RealOEM:ssä voi olla eri numerot vaikka sedanille ja farmarille, jos/kun niissä alkuperäisissä on pieniä eroja sisäisesti. Tarvikevalmistajilla ei välttämättä näitä kaikkia variaatioita ole, vaan sama (yleis-)osa menee molempiin. Näin esimerkiksi E90/E91 takaiskareissa, jos vaikka Sachsin listaa katsoo. Eli osalla voi olla korvaavuus vaikka pariinkymmeneen alkuperäisnumeroon.
E
E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by jaki View PostTämäkin varmaan sata kertaa täällä jo vastattuei heti osunut silmään:
Onko E91 ja E90 samat takaiskarit? Nyt puhutaan vakio xdrivestä
nettikaupat tarjoaa samaa molempiin, autodoc oli yllättäen eri mieltä, en ymmärrä.
EDIT: tutkin itse Sachsn sivuilta. Ja sen perusteella tilasin ebaystä...toivottavasti oikeat.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/select
Nopeasti hain esimerkkinä E90 318i:n ja E91 325i:n tiedot samalta valmistusajalta ja eri varaosanumero jo niissäkin oli. En tiedä kumpi vaikuttaa enemmän korimalli vai moottori, mutta tuolla linkillä voi asiaa tutkia enemmän jos kiinnostusta riittää.
Leave a comment:
-
Tämäkin varmaan sata kertaa täällä jo vastattuei heti osunut silmään:
Onko E91 ja E90 samat takaiskarit? Nyt puhutaan vakio xdrivestä
nettikaupat tarjoaa samaa molempiin, autodoc oli yllättäen eri mieltä, en ymmärrä.
EDIT: tutkin itse Sachsn sivuilta. Ja sen perusteella tilasin ebaystä...toivottavasti oikeat.Last edited by jaki; 02-11-2022, 18:31.
Leave a comment:
-
Originally posted by Elätti View PostJos sopii sun filosofiaan niin hätäratkaisuna vois kokeilla Liqui Molyn Power steering oil leak stop. Itellä pikkasen tippasi toinen pää hammastangosta mutta tuon aineen laiton jälkeen on toistaiseksi pysyny kuivana. Toivottavasti tuo antas lisäaikaa hammastangon etsintään.
Leave a comment:
-
Originally posted by hasba View PostEli ongelma on kun kesällä vaihdatin raidetangot ja nyt syksyllä on jonkin aikaa vuotanut jo aika reilusti apukuskin puolelta raidetangon luota ohjaustehostimen nestettä. Epäilen että tiiviste saanut osumaa vaihdossa ja nyt vuotaa. Mitähän tässä voi tehdä kun korjattuja raidetankoja ei meinaa saada mistään? Vaihtoehtona olisi tottakai ostaa toinen käytetty osa tilalle mutta niiden kestosta ei ole mitään takuita. Korjaussarjoja myydään jonkin verran mutta taitaa olla aika hankalia vaihtaa niitä tiivisteitä?
Ongelma on siinä että autossa on aktiiviohjaus (osa 32106777469) joten osia ei tunnu olevan missään saatavilla.
Leave a comment:
-
Tämmöinen https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=49446375 löytyi, mutta väärä tämä on, käy ilmeisesti vasta 9/2007 jälkeisiin jos on https://www.fcpeuro.com/products/bmw...784553#fitment uskominen.Last edited by Petri.Kekkonen; 02-11-2022, 06:38.
Leave a comment:
-
Ohjausvaihde (hammastanko) vuotaa
Eli ongelma on kun kesällä vaihdatin raidetangot ja nyt syksyllä on jonkin aikaa vuotanut jo aika reilusti apukuskin puolelta raidetangon luota ohjaustehostimen nestettä. Epäilen että tiiviste saanut osumaa vaihdossa ja nyt vuotaa. Mitähän tässä voi tehdä kun korjattuja raidetankoja ei meinaa saada mistään? Vaihtoehtona olisi tottakai ostaa toinen käytetty osa tilalle mutta niiden kestosta ei ole mitään takuita. Korjaussarjoja myydään jonkin verran mutta taitaa olla aika hankalia vaihtaa niitä tiivisteitä?
Ongelma on siinä että autossa on aktiiviohjaus (osa 32106777469) joten osia ei tunnu olevan missään saatavilla.
Leave a comment:
-
Miten päin kuskin jalkotilan valokuituliittimen punainen valo kuuluu vilkkua?
Itsellä vilkuttaa hyvin himmeästi sillä puolella, missä nuoli osoittaa pois päin liittimestä (merkitty liitteen kuvaan punaisella).
