memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW_mane
    replied
    Originally posted by novoiperkele View Post
    Terve, uskaltaako 2009 2.0 bensakoneista E90 autoa ostaa ollenkaan? Ovatko dieselit sen parempia?

    Bilteman kataloogi ilmoittaa moottoriksi N43-B20A.

    Jos tuommoisen ostaa, niin mitä jakopäälle ym. voi tehdä, ettei heti porsi?
    Muutenhan tuo on neloskoneeksi aika rivakka laite, mutta se jakopää on vähä sellane ja tälläne. Eipä sille oikeen kummempia voi tehdä muutakun joko vaihtaa hilut sinne tai sitten vaihtelee öljyt usiemmin. Näissähän on muuten sitten tehtaan ohjeistus että puolittaa öljynvaihto väli eli 15tkm on tällä hetkellä tehtaan suositus.

    Mitä dieseliin tulee niin onhan N47:hin tehty aivan yhtä lailla jakopäitä niinkuin bensoihinki 😁 niistä on ollu oikein kamppanja myös. Toki uusimman pään e9x:ien dieseliis on parannettu sitä jakopäätä.

    Leave a comment:


  • novoiperkele
    replied
    Terve, uskaltaako 2009 2.0 bensakoneista E90 autoa ostaa ollenkaan? Ovatko dieselit sen parempia?

    Bilteman kataloogi ilmoittaa moottoriksi N43-B20A.

    Jos tuommoisen ostaa, niin mitä jakopäälle ym. voi tehdä, ettei heti porsi?

    Leave a comment:


  • AP535
    replied
    Originally posted by leadnose View Post
    Ok. Uskaltaako tuolla ajaa enää ollenkaan ennen vaihtoa?

    Kannattaako vaihtaa muuta samalla? Ja missä hinnoissa mahtavat nuo hommat osineen ja töineen liikkua?

    Mene vähän ohi aiheen mutta onko kauppiaalla (liike) tässä minkälainen vastuu? En päässyt starttaamaan autoa kylmänä (kauppias jätti sen tyhjäkäynnille pihalle siksi aikaa kun tehtiin koeajopaperit...) jolloin olisin luultavasti tuon äänen kuullut ja siitä huolestunut.
    Omassa oli sama juttu, annoin käydä hetken tyhjäkäyntiä niin ei rallattanut. Kiristimen vaihdolla sitten hävisi tuo ääni. Osahan ei paljoo maksa ja näppäräsorminen vaihtaa itsekkin.
    Kyllähän tuo selvältä kusetukselta tuo liikkeen touhu vaikuttaa joten reippaasti sinne kertomaan. Kiristimen vaihdon jälkeen kannattaa vielä testata että kylmällä koneella ketju on kireellä, voi helposti kokeilla öljykorkin kautta. Jos jää vähänkin löysälle niin ketjun ja ohjureiden vaihto, n. 1keur keikka.

    Leave a comment:


  • leadnose
    replied
    Originally posted by AP535 View Post
    Ketjun kiristin vaihtoon mahdollisimman pian.
    Ok. Uskaltaako tuolla ajaa enää ollenkaan ennen vaihtoa?

    Kannattaako vaihtaa muuta samalla? Ja missä hinnoissa mahtavat nuo hommat osineen ja töineen liikkua?

    Mene vähän ohi aiheen mutta onko kauppiaalla (liike) tässä minkälainen vastuu? En päässyt starttaamaan autoa kylmänä (kauppias jätti sen tyhjäkäynnille pihalle siksi aikaa kun tehtiin koeajopaperit...) jolloin olisin luultavasti tuon äänen kuullut ja siitä huolestunut.

    Leave a comment:


  • AP535
    replied
    Originally posted by leadnose View Post
    Itsellä on nyt viikon ollut ajossa 2010 320i jossa siis N43 koneena, 130 tkm ajettu ja viimeinen huolto n. 10 tkm sitten.

    Ongelmana on ollut että kylmänä ajoon lähdettyä kone rupeaa "rallattamaan" n. 1500-2500 kierroksilla kun ajaa siis normaalisti. Tyhjäkäynti on vakaa eikä silloin kuulu mitään ääntä, ja samoin kun kierroksia antaa riittävästi niin ääntä ei kuulu (tai sitten se peittyy muitten alle ) Koneen lämmittyä muutaman minuutin ääntä ei enää kuulu. Tehot tuntuvat persdynon mukaan olevan tallella ja kulutus vaikuttaa normaalilta. Mitään varoituksia ei auto anna, koodit ovat vielä skannaamatta.

    Veikkauksia mistä johtuu ja onko vakavaa?
    Ketjun kiristin vaihtoon mahdollisimman pian.

