Toki ymmärrän että ajoprofiili vaikuttaa paljon.
Itselläni tulee säännöllisesti 80 - 120 km matka suuntaansa ja usein takaisin sama matka. Omaa ajoprofiilia kun mietin niin sähköllä onnistuisi noin 40% arviolta ja loppu bensalla. Plugarilla vois hiukan säästää energiakuluissa mutta täyssähkö taitaa olla ainoa järkevä.
Itse ajan säännöllisesti PK-seutu - TKU - PK-seutu ajoa. Ja osa sitten PK-seudulla vähän lyhyempää. vajaa 6tkm ajoilla bensankulutus nyt muistaakseni 3,8L/100km
. Ja sähköä tietysti päälle.
Toki ymmärrän että ajoprofiili vaikuttaa paljon.
Itselläni tulee säännöllisesti 80 - 120 km matka suuntaansa ja usein takaisin sama matka. Omaa ajoprofiilia kun mietin niin sähköllä onnistuisi noin 40% arviolta ja loppu bensalla. Plugarilla vois hiukan säästää energiakuluissa mutta täyssähkö taitaa olla ainoa järkevä.
G20 330E neliveto, vauhti mallia melko reipas. + 10C keli. Helteellä menisi siis huomattavasti vähemmällä kulutuksella.
240km edestakaisin, täydellä patterilla lähtö.
Adaptive mode navigoinnin perusteella.. auto vaihteli bensaa ja sähköä menomatkalla, takaisin lähtiessä akku tyhjä.
2.9litraa sataselle bensaa + 12kwh sähköä (n. 2€ kotonta ladattuna).
Pyöränkulmien säätö... lyödäänkö asennus koneen arvoihin vai pitääkö takasia säätää pystymmäs? Niinkö f1x sarjoissa oli...
Tulossa -30mm eibach jouset.
Mitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html
Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.
320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.
Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.
Mulla on nyt 2000km keskikulutus 2.4l / 100km
Latailtu aina himassa täyteen öisin
Työmatkat 70km suunta ja molemmissa päissä saa latailtua
Mitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html
Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.
320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.
Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.
Jos tuijottaa plugarissa pelkkää sähkön taloudellisuutta, ei näe metsää.
Mun mielestä plugarissa parasta on:
- Ajotuntuma kaupungissa. Ai että sähkö on ihana ajaa. Vituttaa heti jos menee bensalle, auto tuntuu heti tyhmemmältä ja ajomukavuus heikkenee
- Plugarin etätoiminnot, viilennykset ja lämmitykset ym. ovat todella näppäriä ja edullisia, kun pyörivät sähköllä.
Mä ajoin just juhannuksena 1000 km. Helsinki-Vaasa-Nummirock-Helsinki ja vähä kaupunkiajoa ym. pikkumatkoja viikon reissussa. 200km tästä keikasta meni sähköllä. Keskikulutus tasan 5l/100km tämmöisellä matkalla.
Plugarissa tosiaan bensankulutus on 0l/100km kun ajaa pelkällä sähköllä. Ei pidä miettiä perinteistä "mitä jos lähtisit Lappiin" -meininkiä, kun elämä on tosiasiassa täynnä paljon pieniä ajoja. Helsinkiläisenä tankkaan autoa nykyään vain jos lähden kaupungista ulos pidempään reissuun.
Jos ajat 100km suuntaansa työmatkaa ja haluat optimoida rahatalouttasi niin joku Nissan leaf on varmaan hyvä valinta, Bemari on kallis ihan mistä tahansa suunnasta sitä katsoo.
Mutta plugin-hybrid-Bemari on älyauto pelkkiin bensavehkeisiin nähden.
Jos tuijottaa plugarissa pelkkää sähkön taloudellisuutta, ei näe metsää.
Mun mielestä plugarissa parasta on:
- Ajotuntuma kaupungissa. Ai että sähkö on ihana ajaa. Vituttaa heti jos menee bensalle, auto tuntuu heti tyhmemmältä ja ajomukavuus heikkenee
- Plugarin etätoiminnot, viilennykset ja lämmitykset ym. ovat todella näppäriä ja edullisia, kun pyörivät sähköllä.
Mä ajoin just juhannuksena 1000 km. Helsinki-Vaasa-Nummirock-Helsinki ja vähä kaupunkiajoa ym. pikkumatkoja viikon reissussa. 200km tästä keikasta meni sähköllä. Keskikulutus tasan 5l/100km tämmöisellä matkalla.
