peränpuslat vaihdettu?, kelkankiinnitykset katottu?. helpommalla tosiaan pääsee kun pudottaa koko paketin alas, saa samalla ruosteet sun muuta tarkistettua. Ei oo mikään paha homma tehdä, mutta en kyllä suosittele parkkipaikalla/pihallakaan tekeen.käsijarru vaijerit suosittelen vetään poikki, ei irtoo sitte mitenkään helposti jos ollu yhdenkin talven paikallaan=suola/vesikylpy tekee äkkiä tehtävänsä. takapöntön kiinnikeisiin suosittelen kans varaan uudetpultit ja mutterit, samoin kun liitoskohtaan=suosiolla ruosteiset pultit poikki, ja joku hyvällä säkällä sorvannu jo valmiiks pyöreiks. Keväällä vaihdan itekkin puslat, nii joku vois tulla kuvaan vähän hommaa, nii sais vaikka tonne faq alueelle tehtyä oman juttunsa:think.
käsijarru vaijerit suosittelen vetään poikki, ei irtoo sitte mitenkään helposti jos ollu yhdenkin talven paikallaan=suola/vesikylpy tekee äkkiä tehtävänsä.
Tähän annan kaikille yksinkertaisen neuvon, joka nopeuttaa työnkulkua. Irroittakaa käsijarruvaijerit käsijarrun päästä (ne pari mutteria pois). Tämän jälkeen vaijerit lähtee vetämällä ja jää napoihin kiinni. Takaisin paikalleen menevät yhtä helposti kuin lähtevät pois, eli ei kannata sitäkään murehtia.
Tähän annan kaikille yksinkertaisen neuvon, joka nopeuttaa työnkulkua. Irroittakaa käsijarruvaijerit käsijarrun päästä (ne pari mutteria pois). Tämän jälkeen vaijerit lähtee vetämällä ja jää napoihin kiinni. Takaisin paikalleen menevät yhtä helposti kuin lähtevät pois, eli ei kannata sitäkään murehtia.
Juuri näin. Ihan turhaan sieltä kynkästä niitä irrottelee/katkoo jos muuten ovat ehjät.
Minkälainen "välys"/jousto on ehjässä tukivarren isossa puslassa? Tarkotan sitä mikä siellä kolosessa (3 pultilla kiinni).
Joustaa hivenen joka suuntaan, mutta tuntuu omaan käteen aika löysälle, mitä vääntöraudalla kampesin. Kumit näytti ehyelle. Jostain kuului takaa satunnaista kolahtelua oikealta puolilta, lähinnä hidastetöyssyissä yms. isommissa. Myös oikean puolen rengas oli hangannu sisäpuolelta hivenen jäljistä päätellen, tämän kuulikin jos oli takapenkillä porukkaa ja ajo töyssystä (luulin aluksi että ottaa kaareen kiinni, mutta ottikin tuo sisäpuoli).
Kaikkihan nuo perän puslat pitäisi uusia takakelkkaa yms. myöten, mutta luulen että jää seuraavalle seisontakaudelle. Samalla perä huoltaa, osien maalaus ja tarvittaesssa korityöt yms.. Nyt jos sais tuon kolahtelun pois.
Toinen asia. Miltä osin M3 alusta eroaa takapään osilta, jos ei lasketa perää tai apurunkoa? Jännä kun on taakse laitettu myös M3 osat, mutta on orkkis "pikkuperä". Mitä tuolla on haettu, jarruja vai jotain muuta? Tukivarressa on se ///M valu, eli tukivarsi/napa on ämmästä, mutta mitä muuta, vai käykö puslat yms. ristiin miedompien mallien kanssa? Myös edessä on M3 evon osat. :think
Toinen asia. Miltä osin M3 alusta eroaa takapään osilta, jos ei lasketa perää tai apurunkoa? Jännä kun on taakse laitettu myös M3 osat, mutta on orkkis "pikkuperä". Mitä tuolla on haettu, jarruja vai jotain muuta? Tukivarressa on se ///M valu, eli tukivarsi/napa on ämmästä, mutta mitä muuta, vai käykö puslat yms. ristiin miedompien mallien kanssa? Myös edessä on M3 evon osat. :think
3,0 M3 apurunkoon käy normi 188 perä.
Jos haluaa 3,2 version osia niin pitää vaihtaa koko taka-akselisto perineen.
Puslien eroista en osaa sanoa, realoem:stä katselemaan.
Pitääkö jokin, mitä ei näy tässä kuvassa, puslan oikeassa asennossa, eli pyörähtämättä kun rasitus muuttuu? etu-alatukivarren taaimmainen pusla
Onko kenelläkään näitä käytössä?
Eli kysytäämpä vielä kerran onko kukaan vaihtanut taka-akselin takimmaisia isoja korin puslia, sillä tavalla ettei ole koko kelkkaa ja tukivarsia yms. puottanut lattialle? Jos nostaa perän ilmaan ja iskarin alapäät auki, ja aukasee takakelkan kaikki neljä kiinnitystä, nii tipahtaako kelkka ja perä pakettina sen verran alaspäin tukivarsien ja vetarien varaan, että mahtuisi hajottamaan nämä takimmaiset isot puslat ja ujuttamaan powerflexit paikalleen? Tulikohan selvästi
Eli kysytäämpä vielä kerran onko kukaan vaihtanut taka-akselin takimmaisia isoja korin puslia, sillä tavalla ettei ole koko kelkkaa ja tukivarsia yms. puottanut lattialle? Jos nostaa perän ilmaan ja iskarin alapäät auki, ja aukasee takakelkan kaikki neljä kiinnitystä, nii tipahtaako kelkka ja perä pakettina sen verran alaspäin tukivarsien ja vetarien varaan, että mahtuisi hajottamaan nämä takimmaiset isot puslat ja ujuttamaan powerflexit paikalleen? Tulikohan selvästi
Kyllä melkein hermojen ja ajan säästämiseksi tiputtaisin suoraan koko kelkan alas... Varmasti paras vaihtoehto.
Eli kysytäämpä vielä kerran onko kukaan vaihtanut taka-akselin takimmaisia isoja korin puslia, sillä tavalla ettei ole koko kelkkaa ja tukivarsia yms. puottanut lattialle? Jos nostaa perän ilmaan ja iskarin alapäät auki, ja aukasee takakelkan kaikki neljä kiinnitystä, nii tipahtaako kelkka ja perä pakettina sen verran alaspäin tukivarsien ja vetarien varaan, että mahtuisi hajottamaan nämä takimmaiset isot puslat ja ujuttamaan powerflexit paikalleen? Tulikohan selvästi
Tarkastelehan hieman tarkemmin sitä rakennetta. Jos avaat apurungon pultit niin ainoat asiat jotka pitävät taka-akselia paikoillaan autossa ovat;
pitkittäiset takatukivarret - eivät kanna pystysuuntaista kuormaa
iskarit - yläpään kiinnitys luultavasti rikkoontuu takasillan painosta
kardaani - ei kanna pystysuuntaista kuormaa
jarruletkut ja nopeusanturin johto - rikki menevät nämäkin.
Lisäksi on perkeleellinen työmaa saada ne vanhat puslat irti sieltä auton alta käsin.
Suomeksi, ei mitään järkeä, ota suosiolla taka-akseli irti. Lähtee kumminkin aika nätisti kivana pakettina.
BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic
Originally posted by kaol
Ongelma: Kolmekutonen.
Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.
Pura koko roska pois. ajallisesti +-0 säästetty aika menee puslien kans kiroillessa ja tapellessa.
-Putki
-Kardaani
-käsijarruvaijeri
-Jarrusatulat(iskariin roikkuun)
-Nopeusmittarin johto
-Abs:ien johto(löytyy repsikan puolelta takakelkasta ja samassa "laatikossa" on myös nopeusmittarin johto)
-Tukivarret
-kelkanpultit
Joku saa lisätä jos jotain unohtu, mut abaut toi järjestys. Ei vaikee, mutta aikaa vie ja säästää hermoja. Ja samalla saa ruoste tilanteen kivasti tarkastettua
Pura koko roska pois. ajallisesti +-0 säästetty aika menee puslien kans kiroillessa ja tapellessa.
-Putki
-Kardaani
-käsijarruvaijeri
-Jarrusatulat(iskariin roikkuun)
-Nopeusmittarin johto
-Abs:ien johto(löytyy repsikan puolelta takakelkasta ja samassa "laatikossa" on myös nopeusmittarin johto)
-Tukivarret
-kelkanpultit
Joku saa lisätä jos jotain unohtu, mut abaut toi järjestys. Ei vaikee, mutta aikaa vie ja säästää hermoja. Ja samalla saa ruoste tilanteen kivasti tarkastettua
Niitä absien johtoja on 2 kpl. ja molemmat omilla puolillaan muovikotelossa, takakelkassa tosiaan kiinni se kotelo.
Kässärinvaijerit kahvasta ja läpiviennit korista irti jos vaan lähtee, joskus tiukassa.
Eli kysytäämpä vielä kerran onko kukaan vaihtanut taka-akselin takimmaisia isoja korin puslia, sillä tavalla ettei ole koko kelkkaa ja tukivarsia yms. puottanut lattialle? Jos nostaa perän ilmaan ja iskarin alapäät auki, ja aukasee takakelkan kaikki neljä kiinnitystä, nii tipahtaako kelkka ja perä pakettina sen verran alaspäin tukivarsien ja vetarien varaan, että mahtuisi hajottamaan nämä takimmaiset isot puslat ja ujuttamaan powerflexit paikalleen? Tulikohan selvästi
Otin irti pakoputken takakannattimen, iskarin alapäät auki ja ja löysäsin takakelkan etummaisia pinnapultti kiinnityskohtia, sekä otin takimmaiset pultit kokonaan auki ja tunkilla laskin nätisti kelkkaa alaspäin.
Kelkka tuli hyvin alaspäin eikä mitään rikkoontunut ja powerfleixit nätti asentaa paikalleen
Kelkkahan jää kartaanin sekä etupuslien pulttien varaan hyvin, eikä tarvi irroitella jarruputkia tai käsijarru hommeleita. Myös jos olisi tarvinut olisi ollut helppo vaihtaa perämurikan kaksi takimmaista puslaa, kun ne saa kierretanko patentilla vedettyä kiinni!
Comment