Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17837
    • PKS

    #61
    Originally posted by pektas View Post
    E46 316i N42B18 2004 ajettu 291tkm ei mennyt päästöistä läpi. Tulee hieman pidempää stooria, jos joku jaksaa lukea mitä tehty.

    Tuo kirrosten nostelu on satunnaista, eikä läheskään aina tee sitä. Yleensä se tulee lämpimällä koneella pidemmän ajelun jälkeen. Kierroslukuviisari ensin tärrää 800-900rpm ja yhtäkkiä nousee hetkeksi 1500-2000rpm noin 30s välein. Kun tuo kierrosten nostelu tila on päällä ei tasakaasulla saa pidettyä kierroksia tasaisena, vaan kierrokset lähtee seilaamaan ylöspäin tai alaspäin, vaikka kaasua pitää paikoillaan. Moottori kyllä käy tasaisesti, eikä ajossa nyi, sekä tehot on myös tallella.

    Mistä tässä pitäisi vikaa lähteä vielä etsimään?
    Mitäs valvetronic? Etenkin venakopan kannen etuosassa sijaitseva asentotunnistin (yleisin vika: tiiviste huono ja moninapaliitin ui öljyssä) ? Sitten valvetrinic säätömoottori, ja viimeisenä itse valvetronic nokka-akseli. Ehkä lähtisin tuolta katselemaan asiaa.
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • sonikk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 1664
      • Kerava

      #62
      Originally posted by bigblock View Post
      E46 330i 2001 touring.

      Tyhjäkäynnillä ei tule lämmintä tupaan.

      Onko näissä kiertovesipumppua niin kuin isommissa koreissa?

      Koitin bmwfans sivuilta katsoa muttei ainakaan osunut kohdalle.

      Veden kierto ongelmaltahan tuo vaikuttaa mutta miksi?
      Yksi syy voisi olla vesiventtiili siinä tulipellissä kuskin puolella, mulla oireili samalla lailla.

      Comment

      • Wespa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2016
        • 1832
        • Karjaa

        #63
        Originally posted by Wespa View Post
        Nyt teki taas saman. Toivottavasti ei nyt ota tavaksi tuota, kun en oikein keksi mitä tuolle voisi tehdäkään. Täytynee lukaista jättikö jotain vikakoodia josta saisi tolkkua, tosin tuollainen joulukuusi-ilmiö varmaan voi jättää jotain "vääriäkin" koodeja..
        Jaahas, vika ei häviä vaikka ottaa akun miinusnavan irti vartiksi. Eikä joulukuusishown'n ollessa päällä näköjään vikakoodilukijakaan saa yhteyttä autoon, tosi kiva vika..
        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
        Porsche 944 -86 (DE)
        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

        Comment

        • Jondis
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 698
          • Tuusula

          #64
          Täällä muistaakseni ollut aikasemmin juttua, että kettuileva virtalukon pohja aiheuttaisi tota virtojen hyppimistä itekseen päälle ja muita mystisiä sähkövikoja. Oliskohan ollut edellisessä topikissa:think koita kurkata, mitä löytyy searchilla virtalukon pohjasta.
          MB E55 AMG -05
          E36 318TiA -96
          E34 535i -89 imolarot
          Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1832
            • Karjaa

            #65
            Niin no joo, se olisi näköjään ainakin helppo kokeilla vaihtaa. Pienillä kilometreillä ja iällä kyllä menee jos tosiaan siinä on vika. :think
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • pektas
              Newbiemmer
              • Mar 2017
              • 4
              • Oulunsalo

              #66
              Originally posted by pektas View Post
              E46 316i N42B18 2004 ajettu 291tkm ei mennyt päästöistä läpi. Tulee hieman pidempää stooria, jos joku jaksaa lukea mitä tehty.

