E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ErkkiE
    replied
    RealOEM:ssä voi olla eri numerot vaikka sedanille ja farmarille, jos/kun niissä alkuperäisissä on pieniä eroja sisäisesti. Tarvikevalmistajilla ei välttämättä näitä kaikkia variaatioita ole, vaan sama (yleis-)osa menee molempiin. Näin esimerkiksi E90/E91 takaiskareissa, jos vaikka Sachsin listaa katsoo. Eli osalla voi olla korvaavuus vaikka pariinkymmeneen alkuperäisnumeroon.

    E

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by jaki View Post
    Tämäkin varmaan sata kertaa täällä jo vastattu ei heti osunut silmään:
    Onko E91 ja E90 samat takaiskarit? Nyt puhutaan vakio xdrivestä
    nettikaupat tarjoaa samaa molempiin, autodoc oli yllättäen eri mieltä, en ymmärrä.

    EDIT: tutkin itse Sachsn sivuilta. Ja sen perusteella tilasin ebaystä...toivottavasti oikeat.
    Todennäköisesti ei ole. Se oikea varaosanumero on helpoin varmistaa realOEM:stä. Tarvitset auton vinistä 7 vikaa merkkiä ja sen jälkeen välitse taka-akselin ja sieltä sivun loppupuolelta löytyy jousella ja vaimentimelle oma sivu.
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/select

    Nopeasti hain esimerkkinä E90 318i:n ja E91 325i:n tiedot samalta valmistusajalta ja eri varaosanumero jo niissäkin oli. En tiedä kumpi vaikuttaa enemmän korimalli vai moottori, mutta tuolla linkillä voi asiaa tutkia enemmän jos kiinnostusta riittää.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Tämäkin varmaan sata kertaa täällä jo vastattu ei heti osunut silmään:
    Onko E91 ja E90 samat takaiskarit? Nyt puhutaan vakio xdrivestä
    nettikaupat tarjoaa samaa molempiin, autodoc oli yllättäen eri mieltä, en ymmärrä.

    EDIT: tutkin itse Sachsn sivuilta. Ja sen perusteella tilasin ebaystä...toivottavasti oikeat.
    Last edited by jaki; 02-11-2022, 18:31.

    Leave a comment:


  • hasba
    replied
    Originally posted by Elätti View Post
    Jos sopii sun filosofiaan niin hätäratkaisuna vois kokeilla Liqui Molyn Power steering oil leak stop. Itellä pikkasen tippasi toinen pää hammastangosta mutta tuon aineen laiton jälkeen on toistaiseksi pysyny kuivana. Toivottavasti tuo antas lisäaikaa hammastangon etsintään.
    Tosiaan unohtui mainita että kokeilin jo Forten leak stoppia. Edelleen tuntuu hävittävän nestettä :(

    Leave a comment:


  • Elätti
    replied
    Originally posted by hasba View Post
    Eli ongelma on kun kesällä vaihdatin raidetangot ja nyt syksyllä on jonkin aikaa vuotanut jo aika reilusti apukuskin puolelta raidetangon luota ohjaustehostimen nestettä. Epäilen että tiiviste saanut osumaa vaihdossa ja nyt vuotaa. Mitähän tässä voi tehdä kun korjattuja raidetankoja ei meinaa saada mistään? Vaihtoehtona olisi tottakai ostaa toinen käytetty osa tilalle mutta niiden kestosta ei ole mitään takuita. Korjaussarjoja myydään jonkin verran mutta taitaa olla aika hankalia vaihtaa niitä tiivisteitä?

    Ongelma on siinä että autossa on aktiiviohjaus (osa 32106777469) joten osia ei tunnu olevan missään saatavilla.
    Jos sopii sun filosofiaan niin hätäratkaisuna vois kokeilla Liqui Molyn Power steering oil leak stop. Itellä pikkasen tippasi toinen pää hammastangosta mutta tuon aineen laiton jälkeen on toistaiseksi pysyny kuivana. Toivottavasti tuo antas lisäaikaa hammastangon etsintään.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Tämmöinen https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=49446375 löytyi, mutta väärä tämä on, käy ilmeisesti vasta 9/2007 jälkeisiin jos on https://www.fcpeuro.com/products/bmw...784553#fitment uskominen.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 02-11-2022, 06:38.

