Kyseessä on 2009 lci e91 325i.Tekniikkana ko. yksilössä toimii N53B30 ja on siis kolmelitrainen,joskin saman tehoinen kuin tuo vanhempi 2,5litrainen n52b25 eli 218hv.
Auto tuli hankittua 2012 keväällä ja tällöin kilometrejä oli mittariin kertynyt 74tkm.Uitin ruotsin maalta jossa autoa oli merkkihuollettu yhden ja ainoan omistajan voimin.Historiasta kävi ilmi että autoon oli aiemmin vaihdettu mm.polttoaineen korkeapainepumppu ja Nox-anturi..
Heti auton suomeen tultuaan,tilailin marmorilta erinäistä oem tingen tangelia ja siinä tilauksen yhteydessä kävi ilmi,että valmistenumerolla kampanja oli auki puolille.Noh,nämähän autoon vaihdettiin bmw:n piikkiin heti kättelyssä vaikka mitään vikoja tai käyntihäiriöitä ei autossa ollutkaan..
Ensimmäinen kesä ja seuraava talvi menikin vallan malli kelpoisesti ja olin autoon kaikinpuolin tyytyväinen.(kun olin edellisen n52b25 pannullisen kanssa taistellut tehohäviön takia muutaman vuoden)
Kevät 2013 toi tullessaan erikoisen kylmä käynti häiriön.Kun auton starttasi ja kierrokset oli hetken korkeammalla käynnti tasaista.Sitten kun tyhjäkäynti kierroksille tippuu niin käynti alkaa nypyttään.Kylmänä ajaminen oli epäätasasta tasakaasulla.Jos painoi petaalin pohjaan ei ongelmaa huomannut ja kun kone lämpesi ei myöskään ongelmia.
Tällöin kilometrejä taisi olla taulussa n.88tkm.
1. NOX-SENSORI
Auto meni Autocenter(bmw merkkikorjaamo):n huoltoon ja siinä samassa oli tarkoitus perehtyä tähänkin vikaan.Koodia pukkasi Nox sensorille ja se vaihdettiin.Ei mitään vaikutusta.
2. TULPAT
Sen jälkeen ajattelin säästää ja vaihtaa tulpat itse.Hain oem bmw ngk tulpat.Noh,ei ollutkaan niin helppo juttu kun tulpan avaimen tarvisi olla mallia bmw.Avaimia ei sitten tietty ollut sopivia missään hyllyssä siihen "hätään".Tilaus tavaraa ja toimitus aika n1-4vko.Saatiin kun saatiinkin ne jotenkin vaihdeltua kun modattiin pitkästä motonet tulpanavain hylsystä sopivampi projektiin.Tällöin auto lakkasi käymästä lähestulkoon kokonaan.Ei ajettavassa kunnossa ollenkaan.
3. PA-PAINEANTURI,KATALYSAATTORI,1xLAMBDA ANTURIN PIUHA,taas TULPAT,adaptaatioiden nollaus
Ei ollut vaihtoehtoa muuta kun hinata auto pajalle.Hinasimme sen Benkara autoon tähän lähelle.Siellä ei koodeja antanut kun bensanpaine anturille.Se johtui siitä varmaankin,että oli liitin auki kun testattiin että olisiko ollut mahdollisesti irti/irronnut.Ei muuta koodia,mitä minä ymmärsin.Ne autoa penkoivat päivän verran siellä.Irroitteli tulppia,vaihtoi varuix paineanturin,ihmettelivät polttoaineen ja pakokaasun hajua,tyhjäsivät tankin..Jne..Seuraavana päivänä tuli soitto missä kerrottiin että autosta on sulanut katalysaattorit..Kaikki 4kpl!?Ei muuta kun hakuseen.
Hinattiin auto pois verstaalta ja katseltiin endoskooppi kameralla putkistoon kun oli purettuna.Totesimme että vain yksi katalysaattoreista on ottanut siipeensä.HUH!Uusi katalysaattori satsi marmorilla n5000e!
