Originally posted by janne320d
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E90 kokemuksia & vinkkejä sellaista harkitsevalle...
Collapse
X
-
Originally posted by Zeta View PostAah, sori tarkoitin siis ketjulla. Mutta noissa nelosissa on ollut jonkun verran ongelmaa tuolla puolella.325i e92 2011
Comment
-
-
Originally posted by kapupetri View PostItsellä napsahti 100t ajetulla viikko sen jälkeen kun olin hakenut kärryn kaupasta.
Comment
-
-
Originally posted by Bloggus View PostPitkän harkinnan ja opiskelun jälkeen olen päätynyt valinnastani kyseiseen kiesiin juuri kyseisellä moottorilla, koska ymmärsin, että siitä olisi korjattu pois nämä läppäviat sekä turbo-ongnelmat. Nyt sitten eteen on tullut parissa paikassa vastaan viestejä, joissa kerrotaan jakopään rikkoutumisista. Eli kuinka yleinen vaiva tämä oikeasti on, vai ainoastaan yksittäisten yksilöiden ongelmia??
Mahdollinen vika olisi ilmeisesti taas korjattu seuraavasta 2 litraisesta dieselistä, mutta niihin malleihin ei sitten budjetti anna rakoa. Eli uskallanko antaa tuontipalvelulle nyt ostokäskyn tuosta 130kw mallin autosta, vai jäänkö odottelemaan hintojen laskua?:think
Yllätyksenä tuli, että autosta oli 70tkm kohdilla porsinu vaihdelaatikko, joka vaihdettu uuteen. Sehän nyt ei haittaa, että autossa on vain reilu 30tkm ajettu uusi loota!
Auto on ensimmäinen Saksan-tuonti, joten päätin turvautua välittäjään. Ehkäpä seuraavan haen sitten itse
Välittäjä neuvotteli vielä samaan hintaan talvirenkaat sekä vuoden Euro-plus takuun, joyka olisi omilla kaupantekotaidoilla todennäköisesti jäänyt saamatta.
Ensi tiistaina on vuorossa auton koeajo sekä mahdollinen osto, ellei mitään ihmeellistä autosta enään ilmene! Viikon päästä perjantaina, viimeistään, "uuden" bemmin onnellinen(ko) omistaja!
Myynnissä muuten entinen 320Ci E46 -00, jos jotain kiinnostaaLast edited by Bloggus; 08-02-2012, 22:08.320 da E91 LCI -08
320 Ci E46 -00 *MYYTY*
Comment
-
-
Originally posted by Bloggus View PostAuto on ensimmäinen Saksan-tuonti, joten päätin turvautua välittäjään. Ehkäpä seuraavan haen sitten itse
Välittäjä neuvotteli vielä samaan hintaan talvirenkaat sekä vuoden Euro-plus takuun, joyka olisi omilla kaupantekotaidoilla todennäköisesti jäänyt saamatta.
Ensi tiistaina on vuorossa auton koeajo sekä mahdollinen osto, ellei mitään ihmeellistä autosta enään ilmene!
Comment
-
-
Originally posted by Zeta View PostSiis tuoko joko välittäjä sulle auton Suomeen, jonka jälkeen koeajat ja päätät ostatko auton? Vai onko mulla vain unirähmää silmissä...320 da E91 LCI -08
320 Ci E46 -00 *MYYTY*
Comment
-
-
Kirjoittelen tähän vähän E93-kokemuksia ja havaintoja näin E39-omistajan silmin perustuen 900 km ajeluun vuokra-autolla Saksassa. Aiemmista E90- ja E91-vuokrauksista kirjoittelin aikoinaan tänne ja tänne.
