Announcement

Collapse
No announcement yet.

e9x 320d lämmöt ja kulutus / termostaattien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tumppa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1812
    • Oulu

    Harvoin itelle tulee mitään pitempää siivua matka-ajoa kuin työmatkan vajaa 40km suuntaan, joten ei ole oikein kokemusta pitkältä matkalta saatikaan vielä kesäkulutuksista.

    Enempikin seurailen mitä sitä on tankillisella päässyt. Ekakerran, kun auto ilmoittelee tankkauksen tarpeesta tankkiin saa menemään 55-56 litraa dieseliä ja sekalaista ajoa matkaa on taitettu n. 930-1000km tuolla mun epätaloudellisella ajotavalla

    Näistä kertynyt myös se reilu 60km/h keskinopeus seka-ajossa. Kokeilin tuossa yhtenä päivänä 41km siivun ja pihasta pihaan matka-ajossa n. 110km/h nopeudella 4,8l/100km(ei siis vauhdista nollattu kulutus). Kaippa tuo kulutus ihan kartalla on toteutuneella 84km/h keskinopeudella josta melkosen kauan joutui odottamaan, että pääsi päätielle liittymään.
    F31 320d LCI

    Comment

    • Makkke357
      Newbiemmer
      • Oct 2010
      • 2
      • Finland

      Originally posted by Nettipepe View Post
      Helppohan tuo on tarkastaa, kun tankkaa samalla huoltoasemalla ja samalta puolen mittaria... ja tekee tarvittavat laskutoimitukset.
      itse tarkistan aika-ajoin juurikin noin että tankkaan samalla huoltamolla ja mahdollisimman samalla kohtaa eka napsuun asti nollaan tripin jne...
      (huoltamon pihan kallistus vaikuttaa saatuun kulutuslukema laskutoimitukseen yllättävän paljon!!!)

      Korjauskerroin on salavalikon kohdassa 20. ja sen alanumerot.
      1000 kerroin on varmaankin se tehtaalta lähtiessä ollut.

      Mikä ettei tuo 3.5 litraa ole mahdollista 100:lle jos oikein varovasti ajelee ja vain matkaa.

      ex 320da "valehteli" n. 0.2L/100:lle liian vähän.
      nykyinen laskee mielestäni oikein... tai virhe menee jo laskutoimituksen desimaalien pyöristyksien piikkiin, tai tuohon pihan kallistuskulman eroon
      Jep, ja kiitokset vastauksesta. Toki olisinkin näin laskenut, jos olisi tankki ollut lähtiessä täynnä yms. mutta puolella tankilla lähdin ja samaan kulutukseen en enää ole päässyt. Siivu oli n.70km HML-LAHTI. Tuntui vain hullulta lukemalta 3.5l/100km, kun moni pitää tätä konetta "epätaloudellisena", eikä täältäkään löytynyt vastaavaa mitattua lukemaa keneltäkään. Taitaa tosin olla automaattina reilusti janoisempi.

      Täytyy uskotella itelle, että pitää paikkansa niin on hyvä mieli

      PS: Mikä vaikutus tuon kertoimen muuttamisella on, jos muuttaa vaikka tuosta 1000 --> 1100:een?

      Comment

      • Latelammas
        Bimmer Rookie
        • Mar 2011
        • 89
        • Kanta-Häme

        Tänä aamuna moottoritieajoa n. 80km kesärajoituksilla, seurasin moottorin lämpötilaa valikon 7.00 kautta. Koko matkan lämpötilan vaihteluväli oli +63 - 66 astetta. Ainoastaan Keimolan, Kehä Ykkösen ja Vihdintien ruuhkat saivat lämpötilan nousemaan yli +70 asteen, piikin ollessa +79 astetta (jonossa matelun seurauksena). Ilman lämpötila +1 aste.

        Ei taida olla omassanikaan termarit kunnossa. M47 320DA 120kw 2005, ajettu 150tkm.
        Mitä noilla on kustannus ja mistä ne löytyy / helppo vaihtaa kotikonstein?
        Last edited by Latelammas; 17-04-2012, 13:46. Reason: Lisätty ilman lämpötila
        F25 X3 M-Sport 30D

        Comment

        • Nettipepe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1341
          • Kajaani

          Originally posted by Latelammas View Post
          Tänä aamuna moottoritieajoa n. 80km kesärajoituksilla, seurasin moottorin lämpötilaa valikon 7.00 kautta. Koko matkan lämpötilan vaihteluväli oli +63 - 66 astetta. Ainoastaan Keimolan, Kehä Ykkösen ja Vihdintien ruuhkat saivat lämpötilan nousemaan yli +70 asteen, piikin ollessa +79 astetta (jonossa matelun seurauksena). Ilman lämpötila +1 aste.