    Leave a comment:


  • hasba
    replied
    Ohjausvaihde (hammastanko) vuotaa

    Eli ongelma on kun kesällä vaihdatin raidetangot ja nyt syksyllä on jonkin aikaa vuotanut jo aika reilusti apukuskin puolelta raidetangon luota ohjaustehostimen nestettä. Epäilen että tiiviste saanut osumaa vaihdossa ja nyt vuotaa. Mitähän tässä voi tehdä kun korjattuja raidetankoja ei meinaa saada mistään? Vaihtoehtona olisi tottakai ostaa toinen käytetty osa tilalle mutta niiden kestosta ei ole mitään takuita. Korjaussarjoja myydään jonkin verran mutta taitaa olla aika hankalia vaihtaa niitä tiivisteitä?

    Ongelma on siinä että autossa on aktiiviohjaus (osa 32106777469) joten osia ei tunnu olevan missään saatavilla.

    Leave a comment:


  • Kusilaitu
    replied
    Miten päin kuskin jalkotilan valokuituliittimen punainen valo kuuluu vilkkua?

    Itsellä vilkuttaa hyvin himmeästi sillä puolella, missä nuoli osoittaa pois päin liittimestä (merkitty liitteen kuvaan punaisella).
    Epäilen että mulla on joko valokuidut väärinpäin liittimessä tai toinen on viallinen. Kokeilin jo toisella samanlaisella Comboxillakin tuloksetta.

    Auto on E91 loppuvuoden 2010 malli.
    Varusteluettelo: https://www.mdecoder.com/decode/wbauy11000a876198
    Autossa on siis alkuperäinen combox telematic ja bluetooth-asetukset näkyvät harmaana/eivät toimi. ISTA herjaa satunnaisesti MOST ring break.
    Comboxin päässä valokuitu vilkuttaa kirkkaasti punaista valoa ja valo kulkee Comboxilta kuskin jalkotilan valokuituun.
    Last edited by Kusilaitu; 30-05-2023, 07:30.

    Leave a comment:


  • Elätti
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Jos akku ei ollu täynnä, niin vähän matalalta kuulostaa tuo latausjännite. Itse seurailisin kyllä sitä, että lataako se kunnolla vai ei. Riippuen nyt miten täynnä se akku on, niin pitäisi sen latausjännitteen nousta yli 14v.
    Tais tyhjäkäynnillä olla se vähä alle 14 ja kierroksilla nous jonnekin 14.3. Epäilynä on että tuossa on joku virtasyöppö, ja luulen että se on jompi kumpi peili mikä kiskoo virtaa. Pitää mittailla tuo lepovirta kans että meneehän auto unille kunnolla. Ainakin vaihdekepin valo sammuu noin vartin päästä. Sen verran katoin, että akun poteron pohjalla ei oo vettä eikä ainakaa sisäpuolella liitin oo mitenkää hapettunu. Voihan se olla että siel ulkopuolen liittimessä on hapettumaa mikä ei tuuppaa kunnolla virtaa akkuun, vaikka jännite nousisi.



    Kaapissa odottaa kunnostettu laturi, niin pitää se survoa paikalleen kunhan ehtii.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Elätti View Post
    Vika on toivottavasti selätetty, mutta vastaavan kamppaileville tässä vihiä.



    Eilen alkoi siis peräkärryä vetäessä palamaan taulussa rengaspainevalvonnan ja luistoneston vikavalot. Idrive herjasi rengaspaineista system error, joten sitä ei voinut kuitata. Vähän tämän jälkeen alkoi kuulumaan erikoista kopinaa etuvasemmalta. Ääni muuttui mitä enemmän rattia käänsi ja kopina voimistui ja tiheni.



