Suuttimien arvot syötetty? Matala- ja korkeapaine livedata katsottu? Katalysaattori?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E9x 325i käyntihäiriöt? N53
Collapse
X
-
Originally posted by jake2710 View PostSuuttimien arvot syötetty? Matala- ja korkeapaine livedata katsottu? Katalysaattori?
En muistanut kertoa, että P2AAF Fuel pump plausibility-koodi on jatkuvasti. Luetun perusteella toimivakin auto saattaa tuota heittää, mutta olenko väärässä?
En mene vannomaan koodia oikeaksi, kun en oo nyt autolla.Last edited by Winx; 07-11-2014, 10:06.
Comment
-
-
Originally posted by Winx View PostArvot on syötetty. Livedataa en ole minä tai muu katsonut, yritän saada INPA:n uudelleen toimimaan tai paikallisen expertin katsomaan. Katalysaattorista en tiedä, ei tule koodia, mutta autolla ajettu 206tkm ja aika salettiin orkkis.
En muistanut kertoa, että P2AAF Fuel pump plausibility-koodi on jatkuvasti. Luetun perusteella toimivakin auto saattaa tuota heittää, mutta olenko väärässä?
En mene vannomaan koodia oikeaksi, kun en oo nyt autolla.
Edit. Ja melkein se paikallinen expertti, jos sillä ISTA niin siinä on kattava N53 osio.Last edited by jake2710; 07-11-2014, 11:55.
Comment
-
-
Nostetaas tätä.
En ole jaksanut laiskana itse yrittää katsoa livedataa tai ottaa Bönttiin yhteyttä, mutta eilen jaksoin kokeeksi vaihtaa Vanos-solenoidit takaisin toisinpäin kuten ne oli ennen suutinremonttia.
Kylmänä tyhjäkäynnillä ei ollut juuri eroa, samanlainen bassoinen jyminä ja ratin tärinä. Se ero oli, että tyhjäkäynti pysyi korkealla pidempään, kutakuinkin "normaalisti". Lähdettiin kaupoille, että kone lämpenee kunnolla. Ja kas, lämpöisenä liikennevaloissa ratti pysyi hyvinkin rauhallisena. Joskus tapahtui se ns. nykäisy. Kone tuntuu käyvän muutenkin paremmin ja alapotkua tuli lisää.
Solenoidit ovat ulkoisesta patinasta päätellen alkuperäiset tai ainakin vuosia vanhat. Vikakoodia niistä ei tule, mutta taitaa 200tkm olla niille tarpeeksi.
Schmiedmannilta pistin 2kpl tilaukseen yhteensä alle 200€. Ilmaiset toimituskulut 24.12. asti.
Tarkistin samalla sen helpomman Disan eli vedin sitä jonkin verran ulos ja totesin läpän olevan ehjä ja jämäkkä.Last edited by Winx; 15-12-2014, 22:07.
Comment
-
-
Pari kuukautta sitten ostettua autoa tässä vieläkin yritän saattaa kuntoon. Tässä vaiheessa sinne on vaihdettu typpianturi ja vanos solenoidi ja vielä olisi merkkihuollon diagnostiikan mukaan suuttimet vaihdettava. Tuo ilmenee samanlaisena tärisevänä käyntinä kylmänä niinkuin täällä on monella ollut oireena. Vikakoodia on ollut imunokasta, vanos solenoidista ja tuosta typppianturista ja katista. Nyt vain typpikatista.
Katselin itsekin INPA:lla ja laufunruhe testissä menee ykköspytty punaiselle ja kakkonenkin melko lähelle. Kokeilin itse vaihtaa puolan paikkaa mutta se ei tuota käyntivikaa siirtänyt. Nyt siis varmaan noita suuttimia vaihtamaan 200e kappalehintaan. Onko muuten jotain perustetta vaihtaa myös noita korkeapaineputkia jotka menee suuttimille? Tuli semmoistakin suositusta ja nekin on sen 50e kappale.E91 LCI 325i N53
Comment
-
-
Se merkkihuollon kone diagnosoi käyntitestissä hyvin tarkkaan mikä osa on viallinen, jos se sanoo että suuttimet ei ole ok niin todnäk siellä on jotain vikaa. Jos taas testin aikana olisi ollut vikaa bensanpaineessa, olisi suositus ohjelmassa ollut toisenlainen. Kyllä, niitä korkeapainepumppuja hajoaa N53 moottorissa, mutta enemmän merkkinä viallisesta pumpusta on "pitkät piuhat" käynnistyksessä ja ajon aikana tulevat limb-mode ilmoitukset mittaristossa. Jos ei kumpaakaan oiretta ole, todennäköisesti pumppu on ainakin toistaiseksi kunnossa.
edit: Mitäs tulpat? Tosin, ko. käyntitesti niistäkin varoittaa mutta ei aina ihan niin selkeä kuin esim. suuttimet.
