Announcement

Collapse
No announcement yet.

vetokoukku e91/e90:seen?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hexx80
    Newbiemmer
    • Jul 2012
    • 6
    • Hämeenlinna

    Yksi ääni lisää westfalian koukulle. Ohjeet oli ehkä pikkuisen sekavat mutta kyllä niistä selvisi. 6 tuntia otti näin ensikertalaiselta, kun meni muutama tunti hanskiksen taakse piuhojen laitossa. Enkä kyllä uskaltanut can piuhoihin ryöstäjillä laittaa vaan tein tinaamalla.

    Comment

    • Joni_R
      Bimmer Rookie
      • Jul 2015
      • 134
      • Ylivieska

      Ei nyt suoraan aiheeseen, mutta melkein.

      Autossani on (ilmeisesti jälkiasennus) irroitettava westfalia vetokoukku sähköineen. Täällä on puhuttu ettäkoukun sähköt helpompi kytkeä, jos autossa on pdc. Mutta mitenkäs toisinpäin? Eli pdc retrofit suunnitteilla, niin voiko tuota can-liitäntää koukulle käyttää hyväksi pdc asennuksessa? Vai tartteeko tuo pdc muutakin etupäähän vedettävää ja näinollen olisi turhaa?
      F11 520dA (prd. 07/12) Sophistograu brillante
      ex. E91 320dA LCI -09 (prd. 10/08)

      Comment

      • Mza
        Newbiemmer
        • Sep 2005
        • 21
        • Kuopio

        E91 irroitettava vetokoukku

        Tilasin itelleni Auto-HAK irroitettavan vetokoukun www.transportsysteme24.de
        firmasta saksanmaalta sekä mallikohtaisen johtosarjan sille.

        Toimitettuna kotiovelle 268,- euroa...! Sähkösatsi 7-napainen (ohjeet jopa suomeksi).

        Asennus kuten muutkin koukut, paitsi laiskana en jaksanut porata johdoille reikää, vaan vetäisin pistokkeen kiinni koukkuun ja johdot oikealta valon alta puskurin takaa akun tuuletusritilälle, johon sai saksilla tehtyä takaylänurkkaan piuhoille mentävän kolon.

        Puskuria ei tarvinnut sorvata yhtään. Pikkupalanen piti leikata heti puskurin takana olevasta alustan muovisesta suojalevystä pois. Aikaa meni n. 3 tuntia. Tänään pitää vielä kytkeä piuhat kiinni.

        Saas nähdä pitääkö ohjelmoida mitään... pelkkä koukku ei vaikuttanut parkkitutkaan mitenkään.

        Comment

        • Mza
          Newbiemmer
          • Sep 2005
          • 21
          • Kuopio

          Nonniin...sähkjöt kytketty, ei virheilmoituksia, mutta...
          sähkösatsin ohjeissa E91 ohjeistettiin kytkemään vas. vilkun /c:seen yksi piuha, mutta yksi erillinen piuha (olikohan sininen) oli vailla asennusohjetta (ohjeessa oli E90/92 sen piuhan asennus oik. takavalon taakse). Ilmeisesti se pitää jättää asentamatta?

          Pihassa ei ollut kärryä, jotta olisin voinut testata ja virtamittarista patterit loppu, tietenkin

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            Originally posted by Mza View Post
            Nonniin...sähkjöt kytketty, ei virheilmoituksia, mutta...
            sähkösatsin ohjeissa E91 ohjeistettiin kytkemään vas. vilkun /c:seen yksi piuha, mutta yksi erillinen piuha (olikohan sininen) oli vailla asennusohjetta (ohjeessa oli E90/92 sen piuhan asennus oik. takavalon taakse). Ilmeisesti se pitää jättää asentamatta?

            Pihassa ei ollut kärryä, jotta olisin voinut testata ja virtamittarista patterit loppu, tietenkin
            Piuhasta en tiä, mut testaa sit kärryn kanssa ja ajovalot pakkona päällä (jos sulla on päiväajovalot). Pelkällä kynällä kun kokeilee, niin ei tuu virta kaikkiin napoihin, mutta kärryn töpseli kytkettynä tulee.