              Ennen katsastusta antoi vikavalon ja vikakoodit P0420, P1159. Tyhjäkäynnillä kierrokset välillä nousivat itsestään 850->1500-2000rpm.
              Näiden pohjalta vaihdettu:
              -Tarkastettu MAF-kaasuläppä välinen kumi, sekä siitä lähtevä alipaineletku ja näyttäisi olevan kunnossa
              -Etummainen Lamda (alkuperäinen bosch)
              -Ilmamassamittari (motonet tarvike, ei ollut alkuperäistä ja katsastus oli menossa umpeen)

              Puoli vuotta/10tkm sitten vaihdettu:
              -Öljyerotin (CCV)+kaikki sen letkut+tikku putsattu
              -Imusarjan, ruiskujen, kaasuläppärungon, öljytikun tiivisteet
              -Ilmanpuhdistin
              -Öljyt/suodatin
              Edellisellä omistajalla viimeisen 2-3v aikana vaihdettuja myös:
              -tulpat
              -rikkoontunut puola
              -tarvike katalysaattori, hitsattu paikalleen
              -Ketju/kiristin

              Ennen katsastusta nollattu vikakoodit, ajettu testilenkki, jonka aikana kaikki toimi oikein. Katsastuksessa kierrokset yhtäkkia alkoivat taas nousta itsekseen juuri pakokaasumittausta tehtäessä.

              Arvot kierroksilla, kierrokset seilasivat myös tasakaasulla ylös-alas, joten ei saanut pidettyä tasakierroksia:
              CO 0,66 (sallittu 0,2)
              HC 113 (sallittu 113
              Muut:
              CO2 13,6
              02 1,05 (oli koholla, mutta asettui vaatimusten sisään)
              Lambda 1,02

              Tyhjäkäynnillä arvot rajoissa, mutta kierrosten nostelun takia ei kunnon tulosta.

              Vkakoodien nollaukseen ja arvojen lukuun käytössä olevalla torquella mitattuna:
              -Long term fuel trim: 14,8% (Pielessä?)
              -Short term fuel trim näyttää välillä no data ja välillä näyttä arvot oikein vaihdellen noin +-10% väliä
              Fuel trim bank1 sensor 2 -100,78% <- kuuluuko olla näin, mikä tämä on?

              Kokeiltu MAF irti ajaa testilenkki:
              -Tehot poissa
              -Sammuili tyhjäkäynnillä/risteyksissä
              -P0102 vikakoodi luonnollisesti
              -LTFT1 tippui testilenkin aikana 14,8%->4,7%,
              mutta MAF kiinnityksen jälkeen nousi 11,7% Imuvuoto jossain? Missä?

              Tuo kirrosten nostelu on satunnaista, eikä läheskään aina tee sitä. Yleensä se tulee lämpimällä koneella pidemmän ajelun jälkeen. Kierroslukuviisari ensin tärrää 800-900rpm ja yhtäkkiä nousee hetkeksi 1500-2000rpm noin 30s välein. Kun tuo kierrosten nostelu tila on päällä ei tasakaasulla saa pidettyä kierroksia tasaisena, vaan kierrokset lähtee seilaamaan ylöspäin tai alaspäin, vaikka kaasua pitää paikoillaan. Moottori kyllä käy tasaisesti, eikä ajossa nyi, sekä tehot on myös tallella.

              Mistä tässä pitäisi vikaa lähteä vielä etsimään?
              Originally posted by HTK12 View Post
              Tuon perusteella tarkistaisin todella huolellisesti imuvuodot. Bräkleen tms. palava on hyvä imuvuotojen etsimiseen. Savu toki kaikista paras.
              Löytyihän sieltä imuvuoto polttoainesuotimelle menevästä alipaineletkusta. Käytin sytkärin täyttö butaania etsimiseen ja selkeästi kierrokset muuttui kun vika löytyi. Sen korjauksen jälkeen on kierrokset pysyneet tyhjäkäynnillä normaalina ja long term fuel trim laskenut 0. Tosin säikäytti ensin ja hyppäsi +22%, josta laski sitten ajamalla nollaan.

