Raidetanko
Mikä mahtaa olla vikana kun kääntäessä ohjaus nappaa hetkeksi kiinni jonka jälkeen liike jatkuu kuin ei olisi mitään vikaa. Vuosi sitten vaihdettiin oikean puolen raidetanko kun teki vastaavaa vikaa mutta ei ollut noin paha. Onko nyt kuskin puolen raidetangon sisäpää valmis? Toinen kysymys jos se on se raidetanko taas niin mistä tietää että mikä on oikea (tietysti voi ottaa vanhan osan mukaan kauppaan). Motonetista kun katsoo niin niissä lukee että "ohjausvalmisteelle ZF tai trw. Onko automaatissa ja manuaalissa eri raidetanko ja sen takia nuo vai mikä on se ero. Auto 320d n47.
E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Kyllä, juurikin näin. Omastanikin rikoin yhden klipsin, jonka seurauksen myöhemmin ostin 100€ ohjausboksin.Originally posted by Silmaauki View PostPerjantaina ostin Osramin xenonpolttimot ja nopeesti katsoin, silloin miten noi sais vaihdettua. homma on periaatteessa helppo. Ei muuta kuin yläkautta yksi suojakansi auki ja pyöräkotelon kautta peitelevy pois ja vaihto sieltä. Ongelma on siitä että yläkautta suojakannen lukitusklipseistä on vain toinen näkyvissä ja sen saa helposti auki. Mutta se toinen on täysin piilossa ja joutuu sokkona sitä yrittämään ahtaasta paikasta, johon mun nakkisormilla vain yksi sormi yltää. Ja pyöräkotelon luukusta ei oikeastaan sen kummemmin pääse siihen käsiksi. Siinä sateessa ja kylmässä ei homma oikein luistanut, joten pitää joku kerta uudestaan yrittää vähän mukavammissa olosuhteissa.
Näitä erilaisia lukitusklipsejä on aikojen saatossa muutama rikottu ja en oikein haluaisi sitä taas tehdä.
Helpompi kun irrotat sen muovisen sisälokasuojan, muutamalla ruuvilla kiinni.
Unohda se pieni luukku, tosi paljon paremmin näkee mitä tekee.
Apua voi olla myös siitä, jos netistä etsit varaosanumeron perusteella kuvan siitä suojakannesta, eli siis tiedät minkälainen klipsi missä kohdassa jota ronkkia ruuvimeisselillä.Last edited by jluoma; 26-03-2023, 13:43.
Leave a comment:
-
Perjantaina ostin Osramin xenonpolttimot ja nopeesti katsoin, silloin miten noi sais vaihdettua. homma on periaatteessa helppo. Ei muuta kuin yläkautta yksi suojakansi auki ja pyöräkotelon kautta peitelevy pois ja vaihto sieltä. Ongelma on siitä että yläkautta suojakannen lukitusklipseistä on vain toinen näkyvissä ja sen saa helposti auki. Mutta se toinen on täysin piilossa ja joutuu sokkona sitä yrittämään ahtaasta paikasta, johon mun nakkisormilla vain yksi sormi yltää. Ja pyöräkotelon luukusta ei oikeastaan sen kummemmin pääse siihen käsiksi. Siinä sateessa ja kylmässä ei homma oikein luistanut, joten pitää joku kerta uudestaan yrittää vähän mukavammissa olosuhteissa.
Näitä erilaisia lukitusklipsejä on aikojen saatossa muutama rikottu ja en oikein haluaisi sitä taas tehdä.
Leave a comment:
-
Itse en kyllä näe järkeä OE hintoja maksaa xenon polttimoista. Philips/Osram polttimot sinne ja valoteho tulee nousemaan huomattavasti nykyisistä vanhoista, koska xenonit hiipuvat käytössä. Molemmat kannattaa vaihtaa samalla.Originally posted by Silmaauki View PostJuu, ei tarkoitus ole kiinankuraa ostaa. Näin vanhemmalla iällä kun se pimeänäkö on huonompi kuin junnuna. Ja jo katsoin just tuota Motonetin valikoimaa. Mutta marmorilta en useilla satasilla niitä polttimoita osta.
Hubauerilta taisin myös löytää om-osina molemmat lamput ~250eur. Sen vois vähän hampaita kiristellen kärsiä.
Molemmathan lamput tossa on kait paras vaihtaa kun kilometrejä autolla on jo yli 300t. Ja se toinenkin vilkahtelee, kuten edellä mainitsin.