Kuumeinen käytetyn metsästys alkoi.Viikon metsästyksen jälkeen oikea löytyi ruotsista,purkaamolta,ja liki prikulleen samoilla kilmoilla olevasta autosta.Hinta rahteineen reilun 500e.Monen mutkan ja kommelluksen kautta katti saatin n.1kk päästä suomeen.
Auto köyden päähän ja nokka kohti verstasta joka lupasi tehdä kasaus työt.Löivät auton nippuun,vaihtoivat katalysaattorin,yhden lambda anturin piuhan kun oli vanha haljennut,vaihtoivat taas varuiksi uudet tulpat ja nollasivat adaptaatio arvot.Jo taas käydä raksutti kun dieseli konsanaan(N moottorin käynti on melko karkeaa).Sanoi ettei mikään lambda arvo heittänyt, kun kävi pidemmän lenkin autolla ajamassa.Eikä myöskään antanut enään koodeja.Kaikki pitäis olla kunnossa nyt!
Samaisena päivänä huomasin ettei ajo kylmänä ollut juurikaan muuttunut,mutta kiitollinen,että auto kävi kun oli ollut ajamatta n2kk.
3. EGR PUHDISTUS,adaptaatioiden nollaus.
Seuraava päivä meni taas ajellessa samoilla ongelmilla.Kylmänä käynti epätasaista ja lämpöisenä suht normaalia.Toinen päivä korjaamolta palaamisen jälkeen olikin sitten taas murhetta täynnä.Auto ei lähtenyt aamulla käyntiin.Lupas muutaman kerran mutta ei käyntiä.Hinuria tilaamaan siis ja takaisin kasanneelle pajalle eli Kolmenkulman autohuolto.Tällöin koodi viittasi kuulemma EGR:n ja kolmannen sylinterin sytytys katkoksiin.Se egr laitettiin putsaukseen.Olisiko katista lähtenyt moskaa liikenteeseen ja jäänyt sinne tukkeeksi?
Tämän putsingin jälkeen auto kävi taas mutta sama nypytys kylmänä jatkui.
4. PUOLAT 1,2,3 vaihtoon,1kpl SUUTIN PUTKIA
Seuraavaksi päätin vaihtaa 1-3 sylinterien puolat.Ei vaikutusta.Lisää vastustusta tähän litanjaan lisäsi se,ettäpari päivää puolan vaihdon jälkeen aamulla,työmatkalla,valoissa istuskellessani,aloin haistelemaan voimakasta bensan hajua.Ajattelin,että kylläpä viereinen abc tuoksahtaa.Suraavat valot n4km edellisistä valoista ja bensa haisee taasen.Ei muuta kun auto työpaikan pihaan ja pelti auki.Olin jättänyt viimekertasista puolan vaihdoista moottorin suojamuovit pois(onneksi).Sieltä suihkutti kovalla paineella polttoainetta suoraan pitkin konehuonetta.Kiireesti motti sammuksiin.Kolmannen sylinterin suutin putki haljennut.( Part number: 13 53 7 536 565 )
Ei muuta kun osa vaihtoon ja toiveissa tietty siinsi että olisi johdannainen vian jäljille mutta ei..
5. Softa päivitys
Taas oli vuorossa määräaikais huoltoa.Autocenter merkkihuoltoon ja siellä laaja bmw:n vikatesteri läpi.Ei koodeja.Laitettiin kumminkin autoon uusimman päivitykset kun niitä oli saatavilla jo reilusti.Ei järisyttävää paranemista asian suhtein.
Muutama viikko tämän jälkeen olin aistivina että auto käy jo epätasaisesti jo lämpimälläkin koneella.Veto on tasakaasulla epätasaista ja ailahtelevaista.Myös ääni pakopuolella mielestäni muuttuu silloin kun veto heittelehtii.Mutta kuitenkin kylmänä edelleen pahempi.
