Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vireboy
    Newbiemmer
    • Sep 2016
    • 2
    • Nummela

    #61
    Tämän topikin kun olis löytänyt ennen kun eksyi tuo 316i N43B16 koneella oleva laitos alle...
    Eli tässä omaa kokemusta:
    Auto ostettiin liikkeestä, jolloin kilometrejä oli noin 58tkm. Nox-koodia heittänyt koko kolmen kuukauden ajan kun auto on ajossa ollut. Jakopäästä alkoi koodia heittämään myös suhteellisen aikaisin (max 60tkm kohdalla), ja se menikin uusiksi tällä viikolla. Jakopäärempasta päivä ja alkoi järjetön pätkiminen ja valojen vilkkuminen mittaristossa, ja eikun takaisin huoltoon Kun auto alkoi heittää koodia jakopäästä, alkoi 1500-2000rpm kohdalla kuulumaan jonkinmoista rallatusta kuormituksen alla. Tämä kuului myös jakopäärempan jälkeen, mikäköhän sekin lienee Ei enää kokemukset tästä mallista voi huonommaksi mennä.
    E46 325Ci Turbo
    Vikakoodien luku ja koodaukset E46
    mm. MS42 ja MS43 EWS Delete yms. softamuutokset
    Instagram YouTube
    [email protected]

    Comment

    • aeku
      Newbiemmer
      • Sep 2016
      • 1
      • Tampere

      #62
      Ajattelin laittaa tänne viestin, jos vaikka jollakin olisi tietoa/kokemusta kyseisestä asiasta. Alkukesästä tuli ostettua 100tkm ajettu vm-09, 318i automaatti. Sellainen hieman omituinen ominaisuus kyseisessä yksilössä on, että lyhyen ajon jälkeen (5-20km) uudelleenkäynnistyksessä auto käynnistyy mutta heti sen jälkeen kierrokset putoaa hetkellisesti niin alas että kone sammuu. Kone ei kuitenkaan aina sammu vaan välillä pysyy käynnissä, vaikka kierrokset putoaa hetkellisesti. Jos auto on pidempään seisonut (4h ->), niin silloin käynnistyksen jälkeen kierrokset ei putoa vaan käynnistyy ns.normaalisti. Eli aamulla kun lähtee töihin niin käynnistyy normaalisti ja iltapäivällä kun lähtee töistä niin silloin myös aivan normaali. Kun menee vaikka kauppaan, matkaa noin 10km, tulee kaupasta ja käynnistää niin silloin käynnistyksen jälkeen kierrokset putoaa. Starttauksen yhteydessä, jos antaa hieman kierroksia niin silloin kyllä käynnistyy ja kierrokset ei putoa. Yksi vikakoodi sieltä löytyi, mutta en tiedä onko vaikutusta tähän: 30e9 nitrogen oxide catalytic converter, ageing. Nox-anturi on jo uusittu talvella.
      Tämmöinen tapaus. Onko kenelläkään vastaavaa ollut?

      Comment

      • BMW_mane
        BTCF Member
        • Feb 2009
        • 871
        • Ilmajoki

        #63
        Originally posted by Vireboy View Post
        Tämän topikin kun olis löytänyt ennen kun eksyi tuo 316i N43B16 koneella oleva laitos alle...
        Eli tässä omaa kokemusta:
        Auto ostettiin liikkeestä, jolloin kilometrejä oli noin 58tkm. Nox-koodia heittänyt koko kolmen kuukauden ajan kun auto on ajossa ollut. Jakopäästä alkoi koodia heittämään myös suhteellisen aikaisin (max 60tkm kohdalla), ja se menikin uusiksi tällä viikolla. Jakopäärempasta päivä ja alkoi järjetön pätkiminen ja valojen vilkkuminen mittaristossa, ja eikun takaisin huoltoon Kun auto alkoi heittää koodia jakopäästä, alkoi 1500-2000rpm kohdalla kuulumaan jonkinmoista rallatusta kuormituksen alla. Tämä kuului myös jakopäärempan jälkeen, mikäköhän sekin lienee Ei enää kokemukset tästä mallista voi huonommaksi mennä.
        Millaista koodia se antoi jakopäästä? Ja mitä jakopään remontti maksoi? Uusittiinko muuta kuin ketju, kiristin ja laahaimet? Onko ollu öljynpaineen kans ongelmia? Ja tiedätkö sattumoisin oliko vanhoista muovisista laahaimista jo irtoillut paloja? Nämä irronneet palat saattavat tukkia öljypumpun sihdin ja aiheuttaa öljynpaine ongelmia! Silloin ei auta kun ottaa öljypohja irti ja putsata imusihti, toki sen öljypohjan irroitus vaatii sen että etukelkka irroitetaan riipuksiin että öljypohja mahtuu tulemaan sieltä välistä pois