Leave a comment:
-
Juu, ei tarkoitus ole kiinankuraa ostaa. Näin vanhemmalla iällä kun se pimeänäkö on huonompi kuin junnuna. Ja jo katsoin just tuota Motonetin valikoimaa. Mutta marmorilta en useilla satasilla niitä polttimoita osta.Originally posted by HTK12 View PostKun kyseessä on käyttöauto, jolla ajetaan muutenkin kuin aurinkoisena sunnuntaina, niin katsoisin kunnon xenon polttimot. Se on liikenteessä ihan turvallisuus kysymys, että valoilla näkee kunnolla kun puhutaan käyttöautosta. Jossain harrastepelissä, jolla ajetaan vaan sunnuntai ajelut päiväsaikaan ei valoilla ole samanlaista vaikutusta turvallisuuteen. Motonetistä saa aitoa philips xenonia 75€/kpl (D1S), joten kustannus suhteessa autoilun kuluihin on erittäin pieni. Varsinkin kun huomioi sen, että esim. Philips sanoo kunnon xenonin kestävän 3 000 käyttötuntia.
Hubauerilta taisin myös löytää om-osina molemmat lamput ~250eur. Sen vois vähän hampaita kiristellen kärsiä.
Molemmathan lamput tossa on kait paras vaihtaa kun kilometrejä autolla on jo yli 300t. Ja se toinenkin vilkahtelee, kuten edellä mainitsin.
Leave a comment:
-
Kun kyseessä on käyttöauto, jolla ajetaan muutenkin kuin aurinkoisena sunnuntaina, niin katsoisin kunnon xenon polttimot. Se on liikenteessä ihan turvallisuus kysymys, että valoilla näkee kunnolla kun puhutaan käyttöautosta. Jossain harrastepelissä, jolla ajetaan vaan sunnuntai ajelut päiväsaikaan ei valoilla ole samanlaista vaikutusta turvallisuuteen. Motonetistä saa aitoa philips xenonia 75€/kpl (D1S), joten kustannus suhteessa autoilun kuluihin on erittäin pieni. Varsinkin kun huomioi sen, että esim. Philips sanoo kunnon xenonin kestävän 3 000 käyttötuntia.Originally posted by Silmaauki View PostOk, arvelinkin että väri voi liittyä just siihen vanhenemiseen. Kun on kyse käyttöautosta, niin pitää katsoa jotain edullista vaihtoehtoa xenononeille. Voihan ne olla vaikka alkuperäiset.
Leave a comment:
-
Ok, arvelinkin että väri voi liittyä just siihen vanhenemiseen. Kun on kyse käyttöautosta, niin pitää katsoa jotain edullista vaihtoehtoa xenononeille. Voihan ne olla vaikka alkuperäiset.Originally posted by HTK12 View PostXenoneissa väri muuttuu kun polttimo on ehtoo puolella. Eiköhän siellä oli bi-xenonit. Bi-xenonit on niissä ulommissa (lähi & kaukovalo samassa), sisemmissä voi sitten olla väläytystä varten halogeenit.
Leave a comment:
-
Xenoneissa väri muuttuu kun polttimo on ehtoo puolella. Eiköhän siellä oli bi-xenonit. Bi-xenonit on niissä ulommissa (lähi & kaukovalo samassa), sisemmissä voi sitten olla väläytystä varten halogeenit.Originally posted by Silmaauki View PostTänään huomasin, että E90 318i 2008:n toinen valo jäi käynnistyksen jälkeen vilkkumaan aika pitkäksi aikaa. Välillä meni hetkeksi pimeäksi. uudelleenkäynnistyksen jälkeen tuntui palavan koko ajan, mutta huomasin, että lampun väri oli muuttunut punertavaksi. Jo pitkään nuo valot ovat käynnistyksen ja sammutuksen jälkeen hetken vilkkuneet (muutaman sekunnin), mutta nyt käytös oli hiukan erilaista.
Jos ei aikaisempi omistaja ole tuonne erikoisempaa vaihtanut, niin tuossa pitäisi olla xenonit.
Osaakos joku sanoa sen miksi tuo polttimon värisävy on muuttunut selkesti punaisemmaksi?
Vaihtaa nuo nyt varmaan pitää, mutta näin pimeellä ja sateella en halua mennä vielä niitä polttimoita pihalle tutkimaan.
EDIT: Nyt on siis kyse lähivaloista (ulommat valot). Onkos ne nyt xenonit ja pitkät on halogenit? Vai toisinpäin?
Leave a comment:
-
Tänään huomasin, että E90 318i 2008:n toinen valo jäi käynnistyksen jälkeen vilkkumaan aika pitkäksi aikaa. Välillä meni hetkeksi pimeäksi. uudelleenkäynnistyksen jälkeen tuntui palavan koko ajan, mutta huomasin, että lampun väri oli muuttunut punertavaksi. Jo pitkään nuo valot ovat käynnistyksen ja sammutuksen jälkeen hetken vilkkuneet (muutaman sekunnin), mutta nyt käytös oli hiukan erilaista.