Kaveri otti autosta live dataa ja sitä kuvasimme huonolaatuisesti puhelimella,eli anteeksi huono laatu.
Eli pari ensimmäistä pätkää olisi tilanteesta jolloin auton on kylmä ja täten myös "vikatila päällä":
Ja sitten pätkää kun kone on jo lämmennyt:
Näiden lukujen jälkeen auto meni Autodiagnoosi nimiseen pajaan ylöjärvelle tsekattavaksi.Vein edeltävänä iltana jo ken aika oli seuraavana aamuna,että näkisivät kylmäkäynti häiriön parhaiten.Kerroin myös mitä autoon on jo kuluneen kesän aikana vaihdeltu.
Seuraavana päivänä soittelin perään, kun ei mitään kuulunut.Sanoivat lyöneensä piuhat aamusta kiinni autoa startatessa,mutta ei lyönyt vika tilaa päälle.(sinällään erikoista,koska itsellä näin ei ole käynyt ainakaan puoleenvuoteen.Joka aamu lähtö on nypyttelevää)Tiedä sitten kuinka vakavaa kakomista koittivat etsiä.
Tsekkasivat imupuolen savuttamalla,ettei imuvuotoja ollut.
Tsekkasivat jotain vanoksista ja sanoi ettei siellä ainakaan metalli silppua ollut havaittavissa.
Auto jäi viellä päiväksi sinne kun kyselivät lisä aikaa.SEuraavana päivänä olivat autoa ajeluttaneet jälleen piuhan päässä ja ei mitään epätasaista tyhjäkäyntiä suurempaa.Siihen loppui pajan aika tonkia autoa lisää.Oli kyseessä perjantai.Eli tyhjä arpa jälleen.
Eli tässä olisi teille vähän aprikoitavaa ja toiveista tiivistettynä tarinaa mitä olen rustaillut aikaisemmin: http://www.btcf.fi/forum/showthread....196000&page=28
Kaikki vinkit auton kuntoon laittamiselle on tervetulleita.Kun kerran tuo käynti on jälleen menossa varmaankin huonompaan suuntaan,on pelko persiissä että katteja sulaa lisää..
Auto tuli hankittua 2012 keväällä ja tällöin kilometrejä oli mittariin kertynyt 74tkm.Uitin ruotsin maalta jossa autoa oli merkkihuollettu yhden ja ainoan omistajan voimin.Historiasta kävi ilmi että autoon oli aiemmin vaihdettu mm.polttoaineen korkeapainepumppu ja Nox-anturi..
Heti auton suomeen tultuaan,tilailin marmorilta erinäistä oem tingen tangelia ja siinä tilauksen yhteydessä kävi ilmi,että valmistenumerolla kampanja oli auki puolille.Noh,nämähän autoon vaihdettiin bmw:n piikkiin heti kättelyssä vaikka mitään vikoja tai käyntihäiriöitä ei autossa ollutkaan..
Ensimmäinen kesä ja seuraava talvi menikin vallan malli kelpoisesti ja olin autoon kaikinpuolin tyytyväinen.(kun olin edellisen n52b25 pannullisen kanssa taistellut tehohäviön takia muutaman vuoden)
Kevät 2013 toi tullessaan erikoisen kylmä käynti häiriön.Kun auton starttasi ja kierrokset oli hetken korkeammalla käynnti tasaista.Sitten kun tyhjäkäynti kierroksille tippuu niin käynti alkaa nypyttään.Kylmänä ajaminen oli epäätasasta tasakaasulla.Jos painoi petaalin pohjaan ei ongelmaa huomannut ja kun kone lämpesi ei myöskään ongelmia.
Tällöin kilometrejä taisi olla taulussa n.88tkm.
1. NOX-SENSORI
Auto meni Autocenter(bmw merkkikorjaamo):n huoltoon ja siinä samassa oli tarkoitus perehtyä tähänkin vikaan.Koodia pukkasi Nox sensorille ja se vaihdettiin.Ei mitään vaikutusta.
