E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jootuo
    replied
    Raidetanko

    Mikä mahtaa olla vikana kun kääntäessä ohjaus nappaa hetkeksi kiinni jonka jälkeen liike jatkuu kuin ei olisi mitään vikaa. Vuosi sitten vaihdettiin oikean puolen raidetanko kun teki vastaavaa vikaa mutta ei ollut noin paha. Onko nyt kuskin puolen raidetangon sisäpää valmis? Toinen kysymys jos se on se raidetanko taas niin mistä tietää että mikä on oikea (tietysti voi ottaa vanhan osan mukaan kauppaan). Motonetista kun katsoo niin niissä lukee että "ohjausvalmisteelle ZF tai trw. Onko automaatissa ja manuaalissa eri raidetanko ja sen takia nuo vai mikä on se ero. Auto 320d n47.

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Perjantaina ostin Osramin xenonpolttimot ja nopeesti katsoin, silloin miten noi sais vaihdettua. homma on periaatteessa helppo. Ei muuta kuin yläkautta yksi suojakansi auki ja pyöräkotelon kautta peitelevy pois ja vaihto sieltä. Ongelma on siitä että yläkautta suojakannen lukitusklipseistä on vain toinen näkyvissä ja sen saa helposti auki. Mutta se toinen on täysin piilossa ja joutuu sokkona sitä yrittämään ahtaasta paikasta, johon mun nakkisormilla vain yksi sormi yltää. Ja pyöräkotelon luukusta ei oikeastaan sen kummemmin pääse siihen käsiksi. Siinä sateessa ja kylmässä ei homma oikein luistanut, joten pitää joku kerta uudestaan yrittää vähän mukavammissa olosuhteissa.

    Näitä erilaisia lukitusklipsejä on aikojen saatossa muutama rikottu ja en oikein haluaisi sitä taas tehdä.
    Kyllä, juurikin näin. Omastanikin rikoin yhden klipsin, jonka seurauksen myöhemmin ostin 100€ ohjausboksin.

    Helpompi kun irrotat sen muovisen sisälokasuojan, muutamalla ruuvilla kiinni.
    Unohda se pieni luukku, tosi paljon paremmin näkee mitä tekee.

    Apua voi olla myös siitä, jos netistä etsit varaosanumeron perusteella kuvan siitä suojakannesta, eli siis tiedät minkälainen klipsi missä kohdassa jota ronkkia ruuvimeisselillä.
    Last edited by jluoma; 26-03-2023, 13:43.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Perjantaina ostin Osramin xenonpolttimot ja nopeesti katsoin, silloin miten noi sais vaihdettua. homma on periaatteessa helppo. Ei muuta kuin yläkautta yksi suojakansi auki ja pyöräkotelon kautta peitelevy pois ja vaihto sieltä. Ongelma on siitä että yläkautta suojakannen lukitusklipseistä on vain toinen näkyvissä ja sen saa helposti auki. Mutta se toinen on täysin piilossa ja joutuu sokkona sitä yrittämään ahtaasta paikasta, johon mun nakkisormilla vain yksi sormi yltää. Ja pyöräkotelon luukusta ei oikeastaan sen kummemmin pääse siihen käsiksi. Siinä sateessa ja kylmässä ei homma oikein luistanut, joten pitää joku kerta uudestaan yrittää vähän mukavammissa olosuhteissa.

    Näitä erilaisia lukitusklipsejä on aikojen saatossa muutama rikottu ja en oikein haluaisi sitä taas tehdä.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Juu, ei tarkoitus ole kiinankuraa ostaa. Näin vanhemmalla iällä kun se pimeänäkö on huonompi kuin junnuna. Ja jo katsoin just tuota Motonetin valikoimaa. Mutta marmorilta en useilla satasilla niitä polttimoita osta.

    Hubauerilta taisin myös löytää om-osina molemmat lamput ~250eur. Sen vois vähän hampaita kiristellen kärsiä.

    Molemmathan lamput tossa on kait paras vaihtaa kun kilometrejä autolla on jo yli 300t. Ja se toinenkin vilkahtelee, kuten edellä mainitsin.
    Itse en kyllä näe järkeä OE hintoja maksaa xenon polttimoista. Philips/Osram polttimot sinne ja valoteho tulee nousemaan huomattavasti nykyisistä vanhoista, koska xenonit hiipuvat käytössä. Molemmat kannattaa vaihtaa samalla.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Kun kyseessä on käyttöauto, jolla ajetaan muutenkin kuin aurinkoisena sunnuntaina, niin katsoisin kunnon xenon polttimot. Se on liikenteessä ihan turvallisuus kysymys, että valoilla näkee kunnolla kun puhutaan käyttöautosta. Jossain harrastepelissä, jolla ajetaan vaan sunnuntai ajelut päiväsaikaan ei valoilla ole samanlaista vaikutusta turvallisuuteen. Motonetistä saa aitoa philips xenonia 75€/kpl (D1S), joten kustannus suhteessa autoilun kuluihin on erittäin pieni. Varsinkin kun huomioi sen, että esim. Philips sanoo kunnon xenonin kestävän 3 000 käyttötuntia.
    Juu, ei tarkoitus ole kiinankuraa ostaa. Näin vanhemmalla iällä kun se pimeänäkö on huonompi kuin junnuna. Ja jo katsoin just tuota Motonetin valikoimaa. Mutta marmorilta en useilla satasilla niitä polttimoita osta.

