Mitäs on pojat mieltä, voisko olla kampuran asentotunnistimessa vikaa kun auto ei lähde enää käyntiin?
Eli siis motti on m50b25 ja vika ilmeni ihan yllättäen. Kun ajoin pihaan auto toimi moitteetta ja kun yritin lähtee niin auto käynnisty, pääsin pari metriä eteenpäin sit sammu ja sen jälkeen ei oo käyntiin lähteny.. Ongelmaksi on paikannettu, että bensapumpulle ei tule virtaa ja ilmeisestikkään suuttimet ei aukee. hyppylangalla on saatu pumppu pelittämään mutta auto ei siltikkään käynnisty.:think
Tähän mennessä on kokeiltu toisella pumpun releellä, toisella moottorinohjaus boxilla ja kaikki oleelliset sulakkeet katottu läpi ja mikään ei auta.
Apuja kaivattaisiin pikaisesti
Ilman kristallipalloa lottoan viaksi rikkinäisen kampiakselin asentotunnistimen.
Mitäs on pojat mieltä, voisko olla kampuran asentotunnistimessa vikaa kun auto ei lähde enää käyntiin?
Eli siis motti on m50b25 ja vika ilmeni ihan yllättäen. Kun ajoin pihaan auto toimi moitteetta ja kun yritin lähtee niin auto käynnisty, pääsin pari metriä eteenpäin sit sammu ja sen jälkeen ei oo käyntiin lähteny.. Ongelmaksi on paikannettu, että bensapumpulle ei tule virtaa ja ilmeisestikkään suuttimet ei aukee. hyppylangalla on saatu pumppu pelittämään mutta auto ei siltikkään käynnisty.:think
Tähän mennessä on kokeiltu toisella pumpun releellä, toisella moottorinohjaus boxilla ja kaikki oleelliset sulakkeet katottu läpi ja mikään ei auta.
Mitäs on pojat mieltä, voisko olla kampuran asentotunnistimessa vikaa kun auto ei lähde enää käyntiin?
Eli siis motti on m50b25 ja vika ilmeni ihan yllättäen. Kun ajoin pihaan auto toimi moitteetta ja kun yritin lähtee niin auto käynnisty, pääsin pari metriä eteenpäin sit sammu ja sen jälkeen ei oo käyntiin lähteny.. Ongelmaksi on paikannettu, että bensapumpulle ei tule virtaa ja ilmeisestikkään suuttimet ei aukee. hyppylangalla on saatu pumppu pelittämään mutta auto ei siltikkään käynnisty.:think
Tähän mennessä on kokeiltu toisella pumpun releellä, toisella moottorinohjaus boxilla ja kaikki oleelliset sulakkeet katottu läpi ja mikään ei auta.
En tiedä tarkkaan, mutta tuosta mun lapusta näkee kai jotain:
Tässäkin kyllä on vielä vähän liikaa aurausta, ja jouduin säätämään vielä pienemmäksi.
Siksi nollaan, koska jos sulla on esim. takana tuo camber monta astetta pakkasella ja aurausta on reilun asteen verran, niin muutaman tuhannen kilsan jälkeen sulla on renkaat siliänä. Se ohjearvo auraukselle on siksi tuon, koska perus pullakumeilla aurauksella saadaan menoon vakautta, eikä se sen kummemmin vaikuta renkaiden kulumiseen.
Mutta tuossakin lapussa kun lukee, että taka camber on ohjearvojen sisällä vielä -2 asteen camberilla ja 1.5 asteen aurauksella, niin aivan varmasti sulla on äkkiä kumit siliänä, jos noita käytetään.
Nyrkkisääntönä sanoisin, että joko camber tai auraus lähelle nollaa. Camber karvan verran pakkaselle ja auraus karvan verran plussalla. Omasta setupista riippuen sit se että kumpaan pyritään. Kohtuu korkuisella alustalla ja perus raapimattomilla kumeilla kannattaa mennä mahdollisimman pienellä camberilla. Mutta sitten kun ei haluta/voida käyttää alle asteen cambereita, on ne auraukset laitettava lähelle nollaan, ettei renkaat kulu liikaa (varsinkin sisältä).
