Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koliseeko e36? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #16
    Originally posted by esa`pentula View Post
    menee ihan ilman muokkaamista?
    Menee juu, aika kusinen vaan prässätä, mutta kun painaa puslan ensin ruuvipenkissä"oikeaan" muotoonsa, ja lukitsee nippusiteellä, niin menee muitta mutkitta.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • esa`pentula
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2009
      • 1390
      • Tampere

      #17
      Originally posted by M40 Power View Post
      Täällä on kans yks E36 sedan, jonka takapäästä kuuluu terävissä montuissa aika kovakin kolina/pamaus.

      Itselle tuli mieleen, että ois iskarin yläpäät valmiit... Katsastettu muutama viikko sitten, eikä mitään huomautettavaa löydetty. Pitkittäisvarsien päätypuslat on ehjät
      kaveri tuossa pari kk sitten katsasti 325:sen jossa apurunko revennyt irti korista. ei tullut sanomista. vähän huolestuttaa tuollaiset katsurit, voihan näistä aina tehdä valituksen ja saada rahat uusiin osiin.

      Originally posted by *makke* View Post
      Asfaltin poikittaissaumoissa/sillan saumoissa tms jos kuuluu edestä terävää ja suht vaimeaa kolinaa, vaihtaisin raidetangot. Sisäpäässä ei välttämättä tunnu paikallaan ollessa väljää, mutta vanhat nivelet voi olla jo aika löysähköt
      helpoiten pallonivelien väljyyden voi testata seuraavasti: auto 4pilarille(paino pitää olla renkailla) tai vaihtoehtoisesti monttuun. kaveri kuskin rattiin ja itse auton alle. kuski alkaa kääntelemään aivan hitusen rattia puolelta toiselta (vain sen verran, että nivelet liikahtelee). auton alla oleva äijä pitää niveltä nyrkissä, jolloin tuntee klappia kun kaveri vääntelee rattia. huono selittää, mutta tajuat kyllä how to do.

      Comment

      • Jookuj
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2009
        • 940
        • Kemi

        #18
        Morjens. Tuli tuossa mieleen että tarvinko nuo kaikki 4. osanumeroa että saan oikeat osat siihen apurungon kiinnityskohtien vahvistamiseen? Tilasin kuitenki noilla nimeroilla osat.


        Originally posted by esa`pentula View Post
        TAKAPÄÄ:


        Takatukivarren etummainen pusla


        Yleisimmät kolinat kuuluvat perästä, siihen löytyy useimmin syyksi takatukivarren etummainen pusla. Kolinan voi tunnistaa helpoiten möykkyisellä hiekkatiellä, ääni pysyy nopeassakin kuoppapätkässä mukana. (pusla nro.4). Ohjeet tähän yleisimpään vikaan löydät suoraan tästä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=64522.





        Varmistaaksesi, että kyse on kyseessä olevasta puslasta tapahtuu seuraavasti:
        1. vääntörauta käteen
        2. rauta korin ja tukivarren väliin mahdollisimman lähelle puslaa nro.4
        3. väännä poikittain molempiin suuntiin koriin nähden tukivartta



        Tulet kyllä huomaamaan jos pusla on väljä. Uusi pusla ei juurikaan liiku kun sitä vääntää. Itse suosittelen vaivannäön vähentämiseksi ostamaa Powerflex Uretaani puslan, jonka vaihdossa ei tarvitse prässityökalua tai itse tehtyä erikoistyökalua.


        Osanumerot takatukivarren etummaiselle puslalle:
        4: 33 32 6 770 786




        Poikittaistukivarsien puslat


        Näiden puslien väljyyttä ei välttämättä huomaa ajossa tai kuule kolinalla, mutta niitä pääsee myös vääntöraudalla nitkuttamaan. Jos otat tukivarren irti niin ei olisi varmaan pahitteeksi vaihtaa näitä. nro. 2 & 3.




        Osanumerot poikittais tukivarsien puslille:
        2: 33 32 6 775 551
        3: 33 32 6 771 828

        Apurungon puslat


        Jos vaihteita vaihtaessa kuuluu tumahtelua, niin syynä saattaa olla apurungon isot puslat (4kpl). Näiden vaihtaminen alkaa olemaan pakollista tämän ikäisissä autoissa, laiskuuden seurauksena saattaa olla perän repeäminen irti korista. Tämän voit tarkistaa laittamalla vääntöraudan rungon ja apurungon väliin jolloin näet puslan liikkuvan, liikuttamalla näet onko pusla esim. hapertunut tai liian väljä.