Auto oli siis Hertz:in Fun Collection -valikoimassa tarjolla ollut E93 330dA LCI. E9x oli siis jo aiemmin tuttu, mutta 3-litran dieselistä ja avokorista ei mulla ollut minkäänlaisia ennakkokokemuksia (tai no olen toki paria eri ei-BMW-avoa joskus ajanut lyhyesti). Ensivaikutelma autosta oli lähes masentava, huolimatta siitä, että auto oli varustettu M Sport -paketilla. Etupuskurissa oli melko iso naarmu ja Spacegrau ei todellakaan ole mun lempivärejä ainakaan tässä korimallissa. Lisäksi auto oli likainen kun lentokentän pesukone oli jotenkin pois käytöstä mistä Hertz kiitettävän näkyvästi tiedottikin. Sattlebraun nahkasisusta sentään paransi tunnelmaa sisällä. "Vanhanaikainen" automaatin keppi sai heti ihmettelemään auton ikää, mutta näissä se on kai edelleen tuollainen eikä E60 LCI:ssä tullut avaruusajan tikku. Auton mittarissa oli reilu 17 tkm ja myöhemmin kävi ilmi että auto oli valmistettu 02/2012 eli mistään kovin vanhasta laitteesta ei kuitenkaan ollut kysymys.
Ainoa epäilys ennakkoon tämän auton valinnan suhteen kohdistui tavaratilaan, meillä kun oli kolmen hengen ja reilun 2 viikon reissulle melko paljon vaatetta kolmessa eri laukussa. Autoa noutaessa tavarat olivat hotellissa, joten heti ei jouduttu laukkuja autoon sovittelemaan, mutta vilkaisu peräkonttiin ei luvannut kovin hyvää. Mukana ollut tuulisuoja tuntui täyttävän tavaratilasta merkittävän osan jo yksinään silloin kun katon laskemisen mahdollistava liikkuva tilanjakaja oli ala-asennossaan.
Tuttuun tapaan ajo-asennon sai urheiluistuimilla erittäin hyväksi. Ylivoimaisesti hienointa näissä istuimissa on selkänojan leveyden säätö, josta on kapealle ihmiselle todella paljon iloa. Tuskin missään muussa autossa mun kokoinen istuu yhtä tukevasti sivutukien osalta. Sisustan laatuvaikutelmaa pudotti vain hiukan terävät valusaumat viiksissä (esim. CC:n viikset oli paljon paremmin viimeistellyn tuntuiset). M-ratti sen sijaan istui käteen loistavasti.
Kuutosdieselin käyntiääni tyhjäkäynnillä oli nelosdieselillä ajelun jälkeen mukavaa kuultavaa. Kaasunpainallus vain paransi tilannetta ja jo ekat 5 metriä riitti kertomaan että auton reagointi liikkeellelähdössä on aivan toista kuin puolti tuntia aiemmin palautetun VW CC 2.0 TDI DSG:n. Pienikin kaasun painallus riitti siihen että auto tuntui lähes hyökkäävän eteenpäin ja äänimaailma korosti tätä vaikutelmaa.
Navin käyttö vaati taas hetken totuttelua, mutta tielle päästyä kävi heti selväksi miten hyvä se olikaan jos vertasi volkkarin (perusmalliseen) naviin pienellä näytöllä. Bemarin navin isossa näytössä näkyy sekä kartta että ajo-ohjenuoli vierekkäin hyvin selvästi. Kuten aiemminkin olen havainnut, voisi navin käynnistyminen olla hiukan nopeampaa. Jarrullinen vakkari on hieno ominaisuus mäkissä maastossa, kunhan sen käytön taas oppi CC:n eri tavalla toimivan viiksen jälkeen. Miksihän muilla merkeillä ei ole jarrua vakkarissa vakiona?
Heti ensi metreillä huomasi myös että ohjaus vaati voimaa (varsinkin jos verrokkina oli E39:n sijaan tuo CC), mutta oli kyllä positiivisen nopea nurkkapyörittelyssä. Varustelistalta löytyi servotronic-ohjaus, en tiedä onko se näissä vakiona vai lisävaruste. Aktiiviohjausta ei siis ollut, mutta siitä huolimatta ohjaus tuntui E39:n jälkeen erittäin nopealta mistä oli iloa parkkipaikkapyörittelyssä. Vastaavasti taas en oikein tykännyt ohjauksen nopeudesta baanavauhdeissa. Joku 150-160 km/h meni vielä ihan OK, mutta kun 240 km/h vauhdissa yritti ajaa loivaa mutkaa niin olisin itse kaivannut hitaampaa ohjausvälitystä. Tähän tarpeeseen aktiiviohjauksen muuttuva välitys on varmasti maino korjaus.
