Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 kokemuksia & vinkkejä sellaista harkitsevalle...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anselmo H
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 942
    • Vantaa

    Originally posted by JNIJNI View Post
    Näin ne mielipiteet vaihtelee.

    Omasta mielestä E9x kojelauta ilman navi"möykkyä" on alastoman ja halvan näköinen. En voisi vaihtaa sellaiseen autoon. Lisäksi käyttömukavuus siirtyy eri kymmenluvulle "möykyn" kanssa. Suosittelen lämpimästi.
    Juu, näinpä juuri. E90n "pahka" sopii autoon mielestäni mainiosti, eikä se imukuppi-irtonavi varsinaisesti paranna kojetaulun meininkejä. Navin tarpeellisuudesta ei varmaankaan tarvi vängätä: Jos reitit suuntautuu kotiin, tehtaalle tai citymarketiin, niin laitetta ei tarvi. Kun pitää ajella uusiin kohteisiin edes muutaman kerran kuukaudessa, niin kiinteä navi on todella kätevä varuste. Päivitystarve on riesana kaikissa kaikissa navigointilaitteissa.
    F11 523iA Touring
    E93 325i cabrio
    E81 116i
    Triumph Daytona 955i

    Comment

    • Epäuskollinen autoilija
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 365
      • Espoo

      Originally posted by Kadunvaltaaja View Post
      Juu, näinpä juuri. E90n "pahka" sopii autoon mielestäni mainiosti, eikä se imukuppi-irtonavi varsinaisesti paranna kojetaulun meininkejä. Navin tarpeellisuudesta ei varmaankaan tarvi vängätä: Jos reitit suuntautuu kotiin, tehtaalle tai citymarketiin, niin laitetta ei tarvi. Kun pitää ajella uusiin kohteisiin edes muutaman kerran kuukaudessa, niin kiinteä navi on todella kätevä varuste. Päivitystarve on riesana kaikissa kaikissa navigointilaitteissa.
      Itse olen käyttäny tuota iDrivea todella paljon työpaikan bemareissa ja en ole kyllä millään oppinu tykkäämään siitä. Toki jos tykkää leikkiä kaikennäköisillä turhilla säädöillä, niin tollainen lelu on toki kiva. Itse vaan satun tykkäämään yksinkertaisista ja toimivista ratkaisuista. Hifimaailmassakaan kunnon vehkeistä ei löydy mitään miljoonia nippeleitä ja nappeleita. Hyvää kun ei tarvitse säätää!

      Radion ohjaamiseen riittää volume ja kanavavalinta. Ilmastoinnin ohjaamiseen lämpötilan säätö. Nohin ei todellakaan tarvita monimutkaisia menu systeemejä. Kännykän handsfreetä käytän vain ja ainoastaan vastaamiseen, joten tuo menun kautta käytettävä kännykänohjaus ei myöskään kiinnosta.

      BMW:n pro navi on yksi huonoimmista naveista mitä olen koskaan joutunut käyttämään. Vanha versio oli toivoton ja tuo viimevuonna tullut uudempi malli ehkä siedettävä. Ihan sama vaikka karttoja vois ladata laittomasti netistä. Vaikka kartat on uudet, niin joutuu silti käyttämään huonoa ja kallista navia.

      Ulkonäöllisesti en pidä tuota mötikkää mitenkään kauniina. Omaan silmään yksinkertaisuus on kaunista. Imukuppi irtonavi ei todellakaan ole myöskään mikään kaunistus, mutta sitä on pakko katsella vain silloin, kun navia sen pari kertaa kuukaudessa joutuu käyttämään. Lisäksi tuon pro navin hinnalla saa 10 huippuhyvää tomtom navia. Nuo hakkaavat pron käytettävyydessä 100-0.

      Nämä siis omat mielipiteeni tuosta pro navista.
      Maserati 4200 Coupe GT
      Ford focus 1.6i
      ex:
      BMW 320d E90 -05
      Porsche boxster 986 2.5 -98
      VW Golf 1.6 -90
      BMW 850i -91
      Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
      BMW 316i E36 -91
      Nissan Sunny 1.3 -87
      Ford Scorpio 2.0i

      Comment

      • Tctic
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2004
        • 215
        • Raahe

        Varmaan tyhmä kysymys, mutta kuitenkin. Missä vaiheessa 325i:n moottori muuttui kolmilitraiseksi myös Euroopassa? Ja saako kyseistä moottoria muutettua helposti täysitehoiseksi?
        Lähes autoton...

