Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 kokemuksia & vinkkejä sellaista harkitsevalle...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JNIJNI
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1485

    #76
    Originally posted by JNIJNI View Post
    Jos suunnittelet uuden E90:n ostoa, niin nyt kannattaa tosiaan harkita Performance-pakettia (saanut aiemmin vain 1-sarjaan). Aika messevän näköinen

    http://www.bmw.com/com/en/owners/acc...2/content.html
    No niin, nyt sieltä löytyy koko video Performace E90:stä:



    Jummalaut mikä ohjauspyörä
    G21 LCI 330e xDrive 2022
    E93 M3

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7434
      • Oulu

      #77
      Melkein hämmästyin kun bemari oli voittanut tuon TM:n premium-diesel-vertailun, jossa oli mukana
      • Audi A4 Sedan 2,0 TDI 125 kW Business
      • BMW 320d Business
      • Jaguar X-Type 2,2 D Business Exclusive A
      • Mercedes-Benz C 200 CDI A
      • Saab 9-3 Sport Sedan 1,9 TTiD Vector
      • Volvo S40 D5 Momentum


      Melumittauksissa E90 oli hiljaisin, mutta silti moittivat tuulen suhinoita etuosassa ja mersu oli kuulemma korvalla kuunneltuna hiljaisempi. Paikaltaan E90 irtosi kiihtytyksessä parhaiten, mutta suuremmissa vauhdeissa 2 kW tehokkaampi Saab meni niukasti ohi. Kulutuksessa E90 oli paras, kuten alla olevasta lainauksesta näkee:

      Kulutusmittauksissa BMW osoittautui taloudellisimmaksi. Sen kulutus maantiellä ja kaupungissa ovat omalla litraluvullaan. Sen ilmoitetut poikkeuksellisen alhaiset EU-kulutukset eivät siis ole tuulesta temmattuja, vaikkakaan mittauksissa ei päästy aivan yhtä vähällä.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • jupasa
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 98
        • Turku

        #78
        Tuulensuhinoista eni tiedä, mutta minun kokemukseni perusteella E90:ssä on kyllä järkyttävän suuret rengasjyrinät, ainakin E39:iin verrattuna. Pitänee mennä uudestaan koeajamaan, tuollainen 320dA kyllä muuten kiinnostaisi.
        ex BMW 525iA touring -04 (E39)

        Comment

        • JNIJNI
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1485

          #79
          Originally posted by jupasa View Post
          Tuulensuhinoista eni tiedä, mutta minun kokemukseni perusteella E90:ssä on kyllä järkyttävän suuret rengasjyrinät, ainakin E39:iin verrattuna. Pitänee mennä uudestaan koeajamaan, tuollainen 320dA kyllä muuten kiinnostaisi.
          Pitää paikkansa. Kunnes ostin talvirenkaiksi Nokian R-kitkat (225/40/18). Nyt auto menee todella hiljaa ja rengas toimii. Kesällä sitten taas äänet nousee, mutta edes puolet vuodesta saa nauttia hiljaisuudesta.
          G21 LCI 330e xDrive 2022
          E93 M3

          Comment

          • ANSSI
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 322
            • Espoo

            #80
            Originally posted by JNIJNI View Post
            Pitää paikkansa. Kunnes ostin talvirenkaiksi Nokian R-kitkat (225/40/18). Nyt auto menee todella hiljaa ja rengas toimii. Kesällä sitten taas äänet nousee, mutta edes puolet vuodesta saa nauttia hiljaisuudesta.
            Saman huomasin minä kun alla pyörii 235/35/19 Nokian R:ät on kyllä todella hiljainen. Menee kun kun villasukilla
            330e M-Sport -20 --- 118i M-Sport -20 ---
            EX:530e M-Sport -18, F34 M-Sport, F30 Alpine White HandWashOnly F30, Audi A3 2.0 TDI Quattro -09, BMW 325iA Touring E91 -06, BMW 318iA Touring E46 -01, BMW 316i E46 -99

            Comment

            • kumiorava
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 200
              • Helsinki

              #81
              e91 330xi M-Sport 2008

              Muutama kokemus omasta pelistä. Todella hyvä auto ja ajo-ominaisuudet kohdallaan, kuten myös viimeistelyn laatu ohjaamossa yms. Yleiskuva siis erittäin positiivinen. Toki varusteita ja omiakin muokkauksia on laajalti, jotka vaikuttavat auton olemukseen ja käyttäytymiseen. Vaan on kyllä muutamia ongelmiakin ollut jo vajaan vuoden taipaleella.

