Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 kokemuksia & vinkkejä sellaista harkitsevalle...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jori
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1011
    • Vantaa

    Originally posted by exhaust View Post
    Laukeaako molemmista 320d ja 325d syöttöpumput vai onko näissä vielä erikseen siirtopumppu?

    320d taitaa syödä noilla longlife öljyn vaihto väleillä turboja melko tiuhaan?
    Saattaa olla jo 120tkm ajetussa vaihdettu, parissa sadassa toinen.

    Onko raportoitu 325d turbo vikoja?
    Originally posted by Zeta View Post
    Kun nämä bemun pikkudieselit on mitä on niin eikö olisi järkevämpi ostaa 325/330 bensalla? Ei nekään mahottomia syö ja ei ole ainakaan läppä/turbo yms vikoja :think

    Sen minkä polttoaineen hinnoissa häviää, saa säästyneissä korjauksissa takaisin
    Siis mitä?

    Itsellä ollut nyt kaksi vuotta ja 51tkm 320dA 163hv eikä ollut mitään vikoja, nyt ajettu 158tkm, ja huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja käytetty castrolin long-life öljyjä tosin vaihdettu aikaisemmin n.15-20tkm.

    En usko että yhdestäkään E9x sarjan dieselistä menee turboa alle 200tkm jos vaan on OIKEAT kilometrit
    .
    Olen saanut työni puolesta seurata mitä mittarinpyöristys romuja tänne suomen maahan tuotu ja aika paljon vielä.
    Niin ja noista isompi koneisista ei mene turboa koskaan ja ovat muutenkin täysin eri autoja....Jep!
    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

    Comment

    • Zeta
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7535
      • Kotona

      Originally posted by jori View Post
      Itsellä ollut nyt kaksi vuotta ja 51tkm 320dA 163hv eikä ollut mitään vikoja, nyt ajettu 158tkm,
      No tuo alkaakin olla vasta nyt kilsojen puolesta riskirajoilla.

      Autot ovat toki yksilöitä ja sulle on nähtävästi sattunut hyvä yksilö. Se ei kuitenkaan poista sitä, että bemun pikkudieseleissä on ollut helvetisti vikoja ja näitä kertomuksia on netti pullollaan sekä Suomesta että ulkomailta

      -
      Käyttöautona: F20
      Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
      Myydään: HP 14" kannettava **90e**
      Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
      -

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        Originally posted by Zeta View Post
        No tuo alkaakin olla vasta nyt kilsojen puolesta riskirajoilla.

        Autot ovat toki yksilöitä ja sulle on nähtävästi sattunut hyvä yksilö. Se ei kuitenkaan poista sitä, että bemun pikkudieseleissä on ollut helvetisti vikoja ja näitä kertomuksia on netti pullollaan sekä Suomesta että ulkomailta

        http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=492078

        Jep, 200tkm molemmin puolin niitä turboja alkaa menemään. Riippuu toki niin paljon ajotyylistä. Toinen ajaa aina pintakaasulla ja turbo kestää 300tkm. Toinen kiihdyttelee aina pedaali pohjassa ja ajaa motarilla turbo punaisena. Sitten suoraan auto sammuksiin huoltoasemalle. Varmasti viimeistään 150tkm turbo vaihtokunnossa. Mutta ainut mikä on faktaa, niin kyllä niitä menee alle 200tkm todellisilla kilometreilla, vaikka kuinka monta tuhatta autoa on nähnyt autolauttajonossa
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Veeksi
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2177
          • Kuopio

          Tässä on varsin hyviä kyseenalaistuksia, mitä oon itsekin hämmästellyt. On ihan ihan täyttä faktaa ei mutua, että 2000-2010 mallisten autojen dieselit on lähes poikkeuksetta ongelmallisempia kuin bensakoneet (molemmista on ihan omakohtaisia kokemusta niin BMW:ltä kuin toiseltakin saksalaiselta valmistajalta). Ja asialle on varsin hyvät perusteet. Yksinkertaisesti tämän ikäluokan dieselit on toiminnaltaan huomattavasti monimutkaisempia ja sitä kautta herkempää tekniikkaa. Eikä valmistajilla ole mitään intoa tai mahdollisuuksia tehdä dieseleitä mitenkään sen vahvemmista osista kuin bensakoneisia. Nyt 2010-luvulla tosin ollaan pääasiassa tultu siihen pisteeseen, että tämä dieseleiden tekniikka on vallannut, ongelmineen, myös bensatekniikan (downsizing, edistyksellinen turbotekniikka, suorasuihkutus jne.). Erityisen huonostihan tämä nykyhuipputekniikka toimii kylmässä ilmastossa...