    No, ajelin kotiin ja eiku mönkimään auton alle. Loogisesti kuvittelin että abs-anturi olisi sökönä, mutta kappas livedatassa kaikki pyörät pyöri samaan tahtiin ja ei niistä jäänyt mitään vikakoodejakaan. Ainoa vikakoodi oli siis tähän saakka steering angleen liittyvä, 005E40. Koodit siis katsottu inpalla ja Istalla. Jostain syystä steering angle offset oli jotain 9,xx ja sallitut on +-5.



    Istalla tein sitten kalibroinnin tuolle ohjauskulma-anturille ja nyt on arvo nollan lähellä. Huomasin että akun jännite oli kauhistuttavasti jotain 12 alla, niin auto yöksi laturiin ja tänään koeajolle. Viat pysyi nyt poissa ja kaikki pelasi kuten kuuluukin.



    En tiedä oliko syynä peräkärryn sähköt, huonossa kunnossa oleva akku (ostettu alle vuosi sitten) vai mikä. Auto kuitenkin lataa sellasta 13,8 joten laturi ainakin pelaa. Olen pistäny merkille että muutaman päivän seisottuaan startti pyörii vähän heikommin, niin joku tuossa autossa purkaa akkua.



    Summa summarum: Jos tämmösiä valoja tulee, niin kannattaa katsoa inpalla/istalla steering angle offset ensi alkuun. Ja laittaa akku laturiin .


    Edit: Kopina ilmeisesti tuli abs-pumpusta, kun se yritti hillitä auton menoa mutta ei oikein tiennyt mitä tehdä. Autossa tukivarret ja kaikki muutkin on kunnossa eikä konehuoneessa mitään irtainta pyöri.
    Jos akku ei ollu täynnä, niin vähän matalalta kuulostaa tuo latausjännite. Itse seurailisin kyllä sitä, että lataako se kunnolla vai ei. Riippuen nyt miten täynnä se akku on, niin pitäisi sen latausjännitteen nousta yli 14v.

    Leave a comment:


  • Elätti
    replied
    TPMS, DSC ja steering angle viat

    Vika on toivottavasti selätetty, mutta vastaavan kamppaileville tässä vihiä.



    Eilen alkoi siis peräkärryä vetäessä palamaan taulussa rengaspainevalvonnan ja luistoneston vikavalot. Idrive herjasi rengaspaineista system error, joten sitä ei voinut kuitata. Vähän tämän jälkeen alkoi kuulumaan erikoista kopinaa etuvasemmalta. Ääni muuttui mitä enemmän rattia käänsi ja kopina voimistui ja tiheni.



    No, ajelin kotiin ja eiku mönkimään auton alle. Loogisesti kuvittelin että abs-anturi olisi sökönä, mutta kappas livedatassa kaikki pyörät pyöri samaan tahtiin ja ei niistä jäänyt mitään vikakoodejakaan. Ainoa vikakoodi oli siis tähän saakka steering angleen liittyvä, 005E40. Koodit siis katsottu inpalla ja Istalla. Jostain syystä steering angle offset oli jotain 9,xx ja sallitut on +-5.



    Istalla tein sitten kalibroinnin tuolle ohjauskulma-anturille ja nyt on arvo nollan lähellä. Huomasin että akun jännite oli kauhistuttavasti jotain 12 alla, niin auto yöksi laturiin ja tänään koeajolle. Viat pysyi nyt poissa ja kaikki pelasi kuten kuuluukin.



    En tiedä oliko syynä peräkärryn sähköt, huonossa kunnossa oleva akku (ostettu alle vuosi sitten) vai mikä. Auto kuitenkin lataa sellasta 13,8 joten laturi ainakin pelaa. Olen pistäny merkille että muutaman päivän seisottuaan startti pyörii vähän heikommin, niin joku tuossa autossa purkaa akkua.



    Summa summarum: Jos tämmösiä valoja tulee, niin kannattaa katsoa inpalla/istalla steering angle offset ensi alkuun. Ja laittaa akku laturiin .


    Edit: Kopina ilmeisesti tuli abs-pumpusta, kun se yritti hillitä auton menoa mutta ei oikein tiennyt mitä tehdä. Autossa tukivarret ja kaikki muutkin on kunnossa eikä konehuoneessa mitään irtainta pyöri.