Jousitus oli tukeva, mutta ei vielä erityisen epämukava M-paketin 18" renkailla (Michelin Pilot Sport). Ääritilanteita en testaillut missään, mutta sen huomasi, että rikkonainen asfaltti ja tavallista terävämmät poikittaussaumat saivat koko auton värähtelemään lyhytaikaisesti tavalla, jota ei varmasti umpikorisissa tapahdu. Rengasmelua tuli sisään melkoisesti jos pinta oli karkeaa kuten joskus baanalla, tai vauhtia oli enemmän. Tämä on ehkä merkittävin puute tässä autossa jos ajattelee pitkien ajomatkojen matkailua.
Katto avautui ja sulkeutui siedettävän nopeasti. Joskus liikennevaloissa olisi toivonut hiukan ripeämpää toimintaa tai edes mahdollisuutta operoida kattoa myös hitaalla nopeudella liikkuessa, mutta jostain syystä tämä ei onnistu E93:ssa vaikka on kai aika tavallista nykyään. Sivuikkunat ylhäällä tuuli ei häirinnyt matkustamossa suuremmin alle 100 km/h nopeuksissa edes ilman tuulisuojaa. Tuulisuoja jäi kokeilematta koska poika istui takapenkillä. Avoautoilun suhteen kokemattomana ehkä luulisi että dieselin raksutus kuuluu sisään paremmin katto auki mutta näin ei tuntunut tapahtuvan. Siltä osin avo/coupe-valinta ei minusta vaikuta moottorin valintaan mitenkään.
Moottori on hieno ja vaikka olen aina moittinut dieseleitä niin pakko myöntää että tämän kanssa voisin kyllä ihan mieluusti elää. Ainoa harmittava juttu melun lisäksi (ja melukin on tässä välillä ihan positiivisen fiiliksen antavaa) D-asennossa tapahtuva viive voiman tuotossa silloin kun kaasua painaa äkkiä 1/2-2/3 tasolle tilanteessa, jossa on ajettu pintakaasulla isolla vaihteella kierrosten ollessa 1500 rpm tai alle. Tässä tilanteessa vaihtoisto hakee hetken pienempää vaihdetta ja moottori joutuu odottomaan sitä ennen kuin voi alkaa nostaa kierroksia. Kaupungissa tätä tapahtui melko usein, mutta DS-asennon käyttö poisti ongelman melko hyvin. Kiekkamittarin punainen alkoi vasta 5000 rpm, mutta tavallisesti en kyllä saanut tälläisia kierroksia koskaan koneeseen vaan automaatti vaihtoi järkevästi isommalle jo aiemmin. Kuitenkin yhdestä risteyksestä hotellin vieressä kun kiihdytti DS-asennossa ja luistoensto DTC-tilassa niin kone kiersi aina ylemmäs kuin normaalisti. Silloin äänet muuttui ihan erilaisiksi ja olivat varmasti hienointa äänimaailmaa mitä olen dieselistä ikinä kuullut.
Viimeisenä päivänä tuli sitten eteen tavaratilan testaus tositoimissa. Nyt ei olisi enää tarpeen voida laskea kattoa joten vain maksimaalinen tila ratkaisisi. Ja ihmeen hyvin meidän isoin lentolaukku, joka on todella iso (noin 79 cm korkea), tavaratilaan meni, saipa sen viereen jopa kiilattua käsimatkataravaksi kelpaavan puolipehmeän Samsoniten perässä vedettävän pikkulaukunkin. Toinen isompi laukku mahtui sopivasti takapenkille kuljettajan taakse ja mun kamerareppu saman paikan jalkatilaan. Pojan reppu meni takaluukun toiseen reunaan ja toisen reunan pienen kassin kokoinen tila jäi vielä vapaaksi. Kyllä tällä siis pieni perhe matkailee pidemmällekin jos ei halua laskea kattoa silloin kun kaikki tavarat on mukana.