Plugarissa tosiaan bensankulutus on 0l/100km kun ajaa pelkällä sähköllä. Ei pidä miettiä perinteistä "mitä jos lähtisit Lappiin" -meininkiä, kun elämä on tosiasiassa täynnä paljon pieniä ajoja. Helsinkiläisenä tankkaan autoa nykyään vain jos lähden kaupungista ulos pidempään reissuun.
Jos ajat 100km suuntaansa työmatkaa ja haluat optimoida rahatalouttasi niin joku Nissan leaf on varmaan hyvä valinta, Bemari on kallis ihan mistä tahansa suunnasta sitä katsoo.
Mutta plugin-hybrid-Bemari on älyauto pelkkiin bensavehkeisiin nähden.
Eihän BMW tosiaan ole valinta jos haluaa ajaa halvalla. Oma pohdinta liittyy lähinnä siihen että jos 330xe vs i4 M50 menee käytännössä näihin jo aiemmin mainittuihin olettamiin pohjautuen liki samoilla kustannuksilla omalla ajoprofiililla niin miksi edes harkita hybridiä. Tuohon hain näkemyksiä muilta.
Laita vielä kWh/100km kaveriksi näkyville. Vaikuttaa tuo nimim. AC* kulutus aivan päättömän suurelle. Tai sitten on ajotapa vähän "dynaamisempi"
Tuo poimimani oli esimerkki tuolta sivustolta hybridin osalta ja lähinnä hain vahvistusta mikä on käytännön tilanne. Dieselin kulutus sen sijaan mitattu omalla ajolla 80tkm matkalta (5,5l/100km)
Sähkön osalta on yleisesti ottaen vaikea sanoa onko noissa lukemissa lataushäviöitä mukana (sekä plugari että täyssähkö).
Eihän BMW tosiaan ole valinta jos haluaa ajaa halvalla. Oma pohdinta liittyy lähinnä siihen että jos 330xe vs i4 M50 menee käytännössä näihin jo aiemmin mainittuihin olettamiin pohjautuen liki samoilla kustannuksilla omalla ajoprofiililla niin miksi edes harkita hybridiä. Tuohon hain näkemyksiä muilta.
Mikä on halpaa ja mikä ei, riippuu aika monesta asiasta, mutta jos haluaa muutaman vuoden vanhalla autolla ajella, niin oma kokemus on että hybridi bemari todellakin on halpa ajaa. Sen lisäksi että käyttö kustannuksissa säästi oikeasti todella paljon, ilman mitään sen kummempaa ecoilua (ajan useasti bensalla ihan vaan koska huvittaa), niin hybridin arvon säilyminen meni kyllä edelliseen diesel bemariin verrattuna aika isolla marginaalilla hybridin eduksi.
Toki viime aikaiset maailman poliittiset asiat (bensan hinta jne.) on hiukan vääristänyt asiaa hybridin eduksi, mutta joka tapauksessa muutaman vuoden vanhan dieselin arvosta suli vuodessa saman verran, mitä hybridistä kolmessa.
Toki on muutamia muitakin automerkkejä mitkä tunnetusti pitää hintansa, mutta ei minulla esimerkiksi kestäisi perse ajella 2 vuotta vanhalla Renaultilla... Tai kestäisi varmaan ajella, mutta ei sitä että sen arvosta sulaa kahdessa vuodessa helposti yli 10k€..
Jäi G20 auton oma Spotify jumiin biisin kohdalle, välkkyy eikä anna tehdä Spotifystä muita valintoja. Mitenkäs tuo nollataan? Ensin hukkasi Spotifyn käyttäjän, yhdistin uudelleen ja tuohon jäi.
Android auton kautta voi käyttää puhelimella, mutta mielummin käyttäisin tuota auton omaa.
Jäi G20 auton oma Spotify jumiin biisin kohdalle, välkkyy eikä anna tehdä Spotifystä muita valintoja. Mitenkäs tuo nollataan? Ensin hukkasi Spotifyn käyttäjän, yhdistin uudelleen ja tuohon jäi.
Android auton kautta voi käyttää puhelimella, mutta mielummin käyttäisin tuota auton omaa.
Onko kukaan löytänyt g20 m sport roiskeläppiä/tai tietääkö mistä saa?
Käyttis 2022 330e xDrive M sport
Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva http://velkakello.fi/
Comment