        Comment

        • Tibexe
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 485
          • Tampere

          Originally posted by Tctic View Post
          Varmaan tyhmä kysymys, mutta kuitenkin. Missä vaiheessa 325i:n moottori muuttui kolmilitraiseksi myös Euroopassa? Ja saako kyseistä moottoria muutettua helposti täysitehoiseksi?
          E60:sen faceliftin yhteydessä, eli syyskuussa 2007 taisi tuo muutos tapahtua E90/E91/E92:ssa. Cabriossa jo maaliskuussa 2007.
          "U0 (325i) subcoded engines seem to be crippled versions of their equivalent displacement O0 (330i) versions as they share all internal dimensions and technology."
          Voisin kyllä siltikin veikata että tuo "muuttaminen" ei ole mikään sormien napsautus tyyliin pelkkä ohjelmointi.
          Last edited by Tibexe; 09-08-2009, 11:03.
          sigpic

          Comment

          • ART
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 305

            Originally posted by Tibexe View Post
            Voisin kyllä siltikin veikata että tuo "muuttaminen" ei ole mikään sormien napsautus tyyliin pelkkä ohjelmointi.
            Ainakin jenkkimallin 3-litraisessa E9x 325xi:ssä täysitehoiseksi muuttaminen vaati ohjelmoinnin lisäksi myös imusarjan vaihdon.

            Comment

            • Anselmo H
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 942
              • Vantaa

              Originally posted by Epäuskollinen autoilija View Post
              BMW:n pro navi on yksi huonoimmista naveista mitä olen koskaan joutunut käyttämään. Vanha versio oli toivoton ja tuo viimevuonna tullut uudempi malli ehkä siedettävä. Ihan sama vaikka karttoja vois ladata laittomasti netistä. Vaikka kartat on uudet, niin joutuu silti käyttämään huonoa ja kallista navia.
              Mikä siinä on erityisen huonoa? Itse olen ollut tyytyväinen Business-Navin heräämisnopeuteen vs. muutama irtonavi sekä Nokian gps:t. Reitityskin on toimiva. Huonona puolena olen kokenut lähinnä kameratolppavaroituksen "blingin" puuttumisen. Miten sitten Pro- ja Business Navit eroaa toisistaan, ei mdn hajua.
              Last edited by Anselmo H; 10-08-2009, 00:13.
              F11 523iA Touring
              E93 325i cabrio
              E81 116i
              Triumph Daytona 955i

              Comment

              • Epäuskollinen autoilija
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 365
                • Espoo

                Originally posted by Kadunvaltaaja View Post
                Mikä siinä on erityisen huonoa? Itse olen ollut tyytyväinen Business-Navin heräämisnopeuteen vs. muutama irtonavi sekä Nokian gps:t. Reitityskin on toimiva. Huonona puolena olen kokenut lähinnä kameratolppavaroituksen "blingin" puuttumisen. Miten sitten Pro- ja Business Navit eroaa toisistaan, ei mdn hajua.
                No tuossa vanhemmassa kai suurin ongelma oli, että se lukee karttoja DVD:ltä. Tuosta johtuen navi on aivan sairaan hidas. Se on myöskin todella sekava käytettävyydeltään. Joissain valikoissa idrive rullaa pitää vääntää kuten joystickiä liikkuakseen ja joissain pitää pyörittää. Jotenkin tuntuu, ettei kyseisessä käytöliittymässä ole mitään logiikkaa milloin pitää pyörittää ja milloin vääntää.

                Uudessa versiossa käyttöliittymää on parannettu huomattavasti ja kartatkin on tallennettu kovalevylle. Käyttöliittymä ei kuitenkaan edelleenkään ole täydellinen. Tomtom navilla osoitteiden etsiminen ja reittien valinta onnistuu puolet nopeammin. Jotenkin tuo kosketusnäyttö muutenkin istuu paremmin meikäläisen käteen. Kaikkiaan tuo tomtomin käyttöliittymä on yksinkertaisuudessaan jotenkin selkeämpi.
                Maserati 4200 Coupe GT
                Ford focus 1.6i
                ex:
                BMW 320d E90 -05
                Porsche boxster 986 2.5 -98
                VW Golf 1.6 -90
                BMW 850i -91
                Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
                BMW 316i E36 -91
                Nissan Sunny 1.3 -87
                Ford Scorpio 2.0i

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7418
                  • Oulu

