Melkein samassa kuosissa kun nipalta lähtiessä. Kaikki toimii niinkuin pitää paitsi alkuperäisessä soittimessa on häikkää. Talvella olisi dynavinin soitin tuon tilalle hankkia ja pistää vähän ulkonäköä uusiksi. Putkistollekin voisi jotain tehdä niin saisi vähän enemmän ääntä ulos koneesta. Suunnitelmia on mutta pitää nyt katsoa mitä saa toteutettua
Hieno kuulla, että setit pelittää. Laittele showroom tulille jos/kun lookki muuttuu. Olisi mukava seurailla mitä phoenixille kuuluu, kun siihen tuli se omakin panos annettua
Porsche Taycan Turbo S
BMW historia
G12 745Le xDrive M Sport
G30 530e xDrive M Sport
F31 320iA xDrive
E46 M3 SMG
E39 525iA
Itse asiassa kuulostaa aika loogiselta! Laakeriviallehan ei taida olla tyypillistä että ääni häviäisi välillä, ja että autolla voisi ajaa vielä paljonkin ilman että asia paljon pahenee...
Pärinän selitys teoria numero 1: viereisessä pytyssä (vitosessa) on juuri pakotahti ja pakoventtiili auki kun kutonen syttyy. Veto päällä vuoto on niin kova että seos osittain räjähtää vielä vitosen puolellakin, missä venttiili on auki => pakoputkesta todellakin kuuluu terävää ääntä.
Miksi ei kuulu kierroksilla? Tähän syynä voisi olla muuttuva sytytysennakko ja nokkien ajoitus? tai että palo ei ehdi edetä kovilla kierroksilla putkeen asti?
No, kk-laakereiden vaihtoon tässä on jo valmistauduttu henkisesti, joten samallahan ne vaihtaa nekin... Autokin tuli laitettua seisontaan. Pitää vain vaihtaa ensin tuo kansipahvi niin näkee että oliko siinä se syyllinen ja epätietoisuuden tila loppuu mahdollisesti nopeammin
Raportoin tänne mitä löytyy! Harmittaa vain että Oulun ratapäivät jäänevät ainakin auton osalta väliin tämän takia.
Kk-laakerivikahan alkaa ilmoittamaan itsestään aluksi kierrosnopeutta muutettaessa (=kaasua painettaessa) ~2000-3000rpm nurkilla. Välttämättä tasakaasulla ei alkuun kuulu mitään ylimääräistä. Älä missään nimessä aja yhtään ylimääräistä mikäli ääni on jo alkanut pahenemaan ensimmäisistä hälyäänistä mikäli et ole 100% varma et vika ei ole kk-laakereissa. Tosin eipä siltikään kannata enää pahemmin konetta käytellä mikäli vika olisi kansipahvissa. Saattaa vuotava pahviki pahimmassa tapauksessa puhaltaa kannen käyttökelvottomaksi.
Osaatteko sanoa tuosta M3 alalaakeri / kiertokangen laakerin (mikäs se nyt olikaan) osalta onko sama homma 2008 Z4 M :ssä? Ymmärtääksi sama tekniikka kuin M3, mutta onkohan tuolle tyyppivialle onnistuttu tekemään mitään vai tuleeko pakostakin remppa eteen jossain 100 000 km jälkeen?
Jos tulee niin onkohan hyviä eli sopuhintaisia paikkoja pk seudulla jossa voisi tarpeen tullessa huollattaa?
Vaihto mielessä mutta hiukan askarruttaa millaset kulutukset/huollot mahtaa olla kun arkikäyttöön kuitenkin tulisi.
Kylmää konetta ei saa kierrättää, vanokset herkkiä, ymmärtääkseni. Onkohan tossa jotain muuta mitä tällasen kokemattomamman mahdollisesti ///M tekniikkaan siirtyvän pitää ottaa huomioon?
Nyt mennään Avensiksella, saa nauraa. Baijerilaisen paluuta odotellessa
EX: 535D F10 M-Sport
EX: Z4 Coupé -06
Osaatteko sanoa tuosta M3 alalaakeri / kiertokangen laakerin (mikäs se nyt olikaan) osalta onko sama homma 2008 Z4 M :ssä? Ymmärtääksi sama tekniikka kuin M3, mutta onkohan tuolle tyyppivialle onnistuttu tekemään mitään vai tuleeko pakostakin remppa eteen jossain 100 000 km jälkeen?
Jonkin verran asiaan olen tutustunut intternetin maailmasta, ja saanut sellaisen käsityksen että kyseessä on suunnitteluvirhe. Laakerit vain ovat yksinkertaisesti liian kapeat noille spekseille, ja kuluvat.
Näyttäisi olevan 49,00 mm ja 48,75mm versiot tarjolla... Kummat tarvitaan?
6 x 11247835440
6 x 11247835439
Eli ehdottomasti 49,00mm jos on alkuperäiset kaulat. 48,75mm on korjatuille kauloille. Jos joskus on leikannut kiinni niin tolla toisella laakerilla annetaan kampuralle vielä toinen elämä.
Joo kiitokset vinkeistä, melko kallista ylläpitää jos niitä täytyy vaihdella useamminkin.
Voiko tosiaan olla niin että 2008 Z4M ei ole tuota jo vuosia tiedossa ollutta suunnitteluvirhettä saatu korjattua?
Ilmeisesti vasta oireilujen alkaessa ollaan viety vaihtoon, jos sen kulumisasteen "kurkkaa" jossain merkkipajalla niin varmaan samalla vaivalla vaihtais koko setin kun kerran atomeina olis.
