Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukkoperä E9X sarjalaiseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tryffis
    BTCF Member
    • Aug 2012
    • 271
    • Vantaa

    Originally posted by tommi69 View Post
    Itellä yli 500hp, ja hyvin oon pärjänny ilman lukkoo. Eihän toi sudi kun paikaltaan lähtee hiukan. Riippuu renkaista ja alustasta. Mulla on bc ja hankookit alla.
    Varmasti on kyllä tolla alustalla iso rooli tässä kans. Itellä lähinnä tuntuu että perä hakee säännöllisen epäsäännöllisesti täyskaasulla, toispuoleista nykimistä. Itellä ei läheskään aina lähde kahdella paikoiltaan, vaan joskus jää pitkääkin pätkää yhden pyörän raitaa.

    Jokseenkin puuttuu sellanen looginen hallittu tuntuma mutkissa, mikä on tullut lukollisista tutuksi.

    Kyllä se valinta nyt joko alustaan m3 tukivarsineen tai lukkoon ja takapuslineen kallistuu.

    Comment

    • mikko_sa
      Newbiemmer
      • Mar 2009
      • 28
      • LPR

      Lukko toi paljon loogisemman tuntuman. Lähinnä perä oli melko arvaamaton viedä luistossa ennen lukkoa. Ja talvellakin auttaa etenemisessä. Mulla on M-Factory ja M3 puslat takana.

      Eikös tuossa myyntipalstalla ollut E9x quaife melko hyvään hintaan kaupan?
      E90 335i M-Sport Trebila Performance

      Comment

      • tryffis
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 271
        • Vantaa

        Originally posted by mikko_sa View Post
        Lukko toi paljon loogisemman tuntuman. Lähinnä perä oli melko arvaamaton viedä luistossa ennen lukkoa. Ja talvellakin auttaa etenemisessä. Mulla on M-Factory ja M3 puslat takana.

        Eikös tuossa myyntipalstalla ollut E9x quaife melko hyvään hintaan kaupan?
        Näin ne kanssa väittää lammikon toisella puolen. Monet sanoo lukkoa kyllä parhaimmaksi modiksi heti perustason softan jälkeen, vaikka lumesta ei olisi tietoakaan :think

        Tuo on ison 215 perän yksikkö mikä myynnissä, itsellä 188 pikkuperä.

        Asensitko itse lukkoyksikön perään?

        Comment

        • mikko_sa
          Newbiemmer
          • Mar 2009
          • 28
          • LPR

          Originally posted by tryffis View Post

          Asensitko itse lukkoyksikön perään?
          Joo, oli hitsattu perä joten joutu koneistaa lautasen irti ja tekee kierteet ja spacerin väliin. Sen jälkeen shimmamaan taas kaiken kohdalleen. Tosin vaihdoin kaikki laakeritkin niin olihan siinä pura-mittaa-kasaa-pura jumppaa ihan omiksi tarpeiksi
          E90 335i M-Sport Trebila Performance

          Comment

          • tryffis
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 271
            • Vantaa

            Originally posted by mikko_sa View Post
            Joo, oli hitsattu perä joten joutu koneistaa lautasen irti ja tekee kierteet ja spacerin väliin. Sen jälkeen shimmamaan taas kaiken kohdalleen. Tosin vaihdoin kaikki laakeritkin niin olihan siinä pura-mittaa-kasaa-pura jumppaa ihan omiksi tarpeiksi
            Se on kyllä pieni lisäerä jos tuota joutuu koneistamaan, itellä onneksi pultattu joten pitäisi tuo vaihto onnistua itsekkin.

            Ajattelin itse kokeilla tuurilla vanhoilla laakereilla ja shimmeillä jos välys vielä sattuis toleranssiin.. jos ei niin sama sitten laittaa uudet laakeritkin shimmisetin kylkeen..

            Joutuuko tuossa muuten cat backin sekä pohjan poikkituet ottamaan irti että perän saa käsiin? Vähän löytyi ristiriitasta tietoa internetsistä.

            Comment

            • works
              BTCF Member
              • Nov 2013
              • 123
              • Espoo

              Alkaa tuota tehoa olemaan 135:ssa sen verran että pitänee lukkoa taakse laittaa. Tämä kaveri oli jollekkin täällä jo tuttu, tekee about mitä vaan komboja minkä vaan perän sisään.

              Omassani on 215L perä jota en mielelläni vaihtaisi 188:iin "just because", koska paremmin en vielä ymmärrä.

