Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    #46
    Itseä olisi tosiaan kiinnostanut, (kuten Hemikin varmaan ajaa takaa) saada se tieto missä kunnossa laatikon öljyt on vaikkapa 200tkm:in kohdalla.(tai miljoonan kohdalla)
    Jos öljyn kunto on edelleen voitelutarkoitukseen riittävä, ei vaihtamiseen ole tarvetta.

    Faktatietoa tuskin saadaan kysymykseen koskaan... johtuen siitä että zf ja bmw haluaa myydä maksimaalisen määrän tuotteita ja varaosia... joten heidän intresseissä ei ole antaa kehotuksia öljyjen vaihtoon vaikka aihetta olisikin jossain vaiheessa...
    Onko suunnittelijalla käynyt edes mielessä että joku hurjan autoveron kourissa kärvistelevä suomalainen edes ajaisi miljoona kilometriä ajetulla autolla... onko laatikko täyttänyt tehtävänsä kun se on kestänyt edes 200tkm?
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D

    Comment

    • MakeH
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1170
      • Vantaa

      #47
      Hemin kanssa väittely on yhtä tehokasta kuin pulun kanssa pelaisi shakkia!

      Mutta että saisimme varmasti luotettavaa faktaa, kaikki hajonneet laatikot pitäisi tutkia. Ja googletuksen perusteella noita on hajonnut.

      Ja miksiköhän laatikon valmistajakin suosittelee vaihtoa?

      Comment

      • nappe74
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 2845
        • South Carelia

        #48
        Originally posted by MakeH View Post
        Hemin kanssa väittely on yhtä tehokasta kuin pulun kanssa pelaisi shakkia!

        Mutta että saisimme varmasti luotettavaa faktaa, kaikki hajonneet laatikot pitäisi tutkia. Ja googletuksen perusteella noita on hajonnut.

        Ja miksiköhän laatikon valmistajakin suosittelee vaihtoa?

        http://www.zf.com/brands/content/en/...nging_kit.html

        +1 tohon ensimmäiseen

        Ja tohon toiseen, joku keskuudessamme on ilmeisesti tutkinut ne kaikki laatikot koska on nii pirusti lyödä sitä kuuluisaa FAKTAA pöytään...
        G30 530e xDrive A M-Sport -20

        ex-Bimmerit:
        F10 525dA xDrive M-Sport -13
        E21 316 -80
        E91 330xdA M-Sport -06
        E53 X5 3.0iA Sport -04
        E91 335xiA M-Sport -08
        E60 530iA M-Sport -06
        E36 320i Cabriolet M-Sport -96
        E91 320d -06
        E39 530iAT M-Sport -01
        E36 328iA -96
        E39 528iA -96
        E36 325i -92

        Comment

        • jukkae
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3506
          • 70800

          #49
          Onko BMWn kanta sitten se absoluuttinen totuus? Vaihdelaatikon valmistajan ohjeista ei tietenkään kannata välittää, nehän vaan tekee ne laatikot...

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #50
            Originally posted by nappe74 View Post
            Tiedätkö sinä että laatikko EI hajoa vaihtamattomien öljyjen takia??
            Tämä vain ei ole tieteellisen maailmankuvan, vaan huuhaan ja taikauskoisuuden maailmankuvan ajattelutapa.
            Edelleen, ainoa oikea fakta joka on minulla ja oikeasti myös sinulla, on BMW:n itsesä ohje olla vaihtamatta öljyjä ko.laatikoihin.
            Kaikki tästä eteenpäin vaatii hieman edes faktaa siitä että BMW on omista tuotteistaan antamalla tiedolla väärässä.
            Ok, jos totta puhutaan, niin minä kyllä henkilökohtaisesti myöls tiedän että nämä kuusipykäläiset eivät hajoa oljyjen vaihtamattomuuden vuoksi, mutta se on täysin toisarvoista koska minulla ei ole esittää mitään tieteellisesti kaikkien vapaasti tarkasteltavaa tutkimusaineistoa.
            Eli se on vain minun oma mielipiteeni asiasta joka pitää sekin visusti erottaa BMW:n itsensä antamasta ohjeesta=ainoasta meillä olevasta FAKTASTA.