            Eli jos käyttää DRL:iä, kärry on pimeänä päiväsaikaan. Toki jarruvalot ja vilkut toimii normaalisti. Taitaa olla nykyään ihan laillistakin...
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • end-o
              Newbiemmer
              • Oct 2005
              • 27

              Originally posted by Mza View Post
              Tilasin itelleni Auto-HAK irroitettavan vetokoukun www.transportsysteme24.de
              firmasta saksanmaalta sekä mallikohtaisen johtosarjan sille.

              Toimitettuna kotiovelle 268,- euroa...! Sähkösatsi 7-napainen (ohjeet jopa suomeksi).

              Asennus kuten muutkin koukut, paitsi laiskana en jaksanut porata johdoille reikää, vaan vetäisin pistokkeen kiinni koukkuun ja johdot oikealta valon alta puskurin takaa akun tuuletusritilälle, johon sai saksilla tehtyä takaylänurkkaan piuhoille mentävän kolon.

              Puskuria ei tarvinnut sorvata yhtään. Pikkupalanen piti leikata heti puskurin takana olevasta alustan muovisesta suojalevystä pois. Aikaa meni n. 3 tuntia. Tänään pitää vielä kytkeä piuhat kiinni.

              Saas nähdä pitääkö ohjelmoida mitään... pelkkä koukku ei vaikuttanut parkkitutkaan mitenkään.

              Kiitos tuosta linkistä, tilasin juuri koukun tuolta 13 napasella 248e hintaan. Kauvan sulla kesti koukun tulla?

              Comment

              • Mza
                Newbiemmer
                • Sep 2005
                • 21
                • Kuopio

                3 päivää, niin upsi toi takaterassille...

                Comment

                • hj325hml
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 729
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Mza View Post
                  Tilasin itelleni Auto-HAK irroitettavan vetokoukun www.transportsysteme24.de
                  firmasta saksanmaalta sekä mallikohtaisen johtosarjan sille.

                  Toimitettuna kotiovelle 268,- euroa...! Sähkösatsi 7-napainen (ohjeet jopa suomeksi).

                  Asennus kuten muutkin koukut, paitsi laiskana en jaksanut porata johdoille reikää, vaan vetäisin pistokkeen kiinni koukkuun ja johdot oikealta valon alta puskurin takaa akun tuuletusritilälle, johon sai saksilla tehtyä takaylänurkkaan piuhoille mentävän kolon.

                  Puskuria ei tarvinnut sorvata yhtään. Pikkupalanen piti leikata heti puskurin takana olevasta alustan muovisesta suojalevystä pois. Aikaa meni n. 3 tuntia. Tänään pitää vielä kytkeä piuhat kiinni.

                  Saas nähdä pitääkö ohjelmoida mitään... pelkkä koukku ei vaikuttanut parkkitutkaan mitenkään.
                  Onko tuo sähkösarja can väyläinen merkkikohtainen?
                  F16 M-Sport

                  Comment

                  • O.K.
                    Moderator
                    • Nov 2003
                    • 4854
                    • Espoo

                    Originally posted by Mza View Post
                    Nonniin...sähkjöt kytketty, ei virheilmoituksia, mutta...
                    sähkösatsin ohjeissa E91 ohjeistettiin kytkemään vas. vilkun /c:seen yksi piuha, mutta yksi erillinen piuha (olikohan sininen) oli vailla asennusohjetta (ohjeessa oli E90/92 sen piuhan asennus oik. takavalon taakse). Ilmeisesti se pitää jättää asentamatta?