2. TULPAT
Sen jälkeen ajattelin säästää ja vaihtaa tulpat itse.Hain oem bmw ngk tulpat.Noh,ei ollutkaan niin helppo juttu kun tulpan avaimen tarvisi olla mallia bmw.Avaimia ei sitten tietty ollut sopivia missään hyllyssä siihen "hätään".Tilaus tavaraa ja toimitus aika n1-4vko.Saatiin kun saatiinkin ne jotenkin vaihdeltua kun modattiin pitkästä motonet tulpanavain hylsystä sopivampi projektiin.Tällöin auto lakkasi käymästä lähestulkoon kokonaan.Ei ajettavassa kunnossa ollenkaan.
3. PA-PAINEANTURI,KATALYSAATTORI,1xLAMBDA ANTURIN PIUHA,taas TULPAT,adaptaatioiden nollaus
Ei ollut vaihtoehtoa muuta kun hinata auto pajalle.Hinasimme sen Benkara autoon tähän lähelle.Siellä ei koodeja antanut kun bensanpaine anturille.Se johtui siitä varmaankin,että oli liitin auki kun testattiin että olisiko ollut mahdollisesti irti/irronnut.Ei muuta koodia,mitä minä ymmärsin.Ne autoa penkoivat päivän verran siellä.Irroitteli tulppia,vaihtoi varuix paineanturin,ihmettelivät polttoaineen ja pakokaasun hajua,tyhjäsivät tankin..Jne..Seuraavana päivänä tuli soitto missä kerrottiin että autosta on sulanut katalysaattorit..Kaikki 4kpl!?Ei muuta kun hakuseen.
Hinattiin auto pois verstaalta ja katseltiin endoskooppi kameralla putkistoon kun oli purettuna.Totesimme että vain yksi katalysaattoreista on ottanut siipeensä.HUH!Uusi katalysaattori satsi marmorilla n5000e!
Kuumeinen käytetyn metsästys alkoi.Viikon metsästyksen jälkeen oikea löytyi ruotsista,purkaamolta,ja liki prikulleen samoilla kilmoilla olevasta autosta.Hinta rahteineen reilun 500e.Monen mutkan ja kommelluksen kautta katti saatin n.1kk päästä suomeen.
Auto köyden päähän ja nokka kohti verstasta joka lupasi tehdä kasaus työt.Löivät auton nippuun,vaihtoivat katalysaattorin,yhden lambda anturin piuhan kun oli vanha haljennut,vaihtoivat taas varuiksi uudet tulpat ja nollasivat adaptaatio arvot.Jo taas käydä raksutti kun dieseli konsanaan(N moottorin käynti on melko karkeaa).Sanoi ettei mikään lambda arvo heittänyt, kun kävi pidemmän lenkin autolla ajamassa.Eikä myöskään antanut enään koodeja.Kaikki pitäis olla kunnossa nyt!
Samaisena päivänä huomasin ettei ajo kylmänä ollut juurikaan muuttunut,mutta kiitollinen,että auto kävi kun oli ollut ajamatta n2kk.
3. EGR PUHDISTUS,adaptaatioiden nollaus.
Seuraava päivä meni taas ajellessa samoilla ongelmilla.Kylmänä käynti epätasaista ja lämpöisenä suht normaalia.Toinen päivä korjaamolta palaamisen jälkeen olikin sitten taas murhetta täynnä.Auto ei lähtenyt aamulla käyntiin.Lupas muutaman kerran mutta ei käyntiä.Hinuria tilaamaan siis ja takaisin kasanneelle pajalle eli Kolmenkulman autohuolto.Tällöin koodi viittasi kuulemma EGR:n ja kolmannen sylinterin sytytys katkoksiin.Se egr laitettiin putsaukseen.Olisiko katista lähtenyt moskaa liikenteeseen ja jäänyt sinne tukkeeksi?
Tämän putsingin jälkeen auto kävi taas mutta sama nypytys kylmänä jatkui.