          Ei taida olla omassanikaan termarit kunnossa. M47 320DA 120kw 2005, ajettu 150tkm.
          Mitä noilla on kustannus ja mistä ne löytyy / helppo vaihtaa kotikonstein?
          Noilla lämmöillä todennäköisesti jo molemmat (pää ja egr-termari) epäkunnossa.
          Kannattaa vaihtaa pian, koska DPF-poltto ei käynnisty noilla lämmöillä. (min.+75:kö se oli)

          Nuo ei muistaakseni montaa kymppiä ole (alle satasen kappale) ja tekijämiehelle ei liene vaikea homma...niin olen ymmärtänyt. itse en osaa eikä kiinnosta niin muut ovat vaihtaneet
          F30 320xia
          Ex E90 325da
          Ex E90 320da
          Ex E46 330D

          Comment

          • Raimo Miettinen
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 320

            Originally posted by Latelammas View Post
            Tänä aamuna moottoritieajoa n. 80km kesärajoituksilla, seurasin moottorin lämpötilaa valikon 7.00 kautta. Koko matkan lämpötilan vaihteluväli oli +63 - 66 astetta. Ainoastaan Keimolan, Kehä Ykkösen ja Vihdintien ruuhkat saivat lämpötilan nousemaan yli +70 asteen, piikin ollessa +79 astetta (jonossa matelun seurauksena). Ilman lämpötila +1 aste.

            Ei taida olla omassanikaan termarit kunnossa. M47 320DA 120kw 2005, ajettu 150tkm.
            Mitä noilla on kustannus ja mistä ne löytyy / helppo vaihtaa kotikonstein?
            Onnistuisiko noilla ohjeilla?


            http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=69&t=2937 (EGR)
            BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

            Comment

            • Latelammas
              Bimmer Rookie
              • Mar 2011
              • 89
              • Kanta-Häme

              Originally posted by Raimo Miettinen View Post
              Kiitos vinkeistä, pitänee huomena soitella marmoritiskille ja kysellä noita termareita...
              F25 X3 M-Sport 30D

              Comment

              • Kurre
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 384
                • Veteli

                Mulla on tollanen E91 320dA -7/08 eli 177hp koneella oleva ja normaalisti lämmöt pyörii tuolla hyvissä ~90C lukemissa. Mutta välillä heittää lähemmäs 110C, jonka jälkeen lähtee flekti pyörimään melko äänekkäästi ja lämmöt tippuu nopeasti tuonne alle 100:aan. Onko jollain kokemusta samanlaisista tapauksista? Ja onko tuo ihan normaali alue lämmöille?
                sigpic
                Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                Comment

                • pke70
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2011
                  • 67
                  • Finland

                  Originally posted by Kurre View Post
                  Mulla on tollanen E91 320dA -7/08 eli 177hp koneella oleva ja normaalisti lämmöt pyörii tuolla hyvissä ~90C lukemissa. Mutta välillä heittää lähemmäs 110C, jonka jälkeen lähtee flekti pyörimään melko äänekkäästi ja lämmöt tippuu nopeasti tuonne alle 100:aan. Onko jollain kokemusta samanlaisista tapauksista? Ja onko tuo ihan normaali alue lämmöille?
                  Sama peli, mutta manuaalina. Kauheesti ei ole tullut lämpöjä seurailtua, mutta 90 on ollut maksimi, mikä on silmään osunut.
                  Mutta nyt epäilyttää, että olis jotain häikkää. Persdyno kertoo, ettei olis kaikki konit kotona, ja kulutus oli 6.2l/100km lähes pelkässä matka-ajossa.
                  (Mittari nollattu ajossa koneen lämmettyä, ja ajettu n.250km+250km yhden päivän aikana. Kesärenkain)

                  Termari vikaa?, DPF tukkeutumassa?, EGR vena jää auki? Vuotaako ahtoputki?, Muuta?
                  E91 320d -08 130kW

                  Comment

                  • Vesper
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2010
                    • 240
                    • Vantaa

                    Originally posted by pke70 View Post
                    Sama peli, mutta manuaalina. Kauheesti ei ole tullut lämpöjä seurailtua, mutta 90 on ollut maksimi, mikä on silmään osunut.
                    Mutta nyt epäilyttää, että olis jotain häikkää. Persdyno kertoo, ettei olis kaikki konit kotona, ja kulutus oli 6.2l/100km lähes pelkässä matka-ajossa.
                    (Mittari nollattu ajossa koneen lämmettyä, ja ajettu n.250km+250km yhden päivän aikana. Kesärenkain)

                    Termari vikaa?, DPF tukkeutumassa?, EGR vena jää auki? Vuotaako ahtoputki?, Muuta?
                    Omassa kärryssä kun oli samoja oireita, jumittavat turbon siivet. Eli turbon solenoidiin tuleva vipu oli jumissa. Antoi vikakoodin ahtamisesta, ja korjaus maksoi, osineen 140€ merkkiliikkeessä.