Epäilen että mulla on joko valokuidut väärinpäin liittimessä tai toinen on viallinen. Kokeilin jo toisella samanlaisella Comboxillakin tuloksetta.
Auto on E91 loppuvuoden 2010 malli.
Varusteluettelo: https://www.mdecoder.com/decode/wbauy11000a876198
Autossa on siis alkuperäinen combox telematic ja bluetooth-asetukset näkyvät harmaana/eivät toimi. ISTA herjaa satunnaisesti MOST ring break.
Comboxin päässä valokuitu vilkuttaa kirkkaasti punaista valoa ja valo kulkee Comboxilta kuskin jalkotilan valokuituun.Last edited by Kusilaitu; 30-05-2023, 07:30.
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostJos akku ei ollu täynnä, niin vähän matalalta kuulostaa tuo latausjännite. Itse seurailisin kyllä sitä, että lataako se kunnolla vai ei. Riippuen nyt miten täynnä se akku on, niin pitäisi sen latausjännitteen nousta yli 14v.
Kaapissa odottaa kunnostettu laturi, niin pitää se survoa paikalleen kunhan ehtii.
Leave a comment:
-
Originally posted by Elätti View PostVika on toivottavasti selätetty, mutta vastaavan kamppaileville tässä vihiä.
Eilen alkoi siis peräkärryä vetäessä palamaan taulussa rengaspainevalvonnan ja luistoneston vikavalot. Idrive herjasi rengaspaineista system error, joten sitä ei voinut kuitata. Vähän tämän jälkeen alkoi kuulumaan erikoista kopinaa etuvasemmalta. Ääni muuttui mitä enemmän rattia käänsi ja kopina voimistui ja tiheni.
No, ajelin kotiin ja eiku mönkimään auton alle. Loogisesti kuvittelin että abs-anturi olisi sökönä, mutta kappas livedatassa kaikki pyörät pyöri samaan tahtiin ja ei niistä jäänyt mitään vikakoodejakaan. Ainoa vikakoodi oli siis tähän saakka steering angleen liittyvä, 005E40. Koodit siis katsottu inpalla ja Istalla. Jostain syystä steering angle offset oli jotain 9,xx ja sallitut on +-5.
Istalla tein sitten kalibroinnin tuolle ohjauskulma-anturille ja nyt on arvo nollan lähellä. Huomasin että akun jännite oli kauhistuttavasti jotain 12 alla, niin auto yöksi laturiin ja tänään koeajolle. Viat pysyi nyt poissa ja kaikki pelasi kuten kuuluukin.
En tiedä oliko syynä peräkärryn sähköt, huonossa kunnossa oleva akku (ostettu alle vuosi sitten) vai mikä. Auto kuitenkin lataa sellasta 13,8 joten laturi ainakin pelaa. Olen pistäny merkille että muutaman päivän seisottuaan startti pyörii vähän heikommin, niin joku tuossa autossa purkaa akkua.
Summa summarum: Jos tämmösiä valoja tulee, niin kannattaa katsoa inpalla/istalla steering angle offset ensi alkuun. Ja laittaa akku laturiin.
Edit: Kopina ilmeisesti tuli abs-pumpusta, kun se yritti hillitä auton menoa mutta ei oikein tiennyt mitä tehdä. Autossa tukivarret ja kaikki muutkin on kunnossa eikä konehuoneessa mitään irtainta pyöri.
Leave a comment:
-
TPMS, DSC ja steering angle viat
Vika on toivottavasti selätetty, mutta vastaavan kamppaileville tässä vihiä.
Eilen alkoi siis peräkärryä vetäessä palamaan taulussa rengaspainevalvonnan ja luistoneston vikavalot. Idrive herjasi rengaspaineista system error, joten sitä ei voinut kuitata. Vähän tämän jälkeen alkoi kuulumaan erikoista kopinaa etuvasemmalta. Ääni muuttui mitä enemmän rattia käänsi ja kopina voimistui ja tiheni.
No, ajelin kotiin ja eiku mönkimään auton alle. Loogisesti kuvittelin että abs-anturi olisi sökönä, mutta kappas livedatassa kaikki pyörät pyöri samaan tahtiin ja ei niistä jäänyt mitään vikakoodejakaan. Ainoa vikakoodi oli siis tähän saakka steering angleen liittyvä, 005E40. Koodit siis katsottu inpalla ja Istalla. Jostain syystä steering angle offset oli jotain 9,xx ja sallitut on +-5.
Istalla tein sitten kalibroinnin tuolle ohjauskulma-anturille ja nyt on arvo nollan lähellä. Huomasin että akun jännite oli kauhistuttavasti jotain 12 alla, niin auto yöksi laturiin ja tänään koeajolle. Viat pysyi nyt poissa ja kaikki pelasi kuten kuuluukin.
