Originally posted by Samh
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...
Collapse
X
-
Perhana ei heti löytyny vilasemalla että paljonkos öljyä laitellaan ämmän koneeseen ja varmaankin Castrollin TWS:ssää ? Suodatinta marmorilta ?E46 M3 '01 rata-prokkis
EX: E36 325i '91
Kaikkia audista tojotaan
(nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
+ perseestä perämoottoriin
"Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"
Comment
-
-
Katsokaa niitä taka-apurungon kiinnityspisteitä.
Tässä taas yksi esimerkki.
Vasen taka. Tämä on se jonka huomaa yleensä myös kun katsoo auton alle ilman että purkaa mitään. Tämä on yleensä se joka on eniten revennyt.
Oikea etu. Tätä ei pääse näkemään kunnolla ennen kun koko akselisto on purettu pois edestä. Kuvassa halkeama on jo ajettu auki.
Vasen taka hitsattu ja vahvistettu 3mm palalla.
Jos ei tee mitään ja ajaa vaan niin voi myös näyttää tältä. Tässä ei ole tehty muuta kun irroitettu taka-akselisto.
Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
Comment
-
-
Originally posted by topsi View PostItse asiassa kuulostaa aika loogiselta! Laakeriviallehan ei taida olla tyypillistä että ääni häviäisi välillä, ja että autolla voisi ajaa vielä paljonkin ilman että asia paljon pahenee...
Pärinän selitys teoria numero 1: viereisessä pytyssä (vitosessa) on juuri pakotahti ja pakoventtiili auki kun kutonen syttyy. Veto päällä vuoto on niin kova että seos osittain räjähtää vielä vitosen puolellakin, missä venttiili on auki => pakoputkesta todellakin kuuluu terävää ääntä.
Miksi ei kuulu kierroksilla? Tähän syynä voisi olla muuttuva sytytysennakko ja nokkien ajoitus? tai että palo ei ehdi edetä kovilla kierroksilla putkeen asti?
No, kk-laakereiden vaihtoon tässä on jo valmistauduttu henkisesti, joten samallahan ne vaihtaa nekin... Autokin tuli laitettua seisontaan. Pitää vain vaihtaa ensin tuo kansipahvi niin näkee että oliko siinä se syyllinen ja epätietoisuuden tila loppuu mahdollisesti nopeammin
Raportoin tänne mitä löytyy! Harmittaa vain että Oulun ratapäivät jäänevät ainakin auton osalta väliin tämän takia.
Comment
-
-
Morjens,
Osaatteko sanoa tuosta M3 alalaakeri / kiertokangen laakerin (mikäs se nyt olikaan) osalta onko sama homma 2008 Z4 M :ssä? Ymmärtääksi sama tekniikka kuin M3, mutta onkohan tuolle tyyppivialle onnistuttu tekemään mitään vai tuleeko pakostakin remppa eteen jossain 100 000 km jälkeen?
Jos tulee niin onkohan hyviä eli sopuhintaisia paikkoja pk seudulla jossa voisi tarpeen tullessa huollattaa?
Vaihto mielessä mutta hiukan askarruttaa millaset kulutukset/huollot mahtaa olla kun arkikäyttöön kuitenkin tulisi.
Kylmää konetta ei saa kierrättää, vanokset herkkiä, ymmärtääkseni. Onkohan tossa jotain muuta mitä tällasen kokemattomamman mahdollisesti ///M tekniikkaan siirtyvän pitää ottaa huomioon?Nyt mennään Avensiksella, saa nauraa. Baijerilaisen paluuta odotellessa
EX: 535D F10 M-Sport
EX: Z4 Coupé -06
Comment
-
-
Originally posted by laur77 View PostMorjens,
Osaatteko sanoa tuosta M3 alalaakeri / kiertokangen laakerin (mikäs se nyt olikaan) osalta onko sama homma 2008 Z4 M :ssä? Ymmärtääksi sama tekniikka kuin M3, mutta onkohan tuolle tyyppivialle onnistuttu tekemään mitään vai tuleeko pakostakin remppa eteen jossain 100 000 km jälkeen?
Tässä asiaa mielestäni käyty läpi asiallisesti: http://www.langracing.com/finding-a-...aring-failure/
Itselleni vaihdan kohta (jo toinen kerta tähän autoon, kun recallin jo kertaalleen vaihdettu)
BTW, realoem antaa kahta osanumeroa (eri halkaisijalla) noille laakereille. Koko kittiä (osanumero 11410395192) ei enää tunnu saavan.
Näyttäisi olevan 49,00 mm ja 48,75mm versiot tarjolla... Kummat tarvitaan?
03Bearing shell, blue49,00MM 11247835440
03Bearing shell, blue48,75MM(+0,25) 11247835452
04Bearing shell, red49,00MM(0) 11247835439
04Bearing shell, red48,75MM(+0,25) 11247835451Last edited by topsi; 07-09-2014, 11:31.
Comment
-
-
Originally posted by topsi View Post
Näyttäisi olevan 49,00 mm ja 48,75mm versiot tarjolla... Kummat tarvitaan?
6 x 11247835440
6 x 11247835439
Eli ehdottomasti 49,00mm jos on alkuperäiset kaulat. 48,75mm on korjatuille kauloille. Jos joskus on leikannut kiinni niin tolla toisella laakerilla annetaan kampuralle vielä toinen elämä.Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
Comment
-
-
Joo kiitokset vinkeistä, melko kallista ylläpitää jos niitä täytyy vaihdella useamminkin.