              Jos 188:n kelpuuttaisin AT:n 3.46 välityksellä, 25% accel/decel jaolla, neljällä shimmillä ja normaaleilla 45/45 asteen rampeilla olisi hintaa koko murkulalle 1120€ + 40€ shippaus. Uudet laakerit ovat +120€ ja 40/25 accel/decel jaolla sekä kahdeksalla shimmillä sekä custom rampeilla tulee +280€ lisähintaa.

              Mutta, koska iso diffi autossa on jo valmiina niin 215 3.08 välityksellä, 25% a/d jaolla, neljällä shimmillä ja 45/45 asteen rampeilla on 1740€ + 40€ shippaus. Tähänkin voi vielä ottaa uudet laakerit +140€ sekä 40/15 a/d jaon neljällä shimmillä ja 30/60 a/d rampeilla +100€.

              Nyt, opastakaas untuvikkoa, kiitos:

              - onko mitään fyysistä järkeä pitää kiinni 215:stä vs 188
              - kun auton käyttötarkoitus on 80% päivittäiskäyttö, 10% Espoon pikkutiet ja 10% Alastaro/Ahvenisto, niin mikä on järkevä kitkalukon sisältö
              - vai onko fiksumpaa ottaa helical Quaife/Wavetrack sekä koneistaa oma perä?
              135 E82 flexfuel / stg1 turbot

              Comment

              • arska86
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 309
                • Helsinki

                Originally posted by works View Post
                Alkaa tuota tehoa olemaan 135:ssa sen verran että pitänee lukkoa taakse laittaa. Tämä kaveri oli jollekkin täällä jo tuttu, tekee about mitä vaan komboja minkä vaan perän sisään.

                Omassani on 215L perä jota en mielelläni vaihtaisi 188:iin "just because", koska paremmin en vielä ymmärrä.

                Jos 188:n kelpuuttaisin AT:n 3.46 välityksellä, 25% accel/decel jaolla, neljällä shimmillä ja normaaleilla 45/45 asteen rampeilla olisi hintaa koko murkulalle 1120€ + 40€ shippaus. Uudet laakerit ovat +120€ ja 40/25 accel/decel jaolla sekä kahdeksalla shimmillä sekä custom rampeilla tulee +280€ lisähintaa.

                Mutta, koska iso diffi autossa on jo valmiina niin 215 3.08 välityksellä, 25% a/d jaolla, neljällä shimmillä ja 45/45 asteen rampeilla on 1740€ + 40€ shippaus. Tähänkin voi vielä ottaa uudet laakerit +140€ sekä 40/15 a/d jaon neljällä shimmillä ja 30/60 a/d rampeilla +100€.

                Nyt, opastakaas untuvikkoa, kiitos:

                - onko mitään fyysistä järkeä pitää kiinni 215:stä vs 188
                - kun auton käyttötarkoitus on 80% päivittäiskäyttö, 10% Espoon pikkutiet ja 10% Alastaro/Ahvenisto, niin mikä on järkevä kitkalukon sisältö
                - vai onko fiksumpaa ottaa helical Quaife/Wavetrack sekä koneistaa oma perä?
                Quaife on varmasti helpoin vaihtoehto ja ihan toimiva. 1 hyvä vaihtoehto on ostaa 1M/M3 taka-akselisto kokonaisuudessaan.

                Comment

                • Juuså
                  BTCF Member
                  • Oct 2009
                  • 210
                  • Kuopio

                  Originally posted by works View Post
                  Alkaa tuota tehoa olemaan 135:ssa sen verran että pitänee lukkoa taakse laittaa. Tämä kaveri oli jollekkin täällä jo tuttu, tekee about mitä vaan komboja minkä vaan perän sisään.

                  Omassani on 215L perä jota en mielelläni vaihtaisi 188:iin "just because", koska paremmin en vielä ymmärrä.

                  Jos 188:n kelpuuttaisin AT:n 3.46 välityksellä, 25% accel/decel jaolla, neljällä shimmillä ja normaaleilla 45/45 asteen rampeilla olisi hintaa koko murkulalle 1120€ + 40€ shippaus. Uudet laakerit ovat +120€ ja 40/25 accel/decel jaolla sekä kahdeksalla shimmillä sekä custom rampeilla tulee +280€ lisähintaa.

                  Mutta, koska iso diffi autossa on jo valmiina niin 215 3.08 välityksellä, 25% a/d jaolla, neljällä shimmillä ja 45/45 asteen rampeilla on 1740€ + 40€ shippaus. Tähänkin voi vielä ottaa uudet laakerit +140€ sekä 40/15 a/d jaon neljällä shimmillä ja 30/60 a/d rampeilla +100€.

