Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3449
    • Janakkala

    Originally posted by Raimo Miettinen View Post
    Puhutteko samasta asiasta? Onko Spetkellä sama ongelma mitä minulla, että välillä laatikko paukauttaa vaihteen silmään "pamauttamalla". Vai onko Spetken laatikko jo hajonnut pamauksesta?
    Kyllä juurikin niin, eli pamauttaa vaihteen pesään, ja sitä ennen on ns tyhjä kohta. Ja ei ole vielä laatikot porsinut.

    Ensimmäinen ja pahempi tapaus, eli tuo 202tkm ajettu herjaa tuota jo aiemmin kertomaani 4F51 gear check häiriötä ja aina kun vähäänkään vedättää noin 60-70kmh nopeudesta rivakammin niin jysäyttää niin maan perkeleesti ja askissa on tyhjä kohta.
    Iisisti ajamalla menee ok. Käytin laatikon öljypohjan poissa ja silmämääräisesti öljyt näyttivät "normaalille" tummuneelle öljylle. Seassa ei kuitenkaan ollut bilehilettä. Magneeteissa oli lievästi kertymää.
    Samalla myös avasin ja tarkistin laatikon kyljestä sähköliittimen puhtauden ja pinnikontaktit, jotka olivat puhtaat ja kunnossa. Suodattimessa oli päivänmäärä samalta ajalta kuin autokin ja laatikon pultit ym ulosanti vaikuttivat siltä, että laatikkoon ei olisi vielä kajottu aikaisemmin.
    Eikä huoltokirjasta tms löytynyt mitään siihen viittaavaa. Voisi kuitenkin olettaa, että itse vaihteisto olisi kunnossa, ja vika saattaisi olla venttiililohkon solenoideissa tms... Toki jos jollakin taholla olisi tähän antaa vinkkejä niin mielelläni niitä kuulisin ja olisin avusta kiitollinen.
    Toki jos esim Hemiltä löytyy nurkista ehjä venttiililohko niin voisin jopa harkita sellaisen ostamista. Niputin laatikon kumminkin uudella suodattimella ja täytin uusilla öljyillä, nollasin mukautuma arvot, jotta autolla pääsee ajamaan.

    Toinen tapaus on hieman lievempi oireiltaan. Ajettu 170tkm "Suomi auto" myyty 2005 tuosta meidän kylän paikallisesta merkkiliikkeestä ja pyörinyt ikänsä tässä samalla kylällä ja historia tiedossa vimpan päälle.
    Se tekee ajoittain / silloin tällöin kolauksen ja repäsee niin että niskat nytkähtää kun lähtee kylmänä liikkeelle. Lämpimänä ei tuollaista tapahdu ainakaan läheskään niin voimakkaasti. Muuten laatikko toimii ok.
    Tuolle en ole vielä kerennyt tekemään mitään. Pitäisi ottaa lähiaikoina työn alle...

    Ja hemille vielä sen verran, että en siis väitäkkään kyseisten oireiden johtuvan öljyn vaihdosta tai sen tekemättä jättämisestä.
    Minua vain kiinnostaisi tietää mikä kyseiset oireet aiheuttaa ja laittaa molemmat askit kuntoon.
    Ilmeisesti samaa vikaa molemmissa, toisessa vaan huomattavasti lievempänä.
    Last edited by Spetke; 24-09-2013, 22:01. Reason: Kirjoitusvirhe, ja viimeisen lauseen lisäys.
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • enins
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 513
      • Rauma

      Vielä kerran pojat, ZF:n korjausohjeesta:
      Warning:
      The transmission is filled for life with oil.
      An oil change is not necessary before 160 000 km or 10 years.
      Make sure that the transmission is delivered with the oil quantity and oil type specified in the relevant part list document (see ELCAT).

