Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 - camber kulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Restive
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 64
    • Kuopio

    E46 - camber kulmat

    Tulipa tuossa männä viikolla käytyä säätämässä kulmat kohdilleen ja tasapainottamassa renkaat, mutta eipä reissu sitten vissiin ihan putkeen mennytkään...

    Eipä nimittäin saaneet säädettyä etupään camber-kulmia kohdalleen. Ja siitäpä sitten seuraa kysymys: onhan ne etupään camberit edes säädettävät? Olin nimittäin itse paikalla seuraamassa kyseistä operaatiota ja ei se kaveri onnistunut niitä kulmia säätämään 0.02 astettakaan (3D-laser). Soittelin tuonne BMW-huoltoon ja annoin puhelin rengasmiehelle ja sieltähän tuli vissiin ohjeita, mutta eipä onnistunut niidenkään mukaan... tiedä sitten missä vika?!?

    Konepellin alta löytyy siis kolme mutteria joilla tolpat kiinnittyy runkoon yläpuolelta ja sittenhän sieltä löytyy vielä jonkinlainen "lukitustappi". Tätä "tappia" kaveri ei saanut säädettyä, joten tolppia ei saanut kiinni kuin yhdessä asennossa.

    Bemu on menossa 28. päivä merkkiliikkeeseen takaiskunvaimentimen suojan vaihtoon, niin pitääpä sitten samalla säädättää vielä sielläkin noi kulmat...
    BMW E46 320d
  • Sami_
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 1
    • Joensuu

    #2
    Kulmien säätö

    Onpas ammattimiehiä rengasliikkeessä..
    Se lukitusnasta täytyy lyödä tampilla pois ja
    sen jälkeen voidaan säätää ovaalireiän verran.
    Ainakin jokaisessa uudemmassa 4-pyöräsuuntauslaitteessa on
    ohjesivu jota käyttämällä asia selviää..

    T. Sami (ex-bemaristi)

    Comment

    • huoppa81
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 638
      • Villähde, Finland

      #3
      Camberia saa hieman säädettyy ku napauttaa tolpan yläpään kiinnitysmuttereiden vieressä olevan tapin pois suoraan alaspäin.
      Garage:

      E21 323i -79
      E21 323i -82
      E30 325i Cabriolet -91
      E30 316i -89
      E39 520i -01
      Kadett C 1,2 -76

      Lynx Rave RE 600 -08

      Comment

      • Restive
        Bimmer Rookie
        • Oct 2003
        • 64
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by huoppa81
        Camberia saa hieman säädettyy ku napauttaa tolpan yläpään kiinnitysmuttereiden vieressä olevan tapin pois suoraan alaspäin.
        Juu, sitä se kaveri koitti työstää, mutta ei tuntunut onnistuvan... mutta eiköhän se tuolla merkkiliikkeessa (toivottavasti) onnistu.

        Miten se muuten käytännössä vaikuttaa, jos camper-kulmat ovat hieman vinossa? Ilmeisesti auto vetää kallistuksen puolelle ja tietenkin renkaiden kulumiseen on vaikutuksia.
        BMW E46 320d

        Comment

        • sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2195
          • kaustinen

          #5
          Sehän riippuu paljonko ne on pielessä Yleensä ku autoa madalletaan tulee negatiivistä camberia sen verta et säädöt ei riitä vaikka sellaset oiski siis saamaan camberia alkuperäseen arvoon mut jos molemmat puolet on samassa tai ojan puolella pikkasen enemmän negatiivistä niin ajettavuus on ihan hyvä renkaat voi kulua hieman tavallista nopeemmin sisäreunalta varsinkin leveämmät kumit jotka on herkkiä muutenkin, tärkeintä kuitenkin on et auraus on kohdillaan.
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

          Kawasaki zzr1100 fighter


          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

          Comment

          • henri
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 5752
            • Kiuruvesi/Iisalmi

            #6
            eikös näissä uudemmissa bemareissa, pitäs olla monipuolisemmat säädöt noitten kulmien säätöön alkaen e46sesta


            ainakin takana pitäs olla enemmän säätöjä kuin vanhemmissa malleissa tai ainakin tälläsen käsityksen olen saanut
            Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
            Ex. E30 320i 2d GTS -88


            E46 330Cd (projekti V.2)


            ----------------------------

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Päinvastoin. Eli tuo e46 on jo melkoisen kinkkinen säädettävä ilman yläpään säätöosia. Siinä kun ei ole mahdollisuutta "vinguttaa" ja/tai prikoittaa navan ja perssonin välisestä kiinnityksestä kuten on laita e36:ssa. Eli ainoaksi vaihtoehdoksi perssonin yläpään säätö ja alatukivarren epäkeskopusla, mutta tällä jälkimmäisellä säätyy käytännössä vain casterkulmat. Radikaalimpi keino on hoonata napaan iskarin kiinnityslenkki eri kulmaan. Tällöin saadaan camberit kohdalleen vaikka 80mm:n pudotuksella.