            Originally posted by nappe74 View Post
            En muuten varmasti ole ainut täällä mielipiteeni kanssa, älä viitsi vängätä tuollaisesta asiasta jatkuvasti vastaan !!
            Tästä olemme todellakin samaa mieltä.
            Sinulla ja muilla öljynvaihtouskovaisilla on kovin äänekän vertaisryhmä, mutta ei se sitä tarkoita että teidän vertaisryhmän toisillenne myymä hypemielipide olisi oikeassa.
            Sitähän se ei ole ennen kuin sitä faktaa öljynvaihtojen tarpeellisuudesta tuodaan kaikkien vapaasti tarkastettavaksi/punnittavaksi.
            Se että sinulla ja vertaisryhmälläsi on "mielipide", ei todellakaan ole tae sille että se olisi oikea.
            Ok, jos se mielipide perustuu faktaan, mutta ilmeisesti ei, koska vieläkään minä en ole sitä saanut?

            Ajatella, jos aikoinaan pelkkä äänekäs asiasta oikeasti täysin tietämättömien mielipide olisi riittänyt siihen väittämään että maapallo on litteä, eläisimme edelleen pannukakulla?

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #51
              Originally posted by MakeH View Post
              Mutta että saisimme varmasti luotettavaa faktaa, kaikki hajonneet laatikot pitäisi tutkia. Ja googletuksen perusteella noita on hajonnut.
              Kaikki ihmisen valmistama hajoaa joskus.
              Kerrotko muutaman tapauksen Suomesta missä nämä bemarin kuusipykäläiset ovat korkanneet ja korkanneet selvästi siksi että kyse on ollut voitelun loppumisesta?
              Missä pääsen tutustumaan tähän aineistoon?
              Tieteellisestä näkökulmasta näitä varmasti pitäisi olla satoja, jotta niiden perusteella oikeasti voitaisiin tehdä luotettavat johtopäätökset ongelmista ja niiden oikeista syistä, mutta laita nyt meille kaikille muutama tapaus Suomesta.
              Entä mistä löydän BTCF:ltä tai pappaklubilta sen topikin missä näitä lauenneista kuusipykäläistä keskustellaan(ja huom.tämä e60:ten nykimisongelma ei johdu öljyjen vaihtamattomuudesta)?

              Comment

              • nappe74
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 2845
                • South Carelia

                #52
                Originally posted by jukkae View Post
                Onko BMWn kanta sitten se absoluuttinen totuus? Vaihdelaatikon valmistajan ohjeista ei tietenkään kannata välittää, nehän vaan tekee ne laatikot...
                Korostaisin myös itse tätä asiaa...
                G30 530e xDrive A M-Sport -20

                ex-Bimmerit:
                F10 525dA xDrive M-Sport -13
                E21 316 -80
                E91 330xdA M-Sport -06
                E53 X5 3.0iA Sport -04
                E91 335xiA M-Sport -08
                E60 530iA M-Sport -06
                E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                E91 320d -06
                E39 530iAT M-Sport -01
                E36 328iA -96
                E39 528iA -96
                E36 325i -92

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #53
                  Originally posted by jukkae View Post
                  Onko BMWn kanta sitten se absoluuttinen totuus? Vaihdelaatikon valmistajan ohjeista ei tietenkään kannata välittää, nehän vaan tekee ne laatikot...
                  Ei, ei tietenkään...muutakuin tasan siihen asti kunnes on osoittaa jokin toinen totuus.
                  Se "toinen totuus" ei vain muutu totuudeksi minua henkilökohtaisesti dissaamalla, vaan siihen vaaditaan oikeasti hieman enemmän siinä kohtaa jos/kun päättää tuon 500-700€ kuusipykäläisen öljynvaihtoon uhrata.
                  Se että netissä nämä äänekkäät "automiehet" keskenään ja toisiaan psyykaten uskottelevat totuuden olevan jotakin muuta kuin BMW:n itsensä totuus, on vain ja ainoastaan silkkaa joukko huuhaata, kunnes tälle hysterialle oikeasti löytyy tueksi jotain faktaa.
                  Se pelkkä..."pitäähännenytvaihtaa"...ei ole faktaa, vaan joukkohysteriaa joka ei perustu mihinkään muuhun kuin "jengipsygologiaan".
                  Sekään ei ole totuutta että me tiedämme ko.öljyjen laadun vaikkapa 200tkm:n ajosuoritteen jälkeen, koska me emme tiedä minkälaisella laatuluokalla ko.laatikot on suunniteltu toimimaan(jotain muuta se joka tapauksessa on kuin uudet öljyt=ei normaali/vakiolaatu).