edit2: Typpikatin vikakoodi on varmaan "sulfatoitunut", riittää kun ehjällä NOx anturilla lähdet ajamaan moottoritielle pidemmän välin (~30min suurta nopeutta) niin ongelma poistuu.Last edited by Dualfun; 10-03-2015, 14:05.E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View PostSe merkkihuollon kone diagnosoi käyntitestissä hyvin tarkkaan mikä osa on viallinen, jos se sanoo että suuttimet ei ole ok niin todnäk siellä on jotain vikaa. Jos taas testin aikana olisi ollut vikaa bensanpaineessa, olisi suositus ohjelmassa ollut toisenlainen. Kyllä, niitä korkeapainepumppuja hajoaa N53 moottorissa, mutta enemmän merkkinä viallisesta pumpusta on "pitkät piuhat" käynnistyksessä ja ajon aikana tulevat limb-mode ilmoitukset mittaristossa. Jos ei kumpaakaan oiretta ole, todennäköisesti pumppu on ainakin toistaiseksi kunnossa.
edit: Mitäs tulpat? Tosin, ko. käyntitesti niistäkin varoittaa mutta ei aina ihan niin selkeä kuin esim. suuttimet.
edit2: Typpikatin vikakoodi on varmaan "sulfatoitunut", riittää kun ehjällä NOx anturilla lähdet ajamaan moottoritielle pidemmän välin (~30min suurta nopeutta) niin ongelma poistuu.
Typpikatin vika on ageing eli en tiedä tuleeko sekään tuolla uudella anturilla kuntoon. On sitä vissiin sellaistakin tapahtunut. Sitä tuolla toisessa ketjussa olenkin selvitellyt.
Tuohon villinä teoriana tuli mieleen että aiheuttaisiko vuotavat suuttimet rikasta käymistä ja sitten reiluja typpioksidipäästöjä ja siten vikakoodia typpikatissa?E91 LCI 325i N53
Comment
-
-
Originally posted by PösökinOli View PostTulpat nyt toki voisi vaihtaa kun eivät mahdottomia maksa. Näytti vaan olevan niin syvällä että tarvii pitkän ja kapean avaimen.
Typpikatin vika on ageing eli en tiedä tuleeko sekään tuolla uudella anturilla kuntoon. On sitä vissiin sellaistakin tapahtunut. Sitä tuolla toisessa ketjussa olenkin selvitellyt.
Tuohon villinä teoriana tuli mieleen että aiheuttaisiko vuotavat suuttimet rikasta käymistä ja sitten reiluja typpioksidipäästöjä ja siten vikakoodia typpikatissa?
Katti jos sanoo noin, ei sille käytännössä ole pelastusta enää. Koodin voi nollata (ehjän anturin vaihdon jälkeen!) ja puristella munia, mutta todnäk koodi palaa takaisin. Muuta ongelmaahan tuossa ei ole kuin, että auto ei käy laihaseos moodissa ollenkaan jos katti tai anturi on viallinen. Näkyy nousseena kulutuksena. Varmaan huomasitkin toisesta threadista että ärsyttävän kallis osa uusia..
Vuotavat suuttimet ihan varmasti tekee hallaa ko. osalle, siinä olet oikeassa.Last edited by Dualfun; 10-03-2015, 14:29.E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Mulla oli tuo nox katin ikääntymis herja ja siitä selvisi ihan hyvin kun DIS:ilä nollasi katin iän (eli kertoi autolle että nyt sulla on uusi katti ole hyvä)
Ei oo sen jälkeen vikakoodia pukannut ja toiminut monta vuotta jo OK ja katsastus yms menee nätisti
Tuo oli jotenkin seurausta niistä kaikista lukuisista suutin, puola, kansi, anturi jumppailuista.
Tulppa hylsyn (ihan nimellä bemariin tarkoitetun) löysin IKH valikoimasta aikoinaan
Eikä nuo suuttimet nyt ihan 200e enää maksa joskin kalliita ovat edelleen. mikä lienee uusin versio menossa (11?) mutta itse olen niitä tarvittaessa nykyään vaihtanut eikä olleenkaan paha rasti sekään jos saa tulpat vaihdettua niin suutinkin onnistuu... jos ei softia niin tulpat kun vaihtaa niin kyllä niitäkin kattelemalla voi arpoa suutin potilaan jos se suutin alkaa olemaan jo huonommassa hapessa. muista vaihtaa suuttimen tiiviste myös.
Tosin hyvä ois laittaa ne korjaus arvot siitä suuttimen kyljestä sisään sitten lopuksi tai ainakin kirjata ylös niin saa muutettua jälkikäteen
Comment
-
-
Originally posted by Ola View PostMulla oli tuo nox katin ikääntymis herja ja siitä selvisi ihan hyvin kun DIS:ilä nollasi katin iän (eli kertoi autolle että nyt sulla on uusi katti ole hyvä)
Ei oo sen jälkeen vikakoodia pukannut ja toiminut monta vuotta jo OK ja katsastus yms menee nätisti
Tuo oli jotenkin seurausta niistä kaikista lukuisista suutin, puola, kansi, anturi jumppailuista.
