Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raimo Miettinen
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 320

    Automaatin öljyjen vaihto

    200tkm on mittarissa ja ei ole tietoa onko automaatin öljyjä vaihdettu aikaisemmin. Ymmärtääkseni näissä ei BMW ole edes tarkoittanut, että öljyjä vaihdettaisiin. Mitä mielipiteitä porukalla on öljyjen vaihdon tarpeellisuudesta? Mihin hintaan nuo vaihtuu liikkeessä?
    BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t
  • Kennedy
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 103
    • Järvenpää

    #2
    Laatikon öljyn/suodattimen vaihto ei kuulu mihinkään vaihto-ohjelmaan = vaihdetaan vain asiakkaan pyynnöstä.
    Tuossa vastaus minkä sain kun kyselin.


    Ei pelkkää vaihtoa vaan turbiininhuuhtelu kanssa.

    PowerMaticista viimevuonna kyselin niin 370e + oma öljypohja.

    Muistelisin, että Schmiedmannilla puhuttiin 500e. Taisi olla tarvikeosalla tehtynä. Sen hinta on tuossa 122e.
    Orkkis taitaa olla tuplat tuosta.

    Öljypohjassa on öljynsuodatin samassa eli se pitäisi vaihtaa samalla.
    Last edited by Kennedy; 05-03-2013, 12:11.
    Nissan 300ZX Z31 '88 Turbo
    Passat '13
    Ex: E91LCI, A3 TDI

    Comment

    • esa`pentula
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2009
      • 1390
      • Tampere

      #3
      Täällä paljon keskustelua aiheesta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=77005 Selaile sinne loppuunpäin, niin on vähän tuoreempaa tekstiä. Ja on mielestäni syytä jo vaihtaa, jos ei ole tietoa onko koskaan vaihdettu. Öljypohja + huuhtelu, taitaa siellä 500e puolin jos toisin pyöriä liikkeissä.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by esa`pentula View Post
        Ja on mielestäni syytä jo vaihtaa, jos ei ole tietoa onko koskaan vaihdettu. Öljypohja + huuhtelu, taitaa siellä 500e puolin jos toisin pyöriä liikkeissä.
        Eli sinulla on tietoa jota ko.laatikon suunnitelleella yrityksellä, sen insinööreillä,
        BMW:llä ja BMW:n Suomalaisella maahantuojalla ei ole?
        Mitähän se on ja mistä me muutkin löytäisimme sitä tutkittua faktaa jonka perusteella öljyt olisi "syytä vaihtaa" ja maksaa siitä +500€?
        Eli tutkittua puolueetonta oikeaa tietoa, eikä vanhan kansan taikauskoon perustuvaa mutua?

        Comment

        • ämsport
          Bimmer Rookie
          • Jun 2011
          • 118
          • Pori

          #5
          Originally posted by Raimo Miettinen View Post
          200tkm on mittarissa ja ei ole tietoa onko automaatin öljyjä vaihdettu aikaisemmin. Ymmärtääkseni näissä ei BMW ole edes tarkoittanut, että öljyjä vaihdettaisiin. Mitä mielipiteitä porukalla on öljyjen vaihdon tarpeellisuudesta? Mihin hintaan nuo vaihtuu liikkeessä?
          Kyllä tuo 200tkm alkaa olemaan jo riski vaihtaa,itsellä menty kohta 350tkm eikä ikinä vaihdettu enkä vaihda.

          Comment

          • esa`pentula
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2009
            • 1390
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Eli sinulla on tietoa jota ko.laatikon suunnitelleella yrityksellä, sen insinööreillä,
            BMW:llä ja BMW:n Suomalaisella maahantuojalla ei ole?
            Mitähän se on ja mistä me muutkin löytäisimme sitä tutkittua faktaa jonka perusteella öljyt olisi "syytä vaihtaa" ja maksaa siitä +500€?
            Eli tutkittua puolueetonta oikeaa tietoa, eikä vanhan kansan taikauskoon perustuvaa mutua?
            Niinkö minä sanoin..? Sun kanssa en jaksa alkaa jauhamaan paskaa, koska siinä menee vain hermo ilman lopputulosta. Ikiöljythän kestävät koko vaihteiston eliniän.

            Comment

            • Nettipepe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1341
              • Kajaani

              #7
              Mielenkiintoinen aihe.

              Omassa autossa nyt reilut 120tkm ja miettinyt e60 foorumin puolta luettuani, että vaihtaisiko öljyt vaiko eikö.

              Maalaisjärjellä ajatellen tuskin haittaakaan olisi, mutta onko tarpeellista en osaa sanoa.
              (etenkin kun tuntuu olevan suurta gurujen ja henkimaailman homma, että saa öljyn tasot oikeiksi ja laatikon toimimaan oikein operaation jälkeen)

              Tähän tuntuu porukka suhtautuvan suurella intohimolla... ollaan joko puolesta tai vastaan rajuin mielipitein.

              Etenkin ihmiset jotka mainostavat omia palvelujaan suosittelevat öljyjen vaihtoa ja sen tietysti ymmärtää heidän bisneksen kannalta

              Auton valmistajan ilmoituksiinkin ikiöljyistä voinee myös suhtautua varauksin... heidän tehtävänsä on myydä autoja tai ainakin uusia laatikkoja
              Tuollainen ilmoitus."öljyt kestää laatikon eliniän" ei kerro mitään...
              johtuuko elinikä sitten laatikosta vai öljyistä

              Omaa kokemusta kun ei ole niin vaikea sanoa asiaan mitään... vaihto kuitenkin maksaa mukavan summan rahaa ja kun ei ole tietoa meneekö kankkulan kaivoon vai olisiko jotain hyötyäkin...

              Tällähetkellä oma mielipide on, että kun vaihteistossa ei mitään oireita mistään niin en vaihda.
              Jos joku pystyy laittamaan painavaa faktaa (kuvia kuraöljystä, teknistä faktatietoa) yms hyviä perusteluja olen valmis muuttamaan mieltäni ja vaihdan sitten öljyt laatikkoon.
              F30 320xia
              Ex E90 325da
              Ex E90 320da
              Ex E46 330D

              Comment

              • JP-76
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 1060
                • Kanta-Häme

                #8
                Kannattaa lukaista esim. tämä pdf läpi (netistä löytyy sivukaupalla vastaavaa tietoa kunhan vaivautuu etsimään): http://www.ge39.com/files/electran1%2B2.pdf. BMW:n omaa koulutusmateriaalia, vuodelta 2003 kylläkin mutta koskee jo ZF6HPxxx-laatikoita.

                Esim. Sivulla 58 on mainittu, että jos laatikkoon tehdään korjauksia, olisi laatikosta valutettava öljy syytä ottaa talteen ja käyttää korjauksen jälkeen uudelleen...

                Jokainen tulkitkoon miten lystää.

                Itse en ainakaan ole vaihtamassa laatikon öljyjä ihan lähitulevaisuudessa..

                P.s. Jos laatikon öljynvaihto maksaa osineen (kunnolla tehtynä) n. 700€, omasta mielestäni tuolla rahalla maksaa aikanaan jo aika ison osan laatikkoremontista...
                Last edited by JP-76; 07-03-2013, 10:40.
                Kalusto:
                BMW 550i xDrive -14
                BMW S1000R -17
                Toyota Proace -15

                Comment

                • mikkod
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 5201
                  • Stadi

                  #9
                  Mulla vaihdettiin E61 525ia:han öljyt kun mittarissa oli 140tkm. Voin sanoa että laatikon käytös muuttui todella paljon paremmaksi. Ikiöljyt...noh joo. :think
                  Helkama S3000
                  Myydään kutosen alustaosia
                  This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                  Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                  Comment

                  • nappe74
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 2845
                    • South Carelia

                    #10
                    Originally posted by esa`pentula View Post
                    Ikiöljythän kestävät koko vaihteiston eliniän.
                    Mitähän paskaöljyä miun ex E39ssä oli laatikossa kun kesti vain 187tkm.

                    Originally posted by Nettipepe View Post
                    Mielenkiintoinen aihe.

                    Omassa autossa nyt reilut 120tkm ja miettinyt e60 foorumin puolta luettuani, että vaihtaisiko öljyt vaiko eikö.

                    Maalaisjärjellä ajatellen tuskin haittaakaan olisi, mutta onko tarpeellista en osaa sanoa.
                    (etenkin kun tuntuu olevan suurta gurujen ja henkimaailman homma, että saa öljyn tasot oikeiksi ja laatikon toimimaan oikein operaation jälkeen)

                    Tähän tuntuu porukka suhtautuvan suurella intohimolla... ollaan joko puolesta tai vastaan rajuin mielipitein.

                    Etenkin ihmiset jotka mainostavat omia palvelujaan suosittelevat öljyjen vaihtoa ja sen tietysti ymmärtää heidän bisneksen kannalta

                    Auton valmistajan ilmoituksiinkin ikiöljyistä voinee myös suhtautua varauksin... heidän tehtävänsä on myydä autoja tai ainakin uusia laatikkoja
                    Tuollainen ilmoitus."öljyt kestää laatikon eliniän" ei kerro mitään...
                    johtuuko elinikä sitten laatikosta vai öljyistä

                    Omaa kokemusta kun ei ole niin vaikea sanoa asiaan mitään... vaihto kuitenkin maksaa mukavan summan rahaa ja kun ei ole tietoa meneekö kankkulan kaivoon vai olisiko jotain hyötyäkin...

                    Tällähetkellä oma mielipide on, että kun vaihteistossa ei mitään oireita mistään niin en vaihda.
                    Jos joku pystyy laittamaan painavaa faktaa (kuvia kuraöljystä, teknistä faktatietoa) yms hyviä perusteluja olen valmis muuttamaan mieltäni ja vaihdan sitten öljyt laatikkoon.
                    Miun mielestä järkikin sanoo että öljyt pitää vaihtaa myös laatikkoon, liikkuvia osiahan sielläkin on niinkuin moottorissa itsessäänkin !! Ja tietysti vaihdot pitäisi suorittaa aina säännöllisesti uudesta lähtien... toki pointtina on että jos auto on 200tkm ajettu ja samat ölpät sisällä niin ei välttämättä kannata enää vaihtaa ja pistää paskakökkäreet liikkeelle vaan antaa mennä niin kauan kuin kestää !!

                    Ihme ettei insinööri ole keksinyt auton moottoriin ikiöljyjä millä voisi ajaa vaihtamatta niitä koskaan... Ikiöljyt ---> up in the ass of timo !!
                    G30 530e xDrive A M-Sport -20

                    ex-Bimmerit:
                    F10 525dA xDrive M-Sport -13
                    E21 316 -80
                    E91 330xdA M-Sport -06
                    E53 X5 3.0iA Sport -04
                    E91 335xiA M-Sport -08
                    E60 530iA M-Sport -06
                    E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                    E91 320d -06
                    E39 530iAT M-Sport -01
                    E36 328iA -96
                    E39 528iA -96
                    E36 325i -92

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by esa`pentula View Post
                      Niinkö minä sanoin..? Sun kanssa en jaksa alkaa jauhamaan paskaa, koska siinä menee vain hermo ilman lopputulosta. Ikiöljythän kestävät koko vaihteiston eliniän.
                      Ei, kukaan ei ole niiden öljyjen olevan "ikiöljyjä"?
                      Laatikon suunnitelleet inssit ja bemarin omat inssit vain ovat laskeneet että koska se laatikko ja sen pakkojen kitkapinnat eivät ole ikuisia, ei tarvta ikuisia öljyjäkään.
                      Pointti vain on siinä että ne öljyt kestävät täysin riittävän laadukkaina pidempään kuin se laatikko(se riittävä laatutaso on jotain muuta kuin ihan uusien öljyjen laatutaso).
                      No, edelleenkin, jos sinulla on jotakin oikeaa faktaa että näin ei olekkaan, niin toki niin minä kuin BMW ja laatikon valmistaja on varmasti ERITTÄIN kiinnostuneita ko.tiedoista?
                      Eli tämä nyt vain on perin kummallista että mina syytetään tässä aiheessa "paskanpuhujaksi", jos=kun minä perustan oman tietoni ja sitä kautta myös mielipiteeni siihen mitä ko.laatikon suunnitelleet inssit, BMW ja mm.Suomen BMW:n maahantuoja asiasta sanoo.
                      Olen siis "paskanpuhuja" kun en lähde tähän ihmeelliseen öljynvaihtohypeen joka ei kuitenkaan perustu edes nimellisesti mihinkaan tutkittuun faktatietoon vaan kyse on pelkästään kuluttajien tietämättömyyteen perustuvasta keskinäisestä hypetyksestä "ikiöljyistä"?
                      Muutan omaa kantaani samalla sekunnilla kun BMW muuttaa oman kantansa ko.aiheeseen tai esität minulle jotakin oikeaa faktaa siitä että nämä öljyt oikeasti pitäisi vastoin tehtaan omaa suositusta vaihdella omatoimisesti?
                      Eli minä joka en lähde tähän kristalliparantajien, ennustajaeukkojen tai maailmanlopunennustajien toisiaan ruokkivaan hypeen, olenkin "paskanpuhuja"?
                      Eli jotakin faktaa nyt sitten miksi ne öljyt pitäisi 200tkm:ssä vaihtaa?
                      Siis jotakin muuta kuin että sinusta tuntuu että ne pitäisi viimeistään siinä kohtaa vaihtaa(eli mihin muuhun perustat oman väitteesi?)?

                      BMW itse ilmoittaa siis näin(mutta toki ne vaihtaa jos joku taikauskoinen hölmö on siitä valmis maksamaan):
                      "...Laatikon öljyn/suodattimen vaihto ei kuulu mihinkään vaihto-ohjelmaan = vaihdetaan vain asiakkaan pyynnöstä"....

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by nappe74 View Post
                        Miun mielestä järkikin sanoo että öljyt pitää vaihtaa myös laatikkoon, liikkuvia osiahan sielläkin on niinkuin moottorissa itsessäänkin !! Ja tietysti vaihdot pitäisi suorittaa aina säännöllisesti uudesta lähtien...

                        Ihme ettei insinööri ole keksinyt auton moottoriin ikiöljyjä millä voisi ajaa vaihtamatta niitä koskaan... Ikiöljyt ---> up in the ass of timo !!
                        Lueppa sinäkin tuo edelliseni.
                        Eli niitä "ikiöljyjä" ei todellakaan ole olemassakaan, mutta on öljyjä joiden laatuluokka pysyy pidempään riittävänä kuin sitä ympäröivän laatikon mekaniikka.
                        Eli laatikkoöljyjen laatu pysyy täydellisen riittävänä sen 800tkm mutta laatikon pakat loppuu joka tapauksessa jo 600tkm:ssä?
                        Siitä laatikosta ei missään tapauksessa tule "ikilaatikkoa", rätätään niiden öljyjen kanssa kuinka paljon tahansa.
                        Eli olet sinäkin sitä mieltä että se "siun" järki on oikea se parempi mittari määrittelemään ko.laatikoiden öljynvaihtotarpeen, kuin sen suunnitelleilla insinööreillä ja BMW:llä itsessään?

                        Eli perustuko sinun väittämäsi mihinkään muuhun kuin "omaan järkeesi"(jota siis on enemmän kuin sadoilla ko.laatikkoa ja sen käyttöä+elinkaarta suunnitelleilla insseillä?).
                        Pitäisikö esim.minun vaihtaa tai olla vaihtamatta öljyt tuohon omaan e90:iin sinun vai laatikon suunnitelleiden +BMW:n inssien järjenjuoksun perusteella(se kuitenkin maksaa sen 500€, eli missä kohtaa ulosmittaan tuon sijoitetun pääoman?)?
                        Last edited by Hemi; 07-03-2013, 14:57.

                        Comment

                        • nappe74
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 2845
                          • South Carelia

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Lueppa sinäkin tuo edelliseni.
                          Eli niitä "ikiöljyjä" ei todellakaan ole olemassakaan, mutta on öljyjä joiden laatuluokka pysyy pidempään riittävänä kuin sitä ympäröivän laatikon mekaniikka.
                          Eli laatikkoöljyjen laatu pysyy täydellisen riittävänä sen 800tkm mutta laatikon pakat loppuu joka tapauksessa jo 600tkm:ssä?
                          Siitä laatikosta ei missään tapauksessa tule "ikilaatikkoa", rätätään niiden öljyjen kanssa kuinka paljon tahansa.
                          Eli olet sinäkin sitä mieltä että se "siun" järki on oikea se parempi mittari määrittelemään ko.laatikoiden öljynvaihtotarpeen, kuin sen suunnitelleilla insinööreillä ja BMW:llä itsessään?

                          Eli perustuko sinun väittämäsi mihinkään muuhun kuin "omaan järkeesi"(jota siis on enemmän kuin sadoilla ko.laatikkoa ja sen käyttöä+elinkaarta suunnitelleilla insseillä?).Pitäisikö esim.minun vaihtaa tai olla vaihtamatta öljyt tuohon omaan e90:iin sinun vai laatikon suunnitelleiden +BMW:n inssien järjenjuoksun perusteella(se kuitenkin maksaa sen 500€, eli missä kohtaa ulosmittaan tuon sijoitetun pääoman?)?
                          Väittämäni (lähinnä mielipiteeni) perustuu erään tahon kokemuksiin joka on remontoinut automaattilaatikoita työkseen usean vuosikymmenen !!
                          G30 530e xDrive A M-Sport -20

                          ex-Bimmerit:
                          F10 525dA xDrive M-Sport -13
                          E21 316 -80
                          E91 330xdA M-Sport -06
                          E53 X5 3.0iA Sport -04
                          E91 335xiA M-Sport -08
                          E60 530iA M-Sport -06
                          E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                          E91 320d -06
                          E39 530iAT M-Sport -01
                          E36 328iA -96
                          E39 528iA -96
                          E36 325i -92

                          Comment

                          • AlpinWeiss
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2007
                            • 927
                            • West coast

                            #14
                            Järkihän se joskus sanoi maapallonkin olevan litteä. Olen tässä asiassa kyllä hemin kanssa täysin samaa mieltä. Sekin että laatikot hajoavat huonosta öljynvaihdosta mystiseen paskashokkiin, johtuu siitä että usein niitä öljyjä aletaan vaihtamaan silloin kun laatikon toiminnassa huomataan jotain erikoista. Tyypit ajattelevat että kokeillaas ensikorjauksena öljynvaihtoa, ja vika on ollut mekaaninen ja öljyistä millään tavalla riippumaton. Sitten harmitellaan kun ei vaihdettu huuhtelemalla ja huljuteltu tankkiautollista 30e/litra öljyä sieltä läpi.
                            Kohta joku aloittaa varmasti tästäkin "taistelun BMW:tä vastaan - öljyä kerätään!"

                            Omituista miten tämä on muodostunut monelle niin sydämenasiaksi, itse ainakin käytän rahani muuhun kuin taikauskoon perustuvaan 700e:n huljutteluun. Manuaalivehkeeseen tuolla rahalla vaihtaa jo koko laatikon. Kuten ennenkin olen sanonut, kyllähän jotkut vielä vaihtelee moottoriöljyjäkin 10tkm välein...
                            MBCLK240 -02
                            E36 318 -93
                            E46 320 Ci -01
                            E46 330 CiA -01
                            E60 520i -04
                            E93 325i -07
                            F36 420xi -16

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by nappe74 View Post
                              Väittämäni (lähinnä mielipiteeni) perustuu erään tahon kokemuksiin joka on remontoinut automaattilaatikoita työkseen usean vuosikymmenen !!
                              Eli sinulla on tietoa ja tietolähde joka pystyy selvästi osoittamaan ko.laatikon suunnitelleiden insinöörien ja BMW:n asiassa olevan väärässä(eli että laatikon käyttötunnit ovatkin enemmän kuin siinä olevien öljyjen käyttötunnit)?
                              Kerrotko meille kaikille muillekkin mihin tai kenelle tässä asiassa voi ottaa yhteyttä jotta pääsisi tutustumaan kerättyyn materiaaliin joka tämä todetun faktan osoittaa?
                              Sellainen pieni ristiriita tässä nyt kuitenkin taas on, että näitä BMW:n uusimpia long life laatikoita ei vielä ole ollut "vuosikymmeniä" ja ne vanhimmat bemarinkaan laatikot edes GM.n valmistamina ei kyllä ole hajonnut öljyn vaihtamattomuuteen(ZF:ät taas kestää bensakoneiden perässä joka tapauksessa paaliin asti)?
                              Eli bemarilla ainoat laatikko-ongelmat koskee vain noita vanhoja GM:n Ranskassa valmistamia dieselkoneiden laatikoita ja niistäkään ei yksikään ole hajonnut sen vuoksi että se olisi ölyjen vaihtamattomuuden vuoksi kulunut loppuun.
                              Niiden ongelmat johtuu ihan muista asioista johon ei niissäkään tuolla öljyjen kanssa läträämisellä ole mitään vaikutusta, vaan käytännön tasolla kentällä päinvastoin(kun täyttömäärät ja laadut ovat varsin usein mitä sattuu).
                              Muutoinhan ne GM diesel laatikot joihin on öljyt vaihdettu, ovat "ikiliikkujia"...onko?
                              Eli olisiko sinulla heittää yhteystiedot henkilölle jolla on tutkittua faktatietoa siitä että nämä Bemarin nykylaatikot mm.e90/91:stä:stä hajoaa käsiin ilman riittävän usein tehtyjä öljynvaihtoja(Eli ne Essolla "poikain kanssa" käydyt keskustelut ei nyt oikeasti riitä, vaan pitää olla mustaa valkoisella olevaa faktaa, jos kerran minä puhun paskaa?).
                              Last edited by Hemi; 07-03-2013, 17:33.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