      Eli kyllä se "ikiöljy"-määritelmä löytyy myös ZF:ltä.
      Tämä kertoo kuitenkin suoraan sen, että BMW pitää tuotteensa käyttöikänä 10 vuotta tai 160 tkm. Sen jälkeen sen ei enää tarvitse kestääkään (vertaa mm. Suomen kuluttajansuojan kannanottoa vaihteiston kestosta 150 tkm, jonka jälkeen rikkoontuminen on normaalia kulumista).
      Autokalusto: 320d f30

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Juuri näin.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • makeclick
          BTCF Member
          • Mar 2005
          • 268
          • Turku

          Originally posted by Spetke View Post
          No niin kuin aikaisemmassa postauksesani tuossa edellisellä sivulla jo kerroinkin niin meidän pihassa seisoo useampi peli missä laatikko PA-MAH-TAA. Ja nimen omaan tämä kehuttu 6 vaihteinen.
          Toisella menty 170tkm ja toisella 202tkm.
          Eli mielelläni tietäisin, että mistä se sitten mahtaa johtua. Ja mitä niille pitäisi tehdä?
          Niiden elinikä on mennyt, vaihda laatikko -BMW sanoo halpaa ja helppoa.
          Harrastepaholainen 335d:
          Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
          Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

          Comment

          • makeclick
            BTCF Member
            • Mar 2005
            • 268
            • Turku

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Mutta mistään ei käy ilmi millaisella kuravedellä se laatikko vielä toimii. Vaikka öljy onkin kuraa jo ennen 100tkm, silti ne autot kulkee +400tkm. Hassua eikö?
            Kyllä se kamelikin 3:lla jalalla elää, mutta tuskin niin hyvää elämää kuin 4:llä jalalla . Tätä mieltä minä olen.
            Harrastepaholainen 335d:
            Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
            Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

            Comment

            • Nettipepe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1341
              • Kajaani

              Originally posted by Raimo Miettinen View Post
              Puhutteko samasta asiasta? Onko Spetkellä sama ongelma mitä minulla, että välillä laatikko paukauttaa vaihteen silmään "pamauttamalla".
              Eikös tuolla isoveljien (500sarja) puolella ole ollut joskus paljonkin puhetta aut.laatikosta.
              osa muistaakseni päässyt nykimisestä eroon mekatroniikan vaihdolla.
              oisko ollut jotain venttiilejä tms...
              F30 320xia
              Ex E90 325da
              Ex E90 320da
              Ex E46 330D

              Comment

              • atte.o
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2009
                • 894
                • haukipudas

                Itse todistin ikiöljyjen kestävyyden ainakin 430tkm kunnes vaihdoin öljyt gm 5l40 laatikkoon. Laatikko ei temppuilut ennen eikä jälkeen öljynvaihdon. Öljyt olivat pikimustaa, muttei haissu palaneelle. Ö-pohja oli todella paskainen. Vaihdoin vanhojen öljyjen tilalle huuhtelemalla Liqui-molyn dex 3:set. Vaihdot nopeutuivat hiukkasen. Muuta eroja en huomannut.

                Väärinkäytöllä näitä kyllä saa poikimaan. Paljon näkee sitä,että auton liikkuessa kytketään vaihteita. Esim. R-päälle ja auton liikkuessa D-päälle. Edellä mainittu tapa hajoittaa varmasti enemmän laatikkoa, kuin paljon ajetut öljyt.
                E61 M-sport

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3449
                  • Janakkala

                  Originally posted by makeclick View Post
                  Niiden elinikä on mennyt, vaihda laatikko -BMW sanoo halpaa ja helppoa.
                  Jeps. Kaivan 12 tuhatta€ takataskusta ja tilaan uudet askit autokeskukseen
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • makeclick
                    BTCF Member
                    • Mar 2005
                    • 268
                    • Turku

                    Originally posted by Spetke View Post
                    Jeps. Kaivan 12 tuhatta€ takataskusta ja tilaan uudet askit autokeskukseen
                    Dodii problem solved!


                    Itse vaihtaisin niihin ne solenoidit tai sitten sen koko ohjaushöskän ja uudet pelottavat öljyt tilalle . Mekaanisesti aika järeitä nää askit, kun vähän lukee noita juttuja ympäri maailmaa.