                  Originally posted by Epäuskollinen autoilija View Post
                  Uudessa versiossa käyttöliittymää on parannettu huomattavasti ja kartatkin on tallennettu kovalevylle. Käyttöliittymä ei kuitenkaan edelleenkään ole täydellinen. Tomtom navilla osoitteiden etsiminen ja reittien valinta onnistuu puolet nopeammin.
                  Toi vuokra-autossa ollut mitä käyttelin viikon oli kai uusi kovalevyllinen versio, koska se tuntui ainakin todella nopealta (poislukien heräämisen viive autoa käynnistettäessä). Navina se ei ehkä ole täydellinen kaikilta osin, mutta helposti katseltava karttanäyttönä jatkuvan paikannuksen kera tuo oli ison näytön kanssa aivan mahtava. Rullasta kartan zoomailu sujui kätevästi kun rulla oli juuri siinä missä käsi muutenkin. Tätäkään ei tietenkään tartte tutuissa paikoissa mihinkään sen enempää kuin naviakaan.

                  Itse en taas pidä kosketusnäytöstä autossa, koska siinä näkyisi aina sormenjäljet, enkä voisi sitä sietää. Eilen juuri ohjelmoin kaverin Tomtom:iin reittiä ja olihan sekin kyllä tuskaa kun ei ollut juuri kokemusta ko. laitteesta. Noin 15 min ähellyksen jälkeen taisi onnistua. Eli pitäisin ainakin itse tuota E9x navin uutta versiota paljon hienostuneempana kuin pari vuotta vanhaa Tomtom:ia, uusista huippumalleista ei taas ole kokemusta.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Epäuskollinen autoilija
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 365
                    • Espoo

                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Toi vuokra-autossa ollut mitä käyttelin viikon oli kai uusi kovalevyllinen versio, koska se tuntui ainakin todella nopealta (poislukien heräämisen viive autoa käynnistettäessä). Navina se ei ehkä ole täydellinen kaikilta osin, mutta helposti katseltava karttanäyttönä jatkuvan paikannuksen kera tuo oli ison näytön kanssa aivan mahtava. Rullasta kartan zoomailu sujui kätevästi kun rulla oli juuri siinä missä käsi muutenkin. Tätäkään ei tietenkään tartte tutuissa paikoissa mihinkään sen enempää kuin naviakaan.

                    Itse en taas pidä kosketusnäytöstä autossa, koska siinä näkyisi aina sormenjäljet, enkä voisi sitä sietää. Eilen juuri ohjelmoin kaverin Tomtom:iin reittiä ja olihan sekin kyllä tuskaa kun ei ollut juuri kokemusta ko. laitteesta. Noin 15 min ähellyksen jälkeen taisi onnistua. Eli pitäisin ainakin itse tuota E9x navin uutta versiota paljon hienostuneempana kuin pari vuotta vanhaa Tomtom:ia, uusista huippumalleista ei taas ole kokemusta.
                    On toki totta, että tottumattomalla menee hetki oppia käyttämään uutta navia. Itse olen käyttänyt noita molempia sekä tomtomia, että bemarin navia molempia kohtalaisen paljon. Tomtom on puolet nopeampi siinä vaiheessa, kun molempia naveja käyttää kokenut käyttäjä. Huonona puolena kosketusnäytössä tosiaan nuo sormenjäljet, mutta kannettavassa navissa tuo ei oo suurikaan ongelma. Rehellisyyden nimissä täytyy kyllä myöntää, että tuo iDrive rulla on ehdoton siinä zoomailussa. Se ei kuitenkaan riitä perusteluksi 10 kertaiseen hintaan. (pro navi lisävarusteena ~4ke paras tomtom ~400e)
                    Maserati 4200 Coupe GT
                    Ford focus 1.6i
                    ex:
                    BMW 320d E90 -05
                    Porsche boxster 986 2.5 -98
                    VW Golf 1.6 -90
                    BMW 850i -91
                    Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
                    BMW 316i E36 -91
                    Nissan Sunny 1.3 -87
                    Ford Scorpio 2.0i

                    Comment

                    • Convertible
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2638
                      • Turku

                      Originally posted by jnijni View Post
                      näin Ne Mielipiteet Vaihtelee.