          Näin ollen pidän itsekin täysin järjettömänä tätä suomalaista kiimaa dieselautoja kohtaan. En ymmärrä millä ihmeen logiikalla vaikka 2005 vuosimallin 530da on 200tkm ajettuna haluttavampi kuin 530ia 100tkm ajettuna. Vaikka dieselmoottorit ei olis ongelmallisimpia niin silti koko muu auto on nähnyt 2 kertaa enemmän elämää. Luuleeko porukka tosiaan, että kun myytävät bensa-autot on 100-200tkm ajettuja ja myytävät dieselautot 200-400tkm ajettuja, että se jotenki tarkoittas että näillä dieseleillä pääsee pidemmälle? Tämä tilastollinen harha johtuu täysin siitä, että bensa-autoilla vain ajetaan vähemmän. Takuulla '05 mallin 530ia:lla päästäisiin huolettomammin 400tkm:iin kuin 530da:lla. Voin lyödä pääni pantiksi (minulla on kokemusta molemmasta moottorista ~150tkm ajettuna).

          Zeta aivan loistavasti kyseenalaistaa tätä polttoaineen kulutuksen ympärillä pyörivää hömpötystä. Jos on vähänkään laskutaitoa, niin kannattaa oikeasti laskea vähän pidemmälle kuin mitä kulutuksen eroista tulee. Bensan tai dieselin kulutus on yks paskan hailee auton kuluissa. Kaikenmaailman veroihin, vakuutuksiin, arvon alenemiseen ja etenkin huoltokuluihin menee sellainen summa möyhyä, että kulutuserot vaikka 520da:n ja 550ia:n välillä on yks perkeleen pyramiidin huippu ellei oikeasti aja sitä 60tkm vuodessa.... ja niilläkin kilometreillä 530ia ja 530da kulutuksiin menevä rahaero ei ole kovin suuri. Esimerkiksi 1000 eurolla ei vielä ihan hirveästi diesel bemaria/autoa korjaile, mutta silläkin rahalla saa 600 litraa bensaa. Sillä ajelee 10tkm ilmaiseksi. Tai kuolettaa kulutuseron 2 litraa vähemmän kuluttavaan 30tkm ajalta.

          Tärkein asia nykyajan automiehille tuntuu olevan se miten vähän litroja on mennyt 100km:lla. Ja niissäkin elvistelyissä petetään itseä ja kaveria ihan huolella.
          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
          BMW E63 630iA '05

          Comment

          • Zeta
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7535
            • Kotona

            Originally posted by Veeksi View Post
            Tärkein asia nykyajan automiehille tuntuu olevan se miten vähän litroja on mennyt 100km:lla. Ja niissäkin elvistelyissä petetään itseä ja kaveria ihan huolella.
            Juuri näin ja mielellään laitetaan tosiaan litra, pari kulutusta alaspäin. Ihan niinkuin se olisi jotenkin itse ansaittu saavutus!
            -
            Käyttöautona: F20
            Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
            Myydään: HP 14" kannettava **90e**
            Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
            -

            Comment

            • Smistik
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 1130
              • Kanta-Häme

              Edelliset puhuu asiaa, mutta kyllä se 150€ tankilla riipasee enmmän kuin 100€, varsinkin kun sen voi tehdä harvemmin. Lisäksi isot ja miksei myös pienemmät dieselit tarjoaa nykyisin aika hyvää suorituskykyä. Jos vertaa vaikka 90-luvun 325i, niin nelaridieselit on aika suorituskykyisiä. Lisäksi reippaampi ajotapa ei vaikuta niin paljon yleiskulutukseen kuin bensakoneissa, varsinkin vapareissa. Ja aika moni bensa-autoa valitseva ei halua isoa bensakonetta kulutuksen takia nauttiakseen suorituskyvystä tarvittaessa. Moni kuitenkin haluaa ajella väännöllä eikä kierroksilla, jolloin diesel tuntuu reippaasti tehokkaammalta vaikka kello muuta kertoisi. Mielipiteitähän nämä ovat...itse ajan dieselillä näennäisistä säästösyistä.

              Aikoinaan vaihdoin bensa-auton dieseliin vuosittaisten kilometrien vuoksi, silloin diesel maskoi 84c/litra. Kyllä oikeasti kuukausittainen pa-lasku pieneni huomattavasti. Olen ajatellut ehkä seuraavaksi paluuta bensaan, kun kilometrit tuppaavat jäävän tuonne 30tkm tienoille vuodessa. En ota kantaa korjauskuluihin, sillä on tyydyttävä paljon ajettuihin käytettyihin mikäli haluaa ajaa bemarilla. Yksilöitähän nuo ovat ja paskoja voi osua eteen kun ei voi pakasta vetää uutta...
              ex E91 320d käsiaskilla
              ex E46 330dat
              japski
              ranu

              ex E30 316i 4d

              Comment

              • Neutrone
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 1320
                • Tampere

                163hv 320d kohdalla varmaan se turbon hajoaminen on suurin "huoli". Omassa se on vaihdettu...rumpujen pärinää...80tkm kohdalla tosin saksalaisen huoltolapun mukaan jotain valmistusvikaa ollut. Imusarjan läpät poistin ihan varulta, vaikka melko kestävältä se rakenne kyllä vaikutti. Mitään huolia tai murheita ei tuon kanssa ole kyllä ollut ja ainoa mikä häiritsee on varsinkin kylmänä suhteellisen kova moottoriääni joka kuuluu taajamanopeuksissa hyttiin. Kilometrejä tosin on vasta reilut 100 tuhatta, joten eipä juuri mitään saisikaan olla.

