Originally posted by JMuhis
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW 335 Ci viritys?
Collapse
X
-
Originally posted by Veeksi View PostSepä just. Sais näppärästi tosiaan siihen tuplakatit vaikka sarjaan asennettua suoralle putken osalle ja pultit molempiin päihin, niin voisi sitten radalle vaihtaa näppärästi vaikka suorat putket. Kai siellä putkistossa pulttiliitäntöjä saa olla kunhan kadulla ajelee katit kiinni?
kilometrejä 70 000km. Ne pitää vaan lämmittä paikoillaan huudattamalla.
se etukäteen lämpimäksi ajaminen ei oikein auta. Ehtivät aina jäähtyä
liikaa. Täytyy vaan löytää ymmärtäväinen katsastaja joka suostuu kiljuttamaan sen 5-10min..
Comment
-
-
Originally posted by ASDTurku View PostSe mun 135 meni kirkkaasti läpi kahdella 240;llä race katilla. mittartissa
kilometrejä 70 000km. Ne pitää vaan lämmittä paikoillaan huudattamalla.
se etukäteen lämpimäksi ajaminen ei oikein auta. Ehtivät aina jäähtyä
liikaa. Täytyy vaan löytää ymmärtäväinen katsastaja joka suostuu kiljuttamaan sen 5-10min..BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Originally posted by ASDTurku View PostSe mun 135 meni kirkkaasti läpi kahdella 240;llä race katilla. mittartissa
kilometrejä 70 000km. Ne pitää vaan lämmittä paikoillaan huudattamalla.
se etukäteen lämpimäksi ajaminen ei oikein auta. Ehtivät aina jäähtyä
liikaa. Täytyy vaan löytää ymmärtäväinen katsastaja joka suostuu kiljuttamaan sen 5-10min..
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostMitkä oli CO arvot ja miten kuumaks se ajettiin? Millä keinoin?
Mittaushetkellä öljynlämpömittari näytti 108°C. Ennen mittausta oli matka-ajoa tunnin verran ja loppumatka (10min) voimakasta kiihdyttelyä.
Pajalla auto ei juurikaan ehtinyt jäähtyä, kun välittömästi aloitettiin mittaus.
Comment
-
-
Originally posted by JMuhis View PostCO oli muistaakseni 0.130, en pysty sitä valitettavasti varmentamaan, koska katsuri anasti mittaustulokset...
Mittaushetkellä öljynlämpömittari näytti 108°C. Ennen mittausta oli matka-ajoa tunnin verran ja loppumatka (10min) voimakasta kiihdyttelyä.
Pajalla auto ei juurikaan ehtinyt jäähtyä, kun välittömästi aloitettiin mittaus.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostOk. Siis meneekö sulla yks putki jossa on peräkkäin 2 racekattia vai tarkoitatko, että kun on tuplaputkisto, niin molemmissa puolissa on 1 katti? Vai onko 100-sarjassa vaan 1 putki ylipäätään? Eli 5-10 min vaihde vapaalla ja kierrokset johki 6000:iin?
tuuman putkea. Arvot oli jotain 0,11
Comment
-
-
Vihdoin tajusin miten noista JB4 logeista luetaan noita IATteja eli ahtoilman lämpöjä. Näyttäis äkkiseltään, että taidan ostaa vielä tänä kesänä coolerin, jos vaan pennoset riittää. Kiva olis kyllä joskus remontoida taloakin, mutta tärkeimmät ennen.
Eli tähän liittyen, onko kellään JB4 logeja? Parhautta olis jos joltain löytyis suht vakiokamoilla ja toisaalta toiselta paremmalla coolerilla vedetyt logit. Mutta jos nyt vain jotain JB4 logeja löytyy, niin pistä veeksi[a]netti.fi. Toki jos jollain on muillakin tavoilla mitattuja arvoja niin tietoa vaan tulemaan, niin olen kiitollinen. Liitä tiedot auton muutoksista. Voin sitten yrittää kattoo saisko niistä tiedoista irti jotain konsensusta millä kamppeilla homma toimii (en laita tarkemmin nimiä tai muuta kenellä on huonosti tai hyvin asiat).BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
En nyt eri ilmanottojärjestelmiä löytänyt, mutta OE-cooleri verrattuna VRSF:n cooleri, niin vedon (dyno tai vaihteen läpi kaasuttamisessa) aikana nousee OE-coolerilla ahtoilman lämmöt 20-40 astetta, kun ne pysyy tuolla edullisellakin merkkicoolerilla siinä missä ne on heti vedon alussakin. Ja tietysti kun ne lämmöt on juurikin korkeat siellä ylärekisterissä (4500 kierroksen jälkeen, matalemmilla kierroksilla pysyy OE-coolerilla vielä homma hallussa), missä ne huipputehot on, niin kyllähän tuolla on jo varmasti vaikutusta ilman rata-ajeluakin. Eli vois kuvitella ihan rahanarvoiseksi satsaukseksi.
Eli vakio-cooleri ei vaan riitä siihen kun korkeammilla ahtopaineilla aletaan pakkaamaan ilmaa. Itsestään selvää toisaalta.