                    Comment

                    • pke70
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2011
                      • 67
                      • Finland

                      Originally posted by Vesper View Post
                      Omassa kärryssä kun oli samoja oireita, jumittavat turbon siivet. Eli turbon solenoidiin tuleva vipu oli jumissa. Antoi vikakoodin ahtamisesta, ja korjaus maksoi, osineen 140€ merkkiliikkeessä.
                      Aha... Uusi tarkastuskohde siis.
                      Onko kellään mennyt näistä N47 koneista tiivisteitä coolerilta tulevasta, eli kuskinpuoleisesta ahtoputkesta?
                      Jotenkin tuntuu maalaisjärjellä ajatellen kummallisen löysältä ne liitoskohdat. :think
                      Mitä toi auto tekee, tai jättää tekemättä, jos EGR termari on sökö?
                      E91 320d -08 130kW

                      Comment

                      • Latelammas
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2011
                        • 89
                        • Kanta-Häme

                        Originally posted by Nettipepe View Post
                        Noilla lämmöillä todennäköisesti jo molemmat (pää ja egr-termari) epäkunnossa.
                        Kannattaa vaihtaa pian, koska DPF-poltto ei käynnisty noilla lämmöillä. (min.+75:kö se oli)

                        Nuo ei muistaakseni montaa kymppiä ole (alle satasen kappale) ja tekijämiehelle ei liene vaikea homma...niin olen ymmärtänyt. itse en osaa eikä kiinnosta niin muut ovat vaihtaneet
                        Termarit vaihdettu ja lämmöt nousi välittömästi motarilla ~ +90 asteen tuntumaan, vaihdettu pää- ja EGR-termari. Schmiedmannilta hain, toinen tarvike ja toinen alkuperäinen, yhteensä 76,71€. Saas nähdä vaikutus kulutukseen...:think
                        F25 X3 M-Sport 30D

                        Comment

                        • Nettipepe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1341
                          • Kajaani

                          Originally posted by Latelammas View Post
                          Termarit vaihdettu ja lämmöt nousi välittömästi motarilla ~ +90 asteen tuntumaan, vaihdettu pää- ja EGR-termari. Schmiedmannilta hain, toinen tarvike ja toinen alkuperäinen, yhteensä 76,71€. Saas nähdä vaikutus kulutukseen...:think
                          Minun epätieteellinen arvio ollut, että 2 desiä per 10 astetta

                          Sinun tapauksessa puoli litraa sataselle tippuu kulutus
                          F30 320xia
                          Ex E90 325da
                          Ex E90 320da
                          Ex E46 330D

                          Comment

                          • pke70
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2011
                            • 67
                            • Finland

                            Onko tuossa N47 koneessa enää EGR termostaattia? Kun en äkkiseltään löytänyt bmwfans.info -sivuita.

                            EGR venttiili sen sijaan näyttäis sen verran hyvin olevan käsillä, että pitänee avata ja katsoa että pelaa kuten pitääkin.
                            Edit: Avattu, oli puhdas, eikä jumittanut.


                            Nyt keskikulutus noussut jo 7.2 litraan, kun seassa lyhyttä kaupunki ajoa muutama kymppi tuon em. 500km matka-ajon lisäksi.
                            Last edited by pke70; 21-04-2012, 14:57.
                            E91 320d -08 130kW

                            Comment

                            • Kurre
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 384
                              • Veteli

                              Originally posted by Kurre View Post
                              Mulla on tollanen E91 320dA -7/08 eli 177hp koneella oleva ja normaalisti lämmöt pyörii tuolla hyvissä ~90C lukemissa. Mutta välillä heittää lähemmäs 110C, jonka jälkeen lähtee flekti pyörimään melko äänekkäästi ja lämmöt tippuu nopeasti tuonne alle 100:aan. Onko jollain kokemusta samanlaisista tapauksista? Ja onko tuo ihan normaali alue lämmöille?
                              Ongelman syy löytyi (hyvinkin luultavasti ainakin), eli moottorin lämpöanturi vetelee viimeisiään. Yön yli seisottuaan mittaristo näyttää lämmöksi +97 ja nousee sinne +110 hetken ajeltua. Eli todennäköisesti muualla ei vikaa..eikä ihme jos kylminä aamuina starttaus on vähän takerrellut, kun taitaa jäädän hehkut hehkuttelematta jos noin lämpimäksi luulee konetta :think
                              Eipä muuta kuin huomenna soittelemaan huoltoon ja hommailemaan uutta anturia..

                              Eli kannattaa muidenkin tarkistella varmasti kylmän koneen antama lukema, jotta voi varmistua anturin toiminnasta
                              sigpic
                              Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                              ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                              Comment

                              • Latelammas
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2011
                                • 89
                                • Kanta-Häme

                                Originally posted by Nettipepe View Post
                                Minun epätieteellinen arvio ollut, että 2 desiä per 10 astetta

                                Sinun tapauksessa puoli litraa sataselle tippuu kulutus
                                Saas nähdä mikä on ''empiirisen tutkimuksen'' tulos, mutta ainakin nyt toimintasäde näyttää 200-250km pidempää matkaa aiempaan verrattuna. Jahka on saanut ensimmäisen tankillisen saanut ajettua ja laskettua siitä kulutuksen niin nähdään todellinen vaikutus. Mutta nyt ainakin näyttäisi siltä, että kulutus on laskusuunnassa reippaasti...
                                F25 X3 M-Sport 30D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