                Itelle tuli 320d oikeastaan vähän vahingossa, kun tuli vastaan vähän ajettu ja hyvin varusteltu yksilö. M-Sport, I-Drive jne oli ehdottomia varusteita joita ilman en edes harkinnut mitään ja melko vähän oli suomen myynnissä kriteerit ja hintaluokan täyttäviä ylipäätään oli kone mikä tahansa.
                F10 530d semiVOLL
                ex. E90 320d M-Sport '06
                ex. E39 523i M-Sport '00
                ex. E36 325i Coupe '92
                ex. E30 316i '89



                Comment

                • Veeksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2177
                  • Kuopio

                  Isäukollakin pukkaa vissiin autokuumetta. Hän tarvitsisi uudempaa e91:stä. Eli vähintään '09 vuosimallia. Ilmeisesti 320d on ongelmallinen moottori jakopään suhteen. Onko sama ongelma 318d mallissa? Vai pitääkö suosiolla etsiä bensamoottorilla?

                  Jos jotakuta kiinnostaa e91 '07 325d, niin hyvin pidetty ja räppäämätön yksilö on tarjolla (jotai 180tkm, sporttipenkit, sporttialusta, 2 x alut (16" ja 17"?), kattokaiteeton, blackline-takavalot, xenonit, manuaali (myös ilmastointi), termarit laitettu.
                  BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                  BMW E63 630iA '05

                  Comment

                  • blacase
                    Newbiemmer
                    • Jul 2004
                    • 18

                    2009 aikana uudistettiin tuo 320d:n jakopää. Loppuvuosi 2009 ja siitä eteenpäin 320d:n jakopää ei enää ole löystymisvaarassa kuten 177hv 07-09 moottoreissa.

                    Comment

                    • Heksula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 2285
                      • Porvoo

                      Originally posted by blacase View Post
                      2009 aikana uudistettiin tuo 320d:n jakopää. Loppuvuosi 2009 ja siitä eteenpäin 320d:n jakopää ei enää ole löystymisvaarassa kuten 177hv 07-09 moottoreissa.
                      N47D20C kone on kaikissa 3/2009 ja uudemmissa. Eli alkuvuodesta ei loppuvuodesta.
                      2020 G20 320i xdrive

                      Comment

                      • b mutteri kasa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 1462
                        • Area 03

                        Originally posted by Veeksi View Post
                        Näin ollen pidän itsekin täysin järjettömänä tätä suomalaista kiimaa dieselautoja kohtaan. En ymmärrä millä ihmeen logiikalla vaikka 2005 vuosimallin 530da on 200tkm ajettuna haluttavampi kuin 530ia 100tkm ajettuna. Vaikka dieselmoottorit ei olis ongelmallisimpia niin silti koko muu auto on nähnyt 2 kertaa enemmän elämää. Luuleeko porukka tosiaan, että kun myytävät bensa-autot on 100-200tkm ajettuja ja myytävät dieselautot 200-400tkm ajettuja, että se jotenki tarkoittas että näillä dieseleillä pääsee pidemmälle? Tämä tilastollinen harha johtuu täysin siitä, että bensa-autoilla vain ajetaan vähemmän. Takuulla '05 mallin 530ia:lla päästäisiin huolettomammin 400tkm:iin kuin 530da:lla. Voin lyödä pääni pantiksi (minulla on kokemusta molemmasta moottorista ~150tkm ajettuna).

                        Zeta aivan loistavasti kyseenalaistaa tätä polttoaineen kulutuksen ympärillä pyörivää hömpötystä. Jos on vähänkään laskutaitoa, niin kannattaa oikeasti laskea vähän pidemmälle kuin mitä kulutuksen eroista tulee. Bensan tai dieselin kulutus on yks paskan hailee auton kuluissa. Kaikenmaailman veroihin, vakuutuksiin, arvon alenemiseen ja etenkin huoltokuluihin menee sellainen summa möyhyä, että kulutuserot vaikka 520da:n ja 550ia:n välillä on yks perkeleen pyramiidin huippu ellei oikeasti aja sitä 60tkm vuodessa.... ja niilläkin kilometreillä 530ia ja 530da kulutuksiin menevä rahaero ei ole kovin suuri. Esimerkiksi 1000 eurolla ei vielä ihan hirveästi diesel bemaria/autoa korjaile, mutta silläkin rahalla saa 600 litraa bensaa. Sillä ajelee 10tkm ilmaiseksi. Tai kuolettaa kulutuseron 2 litraa vähemmän kuluttavaan 30tkm ajalta.