    Hubauerilta taisin myös löytää om-osina molemmat lamput ~250eur. Sen vois vähän hampaita kiristellen kärsiä.

    Molemmathan lamput tossa on kait paras vaihtaa kun kilometrejä autolla on jo yli 300t. Ja se toinenkin vilkahtelee, kuten edellä mainitsin.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Ok, arvelinkin että väri voi liittyä just siihen vanhenemiseen. Kun on kyse käyttöautosta, niin pitää katsoa jotain edullista vaihtoehtoa xenononeille. Voihan ne olla vaikka alkuperäiset.
    Kun kyseessä on käyttöauto, jolla ajetaan muutenkin kuin aurinkoisena sunnuntaina, niin katsoisin kunnon xenon polttimot. Se on liikenteessä ihan turvallisuus kysymys, että valoilla näkee kunnolla kun puhutaan käyttöautosta. Jossain harrastepelissä, jolla ajetaan vaan sunnuntai ajelut päiväsaikaan ei valoilla ole samanlaista vaikutusta turvallisuuteen. Motonetistä saa aitoa philips xenonia 75€/kpl (D1S), joten kustannus suhteessa autoilun kuluihin on erittäin pieni. Varsinkin kun huomioi sen, että esim. Philips sanoo kunnon xenonin kestävän 3 000 käyttötuntia.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Xenoneissa väri muuttuu kun polttimo on ehtoo puolella. Eiköhän siellä oli bi-xenonit. Bi-xenonit on niissä ulommissa (lähi & kaukovalo samassa), sisemmissä voi sitten olla väläytystä varten halogeenit.
    Ok, arvelinkin että väri voi liittyä just siihen vanhenemiseen. Kun on kyse käyttöautosta, niin pitää katsoa jotain edullista vaihtoehtoa xenononeille. Voihan ne olla vaikka alkuperäiset.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Tänään huomasin, että E90 318i 2008:n toinen valo jäi käynnistyksen jälkeen vilkkumaan aika pitkäksi aikaa. Välillä meni hetkeksi pimeäksi. uudelleenkäynnistyksen jälkeen tuntui palavan koko ajan, mutta huomasin, että lampun väri oli muuttunut punertavaksi. Jo pitkään nuo valot ovat käynnistyksen ja sammutuksen jälkeen hetken vilkkuneet (muutaman sekunnin), mutta nyt käytös oli hiukan erilaista.

    Jos ei aikaisempi omistaja ole tuonne erikoisempaa vaihtanut, niin tuossa pitäisi olla xenonit.

    Osaakos joku sanoa sen miksi tuo polttimon värisävy on muuttunut selkesti punaisemmaksi?

    Vaihtaa nuo nyt varmaan pitää, mutta näin pimeellä ja sateella en halua mennä vielä niitä polttimoita pihalle tutkimaan.

    EDIT: Nyt on siis kyse lähivaloista (ulommat valot). Onkos ne nyt xenonit ja pitkät on halogenit? Vai toisinpäin?
    Xenoneissa väri muuttuu kun polttimo on ehtoo puolella. Eiköhän siellä oli bi-xenonit. Bi-xenonit on niissä ulommissa (lähi & kaukovalo samassa), sisemmissä voi sitten olla väläytystä varten halogeenit.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Tänään huomasin, että E90 318i 2008:n toinen valo jäi käynnistyksen jälkeen vilkkumaan aika pitkäksi aikaa. Välillä meni hetkeksi pimeäksi. uudelleenkäynnistyksen jälkeen tuntui palavan koko ajan, mutta huomasin, että lampun väri oli muuttunut punertavaksi. Jo pitkään nuo valot ovat käynnistyksen ja sammutuksen jälkeen hetken vilkkuneet (muutaman sekunnin), mutta nyt käytös oli hiukan erilaista.

    Jos ei aikaisempi omistaja ole tuonne erikoisempaa vaihtanut, niin tuossa pitäisi olla xenonit.

    Osaakos joku sanoa sen miksi tuo polttimon värisävy on muuttunut selkesti punaisemmaksi?

