Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koliseeko e36? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16442
    • Asikkala

    #76
    Originally posted by Arde92 View Post
    Tarkista nyt ettei vanhasta puslasta jäännyt ulkokooli sinne sisälle
    Eiköhän ne ole jo vaihdettu, 6.8. roope kysynyt tuota...

    Comment

    • Gemmi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 3355
      • Espoo

      #77
      peränpuslat vaihdettu?, kelkankiinnitykset katottu?. helpommalla tosiaan pääsee kun pudottaa koko paketin alas, saa samalla ruosteet sun muuta tarkistettua. Ei oo mikään paha homma tehdä, mutta en kyllä suosittele parkkipaikalla/pihallakaan tekeen.käsijarru vaijerit suosittelen vetään poikki, ei irtoo sitte mitenkään helposti jos ollu yhdenkin talven paikallaan=suola/vesikylpy tekee äkkiä tehtävänsä. takapöntön kiinnikeisiin suosittelen kans varaan uudetpultit ja mutterit, samoin kun liitoskohtaan=suosiolla ruosteiset pultit poikki, ja joku hyvällä säkällä sorvannu jo valmiiks pyöreiks. Keväällä vaihdan itekkin puslat, nii joku vois tulla kuvaan vähän hommaa, nii sais vaikka tonne faq alueelle tehtyä oman juttunsa:think.

      Comment

      • esa`pentula
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2009
        • 1390
        • Tampere

        #78
        Originally posted by Gemmi View Post
        käsijarru vaijerit suosittelen vetään poikki, ei irtoo sitte mitenkään helposti jos ollu yhdenkin talven paikallaan=suola/vesikylpy tekee äkkiä tehtävänsä.
        Tähän annan kaikille yksinkertaisen neuvon, joka nopeuttaa työnkulkua. Irroittakaa käsijarruvaijerit käsijarrun päästä (ne pari mutteria pois). Tämän jälkeen vaijerit lähtee vetämällä ja jää napoihin kiinni. Takaisin paikalleen menevät yhtä helposti kuin lähtevät pois, eli ei kannata sitäkään murehtia.

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #79
          Originally posted by esa`pentula View Post
          Tähän annan kaikille yksinkertaisen neuvon, joka nopeuttaa työnkulkua. Irroittakaa käsijarruvaijerit käsijarrun päästä (ne pari mutteria pois). Tämän jälkeen vaijerit lähtee vetämällä ja jää napoihin kiinni. Takaisin paikalleen menevät yhtä helposti kuin lähtevät pois, eli ei kannata sitäkään murehtia.
          Juuri näin. Ihan turhaan sieltä kynkästä niitä irrottelee/katkoo jos muuten ovat ehjät.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            #80
            Minkälainen "välys"/jousto on ehjässä tukivarren isossa puslassa? Tarkotan sitä mikä siellä kolosessa (3 pultilla kiinni).
            Joustaa hivenen joka suuntaan, mutta tuntuu omaan käteen aika löysälle, mitä vääntöraudalla kampesin. Kumit näytti ehyelle. Jostain kuului takaa satunnaista kolahtelua oikealta puolilta, lähinnä hidastetöyssyissä yms. isommissa. Myös oikean puolen rengas oli hangannu sisäpuolelta hivenen jäljistä päätellen, tämän kuulikin jos oli takapenkillä porukkaa ja ajo töyssystä (luulin aluksi että ottaa kaareen kiinni, mutta ottikin tuo sisäpuoli).

            Kaikkihan nuo perän puslat pitäisi uusia takakelkkaa yms. myöten, mutta luulen että jää seuraavalle seisontakaudelle. Samalla perä huoltaa, osien maalaus ja tarvittaesssa korityöt yms.. Nyt jos sais tuon kolahtelun pois.