              Autoon asennettiin heti uutena KW V3 alusta, joka ruuvattiin melko tonttiin ja kireäksi. Ei kuitenkaan lähellä ääripäitä, kun tarkoitus on ajaa pääasiassa kadulla. Oikea etupää "nitisee" pienissä epätasaisuuksissa pienillä nopeuksilla huomattavasti. Tämä ilmiö ei toistu jokaisessa epätasaisuudessa, vaan ehkä joka toisessa. Joinakin päivinä enemmän ja toisina vähemmän. Ääni on kuin kumi/muovi ottaisi vastakkain. Toki voi olla metallikin toisena osapuolena. Asia tarkistettiin kahteen otteeseen Vaasan Käyttöautossa, mistä auto on uutena ostettu, ilman tulosta. Jotain rasvailuakin tekivät. Vein auton tämän jälkeen Tampereella TeamF40 kavereille, joilta olin KW:n alustan ostanut. Käänneltiin ja väänneltiin, ilman tulosta. Auto oli nosturin päällä ja koeajojakin tehtiin. Mitään ei löytynyt. Pyysin heitä ottamaan yhteyttä KW:n asiantuntijoihin, jos siellä päässä tiedettäisiin paremmin, mitä etsiä. Eivät koskaan vastanneet.
              Alusta toimii muuten kuin unelma ja on loistava ajaa niin radalla kuin kadullakin. Nitinä ärsyttää jonkin verran.

              Auton tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen oli uudesta asti rytkyttävää, jonka vuoksi vierailin huollossa useaan otteeseen. Ohjelmapäivityksellä tämä hoitui, samalla kytkivät iPod-liittimen toimintakuntoon, joka oli onnistuttu sössimään toimituksen yhteydessä. Syynä siihen oli väärät softat. Loppukesästä törmäsin uuteen ongelmaan moottoriosastolla. Auto meni "limp-modeen" eli tehot hävisivät kesken ajon. Mitään varoitusvaloja ei syttynyt. Nyt vierailin vuorostaan Helsingin Laakkosella uusien päivityksien toivossa. Ne asennettiin ja kaiken kerrottiin olevan kunnossa. Ilmoitin heille samalla ohjaustehostimen "jyrryyttämisestä" hiljaisissa nopeuksissa, mutta asialle ei tehty mitään. Lähdin luottavaisin mielin Keski-Eurooppaan reissaamaan puoleksi vuodeksi ja mitä kävikään. Lähes heti tänne saavuttuani tehot katosivat jälleen. Kuljettajalla kiehahti hieman. Sähköposti Laakkosen huoltopäällikölle oli yhtä tyhjän kanssa. "Kysele paikalliselta BMW-merkkihuollolta jos korjaavat. Pitäisi mennä takuuseen EU-alueella. Sijaisauton ja muiden kulujen hoito jää omaksi asiaksesi. Voit neuvotella myyjäliikkeen kanssa kuluista, jos haluat." Kas näin. Ikävästi keskeytyy reissu, jos auton jättää huoltoon. Ja miten sitten vekslataan autot takaisin, ja missä, ja minkä auton sieltä saa tilalle ja joutuuko mahdollisesti vielä itse maksamaan koko lystin. Ei sanaakaan siitä, mitä pojat Laakkosella olivat tehneet/jättäneet tekemättä ja oltiinko edes hieman pahoillaan, että näin kävi taas.

              Mainitsin sähköpostissani myös takakontin pumppujen kuoleentuneen siten, että ovi ei nouse enää ylös. Sadetunnistimen ja Comfort Access-järjestelmän temppuilusta kerroin samalla. Näihin asioihin ei viitsitty vastata lainkaan. Todellista asiakkaan huomioimista, eikös juu. Jälkimarkkinointi ontuu pahasti, tuntuu olevan aivan sama ostaisiko 20ke Toyotan vai 80ke BMW:n tältä osin. Harmillista.