Voiko tosiaan olla niin että 2008 Z4M ei ole tuota jo vuosia tiedossa ollutta suunnitteluvirhettä saatu korjattua?
Ilmeisesti vasta oireilujen alkaessa ollaan viety vaihtoon, jos sen kulumisasteen "kurkkaa" jossain merkkipajalla niin varmaan samalla vaivalla vaihtais koko setin kun kerran atomeina olis.Nyt mennään Avensiksella, saa nauraa. Baijerilaisen paluuta odotellessa
EX: 535D F10 M-Sport
EX: Z4 Coupé -06
Comment
-
-
Mites noiden kk-laakereiden suhteen, onko täällä kotimaassa kokemuksia tai ulkomailta kantautunut tietoa upgreidatuista aftermarket-laakereista vs. OEM-laakerit? Pikaisella netin silmäilyllä ainakin tuollaisia "high performance"- tuotteita löytyi:
Ainakin hintaa noille taitaa tulla vähän orkkiksia enemmän.
Comment
-
-
Sain kaverilta vähän tietoa noista laakereista, oli udellut vuorostaan muilta. Eli laakerien vaihtoa ei välttämättä tarvi tehdä ellei ajele radalla (kaikkia M3 vai uudempia versioita?) koska kärsivät voitelun puutteesta joka syö laakereita. Normiajossa tuskin tulee aiheelliseksi ehkä vasta 200 000 km kohdilla.
Itsellä olis tosiaan vaihto mielessä, eli 2006 Z4 3.0si coupe -> 2008 Z4 M coupe, jossa vähäiset kilometrit. Jos tuo laakerihomma ei ole normiajossa edessä vuosiin, ja jaksaa kuunnella Super Sprint Race putkea joka aamu kun lähtee töihin, niin eipä kai mitään esteitä käyttöautoksi ole jollei bansan kulutusta lasketa? siis M3 tekniikkahan siinä on, ja näinollen myös lukkoperä sun muut kilkeet varmaan hiukan perus Z tömäkämmät.Nyt mennään Avensiksella, saa nauraa. Baijerilaisen paluuta odotellessa
EX: 535D F10 M-Sport
EX: Z4 Coupé -06
Comment
-
-
Originally posted by laur77 View PostJos tuo laakerihomma ei ole normiajossa edessä vuosiin, ja jaksaa kuunnella Super Sprint Race putkea joka aamu kun lähtee töihin, niin eipä kai mitään esteitä käyttöautoksi ole jollei bansan kulutusta lasketa?E46 M3 Coupe '02 Phoenix Yellow
Comment
-
-
Originally posted by Kiree äMMä View PostMites noiden kk-laakereiden suhteen, onko täällä kotimaassa kokemuksia tai ulkomailta kantautunut tietoa upgreidatuista aftermarket-laakereista vs. OEM-laakerit? Pikaisella netin silmäilyllä ainakin tuollaisia "high performance"- tuotteita löytyi:
Ainakin hintaa noille taitaa tulla vähän orkkiksia enemmän.
Comment
-
-
Jos on tarkoitus vaihtaa kannentiiviste ja kiertokangen laakerit niin:
Onko kannattavaa nostaa moottori irti vai tehdä niin että moottori on paikallaan koneessa?
Jos moottorin nostaisi irti, niin homma olisi tietysti mukavampi tehdä, ja muutenkin samalla, mutta kuinka paljon hankin lisätyötä koneen irroittamalla? :think
Ps. Onko jotain muuta juttua mikä kannattaisi hoitaa samalla kun kerran autoa purkaa...
Comment
-
-
Jos on alkuperäinen analoginen TV-viritin, sen voi päivittää virallisestikin DVB-T:ksi: KLIK. Näitä on myös tuolla viihdepuolella keskusteltu, sinne saa epävirallisenkin digivirittimen laitettua. Kun nääs uutena tuo orkkis digiviritin on smiidin mukaan ~690€: KLIK.
Vaihtoehtoja löytyy: KLIK tai KLIK.
Jos sulla on Navi MK III, kannattaa päivittää se bolt-on tyyliin MK IV:ksi. KÄytettyjä löytyy. Jos levy kränää, niin navin avaaminen ja DVD-lukijan vaihto (~150€) on helppo homma kärsivälliselle.
Ohjelmiston päivitys levyltä v31 tuorein ohjelma eli 4-1/00 eli viimeisin virallinen versio. v32 levyä tai night modea mainostavat ovat epävirallisia.
DVD:t päivittyy vuosittain, tarvitset E46:tta varten HIGH-version, edellsen päivityksen hinta on Pielemeierilla 149€ + pk.
Navina sanoisin että aika vähän se ohjaa kärrypolkuja pitkin eikä siinä kartassa ole esim. Pinsiön kahta paikallistietä poikki - toisin kuin vaikka ambulanssin TomTom:ssa kun odotettiin 15 min sijaa 45 minsaa. Olivat jätkät ajaneet maisemareittiä kun navin mielestä suora tieon lukossa, poikki tsjp.
Kunhan opi valkkaamaan short ja fast-routen eron niin ei ole ongelmaa.
Comment
-
Comment