Tulppa hylsyn (ihan nimellä bemariin tarkoitetun) löysin IKH valikoimasta aikoinaan
Eikä nuo suuttimet nyt ihan 200e enää maksa joskin kalliita ovat edelleen. mikä lienee uusin versio menossa (11?) mutta itse olen niitä tarvittaessa nykyään vaihtanut eikä olleenkaan paha rasti sekään jos saa tulpat vaihdettua niin suutinkin onnistuu... jos ei softia niin tulpat kun vaihtaa niin kyllä niitäkin kattelemalla voi arpoa suutin potilaan jos se suutin alkaa olemaan jo huonommassa hapessa. muista vaihtaa suuttimen tiiviste myös.
Tosin hyvä ois laittaa ne korjaus arvot siitä suuttimen kyljestä sisään sitten lopuksi tai ainakin kirjata ylös niin saa muutettua jälkikäteen
Tiedän että 1 ja 2 pytyt ainakin käy huonosti. Tuon INPAlla pystyy näkemään. Saan yhdeltä tutulta läjän käytettyjä ja toimiviksi testattuja suuttimia joista voin testata löytää toimivan kombon. Yritin inpalla myös noita korjausarvoja nykyisistä suuttimista tarkastaa muttei löytynyt sitä valikkoa joka jossakin youtubevideossa opastettiin. Kyllä ne suuttimet lähes sen 200e maksaa ja taitaa olla numerolla 12 uusimmat. Itsellä on 09 erää.
Pitää nyt edetä niin että ensin tulpat ja jos ei maagisesti sillä jo lähde hyrskyttämään tasasesti niin sitten noita suuttimia sisään samalla konepellinavauksella. On ne vissiin jo 30k vanhat nuo tulpatkin. Sitten nokka-akselin vian kimppuun ja sitten tuo typpikatti. Jospa tästä rakennussarjasta joskus auton sais kasaan.E91 LCI 325i N53
Comment
-
-
Uutta ongelmaa pukkaa.
Lämpöisellä koneella ja jokseenkin lämpöisellä säällä alateho/vääntö totaalisen kateissa. Ei tule samaa penkkiinpainumista pedaalin painamisella kuin talvella pienillä kierroksilla n. 1500-2500 kierroksen välillä.
Vikakoodeja ei tietysti ole, MAF:n maksimi lämä tiskissä 195g/s kakkosella ja kolmosella vaakasuoralla tiellä. 0-100km/h paikaltaan pääsin reiluun 7 sekuntiin (apukuskin ajanotolla).
Yritän testata Disa-venttiilit Rheingoldilla, jos satun oikean valikon löytämään.
Tyhjäkäynti ei ole vieläkään täydellinen. Epämääräisesti pientä tärinää ja joskus valoihin tullessa tipahtaa 500 kierrokseen ja nostaa sieltä normaaliksi.
Comment
-
-
Suuttimet on nyt vaihdettu uusiin ja auto käy tasaisesti. Oli kerrankin mukava lähtä autokeskuksen parkkihallista kun tuntui että oli edistystä tapahtunut vaikka rahaa menikin hirveä läjä.
Typpikastista tuli myös nollattua katin omat arvot sekä typpianturin arvot. Eli siis ne DIS:n toiminnot noiden osien vaihdolle. Kiitti siitä DualFunille! Auto käy nyt eri seostiloissa. Tuo näkyy sekä DIS:llä että Androidin torquella kun seuraa seoksen arvoa. Kulutus näin parin päivän kokemukseen perustuen putosi 10.5 -> 9
Nyt on vielä vikakoodina tuo nokka-akselin 2a98. Onko kellään tullut vastaan tuo joidenkin öljyventtiilien tukkeutuminen? Ainakin n52 liittyen tuosta on tarinaa joillain foorumeilla. Näyttää olevan suodatuskin tuossa. Kai tuo voisi haitata vanoksen toimintaa jos ei öljy tuosta virtaa. N53:ssa näyttäisi löytyvän juurikin samalla osanumerolla. Kai tuo lähinnä paskaisen öljyn takia menee tukkoon. Itsellä näyttäisi säännöllisellä longlife 30k öljynvaihtovälillä menneen tuo auto...
Vanhat suuttimet on muuten myynnissä jos joku haluaa niitä kokeilla:
Last edited by PösökinOli; 05-05-2015, 13:54.E91 LCI 325i N53
Comment
-
-
Täällä kans ongelmaa e90 325i n53 koneen kanssa.
- hieman pitkä startti - tosin käynnistyy aina
- silloin tällöin menee limb modeen (lämpimänä kiihdyttäessä yleensä) ja keltainen moottorivalo syttyy - viimeaikoina useammin
- nypyttää joskus
- käynnistäessä naputtelee (venttiilinnostimet, luulin ennen) ja joskus käynnistyksen jälkeenkin tyhjäkäynnillä
- vikakoodi p3090 - eli Korkeapainepumppu.
Onko näillä oireilla vika selvä? Uutta korkeapainepumppua tilaukseen? :think
Comment
-
-
Originally posted by Matti M View PostMoi, tulossa 325i valmistettu 9/2011. 59000 km. Onko tietoa josko näissä myöhemmissä N53 koneissa suutin-, pumppu-, puola, jne. ongelmia olisi ratkottu jo tehtaalla? Vai samat harmit edessä?
Nimim. "Toiveikas"S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
Comment