Nyt mennään Avensiksella, saa nauraa. Baijerilaisen paluuta odotellessa
EX: 535D F10 M-Sport
EX: Z4 Coupé -06
Mites noiden kk-laakereiden suhteen, onko täällä kotimaassa kokemuksia tai ulkomailta kantautunut tietoa upgreidatuista aftermarket-laakereista vs. OEM-laakerit? Pikaisella netin silmäilyllä ainakin tuollaisia "high performance"- tuotteita löytyi:
Sain kaverilta vähän tietoa noista laakereista, oli udellut vuorostaan muilta. Eli laakerien vaihtoa ei välttämättä tarvi tehdä ellei ajele radalla (kaikkia M3 vai uudempia versioita?) koska kärsivät voitelun puutteesta joka syö laakereita. Normiajossa tuskin tulee aiheelliseksi ehkä vasta 200 000 km kohdilla.
Itsellä olis tosiaan vaihto mielessä, eli 2006 Z4 3.0si coupe -> 2008 Z4 M coupe, jossa vähäiset kilometrit. Jos tuo laakerihomma ei ole normiajossa edessä vuosiin, ja jaksaa kuunnella Super Sprint Race putkea joka aamu kun lähtee töihin, niin eipä kai mitään esteitä käyttöautoksi ole jollei bansan kulutusta lasketa? siis M3 tekniikkahan siinä on, ja näinollen myös lukkoperä sun muut kilkeet varmaan hiukan perus Z tömäkämmät.
Nyt mennään Avensiksella, saa nauraa. Baijerilaisen paluuta odotellessa
EX: 535D F10 M-Sport
EX: Z4 Coupé -06
Jos tuo laakerihomma ei ole normiajossa edessä vuosiin, ja jaksaa kuunnella Super Sprint Race putkea joka aamu kun lähtee töihin, niin eipä kai mitään esteitä käyttöautoksi ole jollei bansan kulutusta lasketa?
Normiajo on suhteellinen käsite ja jos ei ole omaa auto tehtaanjäljiltä omistanu niin ainahan sen arvoitus noiden laakereiden suhteen, että mitä niille on "tehty". SS Race on omasta mielestä parasta mitä äänipuolelle saa hankittua ja eipä oo yksikään oman auton kyydissä sitä haukkunu
Mites noiden kk-laakereiden suhteen, onko täällä kotimaassa kokemuksia tai ulkomailta kantautunut tietoa upgreidatuista aftermarket-laakereista vs. OEM-laakerit? Pikaisella netin silmäilyllä ainakin tuollaisia "high performance"- tuotteita löytyi:
Ainakin hintaa noille taitaa tulla vähän orkkiksia enemmän.
Sinälläänhän nuokaan eivät poista alkuperäistä ongelmaa. Eli sitä että laakeri on niin kapea, että voitelu ei täysin toimi => ottaa osumaa. Laakerihan on tarkoituksella pehmeämpää tavaraa kuin kampiakseli, jotta se on laakeri joka kuluu, eikä kampura. Tosin, voihan se olla että nuo special / pinnoitetut laakerit kestävät pidempään hinkkaamista mitä vakiot.
Jos on tarkoitus vaihtaa kannentiiviste ja kiertokangen laakerit niin:
Onko kannattavaa nostaa moottori irti vai tehdä niin että moottori on paikallaan koneessa?
Jos moottorin nostaisi irti, niin homma olisi tietysti mukavampi tehdä, ja muutenkin samalla, mutta kuinka paljon hankin lisätyötä koneen irroittamalla? :think
Ps. Onko jotain muuta juttua mikä kannattaisi hoitaa samalla kun kerran autoa purkaa...
Mites hei näissä missä iso navi ja TV ni toimii se TV nykyään? Tarviiko muuttaa digitaaliseksi vai millanen systeemi. Tällänen malli siis hakusessa, mut tuosta asiasta ei mitään tietoa itellä.
Ja yleensäkin se navi niin saako päivitettyy vai onko se näissä ihan paska?
Jos on alkuperäinen analoginen TV-viritin, sen voi päivittää virallisestikin DVB-T:ksi: KLIK. Näitä on myös tuolla viihdepuolella keskusteltu, sinne saa epävirallisenkin digivirittimen laitettua. Kun nääs uutena tuo orkkis digiviritin on smiidin mukaan ~690€: KLIK.
Jos sulla on Navi MK III, kannattaa päivittää se bolt-on tyyliin MK IV:ksi. KÄytettyjä löytyy. Jos levy kränää, niin navin avaaminen ja DVD-lukijan vaihto (~150€) on helppo homma kärsivälliselle.
Ohjelmiston päivitys levyltä v31 tuorein ohjelma eli 4-1/00 eli viimeisin virallinen versio. v32 levyä tai night modea mainostavat ovat epävirallisia.
DVD:t päivittyy vuosittain, tarvitset E46:tta varten HIGH-version, edellsen päivityksen hinta on Pielemeierilla 149€ + pk.
Navina sanoisin että aika vähän se ohjaa kärrypolkuja pitkin eikä siinä kartassa ole esim. Pinsiön kahta paikallistietä poikki - toisin kuin vaikka ambulanssin TomTom:ssa kun odotettiin 15 min sijaa 45 minsaa. Olivat jätkät ajaneet maisemareittiä kun navin mielestä suora tieon lukossa, poikki tsjp.
Kunhan opi valkkaamaan short ja fast-routen eron niin ei ole ongelmaa.
Comment