        Osat 3 & 2. molempia tarvitset 2kpl.


        Osanumerot apurungon puslille:
        2: 33 31 9 059 300
        3: 33 31 9 059 301



        Apurungon vahvistus


        Jos apurungon puslien vaihto on edessä, niin suosittelen samalla vahvistamaan kiinnitykset estääksesi perän repeämisen. Tähän tarvitsevat osat saa merkkiliikkeestä ja ovat valmiiksi muotoon painettuja, kiinnitys tapahtuu hitsaamalla tai esim. koriliimalla. Hitsaamista suosittelen jälkimmäisenä, koska jokainen ylimääräinen hitsauspalko korissa on haitaksi.




        Osat 3 & 4, alla olevasta listasta noi kaikki 4 osaa. Hintaa tulee paketille 80e.


        Osanumerot vahvike lätkille:
        41002256495
        41002256496
        41002256497
        41002256498



        Takaiskareiden yläpäät


        Takaa voi vielä kuulua kolinaa takaiskareiden yläpäistä, eli tukilaakereista. Niiden tuhoutumiselle yleisin syy on perän madaltaminen, pahimmassa tapauksessa takaiskari lyö pohjaan niin kovaa, että iskarin yläpää lyö puslan kupistaan pois ja se tulee kurkkimaan takapoksin puolelle verhoilun läpi.






        osa nro. 8. Kannattaa myös tarkistaa, että prikat (osat nro. 6 & 10) ovat oikein päin. Väärinpäin laiton seurauksena on puslan vaurioituminen. Tähän kannattaa melkein hommata Heavy Duty takaiskarin yläpää (esim schmiedmannilta). Samalla kannattaa yläpään vaurioitunut tiiviste vaihtaa (osa nro.13). Vaihtoon tarvitsee ottaa takaiskari pois.


        Osanumerot takaiskarin yläpäille, tiivisteille ja prikoille:
        6: 33 52 6 762 325
        8: 33 52 1 092 362
        10: 33 52 6 776 759
        13: 33 52 6 772 864



        Kallistuksen vakaaja


        Vielä on reaktiotangon (kallistuksen vakaaja) koiranluut (osanro.5) ja puslat (osanro.2) . Nämä kyllä huomaat katsomalla jos koiranluut ovat menneet poikki. Kesäisin saatat huomata jos perä seilaa kauheasti, että koiranluut ovat poikki. Tietenkin jos koiranluut ei ole poikki ja olet tehnyt jonkun edellämainituista remonteista niin nelipyöräsuuntaus on ehdoton!




        Osanumerot koiranluille ja puslille: (D=vakaajan paksuus)
        2: D=15mm: 33 55 1 131 155
        D=18mm: 33 55 1 138 104
        5: 33 55 1 126 932


        Perän repeäminen irti korista


        Näiden lisäksi on mahdollista, että apurunkosi on jo revennyt irti korista. Tätä monet täällä pelottelevat, eivätkä turhaan. Kolina on kovaa ja metalli metallia vasten ääntä, joten pienistä kolinoista ei kannata pelästyä. Tottakai kannattaa kolinat korjata ennenkuin homma menee tähän:


        http://pentulan.galleria.fi/kuvat/4-...jpg/_small.jpg





        ETUPÄÄ:



        Etutukivarren taaimainen pusla



        etupään kolinaan on yleisin syy etutukivarren taaimainen pusla (osanro.5), tämän puslan väljyyden pystyt myös huomaamaan vääntöraudalla. Tämä on myös yleisin syy etupään vetelyyn. Kotikonstein vaihdettaessa suosittelen tämänkin korvaamiseen Powerflex Uretaanipuslaa jolloin et tarvitse vaihtoon prässiä tai muuta työkalua. Pelkkä ruuvipenkki riittää.






        Osanumero etutukivarren taaimaiselle puslalle:
        5: normaali- ja m-sport alusta: 31 12 9 059 288
        motorsport alusta (indiv. Series): 31 12 9 064 875




        Etuiskareiden yläpään tukilaakeri


        Kolina voi johtua myös iskarin yläpään tukilaakerista, tosin tämä pitäisi huomata jo silmämääräisestikin jos laakeri on vioittunut, tai vanhemmissa malleissa pusla antanut periksi.