                    Pieni apu niitten selvittämiseen "Test each Solenoid. EDS 1-6 (blue and Yellow
                    caps) Solenoids have a resistance of around 5 ohms while MVS 1-2 (black caps ) solenoids
                    resistance is 12 ohms. MVS 3 (green cap) solenoid resistance is 25 ohms." <- tosta löytyy tosi hyvät ohjeet
                    Last edited by makeclick; 25-09-2013, 21:11.
                    Harrastepaholainen 335d:
                    Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                    Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                    Comment

                    • Harrison
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 1529
                      • Iisalmi

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Mutta mistään ei käy ilmi millaisella kuravedellä se laatikko vielä toimii. Vaikka öljy onkin kuraa jo ennen 100tkm, silti ne autot kulkee +400tkm. Hassua eikö?
                      Kyllä, mutta kyse onkin toimisko se pitempään ja jouhevammin, jos sinä nyt vaihdat niitä öljyjä useammin. Ei se ehkä hajoo, mutta joku paikka alkaa 100% kärsimään, jos öljy menettää parhaan leikkuukestävyyden siihen mennessä.. Joku tyytyy vähempään joku haluaa olla paras?

                      Jos se määritellään että life-time on 400tkm, niin silloin se on. Siis aivan käsittämätön juttu, miten annetaan life-time käsite, jos ei sitten anneta sitä life-time aikaa kuluttajille vai annetaanko?

                      Kaks piippunen juttu taas, mutta kuitenkin minä vaihdan öljyt ZF:n mukaan ja haistatan bmw:n life-timelle pitkät...

                      Originally posted by enins View Post
                      Vielä kerran pojat, ZF:n korjausohjeesta:
                      Warning:
                      The transmission is filled for life with oil.
                      Sori pakko kommentoida, elämällä öljyjen keran Ihan aamun keventävänä tää, ei herneitä.
                      Last edited by Harrison; 27-09-2013, 04:14.
                      Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
                      Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
                      Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

                      Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

                      Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

                      EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Harrison View Post
                        Ei se ehkä hajoo, mutta joku paikka alkaa 100% kärsimään, jos öljy menettää parhaan leikkuukestävyyden siihen mennessä..
                        Missä voin tutustua puoluettomaan tutkimusainoestoon joka yksiselitteisesti kertoo sen että näiden LL öljyjen leikkuukestävyys ei ole riittävä pidempään kuin itse laatikon mekaniikka enemmillään, siis juuri bemarin laatikoissa?
                        Eli nyt tällaisille "mielikuvillehan" pitäisi olla jotakin todellisuuspohjaa siitä että BMW on maksanut ZF:lle LL laatikosta ja LUK:ille turbiinista ja kuitenkaan ne itse BMW:n laatikoiden sisään lirutetut öljyt ei sitten pysykkään suunnitellun laatuisina koko niiden elinkaarta?
                        Eli sinulla varmasti on tietoa mikä on se näiden öljyjen laatu/vaatimustaso lähtötilanteessa ja minkälaislle ominaisuuksille laatikko on suunniteltu toimivan?
                        Joo, aivan varmasti se öljyjen laatu laskee 400tkm ajosuoritteella suhteessa lähtötasoon, mutta ei se suinkaan sitä tarkoita että laadussa oltaisiin menty alle laatikolle suunnitellun laatutason(se käyttölaatutaso on ihan eri kuin uusien öljyjen laatutaso)?
                        Eli joo, kyllä se leikkuukestävyys on varmasti laskenut jonkin verran suhteessa uusiin öljyihin kun mittarissa on 400tkm, mutta sehän ei ole oleellistakaan vaan se, onko öljyt silti vielä reilustikkin riittävän laatuisia siihen miten niiden on suunniteltu toimivan.
                        Tämähän on ihan puhdasta insinööri/taulukkomatematiikkaa nykyisin miten nämä yhtälöt suunnitteluvaiheessa lasketaan.
                        Pointti on siinä että jos=kun bemari ostaa alihankintana ZF:ltä LL tekniikkaan perustuvan laatikon, LUK:lta turbiinin ja sitten itse menee ja lirauttaa laatikkoon sellaiset öljyt jotka oikeasti eivät ole LL-vatimusten mukaiset, tästä pitäisi kertoa BMW:lle itselleen ja erityisesti BMW:n osakkeenomistajille...ja näyttää ne sadat/tuhannet rikkoutuneet ja mm.laakeroinneiltaan loppuun kuluneet laatikot? Näillä on kuitenkin maailmalla ajettu jo niin paljon, että niitähän pitäisi olla jo pilvin pimein?
                        Missä niitä loppuun kuluneita laatikoita olisi jotta näkisi tässä elämässä edes yhden?
                        Toki tästä kaikesta pitäisi olla iso kasa ennen aikojaan mekaanisilta osiltaan loppuun kuluneita laakerivikaisia laatikoita Suomessa ja muualla maailmalla....mutta ongelmahan tässä on se, että kun edes netin syövereistä ei tällaista selkeästi öljyn laadun...."leikkautuvuuden" loppumisesta hajonnutta laatikkoa löydy?