                  Omana henkilökohtaisena mielipiteenäni jokaisen automerkin+mallin tyyppiviat ja vikatiheys näkyy aina parhaiten takuupurkaamoketjujen varaosakysyntää indikoiden.
                  Eli nämä kaikki eri automerkkien ja mallien tyyppiviat aina jossain kohtaa kumuloituvat takuupurkaamojen varaosatiskillä, niin Suomessa kuin muuallakin maailmalla.
                  Eli viimeistään n.5-6-vuoden kuluttua mallin ilmestymisestä tiedetään jo Suomessa eri takuupurkaamoilla todella tarkasti eri automallien heikot kohdat ja tätä tietoa hyödyntäen suunnitellaan pitkälti myös kaikki sisäänostot ja hinnat millä mikäkin auto kannattaa sisään ottaa.
                  Se tieto on kuitenkin selvästi faktatietoa joka näkyy joka päivä eri osien/osakokonaisuuksien reaalikysynnässä.
                  Tällä hetkellä e90/91:n kysytyimmät osat ovat bensa ja nelos diesel koneet näiden jakopääongelmien vuoksi ja aivan kuten e60:kin kohdalla, harvoja laatikoita menee vain kolarivaurioituneiden tilalle, eli ne tulevat olemaan pelkkää hyllyntäytettä kuten vanhemmat bensastepitkin.
                  Eli tällä hetkellä Suomen ja Ruotsin takuupurkaamoilla on lähes se määrä kuusipykäläisiä automaattilaatikoita hyllyssä, mitä on ko.purettuja autoja.
                  Kuitenkin Suomesta ja Ruotsista löytyy +400tkm:n ajosuoritteen e60+e90 autoja jo tuhansia, josta voidaan näin päätellä että jos se ei ole ikiliikkuja, niin aika lähelle toistaiseksi kuitenkin.
                  Kun muistellaan vanhojen 530D GM viisipykäläisten kysyntää alusta asti, niin ollaan ihan eri galaksissa.
                  Näistä GM askeista oli 10-vuotta enemmän kysyntää kuin tarjontaa ja jokaisella purkaamolla kymmenenkin laatikon varauslista eri autoliikkeistä.
                  Näistä uudemmista kuusipykäläisistä ei tarvitse todellakaan varauslistoja tehdä, vaan niiden kanssa nyt odotellaan näitä amatöörien vituiksi tekemiä öljynvaihtoja, jossa väärät määrät ja laadut sulattelee ko.laatikoita.
                  Se tiedetään jo nyt, että mitään näiden laatikoiden vuoksi ei kannata purkuautoa ostaessa laskea, vaan tili tulee keulan pinnoista, sisustasta ja koneista.
                  Eli siinä kohtaa missä iän puolesta vaihdosta voisi edes teoriatasolla olla hyötyä, mm.minulta saa näitä laatikoita vähän ajettuina halvemmalla kuin yksi öljynvaihto.
                  Last edited by Hemi; 08-03-2013, 16:37.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #54
                    Originally posted by nappe74 View Post
                    Korostaisin myös itse tätä asiaa...
                    Eli sinulla sittenkin on sitä oikeaa faktaa? Kerro nyt hyvä ihminen missä minä pääsen tähän faktaan tutustumaan, eikä vain teidän mielipiteisiin?

                    Comment

                    • nappe74
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 2845
                      • South Carelia

                      #55
                      Tais äiti huutaa syömään kun tuli näin pyhästi hiljaista...

                      Mutta MIELESTÄNI laatikon valmistaja tietää varmasti paremmin kuin auton valmistaja mikä laatikolle on parasta !!
                      Itse tulen AINA vaihtamaan laatikkoöljyt autoihini, kaikenmaailman "faktoista" huolimatta...
                      G30 530e xDrive A M-Sport -20

                      ex-Bimmerit:
                      F10 525dA xDrive M-Sport -13
                      E21 316 -80
                      E91 330xdA M-Sport -06
                      E53 X5 3.0iA Sport -04
                      E91 335xiA M-Sport -08
                      E60 530iA M-Sport -06
                      E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                      E91 320d -06
                      E39 530iAT M-Sport -01
                      E36 328iA -96
                      E39 528iA -96
                      E36 325i -92

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #56
                        Originally posted by nappe74 View Post
                        Tais äiti huutaa syömään kun tuli näin pyhästi hiljaista...