                      Omasta Mielestä E9x Kojelauta Ilman Navi"möykkyä" On Alastoman Ja Halvan Näköinen. En Voisi Vaihtaa Sellaiseen Autoon. Lisäksi Käyttömukavuus Siirtyy Eri Kymmenluvulle "möykyn" Kanssa. Suosittelen Lämpimästi.
                      +100000000000
                      F25 X3 35d
                      E87 118i
                      E46 330ti
                      E46 M3
                      E30 M3
                      E30 M3 Convertible
                      Z3 Roadster

                      Comment

                      • Tibexe
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2006
                        • 485
                        • Tampere

                        Mitä nyt E92:ssa sitä Pro-navigointia/isonäyttöistä iDriveä käyttänyt, niin aika must varuste olisi omalla listalla jos uutta/uudehkoa kolmesatasta olisin ostamassa.
                        sigpic

                        Comment

                        • Samee
                          BTCF Member
                          • Mar 2006
                          • 888
                          • Valkeakoski

                          Originally posted by Tibexe View Post
                          Mitä nyt E92:ssa sitä Pro-navigointia/isonäyttöistä iDriveä käyttänyt, niin aika must varuste olisi omalla listalla jos uutta/uudehkoa kolmesatasta olisin ostamassa.
                          Itse ostin juuri saksasta e91:sen ja kyllä tuo pronavi kuului ehdottomasti päävalintakriteereihin m-sport paketin ohella. 6tuhatta kilometriä tuli eurooppaa kierrettyä navin opastamana ja hyvin tuntui toimivan ja kyllä sen käytönkin äkkiä oppi, vaikka ensin vaikuttikin monimutkaiselta.

                          Kojelautakin näyttää omaan silmään typerältä ilman navimöykkyä.
                          E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
                          E30 316 4d '89
                          E36 M3 Coupe '93
                          F30 318d '13

                          Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

                          Comment

                          • haba
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 723
                            • Helsinki

                            Naville pisteet täältäkin, paljon paremman näköinen "möykyn" kera. M sport paketti, nahat, luukku, hifit, pdc ym myös aika pakollisia varusteita jo omaan makuun

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1651
                              • Pk-seutu

                              Kovasti menee navi-keskustelu makuasioiden puolelle. Esim. CAD-järjestelmiä arvioidaan objektiivisesti sen mukaan kuinka monella painalluksella/kuinka nopeasti jokin toiminto saadaan suoritettua. Samaa logiikkaa voisi käyttää myös navien käytettävyyden arviointiin.

                              Oma kritiikki ei koskenut kuitenkaan navin käytettävyyttä (nykyiset kovalevyltä karttoja lukevat mallit alkavat olla jo riittävän nopeita), vaan ainoastaan sitä, että pro-navin tuoma lisähyöty on minun tapauksessa suunnilleen saman suuruinen kuin pro-navin tuoma esteettinen haitta kojelaudassa (naville ei ole kovin usein käyttöä). Siksi käytettyä autoa ostaessa pro-navin puuttuminen/olemassaolo ei juuri ostopäätökseen vaikuta. Uuden auton hankinnassa taas en näe mitään järkeä sijoittaa 3-4000 euroa ko. navigaattoriin joka ei juuri vaikuta auton jälleenmyyntiarvoon.

                              Omasta mielestä esteettisesti muotoiltu tuote on useimmin mahdollisimman täsmällinen ja yksinkertainen (vrt. form follows function -ajattelumalli). Lisäksi kuviot ja värit tulee olla yhteensopivia ja muodot sulavalinjaisia. Näistä kahdesta kojelaudasta olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että perusmallin kojelauta on onnistuneempi. Tämä ei siis ole mikään hyökkäys pro-navia kohtaan, olisivat laittaneet sen. esim. samalla tavalla kuin uudessa seiskassa tai tai jopa Audi-tyylisesti, niin haluttavuus olisi kummasti parempi:

                              A6-audin naviasennus:


                              Onko muuten kukaan keksinyt tuolle e91:n karkailevalle takaluukunverholle mitään ratkaisuja? Saako siihen sähköverhoa, joka pysyisi paremmin paikoillaan?

                              Comment

                              • Samee
                                BTCF Member
                                • Mar 2006
                                • 888
                                • Valkeakoski

                                Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                                Onko muuten kukaan keksinyt tuolle e91:n karkailevalle takaluukunverholle mitään ratkaisuja?
                                Omassani tuo ainakin "karkaa" ylös aina kun avaa pelkän takalasin. Omasta mielestäni jopa ihan hyvä ominaisuus koska muutoin luukkuun/luukusta ei saa mitään koska verho on tiellä ja sen joutuisi kuitenkin itse ronkkimaan sivuun siitä.

                                Jos avaan koko luukun, niin silloin verho pysyy paikallaan.
                                E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
                                E30 316 4d '89
                                E36 M3 Coupe '93
                                F30 318d '13

                                Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