        Uudemman mallin yläpäänlaakeri (osanro. 11):






        Vanhemmissa malleissa yläpäänlaakeri on vähän madaltavan yläpään näköinen (osanro.1):






        Osanumerot ylätukilaakereille:
        uusimalli osanro.11: 31 33 6 779 613
        vanhamalli osanro1: 31 33 1 139 436


        Puslien vaihdon jälkeen kannattaa suoraan ajaa 4-pyörä suuntaukseen, varsinkin takapään puslia vaihtaessa renkaita ei tule ikinä saamaan suoraan ja seurauksena on sliksit kumit jo viikon ajon jälkeen.


        Threadia voisi jatkaa esim, ”DIY” korjaus ohjeilla ja kuvilla.


        "DIY" PUSLIEN VAIHTO:



        takatukivarren etummaisen puslan vaihto:



        takatukivarren puslien vaihto:



        etutukivarsien vaihto:



        takapään puslien vaihto:
        osa1: http://juubi.hlan.net/index.php?page...i/rearsubframe
        osa2: http://juubi.hlan.net/index.php?page.../rearsubframe2
        ___________________
        BMW G30 520d -17
        ----------------------------------------------------------------------
        MB c350 -11
        BMW F11 M550D -14
        Volvo s60 -13 R-Design Rebel Blue
        MB w211 -07
        BMW e39 525i -01
        BMW e36 325i -93
        BMW e36 320i -92

        Comment

        • ferret
          BTCF Member
          • Mar 2011
          • 65
          • EpSooo-siti!

          #19
          kiitos topicista, mutta liian myöhään. :( apurunko kerkesi revetä irti jo monesta kohtaa oman laiskuuden takia. :S tämäkin huomattu vasta huollossa kun menin vaihdattamaan puslia..
          E70 4,8i
          Ex's:E92 335i -o7; E30 318i -87 projekti; E36 325i -90 <3

          Comment

          • kimmo[
            Newbiemmer
            • Nov 2011
            • 3
            • Virrat

            #20
            itellä oli e36:ssa takatukivarren etummainen pusla e46m3 mallinen...

            Comment

            • Rockford
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 8028
              • Pinsiö

              #21
              Originally posted by kimmo[ View Post
              itellä oli e36:ssa takatukivarren etummainen pusla e46m3 mallinen...
              No perskeles :think
              -Dodge Charger -73
              -Mercedes-Benz GLK
              -VW Transporter

              Comment

              • tyr
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 175
                • Ilmajoki

                #22
                Osaako kukaan sanoa mitä tällänen pusla jumppa tulee maksamaan, jos teettä korjaamolla? Autona e36 328ia
                e36 328ia
                Mb sprinter
                e21 320
                E12 518

                Ex. Suzuki b-king -09, Kawa zx9r -04,
                Ex.M-b c180esprit -94, e39 523ia -96, e36 320 2.5, e46 328 -99, e36 320i -92, e30 316 1.8

                Comment

                • Mmasa
                  Newbiemmer
                  • Mar 2012
                  • 14
                  • Koski/Turku

                  #23
                  Kuuluuko tämä pusla samaan paikkaan mikä kuvissa on? http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=18-1679
                  olivathan ne.
                  Last edited by Mmasa; 14-05-2012, 16:50. Reason: sain vastauksen ostamalla osan.
                  Käyttöpulkka: VW T6 -17
                  Harraste: Audi S4 B5 2.7Bit Avant (Stage?) -99
                  PärPär: Husqvarna SMR 511 -13

                  Comment

                  • Jarzu
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2003
                    • 148

                    #24
                    Etupää kolahtaa iskarien vaihdon jälkeen

                    Hei,

                    Vaihdatin just etupään iskarit ja nyt aina kolahtaa kun ajan esim. rotvallin reunalta tai hidaste-esteeltä alas. Kolahdus ei siis kuulu ylös "korokkeelle" eikä montuissa ajettaessa. Mikähän mahtaa olla vikana?

                    Comment

                    • esa`pentula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2009
                      • 1390
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by Jarzu View Post
                      Hei,

                      Vaihdatin just etupään iskarit ja nyt aina kolahtaa kun ajan esim. rotvallin reunalta tai hidaste-esteeltä alas. Kolahdus ei siis kuulu ylös "korokkeelle" eikä montuissa ajettaessa. Mikähän mahtaa olla vikana?
                      yläpään mutteri KUNNOLLA kiinni? koiranluut kärsineet vaihdossa jos iskariin kiinnittyvää mallia? yläpään laakeri väljä? jousi kunnolla paikallaan?

                      näillä eteenpäin.

