtee ilmat ja samalla näkee onko järjestelmä tiivis.
                        E34 S38B38
                        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                        2gen RAM 5.9 cummins

                        Comment

                        • SaHe
                          BTCF Member
                          • Apr 2010
                          • 178
                          • Oulu


                          oiskohan tuommosesta mihinkään, kellään kokemuksia?:think
                          e30 325i (ex)
                          e36 320i (ex)
                          e46 328i (ex)
                          e30 325i (ex)
                          e46 320d (ex)
                          e46 323i (ex)
                          e60 535d (ex)
                          e46 330d

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Laakeri View Post
                            Miksi se muovipäätyinen syyläri ei kestäisi alipainetta, kun se kestää kuitenkin parin kilon ylipaineenkin? Eihän se alipainelaite mitään järjetöntä alipainetta sinne tehe.
                            Siinä syylärin rakenteessa on kuminen o-rengas muovin ja alumiinin välissä tiivisteenä ja alipaine vetää sitä kasaan ja pois paikaltaan. Ja alipaineilmauslaite jos on asiallinen tekee todella paljon alipainetta, lähelle maksimia barin alipainetta, mitenkään muuten ei alipaineella suurinta osaa ilmasta systeemistä pois saa.

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by L7R View Post
                              En tiedä onko postattu tänne, mutta suomenkielinen e36 korjausopas kertoo ilmauksesta suurinpiirtein näin (korjaan myöhemmin kun saan opuksen haettua tallista):
                              Kone sammuksissa, lämpötilansäädin kuumalla ja ilmausruuvi pois, kaadetaan nestettä erittäin hitaasti kunnes pinta ei vajoa enää ylämerkistä alaspäin, samalla letkuja puristellen. Tämän jälkeen motti käyntiin, kierrokset noin 1500rpm ja lisätään nestettä jälleen hitaasti. Letkuja kannattaa samalla puristella.

                              Ja ehkä mielenkiintoisin pointti:
                              Mikäli ilmaus ei vaikuttanut onnistuneen (nestettä lisättiin liian nopeasti), kannattaa vedet valuttaa pois ja aloittaa kokonaan alusta.

                              Eli tuon oppaan mukaan hitaasti täyttö ja kierrokset yli tyhjäkäynnin on homman a ja o. Itsellä kyllä meni nesteet nätisti (taas) sisään hitaasti kaataen. Ilmausruuvin reijästä kuuluu koko ajan tasainen "puhina" sitä mukaa kun nestettä koneeseen menee. Toki auto oli ajettu lievään ylämäkeen ja etupää tunkattu ylös. Lopuksi vielä varmistukseksi noin 10 min käyttöä, samalla alavesiletkua puristellen. Eipä vajunut pinta edes senttiä enempää.

                              Mikä opas? BMW:n oma service manual kertoo yksinkertaisesti että ilmaruuvi pois ja koneeseen nestettä niin paljon kuin menee sen verran odottaen että kaikki ilma ehtii tulla ulos. Ja näin E36 todella ilmaantuu, yksi helpoimpia ilmattavia autoja mitä on. Letkujen puristelu yms. on täysin turhaa koska nesteellä ei ole mitään esteitä päästä koneeseen.

                              Ainoa asia mikä voi tehdä tuon ilmaamisen vaikeaksi on että ilmaruuvia ei oteta pois, pelkkä löysääminen ei välttämättä auta koska siellä on aina sen verran vettä välissä että ilma ei ulos tule jos ruuvi on paikallaan.

                              Ja ennenkuin moottorin pistää käyntiin niin sen ilmaruuvin pitää olla kiinni koska vesipumppu työntää nestettä koneesta ulos sen kautta muuten, käynnissä ollessa sitä ilmaruuvia voi korkeintaan vähän raottaa ja tarkistaa että ilmaa ei tule.

                              Ja sitä BMW:n service manualin ilmausohjetta todellakin pitää noudattaa eikä käyttää noita perinteisellä kierrolla(termari ylävesilekussa) ilmauskikkoja koska niillä aiheuttaa vain ongelmia ilmaukseen, eli termarin ollessa ylävesiletkussa niitä letkun puristeluja yms. tarvitaan jotta nesteen saa läpi siitä termarista, E36:ssa ylävesiletkussa ei ole mitään estettä nesteen vapaalle valumiselle moottoriin kunhan ilma päästetään sen ilmaruuvin kautta pihalle samalla.

                              Niin ja se oleellinen virhekin tuossa suomenkielisessä korjausoppaassa verrattuna BMW:n service manualiin, täytettäessä järjestelmä ilmaruuvi auki ei täytetä ylämerkkiin vaan syyläri aivan täyteen niin kauan kuin ilmaa tulee.
                              Last edited by naukkis; 06-12-2012, 17:11.

                              Comment

                              • veteraaniseppo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2008
                                • 1283
                                • Hla-Sjk.

                                Originally posted by L7R View Post
                                En tiedä onko postattu tänne, mutta suomenkielinen e36 korjausopas kertoo ilmauksesta suurinpiirtein näin (korjaan myöhemmin kun saan opuksen haettua tallista):
                                Kone sammuksissa, lämpötilansäädin kuumalla ja ilmausruuvi pois, kaadetaan nestettä erittäin hitaasti kunnes pinta ei vajoa enää ylämerkistä alaspäin, samalla letkuja puristellen. Tämän jälkeen motti käyntiin, kierrokset noin 1500rpm ja lisätään nestettä jälleen hitaasti. Letkuja kannattaa samalla puristella.

                                Ja ehkä mielenkiintoisin pointti:
                                Mikäli ilmaus ei vaikuttanut onnistuneen (nestettä lisättiin liian nopeasti), kannattaa vedet valuttaa pois ja aloittaa kokonaan alusta.

                                Eli tuon oppaan mukaan hitaasti täyttö ja kierrokset yli tyhjäkäynnin on homman a ja o. Itsellä kyllä meni nesteet nätisti (taas) sisään hitaasti kaataen. Ilmausruuvin reijästä kuuluu koko ajan tasainen "puhina" sitä mukaa kun nestettä koneeseen menee. Toki auto oli ajettu lievään ylämäkeen ja etupää tunkattu ylös. Lopuksi vielä varmistukseksi noin 10 min käyttöä, samalla alavesiletkua puristellen. Eipä vajunut pinta edes senttiä enempää.
                                Itse tein tällä tavalla ja hyvin toimi ja toimii edelleen! Ja tällä tavalla tulen jatkossakin autoni ilmaamaan. En mitenkään mollaa muita tapoja, mutta tämä keino oli helppo ja vaivaton.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