                        Nämä uusien öljyjen tuomat erot vaihtamisessa ja toiminnassa ovat hyvin lyhytaikaisia ja tuollainen muutaman kuukauden/puolen vuoden ajo palauttaa laatikon toiminnan lähtötasoon.
                        Aika kallis ja käytännössä riskialtiskin toimenpide (määrät ja laadut tosielämässä usein mitä sattuu),siitä että laatikon vaihtotapahtumia saadaan muutamaksi kuukaudeksi hieman muutettua(käytännössä akun yön yli irroitus muuttaa enemmän).
                        Last edited by Hemi; 27-09-2013, 15:18.

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Etpä ole Hemi esittänyt omille väitteillesi mitään faktaa joten miksi kaikkien muiden pitäis kyetä moista esittämään? Se että väität bemarin insinöörien tietävän mitä tekevät, ei ole fakta minkä kaikki voivat tarkistaa ja todeta.
                          Kyllähän se on jo koulussa opittu että pelkällä vastauksella ei pisteitä matikankokeessa heru vaan laskutoimitus pitää pystyä esittämään jotta tulos olisi todistetusti tosi eli fakta.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3449
                            • Janakkala

                            Ja miksi ylipäätään tästä asiasta pitää väitellä? Jokaisella on omat mielipiteensä ja suotakoon ne heille.
                            Eikö se ole jokaisen asia mitä autolleen tekee ja miten sitä huoltaa.
                            Eihän muissakaan asioissa olla yksimielisiä. Osa haluaa vaihdattaa öljyjä ja jotkut eivät edes ymmärrä, että vaihteistossa on öljyt saatikka, että ne voisi halutessaan vaihtaa.

                            Tyhmä kysymys raadille:
                            Jos myynnissä olisi vaikka kaksi vastaavanlaista 300tkm ajettua 530D autoa. Toiseen olisi vaihdettu loota öljyt vaikka 100tkm ja 200tkm. Kummanko auton ostaisitte tuon perusteella?
                            Oletan, että moni varmasti kallistuisi vaihteiston hajoamisen pelossa tuohon jossa öljyjä on vaihdettu säännöllisesti. Olettaen, että sillä ajetaan vielä pidempään.
                            PS: Saatan ehkä kertoa kysymykseni pointin myöhemmin, mikäli se herättää keskustelua...
                            Last edited by Spetke; 27-09-2013, 16:17. Reason: kirjoitusvirheen korj.
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • atte.o
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2009
                              • 894
                              • haukipudas

                              Alkaahan se ohjaustehostinkin huutaan ennen aikoja , jos sinne ei öljyjä vaihdeta
                              E61 M-sport

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Supa View Post
                                Etpä ole Hemi esittänyt omille väitteillesi mitään faktaa joten miksi kaikkien muiden pitäis kyetä moista esittämään? Se että väität bemarin insinöörien tietävän mitä tekevät, ei ole fakta minkä kaikki voivat tarkistaa ja todeta.
                                Kyllähän se on jo koulussa opittu että pelkällä vastauksella ei pisteitä matikankokeessa heru vaan laskutoimitus pitää pystyä esittämään jotta tulos olisi todistetusti tosi eli fakta.
                                Miten niin en ole esittänyt faktaa????