                      Comment

                      • andiboy
                        Newbiemmer
                        • Apr 2010
                        • 19
                        • Kokkola

                        #26
                        Originally posted by Jarzu View Post
                        Hei,

                        Vaihdatin just etupään iskarit ja nyt aina kolahtaa kun ajan esim. rotvallin reunalta tai hidaste-esteeltä alas. Kolahdus ei siis kuulu ylös "korokkeelle" eikä montuissa ajettaessa. Mikähän mahtaa olla vikana?
                        No mulla tuli samanmoinen ongelma kun vaihdoin etu-alatukivarren takapuslat ja kallistuksenvakaajan yhdysvarret. Mut mulla se harvemmin kuuluu alas katukivetykseltä ajaessa, ennemminkin ylös, siis rusahtaa sillai semi-kovaa ei niinkään kolahda.

                        Comment

                        • tyr
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 175
                          • Ilmajoki

                          #27
                          Nyt tarttis miestä joka mulle vaihtaa nämä puslat! Itellä ku ei oo täälä päin suomea tiloja eikä työkaluja. Eli siis jos pääkaupunki seudulta joku joka tämän homman osaa teherä nii ei muuta privaa!
                          e36 328ia
                          Mb sprinter
                          e21 320
                          E12 518

                          Ex. Suzuki b-king -09, Kawa zx9r -04,
                          Ex.M-b c180esprit -94, e39 523ia -96, e36 320 2.5, e46 328 -99, e36 320i -92, e30 316 1.8

                          Comment

                          • fisukinttu
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2011
                            • 161
                            • esbå

                            #28
                            Vaihdoin eteen coileihin jäykemmät jouset niin vasen puoli rupes kolisemaan. Kolahdus kuuluu kun keula kevenee, eli siis esim silloin kun renkaat ovat juuri nousseet hidastetöyssyn päälle. Pientä kolinaa kuuluu kun rattia vatkaa nopeasti edestakaisin auto paikallaan. Väljyyttä tuntuu myös kun rengas ilmassa rengasta heiluttelee "auton keula-auton perä" suunnassa.

                            Aluksi olin ihan varma että joku mutteri jäänyt vaan kiristämättä kunnolla, mutta pari kertaa nyt käyttänyt renkaan irti ja kiristellyt paikkoja niin rupee jo usko loppumaan. Mikä hajonnut paikka/löysä kiinnitys siis voisi kyseisen kolinan aiheuttaa?

                            Comment

                            • esa`pentula
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2009
                              • 1390
                              • Tampere

                              #29
                              väänteleppä niitä tukivarren niveliä ja varsinkin tukivarren taaimmaista puslaa, ekassa postauksessa on kyllä ohjeita miten käydä ne läpi. ja kun löytyy löysää niin uusi tila paikalleen. arvuuttelemalla ei tule kuin iso lasku.

                              Comment

                              • Z3BMW3
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2004
                                • 159
                                • Tampere

                                #30
                                318 TDS -96 Farmarin perä sanoo TUMS.

                                Eli hyvin harvoin, tulee kova ääni, joka on pehmeä ja kova "TUMS". Tuntuisi ääni tulevan takaa.

                                Ei tunnu liittyvän vetoon tai kytkimen nopeaan päästämiseen. Lähinnä muistuttaa ääntä, joka oli aikoinaan GTI pösössä, jossa liikkuivat jarrusatulat (kun oli peruuttanut ja jarruttanut, niin seuraavan kerran eteenpäinmentäessä tumahti jarruttaessa).

                                Pieni samanlainen tulee (aina ei edes huomaa), jos laittaa vaihteen päälle kytkin pohjassa. Kytkin täristää joskus hieman päästäessä kylmänä, ei kylläkään lämpimänä.

                                Oli juuri 1tkm sitten katsarilla, mutta ei löytänyt mitään, vaikka väänteli takapäätä vääntöraudalla. Kilometrejä nyt 200tkm. Takana hieman pudotusta ja jäykemmät jouset.

                                Onko Tampereella tai lähialueella osaajia, jotka osaisivat katsoa ongelman läpi?

                                Onko rättinivel finaalissa? Puslat? Nivelet?
                                Ääni tulee siis satunnaisesti, tasaisellakin ja normaalissa vedossa pintakaasuulla.
                                Z3BMW3

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