Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1834
    • N/A

    Pahasti polttelee vaihtaa GT joko 330e tai 530e -malliin. Skimmailin tätä ketjua, mutta en löytänyt keneltäkään mainintaa siitä, mitä tuollaisella pääsee pelkällä sähköllä? Voiko kuvitella 15-20km työmatkan ajavansa edestakaisin pelkällä sähköllä, vai onko kysymys ollenkaan relevantti?

    Entä mitä maantiekulutus mahtanee olla?

    Meillä ajo on aika polarisoitunutta; joko ajetaan kaupungissa lyhyttä pätkää tai sitten kerralla pitempi siivu maantieajoa. Sellaista "seka-ajoa" on vähemmän.
    Nyt:
    BMW X3 xDrive30e (g01)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    BMW 320i (e30)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6768
      • PK-seutu

      Originally posted by bmw323it View Post
      Pahasti polttelee vaihtaa GT joko 330e tai 530e -malliin. Skimmailin tätä ketjua, mutta en löytänyt keneltäkään mainintaa siitä, mitä tuollaisella pääsee pelkällä sähköllä? Voiko kuvitella 15-20km työmatkan ajavansa edestakaisin pelkällä sähköllä, vai onko kysymys ollenkaan relevantti?

      Entä mitä maantiekulutus mahtanee olla?

      Meillä ajo on aika polarisoitunutta; joko ajetaan kaupungissa lyhyttä pätkää tai sitten kerralla pitempi siivu maantieajoa. Sellaista "seka-ajoa" on vähemmän.
      On tuosta sähkörangesta täälläkin puhuttu. Talvikelissä noin 20-23km, kesäkelissä noin 30-33km.

      Jos oikein perehtyy ja käyttää eco pro ajotiloja, ajelee rauhallisesti, optimoi lämmityksen tai ilmastoinnin käytön, optimoi regenerointia matkalla, ajaa rekan imussa, rukoilee, laittaa radion kiinni ja ajaa parkit päällä niin voi päästä hieman pidemmälle.

      Talvilukemaan auttaa jos sinulla on tarpeeksi tehokas laturi ja esilämmität auton ennen liikkeelle lähtöä.
      S65, S85, H1, N63TU, IB1

      Comment

      • TeemuM
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 233
        • Turku

        Itsellä kun ajo on melkein pelkästään kaupunki- ja taajama-ajoa jossa tulee paljon pysähdyksiä/kiihdytyksiä, niin range ei ole paljon yli 20km kesälläkään, vaikka miten kokeilisi säästellä. Itsellä on matkaa harrasteauton luo 12km, joka on koko matkan max 50kmh rajoituksella, niin en vielä kertaakaan ole päässyt koko edestakaista matkaa pelkällä sähköllä.

        Comment

        • Ozzy #69#
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2006
          • 1646
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Nautilus View Post
          T Positiivisena puolena, että ei nyt tarvitse erikseen maksaa softan päivittämisestä ja varmaan jossain kohtaa tuo alkupään KLE olisi joka tapauksessa lahonnut - hyvä että se vaihdettiin nyt uuteen. Ja hieman järkevämmin akunkäytön suhteen tuntuu tämä tuore softa tosiaan toimivan, kuten aiemmassa keskustelussakin oli puhetta...
          Avaatko tätä hieman enemmän. Kasvoiko range? Mietinnässä tuon omankin käyttö päivityksissä, mikäli ne ovat sen rahan arvoisia mitä se kustantaa. :think
          G20 330e M-Sport sunset orange

          Comment

          • jj5
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 1354
            • pks

            Onko näihin tullut jotain päivitystä että oikeasti talvikelilläkin pääsee heti sähköllä liikkelle? Ainakin vielä vuos sitten 2017 mallisella ajopelillä (en tiedä oliko ohjainlaitteiden ohjelmia joskus päivitetty) loppui pelkällä sähköllä ajaminen aika hyvin kun lämpöviisari laski tyyliin +3'c tai alle. Tämä siis ilman mitään latauksen ajastuskikkailuja, kaipa se akku lämpenisi ajoa varten jos ajastaisi latauksen just ennen oletettua lähtöaikaa jne.

            Kesällä se 20km rähkörange oli aika realistinen. Oikein yrittämällä pääsi kyllä pitempäänkin.
            sigpic

            Comment

            • Mohko
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 164
              • Rauma

              Originally posted by bmw323it View Post
              Pahasti polttelee vaihtaa GT joko 330e tai 530e -malliin. Skimmailin tätä ketjua, mutta en löytänyt keneltäkään mainintaa siitä, mitä tuollaisella pääsee pelkällä sähköllä? Voiko kuvitella 15-20km työmatkan ajavansa edestakaisin pelkällä sähköllä, vai onko kysymys ollenkaan relevantti?

              Entä mitä maantiekulutus mahtanee olla?

              Meillä ajo on aika polarisoitunutta; joko ajetaan kaupungissa lyhyttä pätkää tai sitten kerralla pitempi siivu maantieajoa. Sellaista "seka-ajoa" on vähemmän.
              Mulla työmatka-ajoa 170km päivässä, ja nyt sit 35tkm ajoa takana, auton kulutusmittari näyttää 5,1l/100km. Connecteddriven portaalin mukaan sähköllä menty 5100km ja polttoainetta säästynyt 300l.
              Lataus tällä hetkellä vain kotona, duuniin ehkä tulossa joka sitten auttaisi vielä.
              F15 X5 40e -17
              G30 530e -20
              Honda CBR XX


              EX:
              E38 730
              E34 525
              E36 325
              Honda CBR 1000F
              206 GTI
              E60 lci 530D 08
              F20 114i Msport
              E30 320i Cabrio 90 old school
              F30 330e M-Sport -17

              Comment

              • Aksuuu
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2007
                • 295
                • Rauma

                Originally posted by Mohko View Post
                Mulla työmatka-ajoa 170km päivässä, ja nyt sit 35tkm ajoa takana, auton kulutusmittari näyttää 5,1l/100km. Connecteddriven portaalin mukaan sähköllä menty 5100km ja polttoainetta säästynyt 300l.
                Lataus tällä hetkellä vain kotona, duuniin ehkä tulossa joka sitten auttaisi vielä.
                Raju OT

                Tultiinko peräkkäin eilen Porista Raumalle kahen aikoihin?
                I4 e40 Msport
                Kia Rio 1.2 -21
                ex. 520d F11 LCI -16
                ex. 520d F10 LCI M Sport -14
                ex. 320d E90 -06
                ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
                ex. 320i E36 Coupe -95

                Comment

                • Mohko
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2008
                  • 164
                  • Rauma

                  Originally posted by Aksuuu View Post
                  Raju OT

                  Tultiinko peräkkäin eilen Porista Raumalle kahen aikoihin?
                  En ollu siellä suunnassa nyt.
                  Mun auton tunnistaa sponsoriteipistä rekkarikilven alla:think
                  F15 X5 40e -17
                  G30 530e -20
                  Honda CBR XX


                  EX:
                  E38 730
                  E34 525
                  E36 325
                  Honda CBR 1000F
                  206 GTI
                  E60 lci 530D 08
                  F20 114i Msport
                  E30 320i Cabrio 90 old school
                  F30 330e M-Sport -17

                  Comment

                  • Guffe
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2008
                    • 41

                    Originally posted by bmw323it View Post
                    Pahasti polttelee vaihtaa GT joko 330e tai 530e -malliin. Skimmailin tätä ketjua, mutta en löytänyt keneltäkään mainintaa siitä, mitä tuollaisella pääsee pelkällä sähköllä? Voiko kuvitella 15-20km työmatkan ajavansa edestakaisin pelkällä sähköllä, vai onko kysymys ollenkaan relevantti?

                    Entä mitä maantiekulutus mahtanee olla?

                    Meillä ajo on aika polarisoitunutta; joko ajetaan kaupungissa lyhyttä pätkää tai sitten kerralla pitempi siivu maantieajoa. Sellaista "seka-ajoa" on vähemmän.
                    Kuten jo aiemmin, pelkällä sähköllä pääsee kesällä parhaimmillaan 30km ja talvella kun pitää lämmittää kuskia ja pattereita niin jäädään sinne 20km lukemiin. Juuri at the moment auto lupaa sähkökantamaksi 25km (+4°C ja auto ulkona). Talvikantama paranee jos autoa säilöö lämpimässä.

                    Matka-ajossa kulutus on 5,8 l/100km, siihen se tasoittuu kun päästetään 500km kerralla Suomea ylös/alas. Tällä hetkellä kaikkien ajojen keskikulutus on mittarin mukaan 4,8 l/100km, kiitos koronan ja vähentyneet moottoritiellä junnaamisen. Oma työmatka 48km/suunta ja vain kotona saa ladata, ennen koronaa keskikulutus oli 5,1. Nyt reilun puoli vuotta tosin työmatka ollut 10m sängystä työhuoneeseen...
                    F30 330e M-sport '16
                    e21 315 Sedan '83
                    ex-F31 330d xDrive Touring M-Sport '14
                    ex-e61 535d Touring M-Sport '05
                    ex-e39 530d Touring M-Sport '03
                    ex-e30 316i Bavaria '91

                    Comment

                    • 315i
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2014
                      • 241
                      • Arctopolis

                      Mulla n. 93 tuhatta nyt mittarissa ja ABC mobiilin mukaan kulutus 4.2 litraa. Tuo matka tullut 2.5 vuodessa. Kesällä PRI-HKI väli kulutus oli noin reilu 5 litraa sadalla, jos akku tyhjä menee ehkä lähemmäks 6 litraa sadalla. Joskus päässyt alle 5 litran, riippuu paljon olosuhteista (tuuli, sade, turva-autot...tms.)


                      Nii ja taisin toiselle foorumille pistää, että pääsin sähköllä keväällä 42 kilsaa, tosin ajoin erittäin taloudellisesti. Normihomma on just tuo, talvella 20 kesällä 30 normiajossa. Nyt näytti sähköajo 24,4km viime latauksesta
                      Last edited by 315i; 04-11-2020, 15:04.

                      Comment

                      • Nautilus
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2012
                        • 40
                        • Riihimäki

                        Originally posted by Ozzy #69# View Post
                        Avaatko tätä hieman enemmän. Kasvoiko range? Mietinnässä tuon omankin käyttö päivityksissä, mikäli ne ovat sen rahan arvoisia mitä se kustantaa. :think
                        En ole huomannut että range olisi kasvanut (nyt ehkä hankala arvioidakin, kun kelitkin samalla viilenee) jos puhutaan sähkön kulutuksesta kWh/100km. Vanhalla softalla harmitti, kun polttomoottori käynnistyi vaikkapa 500m ennen kotipihaa, jos varaus alitti 10%. Nyt tuntuu, että pystyy ajamaan ainakin tuonne 5-6% tasolle. No, onhan tämäkin sinänsä sähkörangen kasvamista kun isompi osuus akun kapasiteetista käytössä

                        Yleisesti rangesta, sanoisin että realistinen sähkörange omaan 1v kokemukseen pohjautuen vm-16 330e:lle on kesällä ~28km (about tän verran olen päässyt optimiolosuhteissa, toki uudella softalla voi tähänkin olla jotain vaikutusta) ja talvella mitä tahansa 10-20km väliltä (lähtö kylmänä). Jos ajaa yhtä soittoa tasaisesti 60km/h niin varmaan pääsee pidemmällekin, mutta jos esim. liikkuu kaupungissa ja pysähtelee eri paikoissa, niin talvella tuo vie sähkön toimintamatkaa todella paljon. Mikäli pääsee lämpimästä liikkeelle, niin tällä toki myös iso vaikutus talvirangeen...
                        Last edited by Nautilus; 05-11-2020, 11:02.

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1367
                          • Lempäälä

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Tyyppihyväksyntä puuttuu, sitä ei tehdas halua tehdä marginaaliselle käyttäjäryhmälle.





                          "EU-tyyppihyväksynnässä autoihin ei ole hyväksytty vetokoukkua. Jos koukun asentaa, se käsketään riisua ensimmäisessä katsastuksessa,"
                          Onko näin katsastuksen kanssa ? Mitäs käy jos kuitenkin hommaisi tuollaisen auton missä koukku on, ja vetää sillä perus kärryä ; virkavallan pysäyttäessä jääkö kärry siihen vai mitä ? Sakkoja?
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • Poppamies
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2013
                            • 105
                            • Suomi

                            Originally posted by repsa View Post
                            Onko näin katsastuksen kanssa ? Mitäs käy jos kuitenkin hommaisi tuollaisen auton missä koukku on, ja vetää sillä perus kärryä ; virkavallan pysäyttäessä jääkö kärry siihen vai mitä ? Sakkoja?
                            Meneekö ajonhallinta sekaisin kun on kärry perässä?

                            On muuten raaka tuo 170km työmatkaa päivässä.

                            Itsellä kans pikku ajoa kaupungissa ja sitten joku työreissu. Eli sähköllä ja sitten matkaa. Kulutus ollut 5,0-2,9/100km. Jos ei lähtisi kaupungin ulkopuolelle, menisi tankillisella kuukausia.

                            Tuntuu että ilmojen viiletessä tässä on vpoveria tankissa riittävästi potkua vakiona. Nyt ei ainakaan ole tarve softata. ��
                            Last edited by Poppamies; 09-11-2020, 17:45.

                            Comment

                            • 315i
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2014
                              • 241
                              • Arctopolis

                              Sunnuntaina PRI-Klaukkala n. 220 kilsaa kiva keli, kulutus täydellä akulla ja muutaman turva-auton ohituksen jälkeen 4.4 litraa sadalla. Myönnän ajoin mittarin mukaan 90kmh, ja hieman hidastin pönttöjen kohdalla. Oliskohan menny alle 4 jos olis tosinopeus ollut 80kmh ko rajoituksella...


                              Mielestäni ei paha, mahtaako diisseli mennä paljon alle.

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6768
                                • PK-seutu

                                Originally posted by 315i View Post
                                Sunnuntaina PRI-Klaukkala n. 220 kilsaa kiva keli, kulutus täydellä akulla ja muutaman turva-auton ohituksen jälkeen 4.4 litraa sadalla. Myönnän ajoin mittarin mukaan 90kmh, ja hieman hidastin pönttöjen kohdalla. Oliskohan menny alle 4 jos olis tosinopeus ollut 80kmh ko rajoituksella...


                                Mielestäni ei paha, mahtaako diisseli mennä paljon alle.
                                Aika samoissa on. Kesäkelissä olen päässyt F31 318d M-sportilla 4.2L lukemaan vastaavalla ajolla.
                                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