              Nyt tulikin sitten taas vikavalo ja uusi vikakoodi P1168? Googlailulla löytyi kaksi vaihtoehtoa: "fuel rail pressure sensor in range but low" tai "closed loop control function bank 2". Kumpaa tämä nyt BMW tarkoittaa? Mistä tätä vikaa kannattaisi sitten etsiä? Takimmainen lambda? Katti? Polttoainesuodin? Bensaletkut? Ruisku?

              ELM327+Torquesta en tuota takimmaisen lambdan anturin arvoja löytänyt seurattavaksi. Laitoin K+DCAN letkun tilaukseen, jospa sillä pääsisi tarkemmin seuraamaan arvoja inpalla tms.

              Comment

              • Carbonfiber
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 5226
                • Hki 43

                #67
                Kattoluukun tiiviste näyttää vähän likaiselta ja ajattelin sen putsailla, sehän on tuommoinen karhea näissä eli millä se kannattaisi käsitellä jos kannattaa?
                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                Z3 Roadster 2.8 '98
                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                Comment

                • walde
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 947
                  • Melkein Espoo

                  #68
                  Originally posted by Carbonfiber View Post
                  Onko kaikki 325ti:t manuaalit kuusilovisia? Onko compacteissa jotain omia tyyppivikojaan mitä tulisi tutkia?

                  Voiko olla MFL, muttei cruisea? Jos, niin silloin menee pelkästään koodaamalla, eikö?
                  Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tuli muistaakseni 9/2003 ->
                  Tätä aiemmin valmistetut ovat viisivaihteisia.

                  MFL tuo automaattisesti mukanaan cruisen. MFL jälkiasennus on helppo homma, eikä vaadi mitään koodauksia tässä tapauksessa.

                  Ei taida olla sellaisia vaivoja, joistain ainoastaan Compactit kärsisivät.
                  E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                  F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                  Comment

                  • Carbonfiber
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 5226
                    • Hki 43

                    #69
                    Originally posted by walde View Post
                    Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tuli muistaakseni 9/2003 ->
                    Tätä aiemmin valmistetut ovat viisivaihteisia.

                    MFL tuo automaattisesti mukanaan cruisen. MFL jälkiasennus on helppo homma, eikä vaadi mitään koodauksia tässä tapauksessa.

                    Ei taida olla sellaisia vaivoja, joistain ainoastaan Compactit kärsisivät.
                    Kiitos! Tulikin jo auto ostettua ja oli MFL mutta ei varusteissa mainintaa cruisesta, mutta kyllä sekin sieltä napin takaa löytyi.
                    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                    Z3 Roadster 2.8 '98
                    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                    Comment

                    • pomo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2013
                      • 429
                      • Oulu

                      #70
                      Originally posted by Carbonfiber View Post
                      Kattoluukun tiiviste näyttää vähän likaiselta ja ajattelin sen putsailla, sehän on tuommoinen karhea näissä eli millä se kannattaisi käsitellä jos kannattaa?

                      Ainakaan ovitiivisteitä eikä cabrion kattotiivisteitä ei kannata käsitellä millään muulla kuin BMw omalla aineella. Silikoni tms saa aikaan hirvittävää nirinää ja narinaa. Eikö pelkkä pyyhkiminen riitä?
                      --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                      E46 320 Cab

                      Comment

                      • tuningki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1205
                        • $ievi

                        #71
                        Alko Herjaan palanutta polttimoa taakse vänkärin puolelle. . Mut kaikki kuitenkin pelaa?
                        Bmw 320d -10
                        Volvo s40 2.4 -05
                        ex:bmw 316 e46 1.9 -02
                        ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
                        ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7041
                          • Forssa

                          #72
                          Mietiskelyä. :think

                          Vanokselta pukkaa vikakoodia. Osia tulossa mutta leimalle pitäis perjantaina mennä.
                          Olikos se niin että hylsy tulee automaattisesti jos vikakoodi aktiivisena moottorinohjaimella?
                          Entäs kuinka päästöt? Selviää leimalla mutta mun järjen mukaan ei pitäisi vaikuttaa?
                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            #73
                            Originally posted by tuningki View Post
                            Alko Herjaan palanutta polttimoa taakse vänkärin puolelle. . Mut kaikki kuitenkin pelaa?
                            Ihan normaalia kun polttimo alkaa olla elinkaarensa päässä, kokeile uudella polttimolla/vaihda ristiin toiselle puolelle. Polttimon kanta ja pideke kannattaa myös tarkistaa.