                        Mutta MIELESTÄNI laatikon valmistaja tietää varmasti paremmin kuin auton valmistaja mikä laatikolle on parasta !!
                        Itse tulen AINA vaihtamaan laatikkoöljyt autoihini, kaikenmaailman "faktoista" huolimatta...
                        Muistellaan näitä muutaman vuoden kuluttua kun sinäkin oikeasti tiedät....siihen asti:

                        Last edited by Hemi; 08-03-2013, 16:43.

                        Comment

                        • nappe74
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 2845
                          • South Carelia

                          #57
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Eli sinulla sittenkin on sitä oikeaa faktaa? Kerro nyt hyvä ihminen missä minä pääsen tähän faktaan tutustumaan, eikä vain teidän mielipiteisiin?
                          Yritä nyt edes hyvä ihminen erottaa fakta ja mielipide...

                          Mistä näitä sikiää??

                          Ja yritä pysyä aiheessa, tuollaiset kuvat ei sovi tähän ketjuun !!
                          Last edited by nappe74; 08-03-2013, 16:42.
                          G30 530e xDrive A M-Sport -20

                          ex-Bimmerit:
                          F10 525dA xDrive M-Sport -13
                          E21 316 -80
                          E91 330xdA M-Sport -06
                          E53 X5 3.0iA Sport -04
                          E91 335xiA M-Sport -08
                          E60 530iA M-Sport -06
                          E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                          E91 320d -06
                          E39 530iAT M-Sport -01
                          E36 328iA -96
                          E39 528iA -96
                          E36 325i -92

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #58
                            Originally posted by nappe74 View Post
                            Yritä nyt edes hyvä ihminen erottaa fakta ja mielipide...

                            Mistä näitä sikiää??
                            Eli olet sitä mieltä että sinun öljynvaihtointosi/hypesi perustuu puhtaasti mielipiteeseen ja kaikki muu on faktaa?

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #59
                              Tosin...tämähän on jo nyt todellista "Legendaa" ja hatunnosto siitä että olet ensimmäinen joka tämän avoimesti myös
                              myönsi, vaikka toki omassa vertaisryhmässäsi juuri tämä on se kantava ajatus (sopisi kyllä T-paiden tekstiksi...kuka muuten painaisi?):

                              Originally posted by nappe74 View Post
                              Itse tulen AINA vaihtamaan laatikkoöljyt autoihini, kaikenmaailman "faktoista" huolimatta...
                              Last edited by Hemi; 08-03-2013, 16:49.

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #60
                                Hemi, anna olla, toi sun paasaus suuresta totuudesta on sillä tasolla ettei ketään kiinnosta. Askivalmistaja antaa vaihtovälin, se on mainittu useita kertoja ja sivuutat sen täysin niinkuin et asiaa olisi huomannut edes. Niele se, suositus on olemassa. Ei auta pyristellä. Tähänkin tosin keksit varmaan n. 20 riviä pitkän vastineen ja hassun kuvan perään, sama kuin olisi kirjoitellut olkihatuista.


                                Hydrauliviat on nykyaskeissa(kin?) ehdottomasti yleisimpiä. Joskus ne rikkoo siinä sivussa pakkoja tai turbiinin tms., mutta useimmiten se vaan lähtee jostain sieltä venakoneistosta. Hydrauliikassa vikaantumistodennäköisyys kasvaa hurjaa vauhtia öljyn partikkelimäärän mukana, samaten elinikä laskee. Öljyn vaihtaminen nyt vaan on helpoin tapa saada suurin osa siitä schaissesta ulos askista. Ei se poista vikaantumismahdollisuutta, mutta se pienentää merkittävästi todennäköisyyttä. Aski voi silti porsia vaikka heti, se on siitä ikävä eläin se todennäköisyys.

                                Jokainen voi sitten omalla kohdallaan miettiä miten tekee. Ei ole yhtä totuutta. Oman auton askin pieni vika korjaantui aikanaan öljynvaihdolla, ei harmita että tein. Kukaan ei kuitenkaan voi sanoa kannattaako se öljynvaihto rahallisesti, suuressa otannassa vikaantumiset vähenee, mutta yksilöt on yksilöitä ja vaihto maksaa rahaa.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