                                Ainoa faktahan kun tässä asiassa on se minkä itse auton valmistaja meille kuluttajille antaa, eli, se mitä BMW Suomi asiasta sanoo kun auton ostamme.
                                BMW Suomi ilmoittaa hyvin yksiselitteisesti että öljynvaihtoa ei huoltosuunnitelmaan kuulu, eikä tähän ole annettu edes huoltosuositusta joka huoltosuunnitelman kyseenalaistaisi.
                                Tämä on siis FAKTA.... ja mikäli jollakin on esittää FAKTAA siitä että nämä laatikot kuluu loppuun ennen aikojaan ilman huoltosuunnitelman vastaista öljynvaihtoa, sitten aletaan niitä öljynvaihtoja ihan oikeasti harkitsemaan.
                                Eli kaikki nämä "nettipepejen"/"Automiesten" taikauskoiset kuvitelmat öljynvaihtojen tarpeellisuudesta, perustuu ihan puhtaasti mutuun ja taikauskoon, koska mitään oikeaa tieteellisistä näyttöä ei öljynvaihtotarpeesta ole.

                                Todistus ja "todistelu" vastuuhan on nimenomaan niillä jotka haluavat toimia BMW:n antaman huolto-ohjelman vastaisesti.
                                Ei minun tarvitse todistella mitään muuta kuin että se on FAKTA mitä BMW itse asiasta sanoo.
                                Jos jollakin on näyttää kiistatonta tutkimusaineistoa/todistusta siitä että BMW on väärässä ja että ilman näitä "huolittelu" öljynvaihtoja laatikot korkkaa, niin sittenhän niitä öljyjä tosiaan aletaan vaihtelemaan, tämä on hyvin yksinkertaista.
                                Nämä useiden satojen eurojen öljynvaihdot kun ei kuitenkaan ole kuin hyvin penen piirin harrastajien ja "automiesten" harrastus, jotka oikeasti perustuvat vain netistä saatuun hysteeriseen vertaistukeen, ilman että kukaan esittäisi minkäänlaista faktaa öljynvaihdon tarpeellisuudesta.
                                Ei varsinkaan mitään laskelmaa sitä missä kohtaa näihin vaihtoihin laitetut pääomat alkavat tuottamaan huoltohyötyjä pidentyneenä elinkaarena?

                                Eli, edelleen pitäydyn siinä mitä BMW itse minulle asiasta kertoo ja mikäli nyt joku vihdoin tässä toisi esille tutkittua ihan oikeaa tietoa öljynvaihdon tarpeellisuudesta=kumoaa siis BMW:n antaman FAKTAN, niin ilman muuta hommaan itsekkin 200l tynnyrin verstaan nurkkaan öjyä ja aletaan niitä siinä tapauksessa toki vaihtelemaan.
                                Tosin niin kauan kun mm.takuupurkaamoketjulla on myymättä yli 90% näistä kaikista heidän purkamiensa autojen kuusipykäläisistä, voi kestää vielä melkoisen kauan että tätä öljynvaihtoa oikeasti tukevaa faktaa alkaa ilmestymään?.
                                Mehän kuitenkin tiedämme että Suomessakin on paljon näillä laatikoilla +400tkm rullattuja bemareita joihin ei vielä ole tarvinnut öljyjä vaihdella?
                                Että missähän kohtaa nämä alkaa kulumisen vuoksi paukkumaan mikäli vaihtoja ei tehdä?

                                Ihan BMW:n huoltokirjasta näkee ja huoltotiskiltä kuulee sen ainoan FAKTAN mikä näistä on olemassa, minun ei siihen ainakin toistaiseksi luottaessani tarvitse todistaa yhtään mitään muuta.
                                Jos jollain on jotakin oikeasti tämän hultokirjasta luettavissa olevan tiedon kumoavaa faktaa, nyt ihmeessä ne kaikkien ei taikauskoistenkin nähtäväksi?

                                Se EI siis ole faktaa että kun nyt vain tuntuu siltä että "ne eiväthän ne nyt voi kestää",jne....on oikeasti pelkkää mutuilua.
                                Last edited by Hemi; 27-09-2013, 18:14.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