4. PUOLAT 1,2,3 vaihtoon,1kpl SUUTIN PUTKIA
Seuraavaksi päätin vaihtaa 1-3 sylinterien puolat.Ei vaikutusta.Lisää vastustusta tähän litanjaan lisäsi se,ettäpari päivää puolan vaihdon jälkeen aamulla,työmatkalla,valoissa istuskellessani,aloin haistelemaan voimakasta bensan hajua.Ajattelin,että kylläpä viereinen abc tuoksahtaa.Suraavat valot n4km edellisistä valoista ja bensa haisee taasen.Ei muuta kun auto työpaikan pihaan ja pelti auki.Olin jättänyt viimekertasista puolan vaihdoista moottorin suojamuovit pois(onneksi).Sieltä suihkutti kovalla paineella polttoainetta suoraan pitkin konehuonetta.Kiireesti motti sammuksiin.Kolmannen sylinterin suutin putki haljennut.( Part number: 13 53 7 536 565 )
Ei muuta kun osa vaihtoon ja toiveissa tietty siinsi että olisi johdannainen vian jäljille mutta ei..
5. Softa päivitys
Taas oli vuorossa määräaikais huoltoa.Autocenter merkkihuoltoon ja siellä laaja bmw:n vikatesteri läpi.Ei koodeja.Laitettiin kumminkin autoon uusimman päivitykset kun niitä oli saatavilla jo reilusti.Ei järisyttävää paranemista asian suhtein.
Muutama viikko tämän jälkeen olin aistivina että auto käy jo epätasaisesti jo lämpimälläkin koneella.Veto on tasakaasulla epätasaista ja ailahtelevaista.Myös ääni pakopuolella mielestäni muuttuu silloin kun veto heittelehtii.Mutta kuitenkin kylmänä edelleen pahempi.
Kaveri otti autosta live dataa ja sitä kuvasimme huonolaatuisesti puhelimella,eli anteeksi huono laatu.
Eli pari ensimmäistä pätkää olisi tilanteesta jolloin auton on kylmä ja täten myös "vikatila päällä":
Ja sitten pätkää kun kone on jo lämmennyt:
Näiden lukujen jälkeen auto meni Autodiagnoosi nimiseen pajaan ylöjärvelle tsekattavaksi.Vein edeltävänä iltana jo ken aika oli seuraavana aamuna,että näkisivät kylmäkäynti häiriön parhaiten.Kerroin myös mitä autoon on jo kuluneen kesän aikana vaihdeltu.
Seuraavana päivänä soittelin perään, kun ei mitään kuulunut.Sanoivat lyöneensä piuhat aamusta kiinni autoa startatessa,mutta ei lyönyt vika tilaa päälle.(sinällään erikoista,koska itsellä näin ei ole käynyt ainakaan puoleenvuoteen.Joka aamu lähtö on nypyttelevää)Tiedä sitten kuinka vakavaa kakomista koittivat etsiä.
Tsekkasivat imupuolen savuttamalla,ettei imuvuotoja ollut.
Tsekkasivat jotain vanoksista ja sanoi ettei siellä ainakaan metalli silppua ollut havaittavissa.
Auto jäi viellä päiväksi sinne kun kyselivät lisä aikaa.SEuraavana päivänä olivat autoa ajeluttaneet jälleen piuhan päässä ja ei mitään epätasaista tyhjäkäyntiä suurempaa.Siihen loppui pajan aika tonkia autoa lisää.Oli kyseessä perjantai.Eli tyhjä arpa jälleen.
Eli tässä olisi teille vähän aprikoitavaa ja toiveista tiivistettynä tarinaa mitä olen rustaillut aikaisemmin: http://www.btcf.fi/forum/showthread....196000&page=28
Kaikki vinkit auton kuntoon laittamiselle on tervetulleita.Kun kerran tuo käynti on jälleen menossa varmaankin huonompaan suuntaan,on pelko persiissä että katteja sulaa lisää..
Comment