Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 akun vaihtaminen ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PJS69
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 255
    • Porvoo

    #61
    Moro kaikille! Kertokaahan viisaammat, että jos jätetään eurot nyt tällä kertaa funtsimisesta kokonaan pois, niin mikä on mielestänne ehdottomasti paras akku vaihtaa 335i E90:seen alkuperäisen tilalle? Akun vaihto tulee itselläni meinaan ihan sata varmasti kohta eteen, mutta onhan tuo alkuperäinen kieltämättä hyvin pelittänyt. Haluaisin myöskin hiton hyvän sinne tilalle...:think

    Comment

    • Nube
      Bimmer Rookie
      • Dec 2014
      • 44
      • Seinäjoki

      #62
      Moro kaikille! Kertokaahan viisaammat, että jos jätetään eurot nyt tällä kertaa funtsimisesta kokonaan pois, niin mikä on mielestänne ehdottomasti paras akku vaihtaa 335i E90:seen alkuperäisen tilalle? Akun vaihto tulee itselläni meinaan ihan sata varmasti kohta eteen, mutta onhan tuo alkuperäinen kieltämättä hyvin pelittänyt. Haluaisin myöskin hiton hyvän sinne tilalle...:think
      Laitoin omaan 320d e91seen juuri uuden akun, Boschin 95ah agm akun. Tuotekoodilla S5A13. Itselläni on ainakin näihin kova luotto. Oli muuten ulkokuorelta mustia nämä tuoreet akut, näyttääkin hienolta
      -F10 520d -11
      Esys & Ista -d

      Comment

      • Winx
        Bimmer Rookie
        • Sep 2014
        • 79
        • Tampere

        #63
        Mulla 90Ah akku hyytyi pari päivää sitten Webaston käytön jälkeen. Nipin napin lähti auto käyntiin.

        Boschia katsoin, mutta pyörävuosilta oli Yuasasta loistavia kokemuksia ja ajattelin tätä: http://batterymarket.eu/fin/yuasa-yb...istysakku.html

        80Ah: http://batterymarket.eu/fin/yuasa-yb...istusakku.html

        Yuasalle olisi toki paikallinen myyjä.
        -09 330xi

        Comment

        • Veikka
          Newbiemmer
          • Feb 2007
          • 13
          • Tampere

          #64
          Akun vaidossa koodausta vaiko ei?

          Morjensta palstalaiset.

          Olen tässä selaillut kovasti mutta ihan 100% vastausta en vielä löytänyt joten rohkenen esittää saman tyhmän kysymyksen vielä.

          Auto on E90 320dA -09, ei start/stopia eikä webastoa.

          Käynnistyksessä kojetaulu vilauttaa nostorin kuvaa ja hävittää kellon, sekä vielä herjaa akun "dischargea". Pidin autoa vuorokauden lämpimässä sekä latailin akkulaturilla, ja lähtikin hienosti käyntiin mutta samat oireet palasi heti.
          Eli akku vaihtoon?

          Kaikki varaosalistaukset näyttävät otsikon koslaan 80A akkua joka on ilmeisesti mallia AGM.
          Jos ja kun löydän vastaavlla spekseillä olevan esim. Exide tai jonkin muun perusakun niin tarvitaanko sitä koodausta kuitenkin?

          Kiitokset jo etukäteen.

          Comment

          • tommipommi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 225
            • sastamala

            #65
            Originally posted by Veikka View Post
            Morjensta palstalaiset.

            Olen tässä selaillut kovasti mutta ihan 100% vastausta en vielä löytänyt joten rohkenen esittää saman tyhmän kysymyksen vielä.

            Auto on E90 320dA -09, ei start/stopia eikä webastoa.

            Käynnistyksessä kojetaulu vilauttaa nostorin kuvaa ja hävittää kellon, sekä vielä herjaa akun "dischargea". Pidin autoa vuorokauden lämpimässä sekä latailin akkulaturilla, ja lähtikin hienosti käyntiin mutta samat oireet palasi heti.
            Eli akku vaihtoon?

            Kaikki varaosalistaukset näyttävät otsikon koslaan 80A akkua joka on ilmeisesti mallia AGM.
            Jos ja kun löydän vastaavlla spekseillä olevan esim. Exide tai jonkin muun perusakun niin tarvitaanko sitä koodausta kuitenkin?