            Toinen asia. Miltä osin M3 alusta eroaa takapään osilta, jos ei lasketa perää tai apurunkoa? Jännä kun on taakse laitettu myös M3 osat, mutta on orkkis "pikkuperä". Mitä tuolla on haettu, jarruja vai jotain muuta? Tukivarressa on se ///M valu, eli tukivarsi/napa on ämmästä, mutta mitä muuta, vai käykö puslat yms. ristiin miedompien mallien kanssa? Myös edessä on M3 evon osat. :think
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #81
              Originally posted by bemmeri View Post
              Toinen asia. Miltä osin M3 alusta eroaa takapään osilta, jos ei lasketa perää tai apurunkoa? Jännä kun on taakse laitettu myös M3 osat, mutta on orkkis "pikkuperä". Mitä tuolla on haettu, jarruja vai jotain muuta? Tukivarressa on se ///M valu, eli tukivarsi/napa on ämmästä, mutta mitä muuta, vai käykö puslat yms. ristiin miedompien mallien kanssa? Myös edessä on M3 evon osat. :think
              3,0 M3 apurunkoon käy normi 188 perä.
              Jos haluaa 3,2 version osia niin pitää vaihtaa koko taka-akselisto perineen.
              Puslien eroista en osaa sanoa, realoem:stä katselemaan.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • 316bemi
                BTCF Member
                • Oct 2010
                • 216
                • Joensuu

                #82
                .....
                Last edited by 316bemi; 26-12-2013, 00:27. Reason: väärä alue

                Comment

                • deemu79
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2011
                  • 453
                  • Helsinki

                  #83
                  Pitääkö jokin, mitä ei näy tässä kuvassa, puslan oikeassa asennossa, eli pyörähtämättä kun rasitus muuttuu?
                  etu-alatukivarren taaimmainen pusla
                  Onko kenelläkään näitä käytössä?
                  sigpic
                  328i Coupe M-Sport -95

                  Comment

                  • reijo
                    BTCF Member
                    • Nov 2011
                    • 84
                    • St.river/Oulu

                    #84
                    Takakelkan takimmaiset isot puslat

                    Eli kysytäämpä vielä kerran onko kukaan vaihtanut taka-akselin takimmaisia isoja korin puslia, sillä tavalla ettei ole koko kelkkaa ja tukivarsia yms. puottanut lattialle? Jos nostaa perän ilmaan ja iskarin alapäät auki, ja aukasee takakelkan kaikki neljä kiinnitystä, nii tipahtaako kelkka ja perä pakettina sen verran alaspäin tukivarsien ja vetarien varaan, että mahtuisi hajottamaan nämä takimmaiset isot puslat ja ujuttamaan powerflexit paikalleen? Tulikohan selvästi
                    -e36 sedan 330i turbo
                    -e36 touring 340i

                    Comment

                    • Playpig
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 888
                      • Iisalmi

                      #85
                      Originally posted by reijo View Post
                      Eli kysytäämpä vielä kerran onko kukaan vaihtanut taka-akselin takimmaisia isoja korin puslia, sillä tavalla ettei ole koko kelkkaa ja tukivarsia yms. puottanut lattialle? Jos nostaa perän ilmaan ja iskarin alapäät auki, ja aukasee takakelkan kaikki neljä kiinnitystä, nii tipahtaako kelkka ja perä pakettina sen verran alaspäin tukivarsien ja vetarien varaan, että mahtuisi hajottamaan nämä takimmaiset isot puslat ja ujuttamaan powerflexit paikalleen? Tulikohan selvästi
                      Kyllä melkein hermojen ja ajan säästämiseksi tiputtaisin suoraan koko kelkan alas... Varmasti paras vaihtoehto.
                      Nyt: E39 530DA Touring -98

                      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                      Comment

                      • Mokoma
                        BTCF Member
                        • Jun 2009
                        • 767
                        • 013 - Koskenkorva

                        #86
                        Originally posted by reijo View Post
                        Eli kysytäämpä vielä kerran onko kukaan vaihtanut taka-akselin takimmaisia isoja korin puslia, sillä tavalla ettei ole koko kelkkaa ja tukivarsia yms. puottanut lattialle? Jos nostaa perän ilmaan ja iskarin alapäät auki, ja aukasee takakelkan kaikki neljä kiinnitystä, nii tipahtaako kelkka ja perä pakettina sen verran alaspäin tukivarsien ja vetarien varaan, että mahtuisi hajottamaan nämä takimmaiset isot puslat ja ujuttamaan powerflexit paikalleen? Tulikohan selvästi
                        Tarkastelehan hieman tarkemmin sitä rakennetta. Jos avaat apurungon pultit niin ainoat asiat jotka pitävät taka-akselia paikoillaan autossa ovat;
                        pitkittäiset takatukivarret - eivät kanna pystysuuntaista kuormaa
                        iskarit - yläpään kiinnitys luultavasti rikkoontuu takasillan painosta
                        kardaani - ei kanna pystysuuntaista kuormaa
                        jarruletkut ja nopeusanturin johto - rikki menevät nämäkin.