En tiedä oliko syynä peräkärryn sähköt, huonossa kunnossa oleva akku (ostettu alle vuosi sitten) vai mikä. Auto kuitenkin lataa sellasta 13,8 joten laturi ainakin pelaa. Olen pistäny merkille että muutaman päivän seisottuaan startti pyörii vähän heikommin, niin joku tuossa autossa purkaa akkua.
Summa summarum: Jos tämmösiä valoja tulee, niin kannattaa katsoa inpalla/istalla steering angle offset ensi alkuun. Ja laittaa akku laturiin.
Edit: Kopina ilmeisesti tuli abs-pumpusta, kun se yritti hillitä auton menoa mutta ei oikein tiennyt mitä tehdä. Autossa tukivarret ja kaikki muutkin on kunnossa eikä konehuoneessa mitään irtainta pyöri.
Leave a comment:
-
Noniin, nyt on uudet jouset (330xd:ssä). Osat löytyi Kaarinasta hyllystä ja tulivat päivässä. Näemmä Sachsilta löytyy tarvikejousista useita variaatioita vastaten Bemarin omaa jousitaulukkoa. Ainakin tuossa täsmäsi kaikki jousen pituutta, paksuutta, kierteen määrää ja muuta myöten ja auton korkeus ei käytännössä muuttunut mihinkään ja samoin (tietysti) tuntuu ihan samalta kuin (ehjillä) alkuperäisillä. Tämä auto siis vakiojousilla, mutta hiukan jämäkämmillä iskareilla (Bilstein/Koni).
Ainakin Bilstein B6 kanssa oli se tilanne, että tukivarsia ei tarvinnut edes vääntää, vaan varovasti laski tunkilla, kunnes mahtui pois. Vetarikaan ei pahaan kulmaan näytä menevän tuossa. Toki pitää olla huolellinen, ettei napa käänny ulospäin pullauttamaan vetarin sisäpäätä. Eli siis ei tarvitse irrottaa vetaria tai muutakaan, mutta toki vetarin kanssa hyvä olla varovainen. Viitosessa (E6x) on selvästi tiukempaa ja siinä auttaa, jos ottaa hiukan irti tukivarsia ja/tai vetaria, kun muuten joutuu aika kovaa vääntämään iskarin ulossaamiseksi.
Kokonaisuudessaan varsin suoraviivainen homma, mitä nyt erään merkkiliikkeen jäljiltä kaikki tolkuttomissa kireyksissä ja joko heidän tai erään merkkiin erikoistuneen pajan jäljiltä myös tukitangot sekoitettuna vasen ja oikea ja väkisin ruuveilla saatu vääntymään siten, että niitä sai takoa takaisin muotoonsa...
ELast edited by ErkkiE; 21-10-2022, 07:44.
Leave a comment:
-
Tukivarret antaa todella paljon myöden vääntäessä alaspäin, riittää iskarin alapään irroittamiseen olka-akselista. Jos on xenonit muista irroittaa korkeus-anturi alatukivarresta vasemmalta edestä !
Tähän hätään ei muista, pitikö vetaria irroitella navasta vai jaksaako vääntyä mukana :think H&R jousisatsi tuli laitettua aiempaan xdriveen...
Leave a comment:
-
Kiitoksia. Siltä se silmämääräisesti näytti, että voisi tulla ilman mitään taikoja, kun tolppa ei mene yhtään läpi siitä navasta. E60:ssä menee noin sentin ja senkin juuri ja juuri saa irti sieltä. Sinänsä noissa keula melko samanlainen mitä nyt E60:ssä hienommista materiaaleista tukivarret.
Huomenna kokeilemaan. Onneksi nuo olleet auki muutama vuosi sitten, niin ei ole 15 vuoden jumia. Toki nyt sitten katkesikin (alkuperäinen) etujousi huolella. Onneksi teki kotipihassa, niin kymmenen metrin siirto talliin. Eipä sitä ajamalla olisi kaukaa tuotukaan, kun hankasi kierre renkaaseen.
E
Leave a comment:
-
Originally posted by ErkkiE View PostMites E90 nelivedon etutolpat lähtee helpoiten irti? Pitääkö/kannattaako ottaa irti tukivarsia navasta/apurungosta, pitääkö raidetangon päät irrotella, pitääkö vetaria ottaa navasta irti, jarrulevyä pois tieltä, puristaa jousta paikallaan?
E60:ssä parikin tekniikkaa kokeiltu onnistuneesti, mutta ei ole just E90:n etupäätä tarvinnut purkaa.
E
Leave a comment:
Leave a comment: