Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ruut
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 174
    • Jyväskylä

    Tohon alusta kysymykseen ihan ekana että mihin käyttöön auto pääasiassa tulee ?

    Kyllähän coilover sarjoissa on hyvät säätömahdollisuudet, joka tuo näyttävyyttä ja saa "hioa" ajo-ominaisuuksia tarkemmin.. Bc racingilla taitaa saada vielä tilausta tehdessä valita jousi jäykyydet mikäli haluaa vähän jämäkämpää jousta.. Ja hinta pysyy kohtuullisena mikäli ns kiinasarjasta puhutaan..

    Ja vieläpä ihan kuultuja kokemuksia bc racingista, että radalla ihan kunnon käytössäkin pelittänyt todella hyvin. Katukäytössä myöskin luonnollisesti, varaosia saatavilla kohtuu hyvin ja helposti.

    Oma mielipide onkin vähän coiloverien suuntaan, en itse jaksais sekotella tolppia ja jousia kun nykyään on mahdollista hioa nuo coilitkin haluamillaan spekseillä. Toki jos merkki osilla aletaan puljailemaan niin hinta voi tulla kysymykseen sitten.

    Kannattaa miettiä jousijäykkyyksiä ja säätöjä jos polypuslat. Meinaan pintakova alusta noilla puslilla, kivireki taattu ja renkaiden äänet hyttiin kasvaa melkoisesti.

    Omalla kokemuksella (tosin enemmän ratakäyttöä suunniteltu) Polypuslat, rata alusta, vakaajat yms alustan hilppeet vaihdettu ns "jämäkämpiin" niin maantiellä ajo... Tyyny perseen alla ja korvatulpat ei ollenkaan liioiteltua

    Kyllä vähän perseestä on kun vedät 45 asteen kulmassa katukivetyksen yli ni toinen takarengas ilmassa

    Se on ihan mistä tykkää
    E46 M3 '01 rata-prokkis
    EX: E36 325i '91
    Kaikkia audista tojotaan
    (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
    + perseestä perämoottoriin

    "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

    Comment

    • Ruut
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 174
      • Jyväskylä

      Jes, auto talviteloilta -> pari sataa kilsaa ajoa.. Äsken sit sytty vaihteiston vikavalo (smg), vaihteet hävis sit ajaessa hetken päästä. Perus konepellin tsekkaukset ja akunkengät irti - > nothing.. 0 vaan palaa vaihdetaulussa

      Hetken aikaa paikallaan yritin vaihdetta saada päälle ni rupes kuullostaa smg pumppu aika vihaselta.. Sytty siihen sit perään moottorin vikavalo ja siihen kylkeen vielä luistoneston valo (?) En tiiä onko noilla jäljellä mainituista mitään tekemistä itse vian kanssa vai ovatko vaan mekanismin "itsesuojelu" juttuja ettei vahingossa hajottais enempää..

      Mites muiden kesäkausi
      E46 M3 '01 rata-prokkis
      EX: E36 325i '91
      Kaikkia audista tojotaan
      (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
      + perseestä perämoottoriin

      "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

      Comment

      • Axe27
        BTCF Member
        • Jul 2009
        • 143
        • Fin

        Hellou

        Tulipa sitten hommattua kesäautoksi tällainen manuaali e46 m3.

        Ihan tyytyväinen olen ollut, mitä nyt kardaani vähän täristää joskus, vaihdekepin puslissa ilmeisesti pikkaisen välystä ja perä tuntuu vähän elävän reippaammin ajettaessa.

        Katsastuksessa ei löytynyt mitään vaikka käskin etsiä kunnolla viat, no perän puslat/vahvistus sekä kardaani tässä kesällä tarkoituksena tehdä.
        Powerflex vai oem kysytään jälleen kerran ?

        Vikakoodeja olen aina silloin tällöin lukenut ja ainut mikä ilmestyy niin on missfire satunnaisesti, en muista sylintereitä. Toivottavasti ei viittaa kannentiivisteeseen...

        Comment

        • Ruut
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 174
          • Jyväskylä

          Joo puslat kannattaa vaihdattaa kyllä ensimmäiseks. Powerflexia suosittelen, jämäkkyyttä.

          Kannattaa tsekkailla sen perän kiinnitykset tosiaan, pohjasta ja kontin puolelta.
          Pohjasta näkee aika huonosti kylläkin, mutta jotain osviittaa saa. Kontinpuolelta kun purkaa sisukset niin saa vähän enemmän kuvaa, ainakin siitä onko pelkät kiinnityskohdat lähteneet antautumaan vai kenties koko perä "lauta" missä koko värkki kiinni. Sellaistakin on nähty..

          Ja jos tuota perän vahvistusta olet aikonut tehdä ni suosittelen perän puslien vaihtoa myöskin.
          E46 M3 '01 rata-prokkis
          EX: E36 325i '91
          Kaikkia audista tojotaan
          (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
          + perseestä perämoottoriin

          "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

          Comment

          • Axe27
            BTCF Member
            • Jul 2009
            • 143
            • Fin

            Joo kyllä tuo peräpää olisi tarkoitus käydä ihan kunnolla läpi ja vahvikelaput samalla laittaa ihan vaan mielenrauhan takia.

            Powerflexejäkin taitaa olla keltaista, violettia ja mustaa. Lähinnä kaipaisin jämäkkyyttä enkä kaikkien urien ääniä ohjaamoon, nämä taitaa olla vähän henkilökohtaisia juttuja mikä kellekin on sopiva. Taidan kääntyä oem suuntaan kuiteskin...

            Comment

            • Ruut
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 174
              • Jyväskylä

              Joo kyllä se käyttömukavuus on hyvä pitää mikäli aikoo enemmänkin ajella..

              Mustat itellä, todella kovaa seosta. Käyttötarkotus autolla tietysti vähän eri.

              Kyllä tuntee ja kuulee tien
              E46 M3 '01 rata-prokkis
              EX: E36 325i '91
              Kaikkia audista tojotaan
              (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
              + perseestä perämoottoriin

              "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

              Comment

              • Axe27
                BTCF Member
                • Jul 2009
                • 143
                • Fin

                Juuri tätä tarkoitin kun monet vaan sanoo et powerflexit on oikea valinta, koska niitäkin on useampaa kovuutta. Onko keltainen kuinka lähellä vakiota ?

                Muuten voin vaan sanoa että olisi pitänyt aikaisemmin ostaa tällainen m3 !!

                Comment

                • karikunn
                  Bimmer Rookie
                  • May 2013
                  • 98
                  • Porvoo

                  Omassa ämmässä tuli kilsoja nyt 175 tkm ja vihdoin tehtiin kaksi tärkeätä juttua; kiertokangen laakerit ja perän apurungon kiinnityspisteet.

                  Kiertokangen laakerit olivat aika finaalissa, yksi laakeri oli käytännössä loppuun kulunut ja muutkin aika lähellä. Vaikka ne oli vaihdettua n. 30 tkm kohdalla.

                  Perän kiinnitykset olivat aika pahasti revenneet, vaikka tuo ei mielestäni mitenkään oireillutkaan.

                  Mitä opittiin: Jos ostaisin yli 150 tkm ajettua autoa joihin näitä ei ole tehty, niin sen pitäisi näkyä kyllä hinnassa. Toki käyttö vaikuttaa, mutta kyllä kaikki ämmät kovaa ajoa näkevät.

                  Ja Donille kiitokset avusta!

                  Samalla alusta meni uusiksi; strongflex puslat ja BC Racing BR alusta. Autoa olisi tarkoitus terävöittää vähän trackday henkeen ja jos jaksan niin saatan laittaa showroomin pystyy.
                  Nyt: E46 M3 + E93 335i
                  Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
                  M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

                  Comment

                  • Ruut
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2008
                    • 174
                    • Jyväskylä

                    Joo kylläpä nuo kiertokangen laakerit saa menemään aika nopeaankin jos viisari punarajalla ajoa...