            Kiitokset jo etukäteen.
            Jos akkutyyppi: tavallinen/AGM tai akun Ampeerituntimäärä muuttuu niin tarvitsee koodauksen.

            Jos specsit pysyy samana, ei tarvii koodata, mutta ilmoitus uuden akun vaihdosta hyvä tehdä, jotta auto tietää ladata akkua täyteen. Näin olen ymmärtänyt asian

            Comment

            • lassiv
              BTCF Member
              • Nov 2015
              • 312
              • Lahti

              #66
              Jos ei hinnalla väliä niin tuota myös miettisin. Siitä en ole varma sopiiko e90 omalle paikalle mut luulisin että mahtuu.

              Optima YellowTop 75Ah


              Edellisissä autoissa ollut Optimaa ja tutuilla myös paljon, isommat käynnistysvirrat kun muilla ja erittäin luotettavia ja pitkä ikäisiä ainakin omien kokemuksia mukaan. 10vuotta vanhojakin akkuja pyörinyt käytössä ja starttaavat talvipakkasilla vielä raikkaammin kun uudet halppis akut. Joskus tuli tehtyä ohimennen pakkasella lataustestejäkin ja samassa varaustasossa olevat akut vierekkäin, niin optima otti aina poikkeuksesta enempi virtaa vastaan. Liekkö jostain netistä löytyisi testejäkin aiheesta, olisi takakontti akku sijoituksen kannalta melko hyvä asia että ottaisivat virtaa paremmin kylmänä vastaan.

              EDIT: Onkohan kellään kokemusta pystyykö 75Ah akun koodaamaan e90 sarjaan, entä pystyykö sieltä valitsemaan AGM akun vai onko se vasta uudemmissa autoissa mahdollisena? (vitos sarja?)
              Last edited by lassiv; 12-01-2016, 13:23.

              ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

              Comment

              • brainsurgery
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1355
                • Helsinki

                #67
                Jos akun vaihdon kuittaa ISTA:lla, onko proseduurissa eroa, valitseeko akun olevan BMW:n alkuperäinen vai tarvikeakku?

                Mikä on Terminal 15, joka pitää olla päällä kun akun vaihtoa rekisteröi?

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  #68
                  On niissä eroa, tosin kopio istalla varmaan sama vastata ettei oo alkuperäinen, luulisin että liittyy johonkin akun takuisiin... Terminal 15 on "napa 15".
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • Kissvesala
                    Moderator
                    • Jun 2010
                    • 3110
                    • Liminka

                    #69
                    Ja ettei napatequilan juonniksi mene niin tarkottaa vaan suomeksi että pittää olla autossa sytytysvirta päällä.
                    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                    Kissvesala.fi
                    Priva tai o443424479

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4181

                      #70
                      Edit. Ei sittenkään mitään.

                      Yleismittarin patteri kyykkäsi pakkasessa ja näytti omiaan.
                      Last edited by bemmeri; 17-01-2016, 10:58.
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • Matti_L
                        Newbiemmer
                        • Nov 2012
                        • 19
                        • Etelä-Savo

                        #71
                        Moi,

                        E90 318iA LCI vm. 2009 akunvaihto alkaa olla ajankohtainen. Alkuperäinen 70Ah akku (leimat loppuvuodesta 2008) vielä kiinni...

                        Luin koko ketjun läpi ja olen muutenkin yrittänyt löytää tietoa siitä, että miten akun vaihdon voi ilmoittaa autolle? On tarkoitus korvata akku samanlaisella 70Ah, mutta ilmeisesti vaihto pitäisi ilmoittaa autolle (ne eivät vissiin ole niin fiksuja että 'tajuaisivat' itse akun vaihtuneen?). Tai luulen että semmoinenkin systeemi on mahdollista rakentaa, mutta saksalais-insinöörit on ajatelleet, että näin saadaan lisää fyrkkaa kun pakotetaan suurin osa autojen käyttäjistä turvautumaan merkkiliikkeisiin niinkin yksinkertaisessa asiassa kuin auton akun vaihto...