                  Nyt, opastakaas untuvikkoa, kiitos:

                  - onko mitään fyysistä järkeä pitää kiinni 215:stä vs 188
                  - kun auton käyttötarkoitus on 80% päivittäiskäyttö, 10% Espoon pikkutiet ja 10% Alastaro/Ahvenisto, niin mikä on järkevä kitkalukon sisältö
                  - vai onko fiksumpaa ottaa helical Quaife/Wavetrack sekä koneistaa oma perä?
                  Itsellä tuo 40/15 setti vahvemmilla laakereilla LCI e61 530d:ssä. Ei ole liian raju normaaliin ajoon, pitää kyllä erinomaisesti ja uskoisin että talvellakin hakkaa quaifen mennen tullen. Mulla on perus 370hv 800nm setti ja kyllä puree tiukasti lukko kiinni kun antaa kenkää. Ja oli kyllä tosi helppo kun vaan vaihtoi perän ja eikun suorilta ajoon. Ja kannattaa kysyä tarjousta jos maksat suoraan pankkitilille, niinkuin itse tein. Ebay ottaa 10% välistä.
                  Last edited by Juuså; 13-10-2018, 21:09.
                  G31 540d xDrive -18

                  Comment

                  • works
                    BTCF Member
                    • Nov 2013
                    • 123
                    • Espoo

                    Originally posted by arska86 View Post
                    Quaife on varmasti helpoin vaihtoehto ja ihan toimiva. 1 hyvä vaihtoehto on ostaa 1M/M3 taka-akselisto kokonaisuudessaan.
                    Quaife asennuksineen hitsattuun perään on kalliimpi ja auto on poissa käytöstä koneistuksen ajan. Kuten yllä todetaan, tämä vaihtari missä koko perä swapataan kerralla on siten aikataulun puolesta huomattavasti parempi, auto kun on päivittäisessä käytössä.

                    1M/M3:n perän kanssa, joka olisi todella passeli vaihtoehto, joutuu teettämään uuden kardaanin. Sekä tietysti metsästämään hyväkuntoisen perän, joita ei ihan joka kuukausi tule eteen. Jos jostain saisi koko M3:n subframen kaikkine kilkkeineen olisi se itselleni ainoa vaihtari jonka kanssa jaksaisin lähteä teettämään uutta kardaania, mutta sen kanssa ei pääse kyllä ns. kustannustehokkaalle alueelle
                    135 E82 flexfuel / stg1 turbot

                    Comment

                    • works
                      BTCF Member
                      • Nov 2013
                      • 123
                      • Espoo

                      Originally posted by Juuså View Post
                      Itsellä tuo 40/15 setti vahvemmilla laakereilla LCI e61 530d:ssä. Ei ole liian raju normaaliin ajoon, pitää kyllä erinomaisesti ja uskoisin että talvellakin hakkaa quaifen mennen tullen. Mulla on perus 370hv 800nm setti ja kyllä puree tiukasti lukko kiinni kun antaa kenkää. Ja oli kyllä tosi helppo kun vaan vaihtoi perän ja eikun suorilta ajoon. Ja kannattaa kysyä tarjousta jos maksat suoraan pankkitilille, niinkuin itse tein. Ebay ottaa 10% välistä.
                      Hyvää dataa, kiitos. Kaveri jo ihan suorilta käsiltä siirsi keskustelun pois ebaystä ja mailitse totesi tämän 10% alen suoralla PayPal-transferilla.
                      135 E82 flexfuel / stg1 turbot

                      Comment

                      • eljas
                        BTCF Member
                        • Apr 2017
                        • 309
                        • Vantaa

                        Originally posted by works View Post
                        Alkaa tuota tehoa olemaan 135:ssa sen verran että pitänee lukkoa taakse laittaa. Tämä kaveri oli jollekkin täällä jo tuttu, tekee about mitä vaan komboja minkä vaan perän sisään.
                        Tämähän olikin hyvä linkki, en tiennyt että joku myy tällaisia täysin valmiita settejä. Tosin nyt kun olen tästä tietoinen, lisää se tuskaa päätöksentekoon. Olin jo melkein painamassa osta-nappia Quaifen kohdalla, mutta nyt pitääkin miettiä. Mulla on siis 135 automaattina, eli pitäisi olla 188 perä 3.46 pultattuna.

                        Quaifen kanssa asennus on "hankalampaa" ja näin ollen kalliimpaa, koska en itse uskalla lähteä arpomaan että onko hammaskosketus kohdillaan vai ei. Näin ollen tämä valmis plug'n'play -perä olisi näppärä, koska se nyt vaihtuu omassakin tallissa helposti.

