Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lamaro
    replied
    Originally posted by Lamaro View Post
    Tuli tossa mieleen kun uutta sisustaa hankkimassa, että käykö coupen kaatuva takapenkki sedaniin jossa on kaatuva takapenkki? Vai onko niillä jotain eroja?
    Vastaan itse itselleni. Eli jenkkilän foorumilta napattu:

    "You want a definative answer then here it is. All US e36 coupes came with fold down rear seats. Some US e36 sedans came with fold down rear seats. If you have a sedan with fold down rear seats the rear seats from a coupe will fit perfect."

    Eli jos on kippaavat takapenkit sedanissa niin coupen kippaavat takapenkit menee, mutta jos sedanissa on kiinteät takapenkit niin coupen penkit ei käy!

    Leave a comment:


  • QUASIMODO
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Joo tais unohtua laittaa, että AINA kun e36:sta (ja miksie muitakin) ollaan menossa säätämään, niin otetaan ne uuden camberinsäätöpultit mukaan.

    Tuo että säädetään vain toiseltapuolelta edestä ei ole hyvä juttu, koska sillon hammastanko ei ole enään keskellä. -> kääntyy toiseen suuntaa enemmän ja joustossa toinen rengas kääntyy eri lailla mitä toinen (voi vedellä epätasaisella teillä).

    Ja takana täytyy olla joku pielessä. Todennäköisesti ylempi tai alempi niistä pallonivelistä on väljänä. (neekerimallissa vain ylempi on apllonivel)
    Oli uudet cambersäätöpultit taakse, mutta toinen ei irronnut ja asentaja epäili että pusla ottaa itteensä jos avataan väkisin

    Eli pitäisi hakea uusi alatukivarren ulommainen pusla ja vaihtaa samalla kun vie taas säätöön.

    Mikähän muu siellä toisella puolella voi olla pielessä, kun camberia ei tosiaan saanut kuin -1-asteeseen pultilla? Tämän puolen alat. ulompi pusla vaihdettiin viime syksynä ja sillä on nyt ajettu 300km.
    Eli tästä kuvasta numerot 10, 11 ,12 ja 3 ovat uusia

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Joo toimii edessä ja takana.

    Vielä siis muistutetaan että säädöt riippuu pitkälti omasta rengas/alusta setupista:

    -15"/16" normi pullakumit tai talvirenkaat menee ohjearvoilla
    - 45 tai alle profiilin kesärenkaat kohtuu madalluksella ja järkevällä rengas vanne setupilla: camberit nollaan (tai siis karvan verran pakkaselle) ja auraukset ohjearvoihin. Hemin faq ohjeissa on ohjeet säätöjen parantamiseen, että tämä on mahdollista.
    - 45 tai alle profiilin kesärenkaat reilulla madalluksella ja "väärän" kokonen rengas vanne setup: camberia sen verran että ei raavi (ei haittaa vaikka on -4 astetta) ja auraus nollaan (tai siis karvan verran plussalla). Tämä ei sitten tule olemaan hyvä ajettava jos on kovasivuiset merkkirenkaat.

    Noista jos poikkeaa, niin on joku ihan kamala ajaa tai renkaat sulaa alle.
    Tämä meni kyllä omaan arkistoon talteen. Hyvä ohjeistus näin aloittelevalle.

    Eikä nyt päästä cäbiä säätämään perjantaina. Piti vähän säädellä cambereita ja kas, pultti poikki. Kaikki forssan liikkeet myy eioota, eikä saa mukamas tilaamalla.
    Marmorilta täytyy tilata. Logistisien ja muiden syiden takia venähtää ensi viikon puolelle.
    Eli tilatkaa aina kaikki alustan pultit etukäteen, mihin ollaan koskemassa! Ei sitä ikinä tiedä mikä pultti saattaa katketa. Eikä ne pultit niin paljon maksa ettei niitä voi itsellään hyllyssä pitää.

    Leave a comment:


  • Spiddu
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Joo toimii edessä ja takana.