                            Originally posted by |foder| View Post
                            Mietiskelyä. :think

                            Vanokselta pukkaa vikakoodia. Osia tulossa mutta leimalle pitäis perjantaina mennä.
                            Olikos se niin että hylsy tulee automaattisesti jos vikakoodi aktiivisena moottorinohjaimella?
                            Entäs kuinka päästöt? Selviää leimalla mutta mun järjen mukaan ei pitäisi vaikuttaa?
                            Hylkäävät kaikista päästöihin mahdollisesti vaikuttavista koodeista, eli eiköhän sieltä tule hylsy. Jos vika päällä mittauksen aikana, niin voihan se päästöihin vaikuttaa. Jos koodi tulee vain reippaammassa ajossa, niin koodien nollaus ja varovaista ajoa ennen leimaa. Vika toki kannattaa selvittää ja korjata, mutta ei tässä paljon ole perjantaihin enää aikaa.
                            Last edited by HTK12; 23-03-2017, 01:44.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              #74
                              Originally posted by tuningki View Post
                              Alko Herjaan palanutta polttimoa taakse vänkärin puolelle. . Mut kaikki kuitenkin pelaa?
                              Entäs rekisterikilven valo?

                              Jollei, tarkista tyyppivikojen varalta E46:ssa (polttimolevy ja kumisukka pätee hyvin moneen muuhunkin malliin):

                              A) Takavalon polttimolevyn maakontakti, vanhemmiten liittimen pinnit kuoleentuu ja maakarva alkaa lämpenemään --> ajan mittaan sulaa ja kontakti heikkenee, tee ohitus maakarvalle, hakusanat "bmw e46 rear light problem" tjsp

                              B) Takaluukun kahvan sisällä orkkisversiossa sisäinen "johdotus" paljaita kupariliuskoja, jos rekisterikilven "lasin" ottaa irti ja sieltä ropisee vihreää kuparioksidia --> liuskat kulumassa loppuun --> liikaa resistanssia --> tulkitaan palaneeksi. Noin 2014-5 vaihdoin kolmannen kahvan, siinä oli jo sisäinen johdotus kromattua tai niklattua metallia, ei enää paljasta kuparia. Ehkä kestää pidemään.

                              C) Takaluukun johtosarja kumisukan sisältä kuorinut tai osa johtimista melkein poikki --> tulkitaan lamppuviaksi. SenCom kabeltechnikilta korjaussarja (samaa korjaussarjaa myytiin Smiidillä joskus VeMon pahvilaatikossa) tai uretaani/silikonikaapelilla korjaten. Maakarvoja ei saa sekoittaa keskenään, sokkona ruskeita piuhoja ei pidä vetää. Hankalaa jos kaksi ruskeaa on jo katkennut. Kumisukan voi irroittaa luukun puolelta ja tsiigailla jos sieltä näkee johtimien säikeitä.

                              Comment

                              • Lebleb123
                                Newbiemmer
                                • Feb 2016
                                • 25
                                • Finland

                                #75
                                En tiiä onko tästä aiheesta omaa topikkia, mut kiinnostas millane rojekti ois jos laittasin tollase 318i e46 -03 moottorin tilalle jonku isomman(2.5, 3.0).
                                Tietenki alustaa ja jarrut pitää vaihtaa, mut onko iha mahottomuus rojekti, mielenkiinnosta siis vaan kyselen

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