memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jupi
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Oletko koittanut pyörittää moottoria eri kohtiin ja katsoa ketjun kireyttä uudestaan?

    Jos olet, niin veikataan vaikka laturin hihnapyörää.
    Aika varattu huoltoon jossa katsotaan tarvitseeko tuolle tehdä mitään.
    Last edited by Jupi; 02-06-2019, 21:50.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by Jupi View Post
    150tkm ajettu E90 LCI N43B20A-moottorilla alkanut pitämään etupäästä kuuluvaa melko hiljaista sirinää kun painaa kaasua. Ääntä ei kuulu tyhjäkäynnillä tai kun ei paina liikkeessä kaasua.
    Mistähän mahtaa johtua?

    Lisäksi kylmäkäynnistyksessä kuuluu hieman rämähtävä ääni. Jakoketju tuntuu öljykorkista kokeillessa olevan kireällä. Onko oire jakoketjusta tai jostain muusta?
    Oletko koittanut pyörittää moottoria eri kohtiin ja katsoa ketjun kireyttä uudestaan?

    Jos olet, niin veikataan vaikka laturin hihnapyörää.

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    150tkm ajettu E90 LCI N43B20A-moottorilla alkanut pitämään etupäästä kuuluvaa melko hiljaista sirinää kun painaa kaasua. Ääntä ei kuulu tyhjäkäynnillä tai kun ei paina liikkeessä kaasua.
    Mistähän mahtaa johtua?

    Lisäksi kylmäkäynnistyksessä kuuluu hieman rämähtävä ääni. Jakoketju tuntuu öljykorkista kokeillessa olevan kireällä. Onko oire jakoketjusta tai jostain muusta?

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    Taas yksi. Jakoketjussa huomattavaa löysää jonka huomasi jo öljykorkin kautta. Ajossa aivan kamala meteli ja meno melkein loppui kokonaan.

    Kun moottoria pyöritti vauhtipyörän lukituksen takia, niin jakoketju kiristyi vaikka konetta pyörittelikin sen jälkeen vielä lisää.

    Olisiko voinut kiristäjä jumittaa pohjaan ja sitten kun konetta pyöritti väärään suuntaan niin kiristäjä pompannut ulos. Kiristäjän pohjassa tuntui takertelua.

    Lopputuloksena kuitenkin laahaimet rikki ja öljypohja myös irti.

    Eka N43B16-moottori. Ehkä joskus lukenut asiasta, mutta silti tuli yllätyksenä että ei tasapainoakseleita eikä kiristäjää öljypumpun ketjulla.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Nämä alkaa Istalla, jos öp koodeja ja jakopää tattis》automaattisesti pohja pois. Jos ei öp koodeja, laahaimet kokonaiset ja pohja kuiva》säästää asiakkaan rahoja.

    Leave a comment:


  • kallek77
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Kepit pystyy ajoittamaan myös öljypohjaa irroittamatta.

    Meillä ainakin päätös irroittamisesta tehdään jos laahaimista puuttuu kappaleita/on vuotoa jo öljypohjassa.
    Tässä yksilössä oli koko öljypohjan seutu mönjässä ja todennäköisesti sihtikin tukossa. Vaikka kepit saa ajoitettua niin sihti on kyllä melkein aina myös töhnässä. Tämä oli muualla tehty.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by kallek77 View Post
    Hyvä että tehty huollellisesti kun juuri tällä viikolla tuli vastaan auto jossa tehty jakopääremppa BMW:hin erikoistuneella korjaamolla ilman että öljypohjaa edes irroitettu. Siellä on sentään tasapainoakselitkin jotka epäsynkassa ovat todella ikävän tuntuisia moottorin käynnissä.
    Kepit pystyy ajoittamaan myös öljypohjaa irroittamatta.

    Meillä ainakin päätös irroittamisesta tehdään jos laahaimista puuttuu kappaleita/on vuotoa jo öljypohjassa.

    Leave a comment:


  • kallek77
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Nyt on sitten omaan N43:een tehty jakopääremontti. Joku voisi harmitella että oliko turhaa, mutta kyllä päälimmäisenä on kuitenkin hyvä fiilis kaiken jälkeen kun miettii, että mitä JOS se olisikin ollut viittä vaille KAPUTT se kone. Ketju oli kireällä, öljypohjassa ei mitään moskaa, vanos solenoideissa ei mitään, lohkon hydrauliventtiilissä ei mitään, ketjujen laahaimet ehjät. Kone ei pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä.



    EDIT: Alempi Vanos solenoidi siis toisesta vastaavasta N43 koneesta, jolla oli myös ajettu se noin 100tkm. Eroja on... Oli mukava kuitenkin löytää omasta koneesta nuo puhtaat osat
    Hyvä että tehty huollellisesti kun juuri tällä viikolla tuli vastaan auto jossa tehty jakopääremppa BMW:hin erikoistuneella korjaamolla ilman että öljypohjaa edes irroitettu. Siellä on sentään tasapainoakselitkin jotka epäsynkassa ovat todella ikävän tuntuisia moottorin käynnissä.
    Last edited by kallek77; 22-02-2019, 19:37.

    Leave a comment:


  • Wikke
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Ja sitten keskustelua herättämään pieni reality check:




    EDIT: Alempi Vanos solenoidi siis toisesta vastaavasta N43 koneesta, jolla oli myös ajettu se noin 100tkm. Eroja on... Oli mukava kuitenkin löytää omasta koneesta nuo puhtaat osat
    Kuinkahan monta koneremppaa olisi vältetty jos autonvalmistaja olisi asettanut öljynvaihtoväliksi 10-15tkm? Oli minun entisessä 180tkm ajetussa, täsmällisesti merkkiliikkeessä huolletussa N52-koneisessa vanos-solenoidit tuon alemman kuvan mukaiset kun ne irti otin ja vaihdoin uusiin kun alkoivat vikavaloa polttamaan. Nykyistä onkin edellinen ensimmäinen omistaja ylihuoltanut ja vaihdattanut öljyt n. 15tkm välein uudesta saakka. Itse aion jatkaa vähintään samalla linjalla sanoi iDrive mitä hyvänsä - jokainen vanha automies tietää että parasta ennakkohuoltoa autolle on muistaa vaihtaa öljyjä tarpeeksi usein!

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Joo, olenkin katsonut noita sarjojen hintoja. Halvin hankintapaikka ilman öljypumpun kamoja oli muistaakseni n. 630 euroa. Kiitos selvennöksestä, mitä kaikkea nuo sisältävät, ymmärtää hinnan paremmin!

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Doni puhuu näistä:





    Nuo tilasin itse tuolta Autodocista ja osui samat mukavat alennusprosentit kuin näköjään nytkin voimassa. Tuollahan on aina melkein kerran viikossa alennukset luokkaa 20%.

    Huomionarvoista tosiaan on se, että nämä oli kaikki järjestään orkkis osia, joista oli BMW:n logot vingutettu veks (kts. kuvat yllä). Aiemmin nuo Vanos nokkapyörät on pitänyt erikseen ostaa n. 400€ kpl hintaan. Nyt tulivat tuossa setissä mukana. Noiden lisäksi sitten marmoritiskiltä tuo lohkon kylkeen tuleva hydr. venttiili ja öljypohjan tiiviste piti hankkia erikseen.

    EDIT: Nyt itseasiassa huomasin, että noissa tuotekuvissa tuohon settiin kuuluisi öljypohjan tiivistekin. Sellaista ei kuitenkaan tullut mukana vaan kävin sitten erikseen sen ostamassa.
    Last edited by pyroz; 15-01-2019, 09:56.

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Kiitos hyvistä kuvista ja raportista! Uusit siis myös vanoksen osat?
    Febiltä saa nykyään koko setin jossa tulee vanokset mukana. Setti taisi olla 750 euroa ja siinä tulee ketju, laahaimet, kiristäjä, etustefa, kuningaspultti ja vanokset. Välttää varmasti jatkossa ongelmia ja työtä kun vaihtaa samalla myös ne vanokset. Vanos solenoidit voi vaihtaa helposti myös jälkeenpäin joten niitä ei tartte jakopääremontin yhteydessä vaihtaa.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Kiitos hyvistä kuvista ja raportista! Uusit siis myös vanoksen osat?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Nyt on sitten omaan N43:een tehty jakopääremontti. Joku voisi harmitella että oliko turhaa, mutta kyllä päälimmäisenä on kuitenkin hyvä fiilis kaiken jälkeen kun miettii, että mitä JOS se olisikin ollut viittä vaille KAPUTT se kone. Ketju oli kireällä, öljypohjassa ei mitään moskaa, vanos solenoideissa ei mitään, lohkon hydrauliventtiilissä ei mitään, ketjujen laahaimet ehjät. Kone ei pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä.

    Muutama kuva operaatiosta:

    Uusi öljypumpun ketju laahaimineen, rattaineen ja kiristäjineen




    Vanos- / nokkapyörät




    Yläketjun laahaimen merkintöjä




    Uusia osia




    Vanha hydr. venttiili




    Ja sitten keskustelua herättämään pieni reality check:




    EDIT: Alempi Vanos solenoidi siis toisesta vastaavasta N43 koneesta, jolla oli myös ajettu se noin 100tkm. Eroja on... Oli mukava kuitenkin löytää omasta koneesta nuo puhtaat osat
    Last edited by pyroz; 14-01-2019, 19:29.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Ei tässä ole epäselvää tuosta koodista, signaali katkonainen = anturi-, tai piuhavika. Jälkimmäinen olisi äärimmäisen epätodennäköinen ja kun tietää miten nämä syö antureita, joten kyllä se siinä se vika on.
    Kiitos Dualfun ja Pyroz!

    Supa luki koodit tänään. Kyllä se niin on, että vaikutat olevan oikessa. Pakonokan anturia lähdetään metsästämään heti ja aloitetaan korjaaminen sillä.

    Originally posted by suppari View Post
    Kyllä se n43 enemmän ketjuun viittaa kuin anturiin. Olen Laku huomenna pajalla klo 16, tuo näytille niin katsotaan Istalla se oikea koodi..
    Kiitos tarjouksesta, mutta auto tuli jo pe iltana puolikuntoisena Espooseen.

    Leave a comment:

Working...
X