Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17508
    • Turku

    Originally posted by Silmaauki View Post
    No, näillä lähtötiedoilla aina sanotaan ettei kannata arvailla vaan lukea ne vikakoodit. Joten arvelin mikä koodi sieltä tulee ainakin.

    Puolaa, tulppia tai suutinta tossa yleensä epäillään, mutta kunhan ne kaikki vikakoodit on tiedossa, niin sitten voi vähän paremmin arvailla.

    Mulla on toi sun kuvaama tilanne korjaantunut akun vaihdolla. Mutta siinä loppuanalyysi on vielä hieman kesken.
    Akku on n. 3 vuotta vanha AGM :think. Täytyy seurata ongelman ilmenemistä ja lukea koodit.

    Oliko tuossa jotain vaaraa katille, jos ajelee vika päällä?
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 1782
      • Turku

      Originally posted by Silmaauki View Post
      No, näillä lähtötiedoilla aina sanotaan ettei kannata arvailla vaan lukea ne vikakoodit. Joten arvelin mikä koodi sieltä tulee ainakin.

      Puolaa, tulppia tai suutinta tossa yleensä epäillään, mutta kunhan ne kaikki vikakoodit on tiedossa, niin sitten voi vähän paremmin arvailla.

      Mulla on toi sun kuvaama tilanne korjaantunut akun vaihdolla. Mutta siinä loppuanalyysi on vielä hieman kesken.
      Loppuanalyysi on nyt mun puolesta valmis. https://www.btcf.fi/forum/showthread...63#post4308063

      Akku oli syyllinen.
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1782
        • Turku

        Originally posted by Silmaauki View Post
        Ei taida vaan ihan joka paikassa Inpassa olla noin.



        Tossa vielä sanotaan, että sama juttu siinä suuttimien koodausvalikossa. Pitää itse tarkistaa vielä se valikko jossain välissä.
        ja tämä taitaa selittää yhden oudon jutun jota en ymmärtänyt auton edellisen omistajan selittämänä. Kun tuohon oli edellisen omistajan toimesta vaihdatettu 4-sylinterin suutin vähän ennen myyntiä (oliskohan ollut ton akun takia turha?), niin kuulemma siinä pajassa, jossa vaihto tehtiin oli vaikeuksia syöttää niitä uuden suuttimen korjausarvoja.

        Jos niillä oli Inpa tai muu vastaava, jossa sylinterien numeroinnit menee kuten bimmerprofs yllä kuvaa, niin "nelossylinteriin" ei varmaan mitään arvoja voi koodata. Nelossylinterin arvot kun pitäisi syöttää siihen joka Inpassa on "2":n kohdalla.

        Ehkä noi on nyt nelosen osalta hiukan väärissä korjausarvoissa (olleet jo toista vuotta).
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17508
          • Turku

          Vikakoodit

          Nick Silmaauki kanssa luettiin koodit Carlylla eilen, kiitos vielä siitä!

          Autolla ajettu eilen ja edellispäivänä ilman oireita eli toiminut ihan ok. Ajattelin seurata asiaa.

          tällaiset koodit löytyivät:

          - 0030EA Denoz catalyst verschewelt, (vajaa 1000km sitten)
          Details: Engine speed: 1600 speed: 11 Exhaust gas temperature downstream catalyst bank 2: 368 stored sulfur mass in the catalyst: 410

          - 002AA1 Camshaft sensor outlet signal (n. 20 km sitten eli täsmää vika-ajankohtaan)
          Details: Enginen speed: 1504 engine status: 3 (Motor) -Öltemperatur: 51 Voltage cl. 87: 11

          Sitten oli jokin lediin liittyvä Interior protection -koodi 009CF9, mutta kilometrit 150tkm tulevaisuudessa. Lisäksi sireenin liittyvä koodi 009D00 ilman kilometrejä.

          Löytyykö mestareilta mitään ajatusta tästä?
          Näillä mennään:
          - BMW E81 118i since 2017
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • Iron_Mike
            Newbiemmer
            • Jan 2016
            • 23
            • Ylöjärvi

            Ajattelin alkaa selvittämään isommalla kädellä ongelmaa, joka vaivannu omaa n43:sta jo monen vuoden ajan. Elikkä aamusin kylmänä, kone lähtee todella terävästi käyntiin ja sama homma työpäivän jälkeen. Sit taas välillä käy niin, että ajat koneen lämpimäks parinkymmenen kilometrin lenkin verran, sammutat koneen ja käynnistät uudestaan, niin käynnistyy, mutta ei jaksa jäädä käyntiin. Eli se ts. starttaa koneen käyväksi, mutta samantien kierrokset vaan laskee ja lopulta sammuu. Sitten tuota saa useamman kerran startata ja jossain vaiheessa jaksaa jäädä käyntiin. Ongelma tulee aina lämpimänä ajoittain ja oudosti aivan joka kerta, kun ajaa johonkin maan alle parkkihalliin. Siellä tuntuu ongelma tulevan aina päälle.

            Kenelläkään muulla samankaltasia ongelmia? Carlylla katottuna vikakoodeja ei myöskään tunnu näkyvän. Jostakinhan tuo ongelman etsintä olisi alotettava..

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              Minulla on samanlainen ongelma, tosin kylmällä koneella.

              Aluksi oli huono käynnistymään kylmillä keleillä, sit alkoi antamaan pakonokan referenssi vikaa joten solenoidit vaihtoon.

              Sen jälkeen on lähtenyt hyvin käyntiin, mutta käynnistyy ja sammuu ehkä jopa 3 kertaa, sitten vasta suostuu jäämään käyntiin.
              Kaasuun ei reagoi mitenkään tuossa tilassa.

              Tallista lähtiessä tai lämpösellä koneella ei ongelmaa.
              Ei vikakoodeja.

              Autona siis 116i -10 N43B20 koneella.
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • JaGaR
                Bimmer Rookie
                • Mar 2004
                • 143
                • Vesilahti

                Potilaana 2010 E91 318i ajettu ~250tkm. Jakoketju vaihdettu ~20tkm sitten.

                Vikakoodina ainoastaan:

                003702 DME: Brake vacuum, plausability

                Ajossa ei huomaa mitään erikoista ja auto tuntuu toimivan ihan normaalisti.

                Keltainen moottorin vikavalo pamahtaa tauluun satunnaisen epäsäännöllisesti. Usein, jos lähtee risteyksestä liikkeelle matalilla kierroksilla, välillä ihan tasaisessa matkanopeudessakin.

                Searchia kokeiltu ja sen myötä autoon vaihdettu jarrupaineen anturi (brake vacuum sensor).

                Ohessa pari lisäkuvaa vikakoodista

                Olisko jollain ajatusta, mitä seuraavaksi kokeilla?
                Attached Files
                Kiittää ja kumartaa
                º¿º

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Originally posted by JaGaR View Post
                  Potilaana 2010 E91 318i ajettu ~250tkm. Jakoketju vaihdettu ~20tkm sitten.

                  Vikakoodina ainoastaan:

                  003702 DME: Brake vacuum, plausability

                  Ajossa ei huomaa mitään erikoista ja auto tuntuu toimivan ihan normaalisti.

                  Keltainen moottorin vikavalo pamahtaa tauluun satunnaisen epäsäännöllisesti. Usein, jos lähtee risteyksestä liikkeelle matalilla kierroksilla, välillä ihan tasaisessa matkanopeudessakin.

                  Searchia kokeiltu ja sen myötä autoon vaihdettu jarrupaineen anturi (brake vacuum sensor).

                  Ohessa pari lisäkuvaa vikakoodista

                  Olisko jollain ajatusta, mitä seuraavaksi kokeilla?
                  Alipainepumppu, jos vuodot on jo eliminoitu? Luulisi tosin huomaavan kun pari kertaa polkasee jarrua ja jos tehostus alkaa heikkenemään kun ei saa pumpattua tarpeeksi nopeasti alipainetta tehostimeen.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17508
                    • Turku

                    Originally posted by Supa View Post
                    Alipainepumppu, jos vuodot on jo eliminoitu? Luulisi tosin huomaavan kun pari kertaa polkasee jarrua ja jos tehostus alkaa heikkenemään kun ei saa pumpattua tarpeeksi nopeasti alipainetta tehostimeen.
                    Minusta tästä oli jokin huoltokutsu E81:ssä ainakin.
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • JaGaR
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 143
                      • Vesilahti

                      Originally posted by Supa View Post
                      Alipainepumppu, jos vuodot on jo eliminoitu? Luulisi tosin huomaavan kun pari kertaa polkasee jarrua ja jos tehostus alkaa heikkenemään kun ei saa pumpattua tarpeeksi nopeasti alipainetta tehostimeen.
                      Onko jotain näppärää keinoa koittaa paikallistaa vuotoa tuosta alipainejärjestelmästä?

                      Miten tuon pitäisi näkyä jarrupolkimen toiminnassa? Kovana polkimena? Painuu hitaasti pohjaan?

                      Sinäänsä outoa, koska tuo häly saattaa tosiaan tulla tasakaasulla ajettaessa ilman, että jarrupolkimeen koskee.

                      Avoimia aktioita ei näkynyt ks. autoon, kun lunttasin huoltovaraus.bmw.fi sivulta.
                      Kiittää ja kumartaa
                      º¿º

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1782
                        • Turku

                        Jaaha, oma 318i sytytti juuri punaisen öljynpainevalon ja vikakoodina on 30C1. Auto jää nyt parkkiin.
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • Jupi
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2019
                          • 150
                          • Tampere

                          Originally posted by Silmaauki View Post
                          Jaaha, oma 318i sytytti juuri punaisen öljynpainevalon ja vikakoodina on 30C1. Auto jää nyt parkkiin.
                          Selviskö mikä oli?
                          E90 318i -09

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1782
                            • Turku

                            Originally posted by Jupi View Post
                            Selviskö mikä oli?
                            Tällä viikolla vasta saatiin auto tännepäin ja ihan alustava arvio on että öljysihdissä on muovinpalasia (laahaimesta?). Tää jää kesäksi seisontaan, joten ihan nopeesti tätä ei ole tarpeen korjata kuntoon.
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • Silmaauki
                              BTCF Member
                              • Jan 2015
                              • 1782
                              • Turku

                              Originally posted by Silmaauki View Post
                              Tällä viikolla vasta saatiin auto tännepäin ja ihan alustava arvio on että öljysihdissä on muovinpalasia (laahaimesta?). Tää jää kesäksi seisontaan, joten ihan nopeesti tätä ei ole tarpeen korjata kuntoon.
                              Vasta tänään pääsin itse auton luo ja varmistin papereista sen minkä olin muistelevinani. Autoon on vaihdettu edellisen omistajan aikana helmikuussa 2020 jakoketju laahaimineen. Sen jälkeen autolla on ajettu ~16tkm. Aika outoa olisi, että se jo nyt hajoaisi uudestaan. Onkohan silloin vaihdossa jätetty öljypohja irrottamatta eikä noita hilppeitä olisi sieltä puhdistettu. Ainakin laskun perusteella vaikuttaa siltä.
                              E93 335i Aarre, Montego blue
                              E90 318i talvipulkka

                              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10949
                                • Joensuu

                                Originally posted by Silmaauki View Post
                                Vasta tänään pääsin itse auton luo ja varmistin papereista sen minkä olin muistelevinani. Autoon on vaihdettu edellisen omistajan aikana helmikuussa 2020 jakoketju laahaimineen. Sen jälkeen autolla on ajettu ~16tkm. Aika outoa olisi, että se jo nyt hajoaisi uudestaan. Onkohan silloin vaihdossa jätetty öljypohja irrottamatta eikä noita hilppeitä olisi sieltä puhdistettu. Ainakin laskun perusteella vaikuttaa siltä.
                                Ihan hyvin mahdollista, että olisi jäänyt puhdistamatta.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