                    Mistäpä hommailit laakerit ? Muistahan vaihtaa öljyt nopiaan laakerin vaihdon jälkeen !
                    E46 M3 '01 rata-prokkis
                    EX: E36 325i '91
                    Kaikkia audista tojotaan
                    (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
                    + perseestä perämoottoriin

                    "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

                    Comment

                    • Erik Bruce
                      Newbiemmer
                      • Mar 2016
                      • 11
                      • Kangasala

                      Viikonloppuna ostin auton ja nyt mietityttää lämpömittarien toiminta. Onko normaalia että tämmöisillä +15c keleillä rauhallisessa maantieajossa jäähdytysveden mittari ei nouse pystysuoraan vaan jää johonkin pystysuoran ja siitä vasemmalle olevan pisteen väliin? Öljynlämmöillä sama juttu.
                      I3 60Ah REX

                      Ex. BMW:t: E21 318i, E30 316i, E32 735i, E34 520i, E39 540ia, E46 316i&M3, E61 525d, F07 535xd GT.

                      Comment

                      • Kaimu
                        BTCF Member
                        • Nov 2011
                        • 464
                        • Turun kupeessa

                        Originally posted by Erik Bruce View Post
                        Viikonloppuna ostin auton ja nyt mietityttää lämpömittarien toiminta. Onko normaalia että tämmöisillä +15c keleillä rauhallisessa maantieajossa jäähdytysveden mittari ei nouse pystysuoraan vaan jää johonkin pystysuoran ja siitä vasemmalle olevan pisteen väliin? Öljynlämmöillä sama juttu.
                        Termari + vesipumppuremppa ei varmaankaan olisi pahitteeksi, kyllähän sen vedenlämpömittarin kuuluisi siihen puolenvälin viivan päälle tulla, öljynlämmöt kuuluisi tulla siihen 80-120 asteen välille, niin kuin useimmissa ämmissä.
                        sigpic

                        E82 n55

                        Comment

                        • Karhu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 474
                          • Kirkkonummi

                          Originally posted by Kaimu View Post
                          Termari + vesipumppuremppa ei varmaankaan olisi pahitteeksi, kyllähän sen vedenlämpömittarin kuuluisi siihen puolenvälin viivan päälle tulla, öljynlämmöt kuuluisi tulla siihen 80-120 asteen välille, niin kuin useimmissa ämmissä.
                          Jaa-a....itse aikanaan ihmettelin samaa ja taitaa olla niin, että ainakin e46 M3 ja e60 M5 tuo ei nouse normaalisti ihan suoraan vaan jää vähän vajaaksi.
                          Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!

                          Comment

                          • Erik Bruce
                            Newbiemmer
                            • Mar 2016
                            • 11
                            • Kangasala

                            Originally posted by Karhu View Post
                            Jaa-a....itse aikanaan ihmettelin samaa ja taitaa olla niin, että ainakin e46 M3 ja e60 M5 tuo ei nouse normaalisti ihan suoraan vaan jää vähän vajaaksi.
                            Ulkomaisilta foorumeilta yritin asiasta lukea ja jotkut tosiaan oli sitä mieltä ettei mittarin tarvisi nousta kevyessä ajossa suoraan. Mitenkähän se nyt on?
                            I3 60Ah REX

                            Ex. BMW:t: E21 318i, E30 316i, E32 735i, E34 520i, E39 540ia, E46 316i&M3, E61 525d, F07 535xd GT.

                            Comment

                            • Ruut
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2008
                              • 174
                              • Jyväskylä

                              Mä oon katellu kanssa samaa että maantiellä nätisti ajaessa viisari jää VÄHÄN alle pystysuoran. Kaupunnilla tai rällätessä se nousee pystysuoraan sitte...

                              Mutta kantsii harkita remppooo jäähtymisen puolelle...

                              Öljylämmöt o satkun molemmin puolin..
                              E46 M3 '01 rata-prokkis
                              EX: E36 325i '91
                              Kaikkia audista tojotaan
                              (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
                              + perseestä perämoottoriin

                              "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

                              Comment

                              • ///Myhä
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2008
                                • 83
                                • Kokkola

                                E46 M3:ssa lämpömittarin keskialue ei ole "vaimennettu" kuten kansanmalleissa. Normiajossa viisari jää hieman alle puoleen väliin. Sama koskee E39 M5.
                                E30 320iS Diamantschwarz
                                K100RS 16v

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