Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jukka_
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 156
    • finland Keski-suomi

    Tuntuu hieman vetelevän talven jälkeen, rengastus talvella 225/45/17
    kesällä 235/40/18 & 255/35/18 painette 2,8bar per rengas.
    Lähiviikoina nelipyöräsuuntaus tulossa tarkistusmielessä jospa se vetely sillä lähtis.
    Bmw X5 3.0DA 2005

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6935
      • N/A

      Originally posted by Dani View Post
      No sitten ei auta ku ostaa kevyemmät vanteet jos muutama kilo per nurkka tuntuu perstuntumalla :think

      ..tai sitten camberit ja alustan puslat/nivelet kuntoon, ei tuo mitään tähtitieteellistä touhua ole että saadaan orkkisrengastus kulkemaan suoraan urissa
      "muutama kilo" Nuo typ 135 vanteet painaa varmaan 10-11kg /kpl + 255 pyörä siihen. Noi perstuntumalta painaa varmasti 5-7kg / pyörä enempi kun talvirenkaat. Voin vaikka punnita. Suorituskyvyssä ja ajettavuudessa sekä kulutuksessa tuon pyörän painon suoraan huomasi. Kulutus nousi 5 desiä samalla testipätkällä.

      Ps. olipa kiva ajella maalta kotia eukon renulla kun se kulkee niin suoraan täällä urateillä. Ei paljoa tarvi rattia käännellä.
      Tosiaan se että bemarin saa kulkemaan suoraan vaatisi alustaan puslaremppaa vaikkei se muuten puslista oireilekaan millään tavalla+ suuntauksen vimosenpäälle kaikilla Hemin tempuilla.
      Kohta siirryn bemarin myymisen sietämättömään vaikeuteen ja hommaan auton mikä menee suoraan ; )

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        Outoa, itse vaihdoin just 17" 225/40 Hakka4 -> 18" Style 72 225/40 ja 255/35 renkaisiin niin eroa en huomannut missään.

        ..mä en nyt oikein tiedä mistä on kyse, koneen suuresta kulutuksesta, vanteiden painosta, vetelystä vai kaikesta tosta??

        EDIT: osta vaikka painavat 18" vanteet talveksi ja kevyet 18" kesäksi niin eikös tuo ole sitten ihan ok, koska ei kukaan BTCF:stä fysiikan lakeja kumoo vaikka olis mitkä pepsit alla pyörimässä
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • Tuoppo
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 558
          • Joensuu

          Originally posted by Dani View Post
          0,2bar paine vaikuttaa jo paljon, pistä huvikses 3bar nurkkiin niin huomaat että vetely loppuu.
          Täällä kanssa painittu 18" kiekkojen ja urien kanssa. Tänään nostin 2.5 ja 2.7 rengaspaineet -> 2.8 eteen ja 3.0 taakse ja käytännössä 2/3 urissa vetelyistä loppui samoin tein. Samalla palasi pitkälti tuo junaefekti mikä on läsnä vahvasti 16" kiekoilla. En ikänä olisi uskonut miten paljon rengaspaineet voi vaikuttaa tuohon vetelyyn.
          G30 530e xDrive iPerformance -20
          E70 X5 xDrive40d -10

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Antti O View Post
            Siellä on nyt 2.7 edessä ja takana, en ole edes plärännyt manuaalia millaisia paineita tohon suositellaan. Pyöränkulmat on menossa säätöön lähikuukausina kunhan saan vaihdatetuksi alatukivarren puslat. Tuntui vaan niin hyvältä autolta ajella talvipyörillä ja kesäpyörillä taas o piteleminen..
            Kävi jo mielessä että ostan tuohon oz ultraleggerat 225/45/17 pyörillä. Varmasti pelaa ainaskin. Kalliithan ne on, joten sitten on useampi vuosi tolla ajeltava. Onkohan tossa kuvassa 17 vai 18" pyörät? Minulla kun alkaa jo enempi painamaan ajettavuus kun abc:n pihalla rispekti niin menis varmaan se 17"




            Ilmeisesti tollasella 255/35 takarengastuksella on toi niin tarkka pyöränkulmista että jos on millinkin pielessä niin sitten mennään taas laidasta toiseen, 17" tuskin on.
            ps. ja ei se pyöränkulma-asia muuta sitä faktaa että nuo 135 vanteet painaa ihan tajuttomasti. Kohta pitää potkia jalalla vauhtia.
            En ole milloinkaan havainnut vanteen+renkaan painolla olevan vähäisintäkään merkytystä uraherkkyyteen ja kuitenkin voin väittää painineeni näiden asioiden kanssa verrattain paljon?
            Toisaalta, myöskään 18" vannekoko ei vaadi mitenkään tarkkuutta kulmien säädössä yhtään enempää kuin mikään muukaan vannekoko, mutta ERILAISET kulma-asetukset se vaatii kuin 15"-17" vakiokokoiset.
            Suoraanhan e46:sta ei saa kulkemaan millään, mikäli etupäässä alatukivarsien puslat on finaalissa, eikä silloin jos takakelkan ja/tai alatukivarsien etummaiset puslat ovat loppu.
            Eli nämä toki ihan ensimmäiseksi kuntoon, kulmat sen jälkeen 18"-renkaille oikeiksi ja vasta sen jälkeen tehdään johtopäätökset siitä kuika hyvin tai huonosti e46 kulkee suoraan ja muutenkin.