                        Nyt mietinkin, että mikä noista olisi järkevä vaihtoehto (vai ei mikään?). Autolla ei ajeta radalla vaan lähtökohtaisesti kadulla. Tehoa on enemmän kuin vakiossa, joten sen takia myös pitoja kaivataan lisää. Eniten kuitenkin kaipaan loogista perän käyttäytymistä kun lähdetään luistelemaan/sudittelemaan, jonka takia Quaife olisi varmaankin paras. Onko tuo 75%/30% sopiva vai liian rankka tällaiseen ajoon?
                        N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                        Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                        Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                        Comment

                        • Juuså
                          BTCF Member
                          • Oct 2009
                          • 210
                          • Kuopio

                          Originally posted by eljas View Post
                          Tämähän olikin hyvä linkki, en tiennyt että joku myy tällaisia täysin valmiita settejä. Tosin nyt kun olen tästä tietoinen, lisää se tuskaa päätöksentekoon. Olin jo melkein painamassa osta-nappia Quaifen kohdalla, mutta nyt pitääkin miettiä. Mulla on siis 135 automaattina, eli pitäisi olla 188 perä 3.46 pultattuna.

                          Quaifen kanssa asennus on "hankalampaa" ja näin ollen kalliimpaa, koska en itse uskalla lähteä arpomaan että onko hammaskosketus kohdillaan vai ei. Näin ollen tämä valmis plug'n'play -perä olisi näppärä, koska se nyt vaihtuu omassakin tallissa helposti.

                          Nyt mietinkin, että mikä noista olisi järkevä vaihtoehto (vai ei mikään?). Autolla ei ajeta radalla vaan lähtökohtaisesti kadulla. Tehoa on enemmän kuin vakiossa, joten sen takia myös pitoja kaivataan lisää. Eniten kuitenkin kaipaan loogista perän käyttäytymistä kun lähdetään luistelemaan/sudittelemaan, jonka takia Quaife olisi varmaankin paras. Onko tuo 75%/30% sopiva vai liian rankka tällaiseen ajoon?
                          Lukeehan se tuolla perän optioissakin, eli 75% rupee olemaan lähinnä ratakäyttöön sopiva. Kadulle 40% on varmasti tarpeeksi, eihän bemarin omat kitkalukkoperätkään ole kuin 25/25. Ja kyllä nekin pitää varsin hyvin.
                          G31 540d xDrive -18

                          Comment

                          • IKa
                            BTCF Member
                            • Apr 2007
                            • 877
                            • Klaukkala

                            Originally posted by Juuså View Post
                            75% rupee olemaan lähinnä ratakäyttöön sopiva...
                            Jos asvaltti radalla on tarkoitus tavoitella hyviä kierrosaikoja, niin takavetoisessa autossa 75% lukitus on likaa. 50% lukitus ilman esijännitystä toimii hyvin, mutta sitä suurempi lukitus saa auton puskemaan liikaa.
                            G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                            Comment

                            • Juuså
                              BTCF Member
                              • Oct 2009
                              • 210
                              • Kuopio

                              Originally posted by IKa View Post
                              Jos asvaltti radalla on tarkoitus tavoitella hyviä kierrosaikoja, niin takavetoisessa autossa 75% lukitus on likaa. 50% lukitus ilman esijännitystä toimii hyvin, mutta sitä suurempi lukitus saa auton puskemaan liikaa.
                              Tämä on varmasti totta, 75% on kuitenkin aika lailla paljon ja käy jo lähestulkoon driftingiin. Kysyin yheltä käyttäjältä kokemuksia ennen tuota oman perän tilausta ja hän kehui tuota 50/50 perää ilman esijännitystä. Iha käyttöautossa siis ollut, se varmaan alkaa olla jo aika maksimi katuajoon.
                              G31 540d xDrive -18

                              Comment

                              • eljas
                                BTCF Member
                                • Apr 2017
                                • 309
                                • Vantaa

                                Tällaisia vastauksia sain kun kyselin että mikä olisi sopivin paketti meikäläiselle:

                                50%/50% locks a bit more in deceleration and can promote surprise rear end "whipping" if you sudently lift off the trottle also possibly loosing control on the steering(must pull handbrake in order to stabilize understeer, drift technique).

                                75%/30% is still very much driver friendly on the road.
                                I don´t use pre-load so normal wet driving is still easy. 30% lock gives very little rear end whipping effect on decel.


                                Nyt kun vielä osaisi päättää. :think
                                N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                                Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                                Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