    Vielä siis muistutetaan että säädöt riippuu pitkälti omasta rengas/alusta setupista:

    -15"/16" normi pullakumit tai talvirenkaat menee ohjearvoilla
    - 45 tai alle profiilin kesärenkaat kohtuu madalluksella ja järkevällä rengas vanne setupilla: camberit nollaan (tai siis karvan verran pakkaselle) ja auraukset ohjearvoihin. Hemin faq ohjeissa on ohjeet säätöjen parantamiseen, että tämä on mahdollista.
    - 45 tai alle profiilin kesärenkaat reilulla madalluksella ja "väärän" kokonen rengas vanne setup: camberia sen verran että ei raavi (ei haittaa vaikka on -4 astetta) ja auraus nollaan (tai siis karvan verran plussalla). Tämä ei sitten tule olemaan hyvä ajettava jos on kovasivuiset merkkirenkaat.

    Noista jos poikkeaa, niin on joku ihan kamala ajaa tai renkaat sulaa alle.

    Pitääkin säädättää nuo auraukset sitten nollaan, kunhan tässä kerkeää suuntaukseen viedä.
    Miten rengas paineet näiden matalien mukamaskin venykumien kanssa?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by QUASIMODO View Post
    Ei mennyt taas niin kuin piti....

    Eli auto oli tänään kulmien säädössä ja kuskin puolelta oli takana camber-pultti niin jumissa, ettei säätö onnistunut sen osalta. Edessä kuskin puolella auraussäätö jumissa ja toiselta puolelta "tasattiin". Nyt on ratti vinossa.

    Repsikan puolelta piti säätää camberi samaan kuin kuskin puolella, mutta säätö loppui kesken hä!
    Miten en ymmärrä, että takaa on pudotettu reilusti ja orggispultilla ei saa kuin -1' ?!
    Joo tais unohtua laittaa, että AINA kun e36:sta (ja miksie muitakin) ollaan menossa säätämään, niin otetaan ne uuden camberinsäätöpultit mukaan.

    Tuo että säädetään vain toiseltapuolelta edestä ei ole hyvä juttu, koska sillon hammastanko ei ole enään keskellä. -> kääntyy toiseen suuntaa enemmän ja joustossa toinen rengas kääntyy eri lailla mitä toinen (voi vedellä epätasaisella teillä).

    Ja takana täytyy olla joku pielessä. Todennäköisesti ylempi tai alempi niistä pallonivelistä on väljänä. (neekerimallissa vain ylempi on apllonivel)

    Leave a comment:


  • Lamaro
    replied
    Tuli tossa mieleen kun uutta sisustaa hankkimassa, että käykö coupen kaatuva takapenkki sedaniin jossa on kaatuva takapenkki? Vai onko niillä jotain eroja?

    Leave a comment:


  • QUASIMODO
    replied
    Ei mennyt taas niin kuin piti....

    Eli auto oli tänään kulmien säädössä ja kuskin puolelta oli takana camber-pultti niin jumissa, ettei säätö onnistunut sen osalta. Edessä kuskin puolella auraussäätö jumissa ja toiselta puolelta "tasattiin". Nyt on ratti vinossa.

    Repsikan puolelta piti säätää camberi samaan kuin kuskin puolella, mutta säätö loppui kesken hä!
    Miten en ymmärrä, että takaa on pudotettu reilusti ja orggispultilla ei saa kuin -1' ?!

    Leave a comment:


  • BiltemaMotorWork
    replied
    [QUOTE=BiltemaMotorWork;3332419]


    tietääkö kukaan, käykö nuo tuning-toloppaan (esim. jom blueline)?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Eli myös edessä auraukset nollaan? :think
    Joo toimii edessä ja takana.

    Vielä siis muistutetaan että säädöt riippuu pitkälti omasta rengas/alusta setupista:

    -15"/16" normi pullakumit tai talvirenkaat menee ohjearvoilla
    - 45 tai alle profiilin kesärenkaat kohtuu madalluksella ja järkevällä rengas vanne setupilla: camberit nollaan (tai siis karvan verran pakkaselle) ja auraukset ohjearvoihin. Hemin faq ohjeissa on ohjeet säätöjen parantamiseen, että tämä on mahdollista.
    - 45 tai alle profiilin kesärenkaat reilulla madalluksella ja "väärän" kokonen rengas vanne setup: camberia sen verran että ei raavi (ei haittaa vaikka on -4 astetta) ja auraus nollaan (tai siis karvan verran plussalla). Tämä ei sitten tule olemaan hyvä ajettava jos on kovasivuiset merkkirenkaat.