              Comment

              • Balle
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3413
                • UKI, Suomen New York

                #8
                Originally posted by Hemi
                Päinvastoin. Eli tuo e46 on jo melkoisen kinkkinen säädettävä ilman yläpään säätöosia. Siinä kun ei ole mahdollisuutta "vinguttaa" ja/tai prikoittaa navan ja perssonin välisestä kiinnityksestä kuten on laita e36:ssa. Eli ainoaksi vaihtoehdoksi perssonin yläpään säätö ja alatukivarren epäkeskopusla, mutta tällä jälkimmäisellä säätyy käytännössä vain casterkulmat. Radikaalimpi keino on hoonata napaan iskarin kiinnityslenkki eri kulmaan. Tällöin saadaan camberit kohdalleen vaikka 80mm:n pudotuksella.
                Hemi puhuu asiaa...
                Käytännössä ainoa järkevä ratkaisu saada castet kulmat oikein E46:ssa (edessä ja takana) on laittaa säädettävät yläpäät eteen ja taakse ns. camber correction arms.
                Mulla on aina nakit syötynä kaljuiksi sisäpuolelta ennenkuin muu pinta kuluu edes 4 mm...
                Pidemmän päälle tulee halvemmaks laittaa ne säätöpalat vaan sinne. (jos siis auton lyö kenttään)
                Possuja ja Bemareita

                Comment

                • mikko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1757
                  • kotona

                  #9
                  etupään kokoisin E46 M3 osilla tai camber/caster palikalla

                  ja takapään



                  hoitaisin tuollaisella tangolla, ei nyt ehkä unipallolla. mutta säädettävällä kuitenki
                  Last edited by mikko; 24-01-2005, 09:20.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Toki noinkin, mutta takapään säätö ei ole mikään ongelma radiikaaleissakaan pudotuksissa, jos värkit muuten on ehjät. Eli siellä pystytään kaikki kulmat kohdalleen vinguttamalla kiinnitykset säädettäviksi.

                    Comment

                    • Balle
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3413
                      • UKI, Suomen New York

                      #11
                      Originally posted by Hemi
                      Toki noinkin, mutta takapään säätö ei ole mikään ongelma radiikaaleissakaan pudotuksissa, jos värkit muuten on ehjät. Eli siellä pystytään kaikki kulmat kohdalleen vinguttamalla kiinnitykset säädettäviksi.
                      No coupeista ja sedaneista mulla ei oo kokemusta (kun vanhassa coupessakin oli suht hillitty alusta), mutta cabriossa ei kyllä säädöt piisaa, ainakaan noilla jousilla kun mulla on...
                      Possuja ja Bemareita

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Pitää paikkansa ja ei pidä paikkaansa. Eli eihän ne takapään säädöt radikaaleissa pudotuksissa toki riitäkkään, vaan kiinnityksiin säätöä pitää "vinguttaa"/viilata hieman lisää.

                        Comment

                        • Balle
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3413
                          • UKI, Suomen New York

                          #13
                          Originally posted by Hemi
                          Pitää paikkansa ja ei pidä paikkaansa. Eli eihän ne takapään säädöt radikaaleissa pudotuksissa toki riitäkkään, vaan kiinnityksiin säätöä pitää "vinguttaa"/viilata hieman lisää.
                          Pitää varmasti paikkansa.
                          Täytyy tässä mun auton tapauksessa pitääkin ottaa kulttuuriero huomioon!
                          Ammattitaidottamat asentajat -> satsataan ns. erillisten säätöjä helpottavien palikoiden kehitykseen -> massi puhuu, säätöpalikat alle ja homma skulaa...
                          Possuja ja Bemareita

                          Comment

                          • Ceeray
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1399
                            • Kuopio

                            #14
                            Dodiin , lisäänpä wanhaan threadiin koska en jaksa tehdä uutta...

                            Asennettu Eibach Pro-kit kolmisen viikkoa sitten, nyt käytin säädättämässä kuntoon. Takapää meni vidduilematta, mutta asentaja sanoi että etupään Camberia ei saa säädettyä millään.... Oisinpa lukenut tämän threadin ennen sitä käyntiä!

                            Arvot jäi vihreälle mutta aika lailla sivuille, ja väärälle puolelle vielä, koska oisin halunnu pikkasen pystympään nuo... Miten paljon tuota pystyy tolla edellämainituilla tavoilla säätämään? Eli kannattaako kiikuttaa auto takas Linnanmaan autohuoltoon oulussa ja sanoa että laittakaas pikkusen säätöä tohonki...

                            Ja sit noi Caster kulmat. Ne oli molemmat pielessä , mutta ei kuulemma pystyny niillekään tekemään mitään. Vajaan asteen ovat pielessä molemmat. Eli viitearvo -6 astetta niin oli 5astetta ja 14-20' . Eli 2/3 astetta pielessä. Onko vaikutusta? Ihmetyttää moinen muutos koska jouset madalsi vain 25mm edestä ja 10mm takaa...


                            Kirjottakaas tähän ohje tohon camberin säätöön tuosta yläpäästä niin tutkin asiaa!
                            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                            Comment

                            • Wäinö
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 142
                              • Kirkkonummi

                              #15
                              Originally posted by Ceeray View Post
                              Ja sit noi Caster kulmat. Ne oli molemmat pielessä , mutta ei kuulemma pystyny niillekään tekemään mitään. Vajaan asteen ovat pielessä molemmat. Eli viitearvo -6 astetta niin oli 5astetta ja 14-20' . Eli 2/3 astetta pielessä. Onko vaikutusta? Ihmetyttää moinen muutos koska jouset madalsi vain 25mm edestä ja 10mm takaa...
                              Saitko tähän jonkinlaista ratkaisua ? Itsellänikin on vakio m-sport alustassa casterit alle minimien, eikä niitä saatu viimeksi säädettyä riittävän suuriksi ... Vielä kun camberissakin on oikean ja vasemman puolen välillä '20 eroa, tulee mieleen pitäisikö vilkaista noita alustan puslien etc. kuntoa hieman tarkemminkin ...
                              F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