                    Pihassa ei ollut kärryä, jotta olisin voinut testata ja virtamittarista patterit loppu, tietenkin
                    Just tutustuin E91 asennusohjeeseen. E91:ssä vasempaan takavaloon, E93:ssa oikeaan takavaloon ja E90/E92 takapenkin johtosarjaan kytkettävä auton musta/keltainen (ja koukun johtosarjan oranssi/musta) on jarruvalo. Oikeasta takavalosta sininen/ruskea on vilkku (tästä oli ohjeessa pyyntö kokeilla, mutta WDS:n mukaan se olisi saman värinen kuin koukun johtosarjan vastaava johto). Loputhan menee CAN-väylän kautta. Olisiko tuossa mietitty, että jarruvalo ja hätävilkut (tai ainakin oikea vilkku) välittyy, vaikka olisi CAN-väylä pimeänä?

                    Edit: mulla siis mallikohtainen johtosarja, jos siis eroja. Autoon liitetään nuo 2 valojen takaa ja CAN-väylä, yhteensä 4 signaalia.
                    Last edited by O.K.; 16-01-2016, 15:37.
                    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                    E34 525i

                    Comment

                    • O.K.
                      Moderator
                      • Nov 2003
                      • 4854
                      • Espoo

                      Kysymys niille, kenellä on Westfalian koukku, jossa se pistoke kääntyy sinne puskurin sisälle. Lähteekö pistokkeen johto sivulle vai taakse? Asennusohjeessa on asnnuskuvat kummallekin, mutta ei sen enempää ohjeistusta kumpi olisi parempi vaihtoehto mihinkin korimalliin.
                      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                      E34 525i

                      Comment

                      • baku
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 346
                        • Kausala

                        Mulla on Westfalian koukku E91:ssä ja 13- pinninen pistoke taaksepäin. Läppä aukeaa ylöspäin ja periaatteessa sopii noin olemaan. Pieni ongelma on se, että kun liittimen kääntää kiinni, niin siinä oleva läppää vasten tuleva paksunnos nostaa kääntäessä läppää sen verran, että puskurin muovi vääntyy jonkin verran ylöspäin.
                        F20 116d
                        E63 645
                        E28 528
                        F30 320d x-drive
                        F31 335d x-drive

                        ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                        KTM 1290 Super Adventure
                        K1200S
                        ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                        Comment

                        • Sape81
                          Newbiemmer
                          • Sep 2004
                          • 19
                          • Jääli

                          Originally posted by O.K. View Post
                          Kysymys niille, kenellä on Westfalian koukku, jossa se pistoke kääntyy sinne puskurin sisälle. Lähteekö pistokkeen johto sivulle vai taakse? Asennusohjeessa on asnnuskuvat kummallekin, mutta ei sen enempää ohjeistusta kumpi olisi parempi vaihtoehto mihinkin korimalliin.
                          Pohjan reiän koko sopii paremmin sivulähdölle.

                          Comment

                          • Kaasari
                            Newbiemmer
                            • Aug 2005
                            • 24
                            • Rauma

                            Mulle asennettiin eilen koukku. Lopputuloksena PDC herjaa vikaa. Auto on 11/2005 E91 ja koukkuna Westfalia ajoneuvokohtaisella johtosarjalla.

                            Eikös ton pitäs mennä ilman mitään ohjelmointeja? Siis kumpi on todennäköisempää, asennusvirhe vai koodaustarve? Vikamuistista löytyy, että auto ei tunnista takapään pdc-antureita lainkaan.

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17837
                              • PKS

                              Originally posted by Kaasari View Post
                              Eikös ton pitäs mennä ilman mitään ohjelmointeja?
                              Autoon koodataan kyllä vetokoukku asennetuksi, jolloin esim. pakki päällä ja virtaliitos kärryyn kytkettynä ei taka-PDC mene toimintaan. En osaa sanoa miten PDC tai valot toimivat jos koodausta ei ole tehty.
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36
                              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              Muut talouden vehkeet:
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • Kaasari
                                Newbiemmer
                                • Aug 2005
                                • 24
                                • Rauma

                                Kiitos vastauksesta. Noista asennusohjeista löytyi loppupuolelta joku merkintä aiheeseen liittyen. Jos tulkitsin sen oikein, niin on mahdollista ettei ohjelmointia tarvita, mutta voi olla että tarvitaan. Tutulla sekavalla linjalla siis tämäkin osa ohjetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