              Täytyy kuitenkin lopuksi tunnustaa, että ko. auto on ollut paras kärry, mitä on ollut ilo kuljettaa tähän asti. Loistava neliveto, viimeistelyn tarkkuus nahkaverhoilussa, mahtava soundi äänentoistossa (HiFi Logic7), dynaaminen moottori ja kaikki pienet älykkäät yksityiskohdat vakio- ja etenkin lisävarusteissa. Kyllä e9x-sarjaa voi suositella lämpimästi.
              F10 520d xDrive '16

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17529
                • Turku

                #82
                Täytyy vaan sanoa, että kyllä tämä suomalainen "asiakaspalvelu" merkkiliikkeissä on aivan uskomatonta! Kymmenien tuhansien arvoisia ostoksia ja toimitaan noin! Tavarataloissa asiakkaat napisee 1 euron rikkoontuneesta kamastaan ja vaatii kilometrikorvauksia !
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • haba
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 723
                  • Helsinki

                  #83
                  Ei oikeen kuulosta joo hyvältä palvelulta, kannattaa varmaan laittaa suoraan maahantuontiin palautetta, niin luulis tulevan vähän toisenlainen vastaus takasinpäin ja neuvoja miten asiassa edetään, kuitenkin sen verran tuore kärry. Tosin Espoon laakkosella sain viimeksi huollossa erinomaista palvelua, ihan yllätyin.. muutenkin siellä on näköjään tsempattu asiakaspalvelussa viime vuosina.

                  Comment

                  • kumiorava
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 200
                    • Helsinki

                    #84
                    Originally posted by haba View Post
                    Ei oikeen kuulosta joo hyvältä palvelulta, kannattaa varmaan laittaa suoraan maahantuontiin palautetta, niin luulis tulevan vähän toisenlainen vastaus takasinpäin ja neuvoja miten asiassa edetään, kuitenkin sen verran tuore kärry. Tosin Espoon laakkosella sain viimeksi huollossa erinomaista palvelua, ihan yllätyin.. muutenkin siellä on näköjään tsempattu asiakaspalvelussa viime vuosina.
                    Espoo on aina Espoo.. Mut ei sinne tällasella tavallisella kuolevaisella ole asiaa. Ellei sit satu olemaan viissatasta Mersua, ja silloin asioidaan Veholla.
                    F10 520d xDrive '16

                    Comment

                    • JNIJNI
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1485

                      #85
                      Tällä yksilöllä (E91) olen ajanut pisimpään tähän saakka (1,5 vuotta) eikä vieläkään ole hinkua vaihtoon. Aikanaan mietin E61:stä, mutta nyt sekään ei enää säväytä. Tämä E91 on sisätiloiltaan niin lähellä vanhaa E39:äni. Seuraavaksi kiinnostava laite on F10 (5-sarja) tai ehkä sittenkin tuo tuleva F30-sarjalainen (uusi 3-sarja).

                      Omassa on tällä hetkellä kaikki tarvitsemani lisävarusteet (paitsi TV:tä en tarvitse, typerää ohjelmaa tulee aina kun emäntä on shoppailemassa ja itse jään odottelemaan autoon ) ja niistä on oikeasti hyötyä jokapäiväisessä käytössä. Ainoa harmituksen aihe on nitisevä panoraama. Siihenkin BMW on keksinyt korjauksen (kiitos AutoBild:n testauksen), joka täytyy käydä teettämässä seuraavassa huollossa.

                      Toistetaan hieman itseä, mutta tämän hetkisten fiilisten mukaan pakolliset varusteet (=minimivarusteet) F30:ssä tulevat olemaan (ja tuossa järjestyksessä ):
                      - tehokas bensakone (>200kW)
                      - automaatti
                      - M-Sport
                      - sport/nahka/sähkö/muisti-istuimet
                      - navi prof.
                      - Comfort Access
                      - sähköjakkarat
                      - xenon
                      - PDC
                      - individual high end
                      - panoraama (valoisuus)
                      - + muut diipadaapa jutut
                      G21 LCI 330e xDrive 2022
                      E93 M3

                      Comment

                      • tuumas
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2564
                        • Lapland, Finland

                        #86
                        Huh nuo E90 noilla performance hilppeillä on herkkuja ja tuo 135 joka videossaki oli on aivan viiiiitun siisti! Ehottomasti joskus olis tuommonen saatava...

                        Comment

                        • haba
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 723
                          • Helsinki

                          #87
                          Itsellä tulee ensiviikolla 2 vuotta täyteen oman E90:sen kanssa ja erinomainen auto on kaikinpuolin ollut eikä polttavaa hinkua ole vaihtaa, tai no kyllä 335 tai M3 kävis Eli voi olla, että ajetaan vielä siihen asti kun tulee uus F30 300 sarja, sellanen sitten kunnon lisukkeilla ja koneella. JNIJNI tuossa suurimman osan tärkeimmistä varusteista jo luottelikin

                          Comment

                          • Palehti
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2005
                            • 147
                            • Klaukkala

                            #88
                            Morjes bmw-kuskit!