Sopivasti olikin nostettu tämä asia pöydälle.
Perjantaina menee cäbi kulmien säätöön.
Taakse laitan camberia jonkunverran, niin ettei raavi heittotähdet, eli varmaan niin paljon kuin saa.
Joten taitaa olla ainut vaihtoehto säätää auraukset mahdollisimman lähelle nollaa? Myös edessä vai vaan takana? Vai tä? :think
E: Maavara tullaan säätämään erittäin alas jos sillä jotain vaikutusta mihin arvoihin täytyisi laitta?
Vai mennäänkö ohjearvoilla ja kirotaan kun renkaat kuluu ja vetelee mihin sattuu? :think
Takaa en kyllä kauheesti aurausta poistaisi, rupee ampumaan perä muuten minnesattuu. Toki se on tämmösellä setuppi varmaan aika normaalia näissä muoveissa että...
Mihin se perä ampuu? Tarkoititko että mentäisiin luisussa?
oisko veikkauksia mikä vikana kun näin kuumilla keleillä tuntuu olevan vetoja hukasssa. kiihtyy "tylsästi", mitä enemmän kierroksia sitä puutuneempaa meno on. joku anturi ? imm vaihettu vajaa vuosi sitten alkuperäseen.. voisko vanos olla, pitää ainakin mekkalaa lämpimänä..
Takaa en kyllä kauheesti aurausta poistaisi, rupee ampumaan perä muuten minnesattuu. Toki se on tämmösellä setuppi varmaan aika normaalia näissä muoveissa että...
En oo kyllä noilla 225/35 tai 215/40 kumeilla huomannu mitään outoa perän käyttäytymisessä. Toki kun leimalla kävi 225/45 talvikumeilla, oli meno aika epämäärästä. Riippuu siis monesta asiasta mitä kulmia kannattaa käyttää ja tullut huomttua, että se mikä toimii erinomaisesti kesä rengastuksella/vanteilla, ei toimi sitten pätkääkään 16" orkkis koon talvirenkailla. Quasimodolla kuitenkin tais olla aika matalaprofiiliset renkaat, niin uskaltaa suositella noita.
Takaa en kyllä kauheesti aurausta poistaisi, rupee ampumaan perä muuten minnesattuu. Toki se on tämmösellä setuppi varmaan aika normaalia näissä muoveissa että...
Miksi aurausta ei aseteta ohjearvoon, vaan nollaan?
En tiedä tarkkaan, mutta tuosta mun lapusta näkee kai jotain:
Tässäkin kyllä on vielä vähän liikaa aurausta, ja jouduin säätämään vielä pienemmäksi.
Siksi nollaan, koska jos sulla on esim. takana tuo camber monta astetta pakkasella ja aurausta on reilun asteen verran, niin muutaman tuhannen kilsan jälkeen sulla on renkaat siliänä. Se ohjearvo auraukselle on siksi tuon, koska perus pullakumeilla aurauksella saadaan menoon vakautta, eikä se sen kummemmin vaikuta renkaiden kulumiseen.
Mutta tuossakin lapussa kun lukee, että taka camber on ohjearvojen sisällä vielä -2 asteen camberilla ja 1.5 asteen aurauksella, niin aivan varmasti sulla on äkkiä kumit siliänä, jos noita käytetään.
Nyrkkisääntönä sanoisin, että joko camber tai auraus lähelle nollaa. Camber karvan verran pakkaselle ja auraus karvan verran plussalla. Omasta setupista riippuen sit se että kumpaan pyritään. Kohtuu korkuisella alustalla ja perus raapimattomilla kumeilla kannattaa mennä mahdollisimman pienellä camberilla. Mutta sitten kun ei haluta/voida käyttää alle asteen cambereita, on ne auraukset laitettava lähelle nollaan, ettei renkaat kulu liikaa (varsinkin sisältä).