Jos ei aikaisempi omistaja ole tuonne erikoisempaa vaihtanut, niin tuossa pitäisi olla xenonit.
Osaakos joku sanoa sen miksi tuo polttimon värisävy on muuttunut selkesti punaisemmaksi?
Vaihtaa nuo nyt varmaan pitää, mutta näin pimeellä ja sateella en halua mennä vielä niitä polttimoita pihalle tutkimaan.
EDIT: Nyt on siis kyse lähivaloista (ulommat valot). Onkos ne nyt xenonit ja pitkät on halogenit? Vai toisinpäin?Last edited by Silmaauki; 22-03-2023, 21:55.
Leave a comment:
-
Code:Jos umpiossa on vettä, se valuu aina ballastiin ja ohjausboksiin => kaput
Laitoin nyt alkuun ballastin tilaukseen ja jos ei tällä oikene, niin vaihdetaan ohjausboksi seuraavaksi. Polttimo oli ehjä.Jep, tuossa omassa e92:ssa oli umpioiden takaluukku jäänyt raolleen, vettä sisään ja ballasti kärähti. Ebaysta tilasin toisiks halvimman tilalle.
Leave a comment:
-
Jep, tuossa omassa e92:ssa oli umpioiden takaluukku jäänyt raolleen, vettä sisään ja ballasti kärähti. Ebaysta tilasin toisiks halvimman tilalle.
Leave a comment:
-
Jos umpiossa on vettä, se valuu aina ballastiin ja ohjausboksiin => kaput
Leave a comment:
-
Kaivoin nää selitykset nyt netistä tähän alle, kun tuli koodit poistettua.. Sen verran sain tutkittua, että vettä siellä umpiossa oli vieläkin (purkasin umpion irti ja irroitin ballastin ja sen ohjainlaitteen) Jos joku on paininut umpioiden kosteus ongelman kanssa, niin otetaan vinkit vastaan..Quote:
Originally Posted by juovi
E92 potilaana ja oikea umpio oli saanut kosteutta ja sen seurauksena lyhyet ja pitkät ei toimi oikeanpuoleisessa umpiossa. Vikakoodeja oli tallentunut muistiin ja mittarissa myös cc-id 295. Vikakoodit oli 009CBE,009CBD 00932C ja 00930B. Istalla luettu. Onkohan näille muita sulakkeita esim. FRM:ssä? (52,53,59 tarkastettu)
Pitää varmaan ottaa toisesta umpiosta ballasti ja pottimo ja tämän jälkeen tarvittaessa testata toisen umpion toimivuutta oikealla puolella. Kaarrevalojen ohjainlaitetta ei varmaan voi siirtää toiselle puolelle testiin ilman asianmukaista koodausta?
Vikakoodien selityksetkin ois ihan kivat. Jos on Istalla luettu.
009CBE =>FRM: Communication with step motor controller on the right disrupted
009CBD=> FRM: Communication with step motor controller on the left disrupted
00932C=> FRM: ALC system faulty
00930B=>FRM: Dipped beam, right, faulty
Leave a comment:
-
Vikakoodien selityksetkin ois ihan kivat. Jos on Istalla luettu.Originally posted by juovi View PostE92 potilaana ja oikea umpio oli saanut kosteutta ja sen seurauksena lyhyet ja pitkät ei toimi oikeanpuoleisessa umpiossa. Vikakoodeja oli tallentunut muistiin ja mittarissa myös cc-id 295. Vikakoodit oli 009CBE,009CBD 00932C ja 00930B. Istalla luettu. Onkohan näille muita sulakkeita esim. FRM:ssä? (52,53,59 tarkastettu)
Pitää varmaan ottaa toisesta umpiosta ballasti ja pottimo ja tämän jälkeen tarvittaessa testata toisen umpion toimivuutta oikealla puolella. Kaarrevalojen ohjainlaitetta ei varmaan voi siirtää toiselle puolelle testiin ilman asianmukaista koodausta?
Leave a comment:
-
kysymys valoista
E92 potilaana ja oikea umpio oli saanut kosteutta ja sen seurauksena lyhyet ja pitkät ei toimi oikeanpuoleisessa umpiossa. Vikakoodeja oli tallentunut muistiin ja mittarissa myös cc-id 295. Vikakoodit oli 009CBE,009CBD 00932C ja 00930B. Istalla luettu. Onkohan näille muita sulakkeita esim. FRM:ssä? (52,53,59 tarkastettu)
Pitää varmaan ottaa toisesta umpiosta ballasti ja pottimo ja tämän jälkeen tarvittaessa testata toisen umpion toimivuutta oikealla puolella. Kaarrevalojen ohjainlaitetta ei varmaan voi siirtää toiselle puolelle testiin ilman asianmukaista koodausta?
Leave a comment:
Leave a comment: