F3x Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suorakuus
    Bimmer Rookie
    • Sep 2016
    • 130
    • Etelä-Pohjanmaa

    Minkälaisia ongelmia odotettavissa tämän sarjan xdrive-malleissa? Jakolaatikoita ilmeisesti mennyt joissain vaihtoon nykimis yms. oireilla? Onko näissä ollut katastrofaalisia etukardaanien hajoamisia missä rikkoo moottorin/laatikon samalla? Muita ongelmia odotettavissa n.200tkm metreillä?

    Comment

    • Juhnukka
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 613
      • Lohja

      Autona 12/2018 f31 320i xdrive b48 koneella

      Alkaisi olemaan sytytystulppien vaihto edessä ja katselin, että tulppien vaihtoon tulisi olla jokin mahdollisimman ohutseinämäinen tulppa-avain.

      Katselin motonetistä tuollaista: https://www.motonet.fi/tuote/mtx-too...oduct=70-02517

      Onko väellä hyvää suositusta millä avaimella pääsisi helpoiten vaihdon tekemään jos sen etukäteen ostaisi?

      Sytytystulpiksi ajattelin hankkia bmwn originaalit kun eivät nyt mahdottoman hintaisilta vaikuttaneet Virossa.


      Sitten öljykysymykseen.

      Tavoitteena olisi koittaa pysyä tuossa bmwn omassa huoltosuunnitelmassa ja pitää öljynvaihtoväli siinä 2v/30tkm

      Onko väellä hyvää suositusta öljystä ja viskositeetista?

      Vaihtoehdot näyttäisivät olevan 0w30 tai 5w30

      Aiemmin itsellä on ollut hyviä kokemuksia shell Helix öljyistä BMWn dieselkoneissa, mutta hyviä suosituksia otetaan vastaan. Eipä toki Virossa näyttänyt tuo bmwn "oma" öljy olevan pahan hintaista. Lähinnä tuo viskositeettikysymys mietityttää. 0w30 ainakin tarjoaa hyvää voitelua kylmäkäynnistyksissä, mutta onhan se aika lirua vielä kun tuo kone käy aika kuumana öljynlämpöjen osalta​
      Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1966
        • Turku

        Jotain häikkää nyt foorumilla, niin en saa lainausta toimimaan…

        @Juhhukka, tai olisiko tämä sopiva sytytystulppahylsyksi?


        Ainakin omissa moottoreissa N54 ja N43 tuo toimii ja varsinkin N43:sta on kommentoitu aika vaikeaksi tapaukseksi löytää sopiva hylsy.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1966
          • Turku

          Jotain häikkää foorumilla? Tulee tuplat, kun ei näytä tallentavan mitäänviestejä (antaa virheherjan), mutta myöhemmin katsottuna viestit ovat tallentuneet.
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • JiiVee92
            BTCF Member
            • Mar 2017
            • 958
            • Kouvola/Myllykoski

            Noita häröjä on ollut niin kauan kun on ollut tämä uusi foorumisofta, korjauspäivityksiäkin vissiin olisi jo, mutta kukaan ei niitä viitsi asentaa.
            EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
            NYT: E61 530xd -08 käyttis
            Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

            Comment

            • Juhnukka
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 613
              • Lohja

              Lisäksi en bmw:n tis järjestelmästä löytänyt tietoa, kannattaisiko nuo tulpat vaihtaa käyntilämpimästä koneesta vai kuuluisiko olla kylmä kone
              Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1966
                • Turku

                Mä en ole ennen kuullut, että tuolla olisi väliä. Mistä tuollainen ajatus on tullut mieleen?
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • Juhnukka
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 613
                  • Lohja

                  BMWn ohjeistuksessa esimerkiksi N sarjan dieselkoneissa BMW suosittelee/ohjeistaa vaihtamaan hehkut lämpimään koneeseen, jotta vältytään sylinterikannen kierteiden rikkoutumiselta. Toki hehkutulppa nyt on ihan eri asia, kuin sytytystulppa. Tekniikan maailma muistaakseni joskus ohjeisti, että alumiinikantisiin tulisi sytytystulpat vaihtaa kylmään koneeseen.

                  Itsekään en tätä ennen ole miettinyt sen suuremmin, mutta tuli vain mieleen.

                  Konetekniikan insinöörinä itse ajattelen, että alumiini ei 20-100 asteen lämpötilassa niin muuta koostumustaan, että tuolla olisi väliä sytytystulppien kohdalla.
                  Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2804
                    • Tampere

                    Ohjeitus on olla tekemättä huolto- ja korjaustoimenpiteitä moottorin ollessa ajolämmin ja perusteluna työtapaturmariskin alentaminen.
                    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • Rattiukko
                      BTCF Member
                      • Nov 2022
                      • 734
                      • Uusimaa

                      Vaikee sanoa kummin aukeaa paremmin, kylmänä vai kuumana. Ehkä kuumana kuitenkin. Jos hehkut jumittaa niin hitaasti hivuttaen niitä auki. Vähän eteenpäin, sitten takaspäin, lisää eteenpäin, takasinpäin jne. Eikä mitään niveliä avaimeen. Jos niitä alkaa väkisin vääntämään auki niin poikki menee. Sitten keraamista rasvaa uusien hehkujen kierteisiin.

                      Comment

                      • Juhnukka
                        BTCF Member
                        • Mar 2014
                        • 613
                        • Lohja

                        Originally posted by JaniLap View Post
                        Ohjeitus on olla tekemättä huolto- ja korjaustoimenpiteitä moottorin ollessa ajolämmin ja perusteluna työtapaturmariskin alentaminen.
                        Tämä on ihan totta!
                        Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                        Comment

                        • Juhnukka
                          BTCF Member
                          • Mar 2014
                          • 613
                          • Lohja

                          Originally posted by Silmaauki View Post
                          Jotain häikkää nyt foorumilla, niin en saa lainausta toimimaan…

                          @Juhhukka, tai olisiko tämä sopiva sytytystulppahylsyksi?


                          Ainakin omissa moottoreissa N54 ja N43 tuo toimii ja varsinkin N43:sta on kommentoitu aika vaikeaksi tapaukseksi löytää sopiva hylsy.
                          Nyt kokemuksella voin kertoa, että tämä ei käynyt b48 sytytystulppien. Kiilautui ikävästi kiinni tulpan ja tulpanreiän alumiinin väliin kiinni ja sai sitä sitten irroitella. Piti lähteä kaahaamaan biltemaan ja sieltä löytyi sopiva tuohon työhön..



                          Ihan vaan jos joku jatkossa tekee samaa remonttia.

                          Yllätyin kun availin konehuoneen poikkitukien pultteja rintapellistä kuinka korrosoituneita ne olivat. Vanhan läpimädän e60 pultitkaan ei ollut noin mätiä. Tottakai tuonne tuli sitten laitettua uudet, kun BMW niin ohjeistaa. Ovat venyviä pultteja.

                          En tiedä onkohan tuota missä ruotsin suolakylvyissä uitettu kun on vuosimallia 2019 ja 128 tkm nyt mittarissa. Huomannut esim. Kuskin ovissa alemmissa saranoissa hieman ruosteenruskeaa sekä takaluukun saranoissa. Vai onko se tuo valkoinen väri mikä tuo hyvää kontrastia kun aiemmat autot ovat olleet aina tummia...
                          Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                          Comment

                          • wayne
                            BTCF Member
                            • Mar 2003
                            • 159
                            • Pyssykylä

                            Huoltoon liittyvä kysymys:
                            Autona F36 vm-18 joka viime kesänä huollettu huolto-ohjelman mukaisesti. Seuraava huolto olisi ensi vuonna mutta tarkoitus on nyt tehdä välihuolto.

                            Oletteko pyytäneet merkkaamaan huoltohistoriaan (sähköinen) välihuollot myös vai tehneet / teettäneet ilman merkintöjä?
                            Tarkoituksena ei ole käyttää merkkiliikettä tälle operaatiolle.

                            Comment

                            • 314da
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2015
                              • 333
                              • J

                              Originally posted by wayne View Post
                              Huoltoon liittyvä kysymys:
                              Autona F36 vm-18 joka viime kesänä huollettu huolto-ohjelman mukaisesti. Seuraava huolto olisi ensi vuonna mutta tarkoitus on nyt tehdä välihuolto.

                              Oletteko pyytäneet merkkaamaan huoltohistoriaan (sähköinen) välihuollot myös vai tehneet / teettäneet ilman merkintöjä?
                              Tarkoituksena ei ole käyttää merkkiliikettä tälle operaatiolle.
                              Jos korjaamolla lisenssit ja välineet kunnossa, että pystyy sähköiseen huoltokirjaan merkitsemään niin ilman muuta sinne merkintä.

                              Comment

                              • VilleP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2347
                                • Vantaa

                                Toki se ei sinne idriven huoltovalikkoon ilmesty kun auto ei sitä pyydä, ymmärtääkseni.
                                F11 530xd LCI
                                S2 Avant

                                Comment

                                Working...
                                X