    Noista jos poikkeaa, niin on joku ihan kamala ajaa tai renkaat sulaa alle.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kannattaa, jos meinaa ajella pidempään samoilla renkailla. Ajettavuudessa ei välttämättä huomaa eroa, että onko aurausta vai ei, mutta renkaiden kulumisessa huomaa.
    Eli myös edessä auraukset nollaan? :think

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Playpig View Post
    Sama aihe ajankohtainen minullakin.

    Jos taakse laittaa camberia esim 2,5 ja eteen 2 astetta, niin kannattaako silloinkin auraukset säätää nollaan? Auto tarkoitus jättää noin 4-5cm maavaralle.
    Kannattaa, jos meinaa ajella pidempään samoilla renkailla. Ajettavuudessa ei välttämättä huomaa eroa, että onko aurausta vai ei, mutta renkaiden kulumisessa huomaa.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Olen nyt ehkä vähän hätäinen mutta ikinä ei ole tarvinnut suuntausta miettiä. Tähän asti olleet suhteellisen orkkis korkeudessa ja rengastuksella niin on menty niillä säädöillä, mitkä säätäjä oli saanut aikaiseksi.
    Nyt tulossa auto suhteellisen alas, tarkoitus jättää n.5cm maavara.
    Taakse camberia aika paljon. Siinä pohjatiedot.

    Noilla tiedoilla pitäisi saada säädöt aikaiseksi. Tehdasarvot ovat melkoisen laajat ja tässäkin tullut ilmi ettei niitä kannata noudattaa tällaisissa tapauksissa.

    Jos joku asiasta tietävä voisi ehdottaa mitkä säädöt olisi hyvät, tai mitkä toimisi paremmin kuin tehtaan asetukset. Perjantaina menee säätöön.

    Kiitos jo etukäteen!
    Sama aihe ajankohtainen minullakin.

    Jos taakse laittaa camberia esim 2,5 ja eteen 2 astetta, niin kannattaako silloinkin auraukset säätää nollaan? Auto tarkoitus jättää noin 4-5cm maavaralle.

    Leave a comment:


  • Henkkaap
    replied
    Originally posted by Henkkaap View Post
    Sopiiko msport lippa vakio etupuskuriin yhtään mitenkään?
    joku varmaan kokeillut?

    Leave a comment:


  • BiltemaMotorWork
    replied
    [QUOTE=BiltemaMotorWork;3331334]





    tietääkö kukaan, käykö nuo tuning-toloppaan (esim. jom blueline)?QUOTE]

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Sopivasti olikin nostettu tämä asia pöydälle.
    Perjantaina menee cäbi kulmien säätöön.
    Taakse laitan camberia jonkunverran, niin ettei raavi heittotähdet, eli varmaan niin paljon kuin saa.
    Joten taitaa olla ainut vaihtoehto säätää auraukset mahdollisimman lähelle nollaa? Myös edessä vai vaan takana? Vai tä? :think

    E: Maavara tullaan säätämään erittäin alas jos sillä jotain vaikutusta mihin arvoihin täytyisi laitta?
    Vai mennäänkö ohjearvoilla ja kirotaan kun renkaat kuluu ja vetelee mihin sattuu? :think



    Mihin se perä ampuu? Tarkoititko että mentäisiin luisussa?
    Olen nyt ehkä vähän hätäinen mutta ikinä ei ole tarvinnut suuntausta miettiä. Tähän asti olleet suhteellisen orkkis korkeudessa ja rengastuksella niin on menty niillä säädöillä, mitkä säätäjä oli saanut aikaiseksi.
    Nyt tulossa auto suhteellisen alas, tarkoitus jättää n.5cm maavara.
    Taakse camberia aika paljon. Siinä pohjatiedot.

    Noilla tiedoilla pitäisi saada säädöt aikaiseksi. Tehdasarvot ovat melkoisen laajat ja tässäkin tullut ilmi ettei niitä kannata noudattaa tällaisissa tapauksissa.

    Jos joku asiasta tietävä voisi ehdottaa mitkä säädöt olisi hyvät, tai mitkä toimisi paremmin kuin tehtaan asetukset. Perjantaina menee säätöön.

    Kiitos jo etukäteen!

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