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6935
              • N/A

              Originally posted by Hemi View Post
              En ole milloinkaan havainnut vanteen+renkaan painolla olevan vähäisintäkään merkytystä uraherkkyyteen ja kuitenkin voin väittää painineeni näiden asioiden kanssa verrattain paljon?
              Toisaalta, myöskään 18" vannekoko ei vaadi mitenkään tarkkuutta kulmien säädössä yhtään enempää kuin mikään muukaan vannekoko, mutta ERILAISET kulma-asetukset se vaatii kuin 15"-17" vakiokokoiset.
              Suoraanhan e46:sta ei saa kulkemaan millään, mikäli etupäässä alatukivarsien puslat on finaalissa, eikä silloin jos takakelkan ja/tai alatukivarsien etummaiset puslat ovat loppu.
              Eli nämä toki ihan ensimmäiseksi kuntoon, kulmat sen jälkeen 18"-renkaille oikeiksi ja vasta sen jälkeen tehdään johtopäätökset siitä kuika hyvin tai huonosti e46 kulkee suoraan ja muutenkin.
              No jos nyt ekana kokeilen lemförder/meyle etupuslia ja tarkastan takantakin puslien kuntoa (en tiedä näkeekö purkamatta). Ja sitten vien bemarille karikkoon ja sanon että säätävät 18" vanteelle kulmat kohdalleen?
              Voin sitten kommentoida tota vetelyä. Vanteet ovat silti painavat, ne eivät vetelyyn vaikuta mutta auto tuntuu muuten paljon raskaammalta ajaa vrt. 16" talvipyöriin.

              Comment

              • Bouma
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 3108
                • Tampere

                Ihan pakko kysyä täältä mikä mahtoi tulla sigun autoon kun painoi kytkimen pohjaan niin auto sammui. No lähti komeesti käymään ja liikkeelle ja taas kun joutui pysähtyyn, kytkin pohjaan ja auto sammui. No annoin hetken olla pihassa ja lähdin testaan niin nyt toimii taas eikä sammuile kun lyö kytkimen pohjaan. Pieni täristys kyllä tyhjäkäynnillä ilmaantui ja mutta tuntuisi käyvän kaikilla pytyillä.

                Arvauksia,tietoa?
                MB CLS-12 350CGI AMG

                MYSTINEN.FI

                Comment

                • Dani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 3847
                  • Espoo

                  Originally posted by Tuoppo View Post
                  En ikänä olisi uskonut miten paljon rengaspaineet voi vaikuttaa tuohon vetelyyn.
                  Usko pois vaan, en tiedä muista malleista, mutta E46 on kyllä helvetin ronkeli rengaspaineiden kanssa.
                  Mutta laitas vielä 3bar eteen niin keula rauhottuu entisestään.
                  sigpic
                  Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Bouma View Post
                    Ihan pakko kysyä täältä mikä mahtoi tulla sigun autoon kun painoi kytkimen pohjaan niin auto sammui. No lähti komeesti käymään ja liikkeelle ja taas kun joutui pysähtyyn, kytkin pohjaan ja auto sammui. No annoin hetken olla pihassa ja lähdin testaan niin nyt toimii taas eikä sammuile kun lyö kytkimen pohjaan. Pieni täristys kyllä tyhjäkäynnillä ilmaantui ja mutta tuntuisi käyvän kaikilla pytyillä.

                    Arvauksia,tietoa?
                    Nokka-akselin asentotunnistin tai massiivinen imuvuoto(massamittarin jälkeinen haitariputki halki).

                    Comment

                    • Petteri80
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 578
                      • Joensuu

                      Originally posted by Petteri80 View Post
                      Pitäis vaihtaa tuohon käyttikseen ilmastoinnin hinnan kiristäjä, korjaamon mukaan laakeri menossa.
                      Mutta pystyykö pelkän rullan vaihtamaan, vai onko koko möykky vaihdettava kerralla? Olis muutaman ropon säästäny kun muuten ehjä osa, pelkkä rullan laakeri rallattaa..

                      Tämä osa 2. siis kyseessä: http://www.realoem.com/bmw/showparts...63&hg=11&fg=18
                      Osaisko joku sanoa tähän mitään?