    Leave a comment:


  • ErkkiE
    replied
    Noniin, nyt on uudet jouset (330xd:ssä). Osat löytyi Kaarinasta hyllystä ja tulivat päivässä. Näemmä Sachsilta löytyy tarvikejousista useita variaatioita vastaten Bemarin omaa jousitaulukkoa. Ainakin tuossa täsmäsi kaikki jousen pituutta, paksuutta, kierteen määrää ja muuta myöten ja auton korkeus ei käytännössä muuttunut mihinkään ja samoin (tietysti) tuntuu ihan samalta kuin (ehjillä) alkuperäisillä. Tämä auto siis vakiojousilla, mutta hiukan jämäkämmillä iskareilla (Bilstein/Koni).

    Ainakin Bilstein B6 kanssa oli se tilanne, että tukivarsia ei tarvinnut edes vääntää, vaan varovasti laski tunkilla, kunnes mahtui pois. Vetarikaan ei pahaan kulmaan näytä menevän tuossa. Toki pitää olla huolellinen, ettei napa käänny ulospäin pullauttamaan vetarin sisäpäätä. Eli siis ei tarvitse irrottaa vetaria tai muutakaan, mutta toki vetarin kanssa hyvä olla varovainen. Viitosessa (E6x) on selvästi tiukempaa ja siinä auttaa, jos ottaa hiukan irti tukivarsia ja/tai vetaria, kun muuten joutuu aika kovaa vääntämään iskarin ulossaamiseksi.

    Kokonaisuudessaan varsin suoraviivainen homma, mitä nyt erään merkkiliikkeen jäljiltä kaikki tolkuttomissa kireyksissä ja joko heidän tai erään merkkiin erikoistuneen pajan jäljiltä myös tukitangot sekoitettuna vasen ja oikea ja väkisin ruuveilla saatu vääntymään siten, että niitä sai takoa takaisin muotoonsa...

    E
    Last edited by ErkkiE; 21-10-2022, 07:44.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Tukivarret antaa todella paljon myöden vääntäessä alaspäin, riittää iskarin alapään irroittamiseen olka-akselista. Jos on xenonit muista irroittaa korkeus-anturi alatukivarresta vasemmalta edestä !

    Tähän hätään ei muista, pitikö vetaria irroitella navasta vai jaksaako vääntyä mukana :think H&R jousisatsi tuli laitettua aiempaan xdriveen...

    Leave a comment:


  • ErkkiE
    replied
    Kiitoksia. Siltä se silmämääräisesti näytti, että voisi tulla ilman mitään taikoja, kun tolppa ei mene yhtään läpi siitä navasta. E60:ssä menee noin sentin ja senkin juuri ja juuri saa irti sieltä. Sinänsä noissa keula melko samanlainen mitä nyt E60:ssä hienommista materiaaleista tukivarret.

    Huomenna kokeilemaan. Onneksi nuo olleet auki muutama vuosi sitten, niin ei ole 15 vuoden jumia. Toki nyt sitten katkesikin (alkuperäinen) etujousi huolella. Onneksi teki kotipihassa, niin kymmenen metrin siirto talliin. Eipä sitä ajamalla olisi kaukaa tuotukaan, kun hankasi kierre renkaaseen.

    E

    Leave a comment:


  • J-ii
    replied
    Originally posted by ErkkiE View Post
    Mites E90 nelivedon etutolpat lähtee helpoiten irti? Pitääkö/kannattaako ottaa irti tukivarsia navasta/apurungosta, pitääkö raidetangon päät irrotella, pitääkö vetaria ottaa navasta irti, jarrulevyä pois tieltä, puristaa jousta paikallaan?

    E60:ssä parikin tekniikkaa kokeiltu onnistuneesti, mutta ei ole just E90:n etupäätä tarvinnut purkaa.

    E
    Itse ainakin onnistunut pari kertaa vaihtamaan puristelematta ja purkamatta mitään ylimääräistä. Yläpäätä ei kannata irrottaa kokonaan ennen kuin iskari on irti olkavarresta/navasta.

    Leave a comment:

Working...
X