        Ja se että missä teetit remontin? Jos teetit remontin jossain ns. nyrkkipajalla niin onko vanoksien ajoitun kohdallaan? Ja kannattaa myös tarkistaa se kun nois solenoidi suutin moottoreis on ollu suutin vikoja että onko suuttimet kunnos sekä onko puolista oleva kamppania tehty. Jos siälä on vielä alkuperäset bosch:n puolat niin niitä on hajoillu melkoisesti. Kamppania koskee nimenomaan noita boschin puolia jokka vaihdetaan Delphin valmisteisiin.
        - Käyttöauto Bmw Service -
        NSC Motorsport

        Nykyiset:
        - 318d -16 B47d20 Mineralweiss
        - 316ti -98 M43b16 Alpinweiss
        - 328i -99 M52b28 Cosmosswartz Metallic "Drifter project"

        Ex:
        - 525i -09 N53b30 Monacoblau Metallic
        - 523i -96 M52b25 Calypsorot Metallic
        - 318i -08 N43b20 Montegoblau Metallic
        - 320i -02 M54b22 JapanRot
        - 316i -95 M43b16 Alpinweiss
        - 316i -89 M40b16 Citroen KJA

        Comment

        • leadnose
          Newbiemmer
          • Oct 2016
          • 4
          • Hellsinki

          #64
          Itsellä on nyt viikon ollut ajossa 2010 320i jossa siis N43 koneena, 130 tkm ajettu ja viimeinen huolto n. 10 tkm sitten.

          Ongelmana on ollut että kylmänä ajoon lähdettyä kone rupeaa "rallattamaan" n. 1500-2500 kierroksilla kun ajaa siis normaalisti. Tyhjäkäynti on vakaa eikä silloin kuulu mitään ääntä, ja samoin kun kierroksia antaa riittävästi niin ääntä ei kuulu (tai sitten se peittyy muitten alle ) Koneen lämmittyä muutaman minuutin ääntä ei enää kuulu. Tehot tuntuvat persdynon mukaan olevan tallella ja kulutus vaikuttaa normaalilta. Mitään varoituksia ei auto anna, koodit ovat vielä skannaamatta.

          Veikkauksia mistä johtuu ja onko vakavaa?

          Comment

          • AP535
            BTCF Member
            • Feb 2004
            • 34
            • Hollola

            #65
            Originally posted by leadnose View Post
            Itsellä on nyt viikon ollut ajossa 2010 320i jossa siis N43 koneena, 130 tkm ajettu ja viimeinen huolto n. 10 tkm sitten.

            Ongelmana on ollut että kylmänä ajoon lähdettyä kone rupeaa "rallattamaan" n. 1500-2500 kierroksilla kun ajaa siis normaalisti. Tyhjäkäynti on vakaa eikä silloin kuulu mitään ääntä, ja samoin kun kierroksia antaa riittävästi niin ääntä ei kuulu (tai sitten se peittyy muitten alle ) Koneen lämmittyä muutaman minuutin ääntä ei enää kuulu. Tehot tuntuvat persdynon mukaan olevan tallella ja kulutus vaikuttaa normaalilta. Mitään varoituksia ei auto anna, koodit ovat vielä skannaamatta.

            Veikkauksia mistä johtuu ja onko vakavaa?
            Ketjun kiristin vaihtoon mahdollisimman pian.
            2000 touring tii-->2002-->e30 318i-->e28 528i-->e28 535i+e90 320i

            Comment

            • leadnose
              Newbiemmer
              • Oct 2016
              • 4
              • Hellsinki

              #66
              Originally posted by AP535 View Post
              Ketjun kiristin vaihtoon mahdollisimman pian.
              Ok. Uskaltaako tuolla ajaa enää ollenkaan ennen vaihtoa?

              Kannattaako vaihtaa muuta samalla? Ja missä hinnoissa mahtavat nuo hommat osineen ja töineen liikkua?

              Mene vähän ohi aiheen mutta onko kauppiaalla (liike) tässä minkälainen vastuu? En päässyt starttaamaan autoa kylmänä (kauppias jätti sen tyhjäkäynnille pihalle siksi aikaa kun tehtiin koeajopaperit...) jolloin olisin luultavasti tuon äänen kuullut ja siitä huolestunut.

              Comment

              • AP535
                BTCF Member
                • Feb 2004
                • 34
                • Hollola

                #67
                Originally posted by leadnose View Post
                Ok. Uskaltaako tuolla ajaa enää ollenkaan ennen vaihtoa?