                        Lisäksi on perkeleellinen työmaa saada ne vanhat puslat irti sieltä auton alta käsin.

                        Suomeksi, ei mitään järkeä, ota suosiolla taka-akseli irti. Lähtee kumminkin aika nätisti kivana pakettina.
                        BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                        Originally posted by kaol
                        Ongelma: Kolmekutonen.

                        Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                        Comment

                        • Gemmi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 3355
                          • Espoo

                          #87
                          Pura koko roska pois. ajallisesti +-0 säästetty aika menee puslien kans kiroillessa ja tapellessa.

                          -Putki
                          -Kardaani
                          -käsijarruvaijeri
                          -Jarrusatulat(iskariin roikkuun)
                          -Nopeusmittarin johto
                          -Abs:ien johto(löytyy repsikan puolelta takakelkasta ja samassa "laatikossa" on myös nopeusmittarin johto)
                          -Tukivarret
                          -kelkanpultit

                          Joku saa lisätä jos jotain unohtu, mut abaut toi järjestys. Ei vaikee, mutta aikaa vie ja säästää hermoja. Ja samalla saa ruoste tilanteen kivasti tarkastettua

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16442
                            • Asikkala

                            #88
                            Originally posted by Gemmi View Post
                            Pura koko roska pois. ajallisesti +-0 säästetty aika menee puslien kans kiroillessa ja tapellessa.

                            -Putki
                            -Kardaani
                            -käsijarruvaijeri
                            -Jarrusatulat(iskariin roikkuun)
                            -Nopeusmittarin johto
                            -Abs:ien johto(löytyy repsikan puolelta takakelkasta ja samassa "laatikossa" on myös nopeusmittarin johto)
                            -Tukivarret
                            -kelkanpultit

                            Joku saa lisätä jos jotain unohtu, mut abaut toi järjestys. Ei vaikee, mutta aikaa vie ja säästää hermoja. Ja samalla saa ruoste tilanteen kivasti tarkastettua
                            Niitä absien johtoja on 2 kpl. ja molemmat omilla puolillaan muovikotelossa, takakelkassa tosiaan kiinni se kotelo.
                            Kässärinvaijerit kahvasta ja läpiviennit korista irti jos vaan lähtee, joskus tiukassa.

                            Comment

                            • reijo
                              BTCF Member
                              • Nov 2011
                              • 84
                              • St.river/Oulu

                              #89
                              Originally posted by reijo View Post
                              Eli kysytäämpä vielä kerran onko kukaan vaihtanut taka-akselin takimmaisia isoja korin puslia, sillä tavalla ettei ole koko kelkkaa ja tukivarsia yms. puottanut lattialle? Jos nostaa perän ilmaan ja iskarin alapäät auki, ja aukasee takakelkan kaikki neljä kiinnitystä, nii tipahtaako kelkka ja perä pakettina sen verran alaspäin tukivarsien ja vetarien varaan, että mahtuisi hajottamaan nämä takimmaiset isot puslat ja ujuttamaan powerflexit paikalleen? Tulikohan selvästi
                              Otin irti pakoputken takakannattimen, iskarin alapäät auki ja ja löysäsin takakelkan etummaisia pinnapultti kiinnityskohtia, sekä otin takimmaiset pultit kokonaan auki ja tunkilla laskin nätisti kelkkaa alaspäin.
                              Kelkka tuli hyvin alaspäin eikä mitään rikkoontunut ja powerfleixit nätti asentaa paikalleen
                              Kelkkahan jää kartaanin sekä etupuslien pulttien varaan hyvin, eikä tarvi irroitella jarruputkia tai käsijarru hommeleita. Myös jos olisi tarvinut olisi ollut helppo vaihtaa perämurikan kaksi takimmaista puslaa, kun ne saa kierretanko patentilla vedettyä kiinni!
                              -e36 sedan 330i turbo
                              -e36 touring 340i

                              Comment

                              • Mokoma
                                BTCF Member
                                • Jun 2009
                                • 767
                                • 013 - Koskenkorva

                                #90
                                Aaivan, nyt vasta luin tarkasti, kyse oli pelkistä takimmaisista puslista.

                                Mutta miksei heti kaikkia neljää? Olisihan siihen takakelkkaan ollut nätti tehdä muutakin hipostelua jos sen olisi jumpannut pois auton alta.

                                Pääasia kuitenkin että remppasi onnistui
                                BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                                Originally posted by kaol
                                Ongelma: Kolmekutonen.

                                Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