Lyhyesti siis paras vuokra-auto ikinä ja muutenkin miellyttävä ajokokemus.Last edited by Petri.Kekkonen; 25-07-2012, 11:41.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostMukava lukea näitä! Onko alusta kovempi kuin e39:n? Mikä jäi kulutukseksi koko reissulle?
Kulutusta en tarkemmin katsonut koko ajalta kun nollasin ajotietokoneen lukeman jossain välissä, mutta ripeässä baana-ajossa jossa kuitenkin yleensä puolet matkasta sai ajaa rajoituksien tai ruuhkan vuoksi hitaammin kuin olisi halunnut kulutus heilui jossain 7,7 l/100 km pinnassa. Siis varsin vähän jos aiemmin vuoraamiini E9x-nelosdiesleihin vertaa. Oiskohan koko reissun kulutus ollut ajotietokoneen mukaan jotain 7,3 l/100 km luokkaa jos en ihan väärin arvaa.
Moottorista unohtui sanoa, että vaikka 180 kW ei tietenkään ole nykyisin enää mikään erityisen tehokkaan auton lukema niin kyllä se vielä baanan vasemmalla kaistalla ajamisen suhteen tärkeistä 140-150 km/h vauhdeista melko mukavasti kiihtyy varsinkin kun huomioi sen, että tämä auto avo-kuutos-diesel-automaattina oli 1840 kg (!) omapainollaan luultavasti painavin mahdollinen E9x 3-sarjan edustaja. Tuossa vauhdissa riittää vielä viitonen ja kuutoselle vaihto tapahtuu jossain 190 km/h nurkilla. Tosin bemarin(kin) turbodieseleissä lienee aika yleistä että tehoa on hiukan luvattua enemmän, toisin kuin bensavapareissa.
Kuutosella kierroksia oli 180 km/h vauhdissa noin 2500 rpm jolloin moottorin melutaso on kohtuullinen jos ajelee vakkarilla tasaista nopeutta. Sekin oli vähän yllättävää, että 200 km/h ylöspäin täyskaasulla kun kiihdyttää niin moottori pitää melkoisen paljon ääntä vaikka itse ainakin olettaisin että tuossa vauhdissa dieselin äänet hukkuu rengasmeluun ja tuulen suhinaan. Mutta kuten jo aiemmin yritin sanoa niin ääni antoi tässä kyllä ihan hyvää menemisen meininkiä ajamiseen, mutta jos auto olisi oma ja päivittäin ajaisi lujaa niin voisi toivoa parempaa äänieristystä.Last edited by Petri.Kekkonen; 24-07-2012, 19:30.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostHyvää tarinaa, mutta jotenkin jäi harmittamaan kuvien puute tekstin välistä.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by ralliriisseli View PostOlen hankkimassa 2009 E91 LCI 320dA:ta. Mitä tulisi ottaa huomioon? Tyyppiviat, ongelmat? Onko näissä sitä kampuravikaa?
Jos on rehellinen 2009 (valmistettu 9/2008 jälkeen )niin ehkä sellaisen uskaltaisi(n) ostaa...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Se kampura ja jakoketju vika koskee moottoreita jotka on valmistettu 01/09 ennen. Eli jos auto on uudempi kuin 02/09 ei pitäisi olla ongelmaa. Tosin näissä on BMW:llä GW voimassa 150tkm/ 4 vuotta, eli en näkisi ongelmaa kovin suurena. Käsittääkseni ongelma ei koske N47D20C konetta ja uudempia. Koneen tyyppi löytyy kuskin puolelta b- pilarin alapäästä.2020 G20 320i xdrive
Comment
-
-
Originally posted by Heksula View PostSe kampura ja jakoketju vika koskee moottoreita jotka on valmistettu 01/09 ennen. Eli jos auto on uudempi kuin 02/09 ei pitäisi olla ongelmaa. Tosin näissä on BMW:llä GW voimassa 150tkm/ 4 vuotta, eli en näkisi ongelmaa kovin suurena. Käsittääkseni ongelma ei koske N47D20C konetta ja uudempia. Koneen tyyppi löytyy kuskin puolelta b- pilarin alapäästä.E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88
Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa
Comment
-
Comment