                Kannattaako vaihtaa muuta samalla? Ja missä hinnoissa mahtavat nuo hommat osineen ja töineen liikkua?

                Mene vähän ohi aiheen mutta onko kauppiaalla (liike) tässä minkälainen vastuu? En päässyt starttaamaan autoa kylmänä (kauppias jätti sen tyhjäkäynnille pihalle siksi aikaa kun tehtiin koeajopaperit...) jolloin olisin luultavasti tuon äänen kuullut ja siitä huolestunut.
                Omassa oli sama juttu, annoin käydä hetken tyhjäkäyntiä niin ei rallattanut. Kiristimen vaihdolla sitten hävisi tuo ääni. Osahan ei paljoo maksa ja näppäräsorminen vaihtaa itsekkin.
                Kyllähän tuo selvältä kusetukselta tuo liikkeen touhu vaikuttaa joten reippaasti sinne kertomaan. Kiristimen vaihdon jälkeen kannattaa vielä testata että kylmällä koneella ketju on kireellä, voi helposti kokeilla öljykorkin kautta. Jos jää vähänkin löysälle niin ketjun ja ohjureiden vaihto, n. 1keur keikka.
                2000 touring tii-->2002-->e30 318i-->e28 528i-->e28 535i+e90 320i

                Comment

                • novoiperkele
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 109

                  #68
                  Terve, uskaltaako 2009 2.0 bensakoneista E90 autoa ostaa ollenkaan? Ovatko dieselit sen parempia?

                  Bilteman kataloogi ilmoittaa moottoriksi N43-B20A.

                  Jos tuommoisen ostaa, niin mitä jakopäälle ym. voi tehdä, ettei heti porsi?

                  Comment

                  • BMW_mane
                    BTCF Member
                    • Feb 2009
                    • 871
                    • Ilmajoki

                    #69
                    Originally posted by novoiperkele View Post
                    Terve, uskaltaako 2009 2.0 bensakoneista E90 autoa ostaa ollenkaan? Ovatko dieselit sen parempia?

                    Bilteman kataloogi ilmoittaa moottoriksi N43-B20A.

                    Jos tuommoisen ostaa, niin mitä jakopäälle ym. voi tehdä, ettei heti porsi?
                    Muutenhan tuo on neloskoneeksi aika rivakka laite, mutta se jakopää on vähä sellane ja tälläne. Eipä sille oikeen kummempia voi tehdä muutakun joko vaihtaa hilut sinne tai sitten vaihtelee öljyt usiemmin. Näissähän on muuten sitten tehtaan ohjeistus että puolittaa öljynvaihto väli eli 15tkm on tällä hetkellä tehtaan suositus.

                    Mitä dieseliin tulee niin onhan N47:hin tehty aivan yhtä lailla jakopäitä niinkuin bensoihinki 😁 niistä on ollu oikein kamppanja myös. Toki uusimman pään e9x:ien dieseliis on parannettu sitä jakopäätä.
                    - Käyttöauto Bmw Service -
                    NSC Motorsport

                    Nykyiset:
                    - 318d -16 B47d20 Mineralweiss
                    - 316ti -98 M43b16 Alpinweiss
                    - 328i -99 M52b28 Cosmosswartz Metallic "Drifter project"

                    Ex:
                    - 525i -09 N53b30 Monacoblau Metallic
                    - 523i -96 M52b25 Calypsorot Metallic
                    - 318i -08 N43b20 Montegoblau Metallic
                    - 320i -02 M54b22 JapanRot
                    - 316i -95 M43b16 Alpinweiss
                    - 316i -89 M40b16 Citroen KJA

                    Comment

                    • novoiperkele
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 109

                      #70
                      Originally posted by BMW_mane View Post
                      Muutenhan tuo on neloskoneeksi aika rivakka laite, mutta se jakopää on vähä sellane ja tälläne. Eipä sille oikeen kummempia voi tehdä muutakun joko vaihtaa hilut sinne tai sitten vaihtelee öljyt usiemmin. Näissähän on muuten sitten tehtaan ohjeistus että puolittaa öljynvaihto väli eli 15tkm on tällä hetkellä tehtaan suositus.

                      Mitä dieseliin tulee niin onhan N47:hin tehty aivan yhtä lailla jakopäitä niinkuin bensoihinki 😁 niistä on ollu oikein kamppanja myös. Toki uusimman pään e9x:ien dieseliis on parannettu sitä jakopäätä.
                      Mikä on "uudempi" e9x diesel?

                      Paljonko jakopään vaihto maksaa?