                        Eli voisiko joku ystävällisesti vääntää rautalangasta, mitä laitteita/softia tämmöinen tavallinen ihminen tarvitsee, että voi vaihtaa itse autoonsa akun, ja mistä niitä saa? Ja miten niillä ilmoitetaan akun vaihto autolle? Vai tarvitseeko olla insinöörikoulutus että osaa ylipäätään toimia näiden INPA / ISTA jne. systeemien kanssa...
                        E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
                        ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km

                        Comment

                        • aku1979
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2015
                          • 1152
                          • Helsinki

                          #72
                          Originally posted by Matti_L View Post
                          Moi,

                          E90 318iA LCI vm. 2009 akunvaihto alkaa olla ajankohtainen. Alkuperäinen 70Ah akku (leimat loppuvuodesta 2008) vielä kiinni...

                          Luin koko ketjun läpi ja olen muutenkin yrittänyt löytää tietoa siitä, että miten akun vaihdon voi ilmoittaa autolle? On tarkoitus korvata akku samanlaisella 70Ah, mutta ilmeisesti vaihto pitäisi ilmoittaa autolle (ne eivät vissiin ole niin fiksuja että 'tajuaisivat' itse akun vaihtuneen?). Tai luulen että semmoinenkin systeemi on mahdollista rakentaa, mutta saksalais-insinöörit on ajatelleet, että näin saadaan lisää fyrkkaa kun pakotetaan suurin osa autojen käyttäjistä turvautumaan merkkiliikkeisiin niinkin yksinkertaisessa asiassa kuin auton akun vaihto...

                          Eli voisiko joku ystävällisesti vääntää rautalangasta, mitä laitteita/softia tämmöinen tavallinen ihminen tarvitsee, että voi vaihtaa itse autoonsa akun, ja mistä niitä saa? Ja miten niillä ilmoitetaan akun vaihto autolle? Vai tarvitseeko olla insinöörikoulutus että osaa ylipäätään toimia näiden INPA / ISTA jne. systeemien kanssa...
                          Carly for BMW android/iPhone softa + OBD-kaapeli tai -bluetooth mokkula mikäli ei huvita opetella INPA:n asennusta ja käyttöä.

                          Comment

                          • J_K
                            Bimmer Rookie
                            • May 2013
                            • 117
                            • Tuusula

                            #73
                            Carly tuntuu toimivan. Jos en aivan väärin muista, niin akun koodauskikkale maksoi Carlyllä kympin verran..
                            Originally posted by aku1979 View Post
                            Carly for BMW android/iPhone softa + OBD-kaapeli tai -bluetooth mokkula mikäli ei huvita opetella INPA:n asennusta ja käyttöä.
                            sigpic
                            325i E90

                            Comment

                            • Matti_L
                              Newbiemmer
                              • Nov 2012
                              • 19
                              • Etelä-Savo

                              #74
                              Ok. Kiitos!

                              Kyseessä on ilmeisesti tämä softa:


                              Vaikuttaa ihan hyvältä. Ominaisuuksissa on mm. tuo kaipaamani "battery registeration".

                              iPadejä, iPhoneja ja muita i-laitteita löytyy monta, niin eiköhän sen johonkin saa asennettua.

                              Joskus ostin langattoman ELM 327 Wi-Fi interfacen, joka tukee kaikkia OBDII -protokollia. Toimisikohan se tuon Carlyn kanssa vai pitääkö sille tilata se oma mollukka niiltä?
                              E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
                              ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km

                              Comment

                              • J_K
                                Bimmer Rookie
                                • May 2013
                                • 117
                                • Tuusula

                                #75
                                Originally posted by Matti_L View Post
                                Ok. Kiitos!

                                Kyseessä on ilmeisesti tämä softa:


                                Vaikuttaa ihan hyvältä. Ominaisuuksissa on mm. tuo kaipaamani "battery registeration".

                                iPadejä, iPhoneja ja muita i-laitteita löytyy monta, niin eiköhän sen johonkin saa asennettua.

                                Joskus ostin langattoman ELM 327 Wi-Fi interfacen, joka tukee kaikkia OBDII -protokollia. Toimisikohan se tuon Carlyn kanssa vai pitääkö sille tilata se oma mollukka niiltä?
                                Minulla lojui itsellä tuollainen geneerinen mokkula, nyt vaan en muista oliko wifi vai bluetooth, ja sain sillä rekattua tuon akun vaihdon. Piuhankin saa Carlyltä tilattua, sellaisen hankin jälkeenpäin, mutta en ole sille vielä tarvetta nähnyt.
                                sigpic
                                325i E90

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