    Leave a comment:


  • leadnose
    replied
    Itsellä on nyt viikon ollut ajossa 2010 320i jossa siis N43 koneena, 130 tkm ajettu ja viimeinen huolto n. 10 tkm sitten.

    Ongelmana on ollut että kylmänä ajoon lähdettyä kone rupeaa "rallattamaan" n. 1500-2500 kierroksilla kun ajaa siis normaalisti. Tyhjäkäynti on vakaa eikä silloin kuulu mitään ääntä, ja samoin kun kierroksia antaa riittävästi niin ääntä ei kuulu (tai sitten se peittyy muitten alle ) Koneen lämmittyä muutaman minuutin ääntä ei enää kuulu. Tehot tuntuvat persdynon mukaan olevan tallella ja kulutus vaikuttaa normaalilta. Mitään varoituksia ei auto anna, koodit ovat vielä skannaamatta.

    Veikkauksia mistä johtuu ja onko vakavaa?

    Leave a comment:


  • BMW_mane
    replied
    Originally posted by Vireboy View Post
    Tämän topikin kun olis löytänyt ennen kun eksyi tuo 316i N43B16 koneella oleva laitos alle...
    Eli tässä omaa kokemusta:
    Auto ostettiin liikkeestä, jolloin kilometrejä oli noin 58tkm. Nox-koodia heittänyt koko kolmen kuukauden ajan kun auto on ajossa ollut. Jakopäästä alkoi koodia heittämään myös suhteellisen aikaisin (max 60tkm kohdalla), ja se menikin uusiksi tällä viikolla. Jakopäärempasta päivä ja alkoi järjetön pätkiminen ja valojen vilkkuminen mittaristossa, ja eikun takaisin huoltoon Kun auto alkoi heittää koodia jakopäästä, alkoi 1500-2000rpm kohdalla kuulumaan jonkinmoista rallatusta kuormituksen alla. Tämä kuului myös jakopäärempan jälkeen, mikäköhän sekin lienee Ei enää kokemukset tästä mallista voi huonommaksi mennä.
    Millaista koodia se antoi jakopäästä? Ja mitä jakopään remontti maksoi? Uusittiinko muuta kuin ketju, kiristin ja laahaimet? Onko ollu öljynpaineen kans ongelmia? Ja tiedätkö sattumoisin oliko vanhoista muovisista laahaimista jo irtoillut paloja? Nämä irronneet palat saattavat tukkia öljypumpun sihdin ja aiheuttaa öljynpaine ongelmia! Silloin ei auta kun ottaa öljypohja irti ja putsata imusihti, toki sen öljypohjan irroitus vaatii sen että etukelkka irroitetaan riipuksiin että öljypohja mahtuu tulemaan sieltä välistä pois

    Ja se että missä teetit remontin? Jos teetit remontin jossain ns. nyrkkipajalla niin onko vanoksien ajoitun kohdallaan? Ja kannattaa myös tarkistaa se kun nois solenoidi suutin moottoreis on ollu suutin vikoja että onko suuttimet kunnos sekä onko puolista oleva kamppania tehty. Jos siälä on vielä alkuperäset bosch:n puolat niin niitä on hajoillu melkoisesti. Kamppania koskee nimenomaan noita boschin puolia jokka vaihdetaan Delphin valmisteisiin.

    Leave a comment:


  • aeku
    replied
    Ajattelin laittaa tänne viestin, jos vaikka jollakin olisi tietoa/kokemusta kyseisestä asiasta. Alkukesästä tuli ostettua 100tkm ajettu vm-09, 318i automaatti. Sellainen hieman omituinen ominaisuus kyseisessä yksilössä on, että lyhyen ajon jälkeen (5-20km) uudelleenkäynnistyksessä auto käynnistyy mutta heti sen jälkeen kierrokset putoaa hetkellisesti niin alas että kone sammuu. Kone ei kuitenkaan aina sammu vaan välillä pysyy käynnissä, vaikka kierrokset putoaa hetkellisesti. Jos auto on pidempään seisonut (4h ->), niin silloin käynnistyksen jälkeen kierrokset ei putoa vaan käynnistyy ns.normaalisti. Eli aamulla kun lähtee töihin niin käynnistyy normaalisti ja iltapäivällä kun lähtee töistä niin silloin myös aivan normaali. Kun menee vaikka kauppaan, matkaa noin 10km, tulee kaupasta ja käynnistää niin silloin käynnistyksen jälkeen kierrokset putoaa. Starttauksen yhteydessä, jos antaa hieman kierroksia niin silloin kyllä käynnistyy ja kierrokset ei putoa. Yksi vikakoodi sieltä löytyi, mutta en tiedä onko vaikutusta tähän: 30e9 nitrogen oxide catalytic converter, ageing. Nox-anturi on jo uusittu talvella.
    Tämmöinen tapaus. Onko kenelläkään vastaavaa ollut?