                        Tärkein asia nykyajan automiehille tuntuu olevan se miten vähän litroja on mennyt 100km:lla. Ja niissäkin elvistelyissä petetään itseä ja kaveria ihan huolella.
                        V..tu asia tekstiä! Itsekkin edelleen ihmettelen sitä miten kulutus täytyy olla niin pieni,ja polttoainetta ei juurikan saa kulua jne.Itse aina kun tulee kulutuksesta juttua,niin yleensä liiottelen autoni kulutuksen ylöspäin,niin sniidu jampat pyörittelevät silmiään kuin pöllöt ja ovat suu on auki kuin holkki

                        EDIT:Itselle juurikin polttoainekulut (käyttövero) ovat olleet pienin rahanmeno autoilussa,kun ottaa auton arvonalenemisen,vakuutukset,korjaukset,renkaat,van teet,ym.kustannukset huomioon
                        Last edited by b mutteri kasa; 13-03-2013, 13:44.
                        BMW F11 530 dA VOLL
                        Carbon-schwarz Metallic

                        BMW E30 325i Sport

                        Comment

                        • Veeksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2177
                          • Kuopio

                          Originally posted by blacase View Post
                          2009 aikana uudistettiin tuo 320d:n jakopää. Loppuvuosi 2009 ja siitä eteenpäin 320d:n jakopää ei enää ole löystymisvaarassa kuten 177hv 07-09 moottoreissa.
                          Originally posted by Heksula View Post
                          N47D20C kone on kaikissa 3/2009 ja uudemmissa. Eli alkuvuodesta ei loppuvuodesta.
                          Kiitos näistä tiedoista! Lisäilin nämä tuonne e9x-foorumin topicciinkin missä on näitä tietoja kerätty.
                          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                          BMW E63 630iA '05

                          Comment

                          • aamgee
                            Newbiemmer
                            • Sep 2011
                            • 5
                            • Vantaa

                            E39 530D lähti ja nyt hakusessa olisi E90 6-bensakoneella. Kävin yhtä 330i:tä koeajamassa (ajettu vajaa 150tkm). Tuntui pelaavan hyvin. Se kuitenkin jäi ko. yksilössä vähän arveluttamaan, että pakoputken päät olivat sisäpuolelta mustuneet ja takaluukussa oli vielä sopivasti öljykannu. Päästääköhän tuo öljyä läpi jostain? Mitä näistä olisi hyvä tarkistella. Vikakoodit ainakin ajattelin käydä luetuttamassa jossain ennen mahdollista ostopäätöstä.
                            Last edited by aamgee; 05-07-2013, 00:49.

                            Comment

                            • Zeta
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7535
                              • Kotona

                              Originally posted by aamgee View Post
                              E39 530D lähti ja nyt hakusessa olisi E90 6-bensakoneella. Kävin yhtä 330i:tä koeajamassa (ajettu vajaa 150tkm). Tuntui pelaavan hyvin. Se kuitenkin jäi ko. yksilössä vähän arveluttamaan, että pakoputken päät olivat sisäpuolelta mustuneet ja takaluukussa oli vielä sopivasti öljykannu. Päästääköhän tuo öljyä läpi jostain? Mitä näistä olisi hyvä tarkistella. Vikakoodit ainakin ajattelin käydä luetuttamassa jossain ennen mahdollista ostopäätöstä.
                              Oliko kenties tämä? http://www.nettiauto.com/bmw/330/5646639

                              Jos oli niin selvittäisin ainakin miksi M-sport takapuskuri laitettu, eli onko jonkun mällin jälkeen laitettu. Yleensä porukka vaihtelee etupuskuria eikä pelkkää takapuskuria.
                              -
                              Käyttöautona: F20
                              Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                              Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                              Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
                              -

                              Comment

                              • b mutteri kasa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 1462
                                • Area 03

                                Originally posted by aamgee View Post
                                Se kuitenkin jäi ko. yksilössä vähän arveluttamaan, että pakoputken päät olivat sisäpuolelta mustuneet ja takaluukussa oli vielä sopivasti öljykannu. Päästääköhän tuo öljyä läpi jostain?
                                OMG...putket mustana sisältä ja syökö öljyä

                                Omassa autossa öljyä menee n.1L/10000km ja putket ovat aivan MUSTAT sisältä!
                                BMW F11 530 dA VOLL
                                Carbon-schwarz Metallic

                                BMW E30 325i Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