                      Comment

                      • BMW_mane
                        BTCF Member
                        • Feb 2009
                        • 871
                        • Ilmajoki

                        #71
                        Originally posted by novoiperkele View Post
                        Mikä on "uudempi" e9x diesel?

                        Paljonko jakopään vaihto maksaa?
                        N47 se on silti moottorityypiltään. Mutta 2009 mallin autoihin tuli muunneltu jakopää.

                        Merkkiliike ottaa jakopään laitosta ~1000-1500e riippuen nii siitä että laitetaanko vain uudet jakopään hilut vai otetaanko myös öljypohja irti mikä on suositeltavaa mikäli laahImesta on irronnu paloja öljypohjaan jolloin se tukkii imusihdin ja tulee öljynpaine ongelmia. Ja että saa öljypohjan irti niin täytyy löyhdyttää etukelkka rungosta
                        - Käyttöauto Bmw Service -
                        NSC Motorsport

                        Nykyiset:
                        - 318d -16 B47d20 Mineralweiss
                        - 316ti -98 M43b16 Alpinweiss
                        - 328i -99 M52b28 Cosmosswartz Metallic "Drifter project"

                        Ex:
                        - 525i -09 N53b30 Monacoblau Metallic
                        - 523i -96 M52b25 Calypsorot Metallic
                        - 318i -08 N43b20 Montegoblau Metallic
                        - 320i -02 M54b22 JapanRot
                        - 316i -95 M43b16 Alpinweiss
                        - 316i -89 M40b16 Citroen KJA

                        Comment

                        • novoiperkele
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 109

                          #72
                          Originally posted by BMW_mane View Post
                          N47 se on silti moottorityypiltään. Mutta 2009 mallin autoihin tuli muunneltu jakopää.
                          Eli 2009 tai uudempi diesel n47 olisi "turvallisempi", kuin bensa?

                          Comment

                          • BMW_mane
                            BTCF Member
                            • Feb 2009
                            • 871
                            • Ilmajoki

                            #73
                            Originally posted by novoiperkele View Post
                            Eli 2009 tai uudempi diesel n47 olisi "turvallisempi", kuin bensa?
                            Kyllä jos neloskoneen haluaa. Aina täytyy kuitenkin muistaa että on myös niitä bensa nelosia joilla ajetaan ilman ongelmia. 10tkm välien vaihtaa öljyt niin jakopään ja ketjun kesto on huomattavasti parempaa.
                            - Käyttöauto Bmw Service -
                            NSC Motorsport

                            Nykyiset:
                            - 318d -16 B47d20 Mineralweiss
                            - 316ti -98 M43b16 Alpinweiss
                            - 328i -99 M52b28 Cosmosswartz Metallic "Drifter project"

                            Ex:
                            - 525i -09 N53b30 Monacoblau Metallic
                            - 523i -96 M52b25 Calypsorot Metallic
                            - 318i -08 N43b20 Montegoblau Metallic
                            - 320i -02 M54b22 JapanRot
                            - 316i -95 M43b16 Alpinweiss
                            - 316i -89 M40b16 Citroen KJA

                            Comment

                            • novoiperkele
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 109

                              #74
                              Originally posted by BMW_mane View Post
                              Kyllä jos neloskoneen haluaa. Aina täytyy kuitenkin muistaa että on myös niitä bensa nelosia joilla ajetaan ilman ongelmia. 10tkm välien vaihtaa öljyt niin jakopään ja ketjun kesto on huomattavasti parempaa.
                              Kiitoksia vastauksista. Katselin tuossa, että bensakoneessa olisi ketju etupäässä ja dieselissä se on koneen ja lootan välissä??

                              Eikös tässä siis olisi turvallisin hommata bensa ja vaihtaa siihen suoriltaan koko jakopää uuteen? Dieselissä se tod. näk maksaa reilusti enempi, kun on tuolla takana.

                              Comment

                              • hcaape
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2009
                                • 837
                                • hyvinkää

                                #75
                                Originally posted by novoiperkele View Post
                                Kiitoksia vastauksista. Katselin tuossa, että bensakoneessa olisi ketju etupäässä ja dieselissä se on koneen ja lootan välissä??

                                Eikös tässä siis olisi turvallisin hommata bensa ja vaihtaa siihen suoriltaan koko jakopää uuteen? Dieselissä se tod. näk maksaa reilusti enempi, kun on tuolla takana.
                                ei bmw osaa tehdä kuin 6 sylintereisiä moottoreita
                                sDrive23i A E89 Roadster -10

                                ex E92 325i -09

                                ex E65 735i -02
                                ex E38 730d -98 ;(

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