                            Vaimoke on ajanut faceliftatulla e46:llansa nyt ~neljä vuotta, eli kai se pian on saavuttanut vaihtoiän. Autossa on automaatti-ilmastointi ja se on toiminut koko ajan kuin ajatus.

                            Auto, joka on tulossa tuon tilalle on oletettavasti e90 318/320 tai 1-sarjalainen, mutta niitä vaivaa tosi kovan karvalakkisuuden lisäksi ylihintaisuus.

                            Myytävänä olevissa 3-sarjalaisissa on varmaankin puolissa automaatti-ilmastointi ja puolissa manuaalinen. Tähän mennessä olen "hakuni" rajannut automaatti-ilmastoituihin, mutta tuli vaan mieleen että jos tuo manuaalinen toimii kiitettävästi, niin sitten sellaistakin voisi harkita.

                            Eli mielestäni kiitettävästi toimiva manuaali-ilmastointi on volkkarin climatic, eli lämpötila voi osoittaa koko ajan sitä 22°C ja silti koppi lämpenee nopeasti ja automatiikka ohjaa lämpötilaa.

                            Toimiiko e90 manuaali-ilmastointi riittävän hyvin omistajien mielestä ja sitä ei tarvitse koko ajan hämmentää/hienosäätää ?

                            Muut pakolliset varusteet ovat monitoimiratti, vakkari ja väri, joka hyväksytään

                            kiitokset vastauksista jo etukäteen
                            i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
                            ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

                            Comment

                            • MarttiKK
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1638

                              #89
                              Originally posted by haba View Post
                              Ei oikeen kuulosta joo hyvältä palvelulta, kannattaa varmaan laittaa suoraan maahantuontiin palautetta, niin luulis tulevan vähän toisenlainen vastaus takasinpäin ja neuvoja miten asiassa edetään, kuitenkin sen verran tuore kärry. Tosin Espoon laakkosella sain viimeksi huollossa erinomaista palvelua, ihan yllätyin.. muutenkin siellä on näköjään tsempattu asiakaspalvelussa viime vuosina.
                              niinkö NIINKÖ, ei ainakaan omien kokemuksien perusteella. Valitettavaa amatöörien puuhastelua.

                              Comment

                              • IKa
                                BTCF Member
                                • Apr 2007
                                • 877
                                • Klaukkala

                                #90
                                Originally posted by Palehti View Post
                                jos tuo manuaalinen toimii kiitettävästi, niin sitten sellaistakin voisi harkita.
                                Mulla on E90 325i ja siinä manuaali-ilmastointi, mutta valitettavasti vertailupohja vastaavan auton automaatti-ilmastointiin puuttuu (E36 M3 automaatti-ilmastoinnilla mulla on, mutta siihen on huono tehdä vertailuja, kun autoilla on ikäeroa jo 9 vuotta).

                                Mutta jos vertailen edelliseen autotooni (Volvo S40 ) jotka oli E90:n kanssa samaa vuosimallia ja automaatti-ilmastoinnilla varustettu, niin BMW:n manuaali-ilmastointi hakkaa sen menenen tullen. Eli E90:sen manuaali ilmastointi pitää äänettömästi pienellä puhallinnopeudella kaikki lasit vapaana huurteesta ja läpimällä kelillä auton koko sisäosan tasaisesti halutussa lämmössä. Mitään vedontunnetta ei esiinny missään olosuhteissa, toisin kun Volvon automaatti-ilmastoinnissa. Mutta BMW:n manuaali ilmastointi ei itsekseen osaa regoida siihen, että välillä paistaa aurinko ja välillä ei, eli sellaisissa olosuhteissa sitä on välillä pakko manuaalisesti itse säädellä.

                                Jos vertaan E90:sen manuaali ilmastointia E36:sen automaatti ilmastointiin, niin E36:ssa on voi halutessaan säätää jaloille ja keskivartalolle lämmintä ja silti kasvoille viileää ilmaa. E90:sen manuaali ilmastoinnilla tämä ei yhtä hyvin onnistu.

                                Eli yhteenvetona sanoisin, että E90:sen automaatti-ilmastointi on varmasti selvästi mukavampi kuin manuaali-ilmastointi, mutta E90:sen manuaali-ilmastointikin on hyvä ja tod. näk. parempi kuin monen muun merkin automaatti-ilmastointi.

                                Ilkka
                                G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