Esim minulla menee nyt niin, että vetäessä 3 vaihteen alusta ahtoilman on vedon alussa jotain 75 fahrenheittia ja laskee siitä aluksi johonkin 70 asteeseen, mutta alkaa 4500 kierroksessa nousemaan. Nyt 3. lopussa on jo 110 fahrenheittia, sit nelosta sisään, jolloin ollaan melkein 5000rpm:ssä. Nelosen lopussa reilu 140 fahrenheittia. Fahrenheittiskaala on tietysti vähän toinen kuin celsiukset, mutta kuitenkin. 70 fahrenheittia oli siis n. 20 celsiusta ja 140 fahrenheittia 60 celsiusta. Ulkolämpötila oli 10 astetta, joten aluksi oli vissiin 30 astetta ja sitten 70 astetta. Noi lämmöt vedon alussa tuntuu olevan kaikilla ratkaisuilla mitä vastaan tuli, aikalailla samat. Ainut ero tulee siitä, että OE:llä lämmöt lähtee nousemaan ja kunnon coolerilla pysyy samassa tai jopa vähän laskee.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Nyt tuli tiedot sellaisesta pelistä missä on OE-kotelo ilmanotto (tosin N55), cooleri, DPt ja bensaa tankissa.
Tähän mennessä on vain ollut tötteröilmanottoja ja tää on ensimmäinen kotelo. Jos tötteröt vetää keskiarvoks, niin ahtoilman lämpöjen aloitusarvot on samat molemmissa. Jos ottaa tötteröistä ääripään (minun setupin), niin tötteröillä on IATtien alkuarvot on 5-10 celsiusta alhaisemmat koteloon nähden. Tämä tosin vaati sen, että on ajanut maantienopeutta jotain 500m. Se on sit toinen kysymys mitä siitä kostuu, että pienillä kierroksilla vedon alussa on muutaman celsiuksen pienemmät IATit. Sanoisin, että ilmanottosysteemillä ei ole mitään merkitystä tehoihin ahtoilmanlämpöjen kautta. Ainakaan näissä olosuhteissa (ei rata-ajoa). Viricoolerilla jälleen radikaali ero vakioon.
Toinen juttu mikä tuli JB4:stä taas vastaan on se, että jos ajat suomalaisella 98:lla, niin Map 5:llä ei saa yhtä hyviä/korkeita ahtoja mitä Map 2:lla. Eli äkkiseltään voisi arvella Map 2:lla ja paremmilla ahdoilla saavan myös paremmat tehot. Tosin sytytysennakot on ihan erilaiset näillä kahdella eri kartalla, että sekin toki vaikuttaa.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostToinen juttu mikä tuli JB4:stä taas vastaan on se, että jos ajat suomalaisella 98:lla, niin Map 5:llä ei saa yhtä hyviä/korkeita ahtoja mitä Map 2:lla. Eli äkkiseltään voisi arvella Map 2:lla ja paremmilla ahdoilla saavan myös paremmat tehot. Tosin sytytysennakot on ihan erilaiset näillä kahdella eri kartalla, että sekin toki vaikuttaa.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View Post...
Eli tähän liittyen, onko kellään JB4 logeja? Parhautta olis jos joltain löytyis suht vakiokamoilla ja toisaalta toiselta paremmalla coolerilla vedetyt logit. Mutta jos nyt vain jotain JB4 logeja löytyy, niin pistä veeksi[a]netti.fi
Mulla ei vielä mitään muuta ole kuin jb4 ja ne tötteröt odottamassa.
Voisin tehdä logit vaikka vakiomapilla ja sitten map1, jos niistä jotain iloa on ? Jotain ohjeita miten logit ajetaan...G26 i4 M50 supercharged
ex: F36 440i xdrive msport
ex: E91 335 lci xdrive msport
Comment
-
-
Originally posted by yarski View PostVieläkös noita logeja keräilet ?
Mulla ei vielä mitään muuta ole kuin jb4 ja ne tötteröt odottamassa.
Voisin tehdä logit vaikka vakiomapilla ja sitten map1, jos niistä jotain iloa on ? Jotain ohjeita miten logit ajetaan...
Loggaamiseen tarvii olla se kone usbilla kiinni JB4:ssä. Sitten vaan yhdistää ja siitäpä se oikeastaan alkaakin loggaamaan. Tosin se loggaa jonkun tietyn pituisen ajan ja sit lopettaa (en muista miten pitkään). Eli oikeasti sikäli kun ei ala heti vetoja vetämään, niin kannattaa ennen vetojen tekemistä painaa "Data logging" -> "Stop and display". Ja sit aloittaa uusi logi "Start". Näin se ei lopu sit just kesken. Sit kun oikea kunnollinen on valmis niin "Stop and display" ja sit aivan ehdottomasti "Export" -> "Export log", jolloin se tallentaa sen .csv tiedoston.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Nyt olis Burger Motorsportilta tullut sit ainakin Tommixin näköinen osa, kun se on noita öljynjäähdyttimiä hipliny niin reilusti.
Manufacturer of the world-famous JB4 performance tuner. We've been pioneering plug & play performance tuning, intakes, and mods since 2007.
Halpa ja helppo tapa saada viileemmät öljyt.
BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
Comment