Perjantaina kävi auto vikakoodien luvussa ja lambda täysin pimeenä, sehän nyt olikin jo lähes selvää kulutuksesta katsottuna. Schmiedmannilta osanumerolla sain oikean osan (luulisin ainakin) hintaan 114e, mahtaisikohan ebaystä löytää kuinka paljon halvemmalla? Vielä ei ole tärpännyt, vaikka osanumerolla olen hakenut ja ties millä, aina jokainen ilmoitus sanoo että ei sovi autooni kun tiedot on laittanut. :think
Pikkusen pakkasella on se optimi, mutta ei se lisäcamberi nyt sitä rengasta syö, vaikka täällä siitä pelotellaankin. Oletuksena on kuitenkin että auraus on nollassa, eikä ohjearvossa. Kovaseinäisellä renkaalla toki lisää vetelyä, mutta esim. pehmeällä nankangilla ei mitään haittaa.
Paljonko ohjearvo?
Miksi aurausta ei aseteta ohjearvoon, vaan nollaan?
Kone pitää kylmänä hieman kierroksia päällä alakierroksilla ja lämpimänäkin laskee kierrokset hieman viivellä. kone myös viheltää aika voimakkaasti siinä 2krpm eteenpäin. Ilmeisesti imuvuotoja pitäisi alkaa tilkitsemään ja hommaan liittyen olisi pari kysymystä. Moottori on siis m50b25. Tosiaan lisäilmaluistin putsailin jo ja samalla huomasin, että olisi ehkä aika vaihtaa vähän palikkaa imupuolelle. tuota isoa maffin-kaasuläpän välistä kurkkua oli joku jo kerennyt korjailemaan. Tosiaan saako tuota isoa kurkkua ostettua muualta kuin marmorilta? Tuleeko edullisemmaksi tilata jostain ulkomailta?
Tais olla marmorilla jonkun 12€ tuo haitariputki. Eli aika sama mistä hakee..vertaile vähän hintoja niin ei tarvitse ulkomailta alkaa tilailemaan.
Toinen kysymys koskee lisäilmaluistista ja muistaakseni huohottimesta tulevia letkuja ja niiden liitoksia tuohon isoon kurkkuun. Kuinka nuo kuuluu liittää tuohon kurkkuun. itsellä oli liimattu nuo muovisovitteet siihen kurkkuun jollain massalla, joka oli jo kerennyt muuttamaan olomuotoaan aika kivasti ja laitettu letkut kiinni klemmareilla sovitteisiin/liittimiin. Kannattaisiko laittaa esimerkiksi klemmari tai jollain kunnon liima tuon massan sijaan?
Sovitteilla tarkoitan siis osaa nro.12 tässä kuvassa joita itsellä oli ainakin 2kpl erilaisia toisin kuin kuvassa :think http://ills.bmwfans.info/190.png
Näyttää myös että venakopasta tuleva huohotinletkun liitos falskaa hieman. Muutenkin aika heppoisesti tuo on tuossa kiinni. Korjaantuu ilmeisesti, kun vaihdan tuon O-renkaan nro.2 tässä kuvassa http://ills.bmwfans.info/82.png
Ne muoviholkit tulee vaan painamalla paikalleen ilman klemmareita/liimoja. Ja yläpään tiivistesarjan tilaamalla, saat sinne ne kaikki o-renkaat suuttimet mukaanlukien. Kannattaa ottaa se imusarja pois vaikka persehomma onkin..
Seuraava kysymys koskee lisäilmaluistista imusarjaan menevän kumikurkun liitosta imusarjan puolella. Luultavasti osa nro.9 kuvassa http://ills.bmwfans.info/juj.png
Tämäkin liitos on aika heppoisesti kiinni. ilmeisesti yhdellä klipsillä? ja näyttää puhaltavan tuostakin läpi aika huolellisesti. Korjaantuu ilmeisesti uusimalla o-rengas nro.10?
Onko muuten ihan normaalia että tuo imukurkku ja mitä nyt kaasuläpän läpi kurkistin niin imusarjakin oli hieman ruskean karstan peitossa sisältä. öljyähän tuo on mutta, kuuluuko sen kuinka paljon sitä saada kiduksiinsa tuota reittiä?
Onko jotain muita paikkoja joista kannattaisi etsiä imuvuotoja?
Olen kanssa miettinyt, että nykäisen koko imusarjan pois tieltä niin voisi tarkastaa ja uusia imusarjan tiivisteet ja saisi vähän tilaakin työskennellä. Minkämoinen läjä tiivisteitä tai muuta hilpetta kannattaisi uusia ja tarkastaa samalla, jos tähän ryhtyisi?
Sinnehän menee sitä öljymäihää aijan saatossa ja pienet määrät pölyä ja se näyttää aika sontaselta. Sit kun on osat irti niin pese jollain ne niin ei häiritse edes omaa mieltä se mäihä siellä... Ei siellä montaa letkua ole mitkä voi vuotaa mutta sitäkin tärkeemmät, ettei ne vuoda.
Mitkä ovat oikea arvot camberille?
Pitäisikö renkaat olla täysin suorassa? Paljonko negatiivistä camberia voi takana olla ettei renkaat kulu vielä ihan tolkuttomasti?
Pikkusen pakkasella on se optimi, mutta ei se lisäcamberi nyt sitä rengasta syö, vaikka täällä siitä pelotellaankin. Oletuksena on kuitenkin että auraus on nollassa, eikä ohjearvossa. Kovaseinäisellä renkaalla toki lisää vetelyä, mutta esim. pehmeällä nankangilla ei mitään haittaa.
Näillä esim. on ajettu n. 15tkm:
Edessä camber n. -2.8 astetta
Takana n. -4 astetta:
EDIT ja vielä kolmaskin kuva. Camberia ei ehkä yhtä paljoa, mutta kilometrejä enemmän takana kuvan falkeneilla:
No miksei sitä voi säätää siellä säädön yhteydessä, en nyt ymmärrä.
No tätäkin olen miettinyt:think
Nyt kun ei ole hajuakaan missä kulmassa renkaat ovat, joten en tiedä paljonko kumin yläosa tulee lähemmäs kaarta kun säädöt ovat kohdallaan:think
Täytyy varmaankin änkeä väkisin mukaan katsomaan säätöä ja tiedustella mitkä ovat nykyiset camberit edessä ja takana.
Sen mukaan sitten ohjeistaa takapäähän kevyesti miinus camberia:think
Mitkä ovat oikea arvot camberille?
Pitäisikö renkaat olla täysin suorassa? Paljonko negatiivistä camberia voi takana olla ettei renkaat kulu vielä ihan tolkuttomasti?
Lähtötietona:
Heitin eilen pienen lenkin uusilla kumeilla ja pientä kaariin ropsimista oli havaittavissa.
Max. 20km/h korttelin ympäri
Eli suuremmissa vauhdeissa ottaa kiinni kaareen varmasti "liikaa".
Ajatuksena oli säädättää kulmat ja tämän jälkeen tarkistaa tilanne uudelleen.
Mikäli tilanne ei pahene ihan tolkuttomasti, niin hieman negatiivistä camberia ja kaarimankelilla muutama milli lisää tilaa:think
Ei oo helppoo, ei
Edit. Pazi88:lta tulikin hyvä vinkki..
Eli jos kääntelisin edellisenä päivänä camberi miinuksille omin pikku kätösin, niin että raapisi mahd. vähän.
Huollossa sitten Camberit samoihin ja thäts it? Mutta edelleen kuinka paljon camberi voi olla miinuksella, että renkaat ei kulu ihan julmetusti?
Niin eihän niitä kulmia oo pakko laittaa ohjearvoihin
Itse aina oon tehny niin, että oon säädelly camberit niin ettei raavi kaariin. Sitten säätöön ja ohjeet säätäjälle, että auraukset nollaan ja cambereihin kosketaan sen verran että on tasallaan kummallakin puolella. Menee vielä itte kattomaan siihen viereen, että homma onnistuu, vaikka se nyt sitä säätäjää monesti vituttaakin.
Jälkikäteen jos joudut säätään cambereita, niin siinä on taas se riski, että auraukset menee pieleen ja taas kuluu renkaat...
Leave a comment: