Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2.3i-16
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei meidän siitä tarvitse huolehtia, antaa BMW:n huolehtia siitä.
    Eli eiköhän siellä ja ZF.llä ole melkoinen insinööriarmeija joka huolehtii siitä että niiden öljyjen laatuluokka pysyy riittävänä ja tarkoituksenmukaisena pidempään kuin mitä ne pakkojen levyt kestää.
    Se että öljy ikääntyessään tummuu, ei todellakaan tarkoita sitä että sen laatu olisi pudonnut alle vaatimusten, vaan se nyt on ihan normaalia.
    Ennen insinööriarmeijaa uskon BMW:llä olevan vahvasti kaupallisesti orientoituneita ihmisiä mukana suunnittelemassa huolto-ohjelmaa. Juoksevat kulut saadaan alas kun huoltotoimenpiteitä tehdään niin vähän kuin on järkevästi mahdollista --> leasingyhtiöt tykkäävät ja kk-hinnat laskevat/tuotot paranevat --> uusia autoja lähtee tehtaalta ulos enemmän. Tuo on se, mistä BMW on kiinnostunut ja mihin muidenkin valmistajien öljynvaihtovälien pidentäminen perustuu. Taitaa olla maailman mittakaavassa suurin osa uusista autoista liisareita ja autotehtaan lienee tarkoitus tehdä rahaa valmistamalla ja myymällä autoja, eikä suunnitella parhaita mahdollisia, ikuisesti kestäviä panssarivaunuja...

    Laatikot varmasti kestävät kohtuullisen hyvin ilman öljynvaihtoja, koska BMW on niin uskaltanut huolto-ohjelmansa suunnitella, mutta ajoissa, oikeilla öljyillä ja oikein tehdyillä öljynvaihdoilla ei varmasti rikota yhtään vaihteistoa. Hyödyn osoittaminen on vaikeaa, mutta haittaa 100% oikein tehdystä vaihdosta ei voi olla.

    Öljynvaihtovälien piteneminen on selkeä trendi, joka varmasti osin johtuu öljyjen paranemisesta, mutta merkittävältä osin myös kilpailun kiristymisestä sekä kylmistä rahaa kuvaavista numeroista laskelmissa. Yksikään autotehdas ei tee parhaita mahdollisia autoja, vaan sellaisia, joista saa parhaan mahdollisen tuoton ottaen huomioon myös pehmeitä arvoja kuten maine kuluttajien keskuudessa. Eri painotuksiahan näissä on merkkikohtaisesti.

    Vanhaan, paljon ajettuun en välttämättä öljyjä vaihtaisi, mutta esim. omaan alle 50t ajettuun menevät kyllä jossain vaiheessa vaihtoon.
    Last edited by 2.3i-16; 29-10-2013, 03:06.

    Leave a comment:


  • Juuzmo
    replied
    6HP19 TU on BMW:n käyttämä nimitys, ZF käyttää siitä nimistystä 6HP-21 ja ilmoittaa 450nm kestoksi. Tuskin sinne 400nm kestävää laatikkoa laitettaisiin, kun vakio antaa jo sen verran vääntöä

    Dear Mr. X

    the 6HP 21 has an max. input torque of 450nm - so it is used in BMW 335 gasoline (400nm)

    For the Diesel applications and the 4.8V in BMW X5 we use the 6HP 28.

    You can find all input torque specifications in the brochure attached!

    Mit freundlichem Gruß / Kind regards
    Holger Kirsch
    Produktkommunikation Presse Technik (MZM-KP)
    Zentrales Marketing und Öffentlichkeitsarbeit/
    Corporate Marketing and Public Relations

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Tämäkin taas mutuilua 335:sen osalta...ja joo,oon katsonut kyllä REALOeM JA bmwfans sivut...



    Tässä taas tuli ensimisen kerran faktaa,mutta luulisi että jotain specsejä annetaan,esim.tyyliin tuo jatkuvaan käyttöön Nm arvo.
    Nii.. mutua ja mutua... Koitan korjata..
    ZF ei tunnista TU merkintöjä ja heiltä löytyy vain 19/21, joten se varmasti sitten on tuo 21, eli zf6hp21, joka tuli 2007 puolilta välin eteenpäin (tai näin voi ennustaa, kun bmw vaihtoi osanumeroa ja wikikin olisi samaa mieltä). Jos kaikissa on tuo TU/21 niin bmw ei varmasti nimenä käyttäisi 19Z
    Eli tämä
    Lainaus:
    " 6HP19/21
    Input Torque
    258 ftlbs to = 349.8010311 Nm
    295 ftlbs = 399.96629525000003 Nm"

    Tuo on suoraan ZF:n catalogi ja loput on mutuilua. Tuo tosiaan on SE vääntö, jolle ZF antaa takuun, mutta ei se sitä katso etteikö se kestäisi enempääkin. Tulee vaan taas mieleen ne huoltojen välit, jos ylitetään tuo vääntöraja .

    Tossa joku on saanu zf engineeriltä tiedon, mutta tiedot eivät ole speksattuja vaan mielipiteitä engineeriltä näin Eli 474.5Nm takapyörä on max (input 530Nm)

    Toivottavasti oli apua

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by makeclick View Post
    Aika hassuu ku tiedot löytää suht helposti
    19 mitotettu 400Nm jatkuvaa rääkkiä
    26 mitotettu 600Nm jatkuvaa rääkkiä

    Sullahan on 335i ja siinä ei ole sama loota vaan tuo heikompi pikkuveli. Www.bmwfans.info ja hae oman auton tiedoilla (zf6hp19 / ga6hp19z)
    Tämäkin taas mutuilua 335:sen osalta...ja joo,oon katsonut kyllä REALOeM JA bmwfans sivut...

    Originally posted by Juuzmo View Post
    335i laatikko on ZF 6HP19 TU, ei siis ZF 6HP19 mikä kestää 400nm vaan tästä hieman jykevämpi versio, TU = Technically Updated
    Tässä taas tuli ensimisen kerran faktaa,mutta luulisi että jotain specsejä annetaan,esim.tyyliin tuo jatkuvaan käyttöön Nm arvo.

    Leave a comment:


  • Juuzmo
    replied
    335i laatikko on ZF 6HP19 TU, ei siis ZF 6HP19 mikä kestää 400nm vaan tästä hieman jykevämpi versio, TU = Technically Updated

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Köhöm...Sitä tässä lähinnä ajoin takaa,kun täälläkin on mietitty ja pohdittu kuinka paljon automaattilaatikko kestää vääntöä,ja tuolle mikä omassakin pitäisi olla,ZF antaa maksiväännöksi 400Nm,mutta itse rullannut pian 100tkm n.600Nm väännöillä,ilman ongelmia.
    Aika hassuu ku tiedot löytää suht helposti
    19 mitotettu 400Nm jatkuvaa rääkkiä
    26 mitotettu 600Nm jatkuvaa rääkkiä

    Sullahan on 335i ja siinä ei ole sama loota vaan tuo heikompi pikkuveli. Www.bmwfans.info ja hae oman auton tiedoilla (zf6hp19 / ga6hp19z)
    Last edited by makeclick; 13-10-2013, 16:12.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Köhöm...Sitä tässä lähinnä ajoin takaa,kun täälläkin on mietitty ja pohdittu kuinka paljon automaattilaatikko kestää vääntöä,ja tuolle mikä omassakin pitäisi olla,ZF antaa maksiväännöksi 400Nm,mutta itse rullannut pian 100tkm n.600Nm väännöillä,ilman ongelmia.
    Ei se speksi ole ehdoton kestoraja, ehkä ennemminkin suositus jatkuvaan pitkäaikaiseen käyttöön massavalmistuksessa. Onhan noita ylitetty dieseleissä pitkät ajat useissa askimalleissa.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by makeclick View Post
    Köhöm.. BMW ilmoittaa laatikon GA6hp26Z ja tässä selitys ihan tuon laatikon PDF:stä:
    G = Gearbox
    A = Automatic
    6 = Number of gears (speeds)
    HP = Hydraulic planetary gear
    26 = size
    Z = Gearbox manufacturer ZF
    (Zahnradfabrik Friedrichshafen)

    Saat sen tästä

    Eli sama loota... Jälleenmyyjä vain haluaa (bmw) ilmoittaa sen omalla tyylillä.
    Köhöm...Sitä tässä lähinnä ajoin takaa,kun täälläkin on mietitty ja pohdittu kuinka paljon automaattilaatikko kestää vääntöä,ja tuolle mikä omassakin pitäisi olla,ZF antaa maksiväännöksi 400Nm,mutta itse rullannut pian 100tkm n.600Nm väännöillä,ilman ongelmia.

    Leave a comment:


  • Juuzmo
    replied
    Tossa puhutaan 745 vaihteistosta?

    BMW has developed a new automatic six speed gearbox together with ZF (Zahnradfabrik
    Friedrichshafen), designated the GA6HP26Z for the E65.
    Last edited by Juuzmo; 10-10-2013, 13:44.

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Mitä täälläkin tiedetään tuosta 6HPZF laatikosta on aika minimaalista,esim.335 osalta,on aika mysteeri mikä siellä on,koska näyttää että jokin ZF:n customoitu laatikko 6HP19Z-6HP28 väliltä...Nimenomaan mitä tuo Z tarkoittaa...
    Köhöm.. BMW ilmoittaa laatikon GA6hp26Z ja tässä selitys ihan tuon laatikon PDF:stä:
    G = Gearbox
    A = Automatic
    6 = Number of gears (speeds)
    HP = Hydraulic planetary gear
    26 = size
    Z = Gearbox manufacturer ZF
    (Zahnradfabrik Friedrichshafen)

    Saat sen tästä

    Eli sama loota... Jälleenmyyjä vain haluaa (bmw) ilmoittaa sen omalla tyylillä.

    Leave a comment:


  • AlpinWeiss
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ennenkuin automaatti hajoaa on manuaaliin mennyt pari kytkintä...
    Noo, eipähän maksa yli neljää tonnia ja sokea koirakin pystyy vaihtamaan...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by AlpinWeiss View Post
    Eikä tarvitse jännittää koska hajoaa...
    Ennenkuin automaatti hajoaa on manuaaliin mennyt pari kytkintä...

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Itse ajelen automaatilla,ja vaihdot hoitaa laatikko itse,tai vaihtoehtoisesti minä itse.Radallakin pystyy aivan loistavasti ajamaan,ilman että automaatti puuttuu alas/ylös vaihdoilla peliin.Ainut missä automaatti huonompi vs. manuaali,on burnout...mutta sitäpä ei ole tarvinnut vielä 185 tkm aikana kertaakaan tehdä.Mitä hajoamiseen tulee,niin SO?Se korjataan sitten ja thats it.

    Jos itsekin olisin vaihdellut öljyjä,foorumin "suosituksien" mukaan,niin kankkulan kaivoon olis nekin rahat menneet,koska silläkin rahalla remppaan tuon laatikon kertalleen,jos ikinä rupee oireilemaan.

    Mitä täälläkin tiedetään tuosta 6HPZF laatikosta on aika minimaalista,esim.335 osalta,on aika mysteeri mikä siellä on,koska näyttää että jokin ZF:n customoitu laatikko 6HP19Z-6HP28 väliltä...Nimenomaan mitä tuo Z tarkoittaa...

    Leave a comment:


  • AlpinWeiss
    replied
    Näitä lukiessa sitä aina ihmettelee minkä takia edes ostellaan nuita automaatteja, kun kerran vaihdoista täytyy nähdä enemmän vaivaa kuin mistään muusta... Itse ajelen tyytyväisenä manuaalilla, ja vaihdot tapahtuu juuri niin kuin itse haluaa! Eikä tarvitse jännittää koska hajoaa...

    Leave a comment:


  • Krister
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Olen tästä ZF:n omista suosituksista kirjoittanut jo ihan tolkuttomasti, mutta lyhyesti karrikoiden ZF:n omat laatikot ja niiden sisällä olevat öljyt ovat eri spekseillä kuin BMW:lle alihankintana valmistetut ZF.t.
    Faktaa tästä?

    Taitaa Hemillä tiukasti päässä olevat BMW Suomi lasit sumentaa järjen aika pahasti mitä olen lukenut tätä ketjua. Vaaditaankohan tähänkin FAKTAA, vai riittääkö mielipide?
    Last edited by Krister; 07-10-2013, 12:08.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