    Leave a comment:


  • Vireboy
    replied
    Tämän topikin kun olis löytänyt ennen kun eksyi tuo 316i N43B16 koneella oleva laitos alle...
    Eli tässä omaa kokemusta:
    Auto ostettiin liikkeestä, jolloin kilometrejä oli noin 58tkm. Nox-koodia heittänyt koko kolmen kuukauden ajan kun auto on ajossa ollut. Jakopäästä alkoi koodia heittämään myös suhteellisen aikaisin (max 60tkm kohdalla), ja se menikin uusiksi tällä viikolla. Jakopäärempasta päivä ja alkoi järjetön pätkiminen ja valojen vilkkuminen mittaristossa, ja eikun takaisin huoltoon Kun auto alkoi heittää koodia jakopäästä, alkoi 1500-2000rpm kohdalla kuulumaan jonkinmoista rallatusta kuormituksen alla. Tämä kuului myös jakopäärempan jälkeen, mikäköhän sekin lienee Ei enää kokemukset tästä mallista voi huonommaksi mennä.

    Leave a comment:


  • Tomppade
    replied
    N43

    Omia kokemuksia kyseisestä moottorista seuraavasti noin puolen vuoden omistuksen ajalta:
    Eli siis ostin 149tkm ajetun vm-09 e91:en Laakkoselta, saksan tuonti, yks omistaja ennen minua.
    Ekalla viikolla hajos lämppärin esivastus ja sitä kun olin viemässä vaihdatettavaksi liikkeen piikkiin, matkalla syttyi moottorin häiriövalo.
    Häiriövalon syttyminen johtui vanos solenoidista ja ne vaihettiin molemmat uusiin samalla kun esivastus. Viikko sen jälkeen taas häiriövalo, ja syynä muistaakseni 3 sylinterin missfireä. Laakkosen mukaan kaikki suuttimet, puolat ja tulpat uusittava, hinta arvio muistaakseni n 1.3k tsjp. Maahantuojalle kyselyy ja sieltä lupasivat kustantaa suuttimet, puolat ja puolet töistä, koska täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria. Kuulemma harvoin korvaavat jos toisella omistajalla, syytä en tiedä. Anyway, itelle jäi maksettavaa 170€ sis. tulpat, ja 25% töistä, koska liikemaksoi 25% ja maahantuoja 50%. Nyt toiminu hyvin.
    Tulipas tarina..

    Leave a comment:


  • mtuisku
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Valvetronic remppaa se vaatii, akseli ja leverit vaihtoon.
    Kuulostaa halvalta.
    Nyt ei taida toiminta tonni riittää!

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by mtuisku View Post
    BMW 320i -05 moottorina N46B20
    Herjaa ainoastaan koodia 2A6F minimum lift exceeded
    Auto nykii kiihdyttäessä 1500-2000 kierroksen kohdalla.
    Tyhjäkäynti normaali ja yläkierroksilla veto tallella.
    Vika katoaa kun kone lämmin.
    Autoon on vaihdettu jo 30-40 tkm sitten jakoketju,kiristin ja laahaimet.
    Ja tulpat 10tkm sitten + 1 puola.
    Olisko vika valvetronic aksilan asentoanturissa? 11377527016
    Valvetronic remppaa se vaatii, akseli ja leverit vaihtoon.

    Leave a comment:


  • mtuisku
    replied
    BMW 320i -05 moottorina N46B20
    Herjaa ainoastaan koodia 2A6F minimum lift exceeded
    Auto nykii kiihdyttäessä 1500-2000 kierroksen kohdalla.
    Tyhjäkäynti normaali ja yläkierroksilla veto tallella.
    Vika katoaa kun kone lämmin.
    Autoon on vaihdettu jo 30-40 tkm sitten jakoketju,kiristin ja laahaimet.
    Ja tulpat 10tkm sitten + 1 puola.
    Olisko vika valvetronic aksilan asentoanturissa? 11377527016
    Last edited by mtuisku; 25-07-2016, 12:35.

    Leave a comment:


  • MiromusMaximus
    replied
    Originally posted by Benzino View Post
    2007 320iA nypyttää silloin tällöin tyhjäkäynnillä. Ei vikavaloja. Muuten tuntuu toimivan kaikki. Kaverin auto eikä vielä ehditty koodeja katsoa. Mikä voisi olla vialla näiden tietojen perusteella?
    http://sendvid.com/yw76i7qr
    Itselläni teki samaa. Sytytystulppien vaihdolla korjaantui.

    Leave a comment:


  • tth
    replied
    Kuinkas nopeasti kohtalotovereilla täyttyy nox katti? Itsellä meni 750km seka-ajoa 40km/h-80km/h ja sitten alkoi herjaamaan.

    Leave a comment:

Working...
X