                      Comment

                      • Bouma
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2007
                        • 3108
                        • Tampere

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Nokka-akselin asentotunnistin tai massiivinen imuvuoto(massamittarin jälkeinen haitariputki halki).
                        Imuvuodot korjattu huohottimen vaihdon yhteydessä imusarjan alta 2 viikkoa sitten. Oli muutama imupuolen letku myös halki. Täytyy tarkistaa tuo haitariputki ja eikös tuo nokan asentotunnistin pitäisi näkyä vikakoodina? Kiitos paljon Hemi vastauksista.
                        MB CLS-12 350CGI AMG

                        MYSTINEN.FI

                        Comment

                        • Jolli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 2556
                          • Virolahti

                          Originally posted by Jolli View Post
                          M57 ja käynnistysongelma: Duunin pihasta lähdin, 6km ajoin ja sammutin auton normaalisti, avaimesta kääntämällä. 5min päästä yritin pistää autoa käyntiin niin pyöritti kyllä mutta ei pahemmin lupaillut. Sen huomasin että kun avaimen otti pois, pisti takaisin ja heti alkoi käynnistämään, niin lupaili, jos vähän pidempään odotti avain virtalukossa niin ei lupaillut. Konehuoneen läpinäkyvästä letkusta katsottuna virrat päällä ei näkynyt kuplia liikkuvan polttoaineen seassa. Autolle vittuuntuneena löin ovet lukkoon ja painelin kahville, 10-15min päästä takaisin autolle, ovet auki ja yritin käynnistää - prkl, lähti samantien käyntiin ja hyvin toimi, ei nykimistä tms. Auto käynnistyttyään ei päästänyt savupilveä perästä tms. Missä mahtaa vika olla? Siirtopumppu oireilisi kai siten että kirkkaassa letkussa näkyisi kuplia? Vikakoodeja en ole luetuttanut mutta eiköhän nekin ehdi tässä lähiaikoina, kai tuollainen jonkinlaisen koodin jättää? Muilla ollut samoja ongelmia?
                          Ja vikakoodinhan se oli jättänyt muistiin, kampiakselin asentotunnistin. Näyttäisi olevan 85eur osa alkuperäisenä jorenka pistetään tietenkin sellainen. Osaako kukaan sanoa, onko kuinka hankala vaihtaa? Onko jossakin ohjeita olemassa?
                          Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                          Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                          PM tavoittaa, puhelimella ei.

                          Comment

                          • V-Power
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2006
                            • 1333
                            • Varsinais-Suomi

                            e46 Coupeen tulossa 30/20 jousisetti.Kysymys, voinko laittaa taakse e46 normi iskarit?Kestääkö tuon madalluksen vai tarviiko olla lyhyempi iskarikin?
                            Oliko niin, että takapään jousien ja iskareiden vaihdon jälkeen on aurauskulmat säädettävä uusiksi?
                            E36 95 316i Sedan
                            E39 97 540i Touring
                            E46 99 320Ci Coupe
                            E53 01 X5 4,4 V8
                            E65 05 730d
                            F10 11 523i Sedan
                            F90 08 320i Sedan

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              Originally posted by V-Power View Post
                              e46 Coupeen tulossa 30/20 jousisetti.Kysymys, voinko laittaa taakse e46 normi iskarit?Kestääkö tuon madalluksen vai tarviiko olla lyhyempi iskarikin?
                              Oliko niin, että takapään jousien ja iskareiden vaihdon jälkeen on aurauskulmat säädettävä uusiksi?
                              20mm madaltavat jouset taakse niin orkkisiskarit toimii hyvin.
                              Kannattaa toki aurauskulmat käydä säädättämässä kun auto madaltuu, mutta fiksu jos on niin vaihtaa myös eteen samaan aikaan niin menee säädöt laakista kohilleen
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              • V-Power
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2006
                                • 1333
                                • Varsinais-Suomi

                                Originally posted by Dani View Post
                                20mm madaltavat jouset taakse niin orkkisiskarit toimii hyvin.
                                Kannattaa toki aurauskulmat käydä säädättämässä kun auto madaltuu, mutta fiksu jos on niin vaihtaa myös eteen samaan aikaan niin menee säädöt laakista kohilleen
                                Kiitokset tiedoista Auto ei madallu entisestä, vaan sielä on Coupen M-Sport alusta, eli sen saman -20mm madaltava. Molemmat jouset oli poikki niin tilasin uudet 20 madaltavat jouset ja ajattelin sinne uudet iskarit lyödä myös. Etupään kilkkeiden vaihto saa odottaa kesäkuun lomarahoja. Perse on niin auki, että sieluun tuulee!
                                Last edited by V-Power; 11-04-2010, 18:14.
                                E36 95 316i Sedan
                                E39 97 540i Touring
                                E46 99 320Ci Coupe
                                E53 01 X5 4,4 V8
                                E65 05 730d
                                F10 11 523i Sedan
                                F90 08 320i Sedan

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