    Vaihtaa nuo nyt varmaan pitää, mutta näin pimeellä ja sateella en halua mennä vielä niitä polttimoita pihalle tutkimaan.

    EDIT: Nyt on siis kyse lähivaloista (ulommat valot). Onkos ne nyt xenonit ja pitkät on halogenit? Vai toisinpäin?
    Last edited by Silmaauki; 22-03-2023, 21:55.

    Leave a comment:


  • juovi
    replied
    Code:
    Jos umpiossa on vettä, se valuu aina ballastiin ja ohjausboksiin => kaput
    Jep, tuossa omassa e92:ssa oli umpioiden takaluukku jäänyt raolleen, vettä sisään ja ballasti kärähti. Ebaysta tilasin toisiks halvimman tilalle.
    Laitoin nyt alkuun ballastin tilaukseen ja jos ei tällä oikene, niin vaihdetaan ohjausboksi seuraavaksi. Polttimo oli ehjä.

    Leave a comment:


  • Georgios Terziakis
    replied
    Jep, tuossa omassa e92:ssa oli umpioiden takaluukku jäänyt raolleen, vettä sisään ja ballasti kärähti. Ebaysta tilasin toisiks halvimman tilalle.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Jos umpiossa on vettä, se valuu aina ballastiin ja ohjausboksiin => kaput

    Leave a comment:


  • juovi
    replied
    Quote:
    Originally Posted by juovi
    E92 potilaana ja oikea umpio oli saanut kosteutta ja sen seurauksena lyhyet ja pitkät ei toimi oikeanpuoleisessa umpiossa. Vikakoodeja oli tallentunut muistiin ja mittarissa myös cc-id 295. Vikakoodit oli 009CBE,009CBD 00932C ja 00930B. Istalla luettu. Onkohan näille muita sulakkeita esim. FRM:ssä? (52,53,59 tarkastettu)


    Pitää varmaan ottaa toisesta umpiosta ballasti ja pottimo ja tämän jälkeen tarvittaessa testata toisen umpion toimivuutta oikealla puolella. Kaarrevalojen ohjainlaitetta ei varmaan voi siirtää toiselle puolelle testiin ilman asianmukaista koodausta?


    Vikakoodien selityksetkin ois ihan kivat. Jos on Istalla luettu.
    Kaivoin nää selitykset nyt netistä tähän alle, kun tuli koodit poistettua.. Sen verran sain tutkittua, että vettä siellä umpiossa oli vieläkin (purkasin umpion irti ja irroitin ballastin ja sen ohjainlaitteen) Jos joku on paininut umpioiden kosteus ongelman kanssa, niin otetaan vinkit vastaan..


    009CBE =>FRM: Communication with step motor controller on the right disrupted
    009CBD=> FRM: Communication with step motor controller on the left disrupted
    00932C=> FRM: ALC system faulty
    00930B=>FRM: Dipped beam, right, faulty

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by juovi View Post
    E92 potilaana ja oikea umpio oli saanut kosteutta ja sen seurauksena lyhyet ja pitkät ei toimi oikeanpuoleisessa umpiossa. Vikakoodeja oli tallentunut muistiin ja mittarissa myös cc-id 295. Vikakoodit oli 009CBE,009CBD 00932C ja 00930B. Istalla luettu. Onkohan näille muita sulakkeita esim. FRM:ssä? (52,53,59 tarkastettu)


    Pitää varmaan ottaa toisesta umpiosta ballasti ja pottimo ja tämän jälkeen tarvittaessa testata toisen umpion toimivuutta oikealla puolella. Kaarrevalojen ohjainlaitetta ei varmaan voi siirtää toiselle puolelle testiin ilman asianmukaista koodausta?
    Vikakoodien selityksetkin ois ihan kivat. Jos on Istalla luettu.

    Leave a comment:


  • juovi
    replied
    kysymys valoista

    E92 potilaana ja oikea umpio oli saanut kosteutta ja sen seurauksena lyhyet ja pitkät ei toimi oikeanpuoleisessa umpiossa. Vikakoodeja oli tallentunut muistiin ja mittarissa myös cc-id 295. Vikakoodit oli 009CBE,009CBD 00932C ja 00930B. Istalla luettu. Onkohan näille muita sulakkeita esim. FRM:ssä? (52,53,59 tarkastettu)


    Pitää varmaan ottaa toisesta umpiosta ballasti ja pottimo ja tämän jälkeen tarvittaessa testata toisen umpion toimivuutta oikealla puolella. Kaarrevalojen ohjainlaitetta ei varmaan voi siirtää toiselle puolelle testiin ilman asianmukaista koodausta?

    Leave a comment:

Working...
X